Open tai päivähoitajan lahja on tärkeä asia
Ihmettelen, kun jotkut täällä äimistelevät " työtäänhän he vaan tekevät, ei minullekaan kukaan tuo lahjoja siitä, että myyn huonekaluja" .
Alakoulun opet ja päivähoitajat tekevät jokaikinen arkipäivä työtä lastemme kehityksen ja hyvinvoinnin eteen. Se on ihmissuhdetyö ja heillä on ihmissuhde keskenään. Vaikka kyseessä on työ, he ovat tärkeitä ihmisiä lapsillemme. Lapset saattavat olla jonain päivänä jopa enemmän heidän kanssaan kuin omien vanhempiensa kanssa. Itse ainakin haluan muistaa ja arvostaa lastemme hoitajia ja opettajia ja osoittaa näin kiitosta, luottamusta ja arvostusta. Tämä on myös lapselle hyvä tilanne oppia, että on kaunis tapa muistaa ja kiittää läheisiä ihmisiä ja yhteistyökumppaneita.
Kommentit (27)
omat vanhempani ovat molemmat olleet ala-asteen luokanopettajia. Molemmat jo eläkeläisiä.
Että meillä oli niitä lahjoja jos jonkunlaisia aina jouluisin ja keväisin. Kukkia oli niin paljon jouluisin että äiti vei niitä naapureille. Suklaat kyllä syötiin itse ja muu krääsä meni eteenpäin muille ihmisille lahjoiksi. Näin siksi että ajatelkaapa paljonko sitä tavaraa tulee kun kaksi ihmistä saa niitä kaksi kertaa vuodessa melkein neljänkymmenen vuoden ajan.
Ainoat tavarat mitä meillä kotona on jäljellä ovat kolme kappaletta Aalto-vaaseja, isän rannekello ja äidin digikamera, jonka sai viime keväänä viimeiseltä luokaltaan. Mökillä on lisäksi vielä yksi Aalto-vaasi ja erään oppilaan tekemä vesivärimaalaus kehystettynä (tosi hieno työ lapsen tekemäksi).
Minä kannatan kimppalahjoja koko luokalta. Turha krääsä on... turhaa.
lahjoja. Siinä on kuulemma aina mielistelyn makua. Toki hän itse otti vastaan, jos joku lahjan toi, mutta koki sen ilmeisesti itse vähän kiusallisena.
Eri asia tietysti olivat esim. eläkkeelle lähtijät, joita kuului muistaa.
Sellaista arvostusta vanhemmat voivat toki osoittaa esim. seuraamalla, mitä koulussa tapahtuu, kiinittämällä huomiota oman lapsensa koulunkäyntiin ja kiittämällä opettajaa suullisesti.
Vierailija:
joiden vanhemmat eivät ymmärrä kauniiden tapojen, kiitoksen ja lahjan antamisen merkitystä. Onko tässä yhteyuttä, he eivät ymmärrä myöskään sivistyksen ja koulutuksen merkitystä. Onko omista kouluajoista ikävät muistot? Kannattaisi mahdollistaa omille lapsiulle muuta. Parempaa.
Voi sinua raukkaa! Kovinpa on yksinkertainen sinun ajatusmaailmasi! Kauniit ja hyvät tavat on muutakin kuin opettajan lahjomista! Sanallinen kiitos ja hyvän joulun toivotus on ihan samalla lailla kaunista käytöstä kuin lahjan antaminen.
joka viettää minun lapseni kanssa monta tuntia päivässä, on minun mielestäni sen verran (lapselle) läheinen, että haluan häntä jouluna muistaa.
En ymmärrä koko lahjan osto hömpötystä, en osta edes synttärilahjoja omille lapsille, saatikka joululahjoja. Et kiitos ei!!!!
Vierailija:
En ymmärrä ollenkaan tätä kulutushysteriaa. Ei minun lapsuudessani lahjottu opettajia, ja silti opettaja oli minulle todella tärkeä henkilö ja varmasti rakaskin. Mistä tämä lahjomishysteria on tullut??? Ei olisi käynyt pienessä mielessäkään, että olisi joku lahja pitänyt antaa. Korkeintaan yläasteelle mentäessä, kun oli ollut saman opettajan opetuksessa 3 vuotta, eikä enään häntä tämän jälkeen nähnyt, niin jonkun muiston olisi voinut ostaa, mutta mitä järkeä on ostaa joka puolen vuoden välein lahja?? Loman jälkeenhän opettajaa taas näkee, vai?