Pikaista neuvoa kaivataan hius asiaa!
Tyttöni 10kk hiustenhoito ongelmaan. Siis tytön isä on afrikkalainen ja nyt hiukset alkavat olla jo aikamoista säkkärää, joka on peritty isältään. Ei kuitenkaan samanlaiset kuin täys afrikkalaisella eli hiusharja menee ainakin viellä läpi, mutta kuivat ja kiharat kuitenkin. Millaisia hiustenhoitotuotteita kannattaisi käyttää? Mistä niitä saa (HKI)? Ystäväni on tulossa Helsingistä käymään ja voisi tuoda tullessaan, eli nyt tarvitsisin ostopaikan, merkin ja hinnan? Suositelkaa.
Ja jos joitain ideoita miten hoitaa säkkärää on, niin ilomielin ottaisin vastaan ;)
Kiitos jos vastailette!
Kommentit (28)
Mulla on 15kk ikäinen tyttö, jolla on lyhyet, mutta tiukat kiharat. Veljen sisko suositteli laittamaan vaseliinia, joka on auttanut hyvin. Hiuksista tulee pehmeämmät ja helpompi kammata. Ei meillä ainakaan harja mene läpi=)
Juuh,eli meillä tyttö 1v,iskä kongolainen-harja menee vielä läpi,öljyämistä en ole toistaiseksi aloittanut mutta...haluan todellakin pitää tukan jatkossa hyvässä kunnossa emmekä asu mekään lähelläkään Helsinkiä tms. Eli luvallasi kyselen siis sinulta askarruttavia asioita jatkossa!
Eli luvallasi kyselen siis sinulta askarruttavia asioita jatkossa!
[/quote]
Tule vaan huutelemaan jos/kun tarvitset apua tai vinkkejä tukan kanssa, autan mielelläni jos vain voin ja osaan :)
EskimoUnnille sen verran etten minä henk koht suosittelisi käyttämään vaseliinia tukassa koska se myös tehokkaasti tukkii huokosia ja jättää aikalailla jäämiä tukkaan, vaikka tiedän että jotkin mustat ihmiset tekeekin niin, heillä on kuitenkin niiiin paljon karheampi tukka kuin pienellä mikseri lapsella. Oliivi ja manteli öljyt ovat minun mielestäni parempia vaihtoehtoja, mutta teet tietysti niin kuin parhaaksi näet. :)
Kerran lasteni isä tuli kylppäristä tukka huumaavan tuoksuisena ulos ja tuoksu oli jotenkin tosi tuttu..kysyessäni mitä hän oli käyttänyt, hän iloisena näytti Vitalis purkkia!!!!! Hän oli siis kaapinut puolet vitaliksesta ja tahkonut päähänsä, ja kehui oikein että onpas hyvää hiusrasvaa sulla..totesin vain että muuten ihan hyvä mutta kun se on huulirasvaa.. ;) Että näyttää rasva kuin rasva kelpaavan ;))
Ja hei sen verran vielä, kannattaa totuttaa lapsi kampaamiseen ja tukan laittoon ihan pienestä, vaikka sitten laittaisi yhtä saparoa siihen. Koska tukanlaitto ajallisesti pitkittyy tukan kasvaessa ja varsinkin jos aikoo jotain monimutkaisempia juttuja siihen väkertää, on parempi että lapsi on tottunut istumaan paikallaan kampaamisen ja letittämisen ajan, vaikka sitten se kampaaminen onkin vähän epämukavaa lapselle.
No mutta joo, iloisia kampaamishetkiä vaan kaikille! :)
Terv. Mamitsu
Hei!
Helsingistä saa etnisistä kaupoista erilaisia hiusrasvoja. Itse ostin tytölle Hakaniemestä jotain baby rasvaa, joka on tarkoitettu nimenomaan lasten hiuksille. Purkin kyljessä erinäköisiä tummaihoisia lapsia. Aika voimakas tuoksu kyllä rasvasta lähtee... :)
Siispä koitan taas kysellä,,
öööö,,miten siis hoidatte hiuksia päivittäin? Kuinka usein laitatte jotain rasvaa tms. hiuksiin? Meillä ei siis vielläkään hankittuna mitään erikoistuotteita kun ei pääkaupunkiseudulla asuta ja täältä en ole löytänyt,oliiviöljyä kokeilin kerran,mutta hiukset olivat ihan kamalan likaisen näköiset;(.
