jos vauva on mahassa selkäranka äidin selkärankaan päin...millainen synnytys?
eikös se ole siis eturaivo tarjonnassa sitten? Kun tossa mahan edessä viuhtoo vain jalat ja kädet ja neuvolatäti ei löydä vauvan pyllyä eikä selkää. Eli sillonhan ne on mun selkärankaan päin ja kyseessä otsa edellä syntyvä lapsi. Voiko sitä edes alakautta synnyttää vai pitäisikö leikata?
Kommentit (24)
Mulla oli kuopus niinpäin vielä päivää ennen käynnistystä, lääkäri sanoi että voi pitkittää ponnistusvaihetta vähän mutta yleensä ne hakevat vielä asentoa ja kääntyilevät supistusten alettua. Niin kävikin eli ihan oikeinpäin se sieltä tuli.
Suurin ongelma oli se, ettei vauva asennostaan johtuen laskeutunut oikealla tavalla synnytyskanavassa, eikä siten päällään painanut kohdunsuuta eikä jotain reunoja auki... Avautumisvaihe kesti vuorokauden ja ponnistusvaihe kaksi tuntia. Lopulta otettiin imukupilla. Rankka synnytys ja repesin pahasti.
Mutta älä vielä murehdi, vauva voi tosiaan kääntyä vielä moneen kertaan synnytyksen aikanakin. Itse en muista, että koskaan olisi sanottu vauvan olleen tuossa asennossa, joten oletan hänen siihen kääntyneen joskun hyvin lähellä synnytystä. Synnytyksessä kuitenkaan ei itsepäisenä olentona suostunut kääntymään. ;o)
mä EN halua mitään hiton hätäsektiota. Eli jos se on todennäköinen lopputulos niin haluan mielummin suunnitellun sektion.
Se jolle oli tehty tuo hätäsektio, niin eikö vain että se oli tehty nukutuksessa ja sulle tehtiin sellainen karmea arpi navasta suoraan alaspäin?
APUA
AP
Vaikka odotusaika olisi sujunut ihanteellisesti ja vauva olisi lähtökuopissa kuukausi ennen syntymänsä voi siltikin kaikki mennä pieleen.
Suurimmalla osalla kaikki sujuu kuitenkin hyvin.
Sektiossa on sekä äidille että lapselle enemmän riskejä.
Siinä vaiheessa kun on vaikka vauvan henki kyseessä tuntuu se arpi aika toisarvoiselta.
Ei laki/avotarjonnan takia tehdä hätäsektiota! Hätäsektiohan tehdään,jos vauvan tai äidin henki on todellisessa vaarassa 10minuutissa leikkauspäätöksestä. Tehdään aina nukutuksesta pystyviillosta. Kiireellinen sektio tehdään puudutuksessa, siis äiti hereillä. Viiltona poikkiviilto ja syinä kiirelliseen sektioon esim juuri avonaisen tarjonnan aiheuttama synnytyksen pysähtyminen. Mutta suurin osa avo/lakitarjonnassa olevista vauvoista syntyy normaalisti alakautta, ongelmia tulee tavallisesti tilanteissa,jos vauvan koko keskimääräistä suurempi.
kätilö
mielummin olisin kuitenkin hereillä vauvan syntyessä (tavallinen sektio) kuin nukutuksessa (hätäsektio)
Ja tuo arpi on minulle todella tärkeä asia...tai lähinnä se, että sitä ei tulisi. Sillä leipätyöhöni liittyy mahan näkyminen.
ap
kun menen normaalisti synnyttämään ja jos homma ei ota onnistuakseen väärän tarjonnan takia, niin minulle voidaaan silti tehdä tuo kiireellinen sektio (kunhan vauva voi hyvin)? Eli ei välttämättä nukutusta eikä isoa arpea?
ap
syntyi avotarjonnassa. Pitkä synnytys, josta 50minuuttia ponnistin. Imukupilla tuli lopulta. Repesin, mutta sen pystyi korjaaman ihan hyvin.
Tsemppiä!
Ilmeisesti siis enemmän on epäsäännöllisyyksiä.
Mua vieläkin kaihertaa mun synnytys, kun vammat oikeasti oli ihan karmeat. En ole vieläkään toipunut :-(.
Jos sektioon mennään virheellisen tarjonnan vuoksi on kyseessä aina puudutuksessa tehtävä kiireellinen sektio, siis periaattessa samanlainen kuin suunniteltu sektio,mutta tehdään vain kesken synnytystä. Ja viilto siis poikittain bikinirajan alapuolelle.
Noita lukumääriä en oikein osaa sanoa virhetarjontoihin kuin mutu-pohjalla. Avotarjonnassa syntyy ehkä 3-5% lapsista. Suurin osa normaalisti alateitse ilman imukuppia,mutta toki väärä tarjonta usein hidastuttaa jonkin verran synnytyksen edistymistä. Jos vauvan paino on iso eli yli 4kg, voi virhetarjonta estää lapsen normaalin laskeutumisen synnytyksen aikana,koska se normaali takaraivotarjonta on mitoiltaan pienin ja helpoin syntymään. Mutta tällöin siis tehdään tuo kiireellinen sektio.
Yritin 17 tuntia. Kun ei auennut yli 4 cm, leikattiin. Syyksi selvisi tuo. Kaikki ok.
Harmittaa todella, että ei ollut sektio. Nyt on esim. virtsanpidätyskyky mennyttä fysioterapiasta huolimatta.
Kun oli se 17 tuntia kulunut tuli lääkäri vaan yhtäkkiä sanomaan, että leikataan. Sanoi, että sitten selviää, miksi ei tule ulos. Miksei ne ultranneet.
Olin sentään ollut sairaalassa pari viikkoa raskausmyrkytyksen vuoksi jo valmiiksi. Silti tämä selvisi vasta kun lapsi saatiin ulos. Onneksi kaikki meni hyvin.
Oli yli 4kiloinen vauva. Synnytyksen kokonais kesto yli 27tuntia. Viisto avotarjonta.
Vauva ehtii kääntyä siellä vielä sata kertaa ennen kuin ehdit synnärille, ja sielläkin vielä monta kertaa. En ole koko pitkän urani aikana kuullut KERTAAKAAN, että kukaan, edes idiooteinkaan odottava äiti kysyisi näin typerää kysymystä! Oikeasti, onneksi olkoon, et tule ikinä selviytymään äitiydestä.
P. S. Eturaivo on toiseksi typerin täällä laukaistu sana heti etupyllyn jälkeen. Mullakin on takaraivo, mutta missä helvetissä se eturaivo on?
siis lapsen oleminen kohdussa kasvot eteenpäin tai taaksepäin ei todellakaan ennusta mitenkään sitä, miten päin lapsi on sitten synnytyksen aikana. Asennoista ainoastaan perätila vaikuttaa synnytyksen suunnitteluun.
T. lääkäri
avautuminen oli suht nopea ja kivuton, mutta ponnistusvaihe kesti 54 minuuttia, lopulta vauva otettiin imukupilla. Eppari leikattiin, en revennyt pahasti, mutta mulle tuli peräsuolen laskeuma, joka vaivaa vieläkin ja pitää korjata leikkauksella, kun lapsiluku on täynnä. Toinen lapsi syntyi normaalisti raivotarjonnassa ja ponnistusvaihe kesti 10 min.
ssä.