Olen koittanut jos jonkinlaisia saparoita pitää, mutta yhtä päättäväisesti kun minä ne laitan, niin pikkuprinsessani ne kiskoo pois!
nyt hiukset alkavat näyttää lähinnä harakanpesältä,, joten APUA!!!
Antakaa jotain vinkkejä tähän päivittäiseen hoitoon, jos vaan niitä on olemassa,,
t. epätoivoinen takkutukan äippä
äippä_1976:
Siispä koitan taas kysellä,,
öööö,,miten siis hoidatte hiuksia päivittäin? Kuinka usein laitatte jotain rasvaa tms. hiuksiin? Meillä ei siis vielläkään hankittuna mitään erikoistuotteita kun ei pääkaupunkiseudulla asuta ja täältä en ole löytänyt,oliiviöljyä kokeilin kerran,mutta hiukset olivat ihan kamalan likaisen näköiset;(.
Olen koittanut jos jonkinlaisia saparoita pitää, mutta yhtä päättäväisesti kun minä ne laitan, niin pikkuprinsessani ne kiskoo pois!
nyt hiukset alkavat näyttää lähinnä harakanpesältä,, joten APUA!!!
Antakaa jotain vinkkejä tähän päivittäiseen hoitoon, jos vaan niitä on olemassa,,
t. epätoivoinen takkutukan äippä
Joo..oliiviöljy tekee tietty hiukset rasvaisen näköisiksi, entäs jos laitat ihan vähän vaan? Periaatteessa jos löydät jostain kaupasta ihan tavallista kookos rasvaa (kuten Palmers: Cocoa Butter) niin sitäkin voit laittaa. Lasteni isä aina sanoo että rasva kuin rasva! ;) Mitä ikinä rasvaa laitat niin hiukset tulevat näyttämään " rasvaiselta ja likaiselta" meikäläisten silmissä. No kerron nyt mitä teen oman likkani tukan kanssa, jos siitä olis vaikka apua..
Taikasana on : Letit! Mun vanhempi tyttö on siis 5v. ja tukka on about vyötärölle saakka. Avoimena se on sellanen " Jackson Five- tukka" eli pyöree pystyssä sojottava pallo. Tukkaa en pidä auki lähes koskaan juuri sen takia että siinä menee hermot äidillä ja likalla kun sitä aletaan setviä :) viimeksi katkesi kampa :)). Osaatko letittää?
Laitan erilaisia afrolettejä, aukinaisia ja päätä myöten meneviä ja rasvaan oikeen kunnolla silloin, siis lykkään rasvaa niin että jos lettiä puristaa niin rasvaa jää käteen oikeen kunnolla. Rasvana käytän Pink Oil Moisturizer, joskus oliivi öljyä, ja joskus cocoa butter. Lettien jakausta vaihdan joka letitys kerralla jotta päänahka ei rasitu niin paljon. Kun letit on laitettu niin likka nukkuu bandana huivi tai nylon sukka päässä, jotta letit pysyy siistinä. Ja kampausta vaihdan tyylistä riippuen 2-4 viikon välein. Eli letit on tänä aikana sitten päässä enkä avaa niitä. Kun avaan ne, ne pestään oikeen kunnolla afroshampoolla (tavallinenkin shampoo käy, mutta voipi joutua pesemään muutamaan kertaan että saat rasvan pois) yhteen tai kahteen kertaan. Sitten jos ollaan kotona niin likka voi olla tukka auki päivän (ei koskaan yötä) ja sitten laitetaan jo seuraavan kerran kiinni. Lettejen kanssa tyttö kylpee ihan normaalisti, mutta en vain pese niitä. Jos tukka on kiinni viikko tolkulla (jos vaikka ollaan lomalla tms etten viitsi alkaa koko tukkaa laittaan uusiks) niin sitten pesen päänahan letteineen päivineen kerran pari tänä aikana, sittenkin vasta silloin kun tyttö sanoo että päänahkaa alkaa kutittamaan. Kun tukka on letillä niin laitan siihen silloin tällöin about kerran viikossa rasvaa taputellen lettejen päälle ja sitten huivi päähän.
Mun 7kk vauvelilla on kanssa kiva pehko :) sitä oon laittanu pariin otteeseen kanssa pikku nykeröille ja leteille, mutta en vielä corn rowlle eli niille päätä myöden meneville leteille..hehe, her time will come! ;) Mutta hänenkin tukkaa rasvaan aina kylvyn jälkeen joko oliivi öljyllä tai vaikka sillä Pinkillä.
Että näin, tuli vähän sekanen sepustus toivottavasti sait edes jotain selvää! Ai niin! Käytän lenkkeinä raakakumi lenkkejä, pieni lapsi ei saa niitä itse irti koska ne eivät liu' u tukassa. Ne myöskään eivät " syö" afrotukkaa kuten " valkoista" tukkaa joten niitä voi huoletta laittaa. Niitä pieniä lenkkejä saa mm. Prisman askartelu hyllystä ja joku sanoi että hevostavarakaupasta saa kanssa hyviä lenkkejä mutta en ole itse vielä niitä " tarkastanut" .
Kuulostaako ihan kauhealta? :)
T: mamitsu
kun ota ne kumilenkit pois tukasta niin en yritäkään niitä siististi irrottaa vaan työnnän kammanpiikin lenkin alle ja katkaisen sen, silloin lenkki irtoaa nätisti tukistamatta.
Myöskin lettejen hyvä puoli on se että kesällä likalla ois aivan järkyttävän kuuma jos tukka olis auki tai vaikka vaan parilla jakauksella. Mitä enemmän jakauksia, sitä helpompi hänellä on olla kun ilma pääsee kiertämään päänahassa.
Let me know jos tästä oli jotain hyötyä ja jos voin vielä auttaa jotenkin.
T:mamitsu
Tämä siis helpotti kovasti. Ei kun pikkulettejen tekoa opettelemaan ;\
Taidan aloittaa totuttelun pienillä pannariella, siis että tyttö tottuu hiusten näpertelyyn ja antaa niiden olla paikoillaan.
Tosiaan, itse hevosihmisenä, empä ole tullut ajatelleeksi että hevosten letityskumpparit ovat todellakin varmaan parhaita tohon letityshommaan. Mistähän tätä Pink? hius öljyä/rasvaa saa ostettua? Tiedätkö mitään nettikauppaa mistä saisi tilattua?
Ihanaa, että viitsit vastata kun en ketään afroa tunne, ja yh;na lapsen isältä en näistä jutuista voi kysellä ;)
Palailen luultavasti pian kyselemään lisävinkkejä ;)
äippä ja tyty tasan 11kk
Missäpäin Suomea (?) asut? Voisitko tulla opettamaan mulle tota letityst? ;) Kuulostat niiiin kokeneelta, ja itse olen todellinen poropeukalo;(
äippä
ajattelin just ehdottaa samaa :)! Asun turussa... missä päin itse asustelet? Vois olla ihan kiva tavata! :) opettaisin ihan mielelläni!
T: mamitsu
Mutta jos vaan joskus olet tännepäin tulossa, olisi ihanaa tavata ;)
äippä
kuvittelin siis kirjottaneeni johonkin muualle ja ihan muuta! No anyway, joo jos ollaan lahteen päin tulossa niin ois ihan kiva nähdä tai jos ootte turkuun päin matkalla ni tervetuloa :)
voin vähän investigate mistä sais afrotuotteita lahdessa päin, jos vaikka onnistais! Voit muuten kokeilla jotain vaan etnisiä kauppoja, kai niitä lahdessa on, vaikka ne näyttäisi ruokakaupoilta niin niissä voidaan silti myydä afrohiustuotteita.
No katotaan mitä löydetään :) Hei jos haluut laittaa sun maili osotteen ni voidaan mailata, voin laittaa vaikka meitin likan tukasta parit kuvat vaikka " malliks" .
että Mamitsu on ihana kuulla, että joku suomalainen äiti laittaa tyttöjensä tukkaa. Olen nimittäin itse Jenkeissä asuneena ihmetellyt tätä suomen menoa, kun täällä tytöillä on tukat kun harankan per...t jos suoraan sanotaan, siis ihan suomalaisilllakin lapsilla. Kauhiaa katottavaa. Poikani isän suvussa oli hauska seurata, kun laittoivat tyttöjensä tukkia kun niitä laitettiin vilkkaimmillekkin lapsille esim. silloin kun nukkuivat. Nukuttivat lapsen syliin ja sitten siinä laittoivat tukan leteille samalla, kun lapsi veti sikeitä. Ja ihmettelen että eivät heränneet, kun se letti tehdään niin pirskatin tiukkaan, että silmätkin menivät oikein vinoon.
Mallu27:
että Mamitsu on ihana kuulla, että joku suomalainen äiti laittaa tyttöjensä tukkaa. Olen nimittäin itse Jenkeissä asuneena ihmetellyt tätä suomen menoa, kun täällä tytöillä on tukat kun harankan per...t jos suoraan sanotaan, siis ihan suomalaisilllakin lapsilla. Kauhiaa katottavaa. Poikani isän suvussa oli hauska seurata, kun laittoivat tyttöjensä tukkia kun niitä laitettiin vilkkaimmillekkin lapsille esim. silloin kun nukkuivat. Nukuttivat lapsen syliin ja sitten siinä laittoivat tukan leteille samalla, kun lapsi veti sikeitä. Ja ihmettelen että eivät heränneet, kun se letti tehdään niin pirskatin tiukkaan, että silmätkin menivät oikein vinoon.
Joo, sillon päätin että jos kerran mixed race lapsi tehdään ni nää hiusjutut tulee sitten kanssa mukana. Kuuluuhan ne kuitenkin lapsen toiseen kulttuuriin kanssa ja englannissa asuneena ei olis tullut mieleenkään antaa likan viipottaa tukka takulla ympäriinsä. Johan hänen isäkin ois ihmetelly välinpitämättömyyttäni jos en ois laittanu.
Yhellä kaverilla oli mikseri tyttö kanssa jolla oli vaan yksi järkyttävän kokoinen rasta päässä koska hän ei kammannut sen tytön tukkaa ollenkaan. Pari kertaa kampasin ja laitoin sen tytön tukan ja tyttö oli ihan huumassa ja äiti vaan valitteli kun siinä on sitten niin kova avaaminen! Sanoin että vois ihan vaikka yhellä letillä pitää sen tukkaa ni pysyis ees siistinä ni hän sanos et tähtää kampaamaan sen EHKÄ kerran viikossa!!! Annoin periksi, olkoot (ja on) takkupää.
Suomessa on joo (usein) lasten tukat aivan järkyttäviä! Siis ihan supisuomalaisten lastenkin tukat! Miksi ihmeessä niitä ei edes kammata??? Monet sanoo että ei voi kammata tai laittaa ponnaria koska lapsi suuttuu ja huutaa jne, kyllä meillä ainakin vielä toistaiseksi aikuinen on se joka määrää mitä tehdään ja milloin. Ja valitettavasti kampaaminen nyt sattuu olemaan jotain mitä tehdään itsekin päivittäin. Sitä paitsi, jos lapsen tukkaa ei kammata ja laiteta siististi noin niin kun päivittäin niin eihän se lapsi siihen totukaan. Että jos jollain ois hyvä selitys sille miksi ei lasten tukan tarvii olla siististi niin do let me know as well!
Mä oon letittäny mun vanhemman (nyt 5v.) tukkaa 4 kuisesta asti, ensin makuullaan, sitten syöttötuolissa ja nyt sitten tuolilla tai maassa istuen. Nuorempi on 6kk ja jo on hänenkin tukka väännetty kiinni..
Ei ollu tarkotus paasata, tää asia nyt vaan sattuu olemaan aika lähellä mun sydäntäni ;-)
Tässäolis tää sp osoite johon voit laittaa kuvia hiuksista. Olis kiva jos laittaisit niin voisin ehkä minäkin oppia ;) Jos sulla on jotain kuvia missä tukka on auki, siis ihan luonnontilassa, niin olis kiva nähdä mitä tulevaisuudessa edessä ;) ;)
afronaippa@windowslive.com
äippä
maa istun tuolla mesessa ( okay joo, en nyt sentaan missaan virtuaali olkkarissa mutta you know ) ja oota ja nudge' tan ja nudge' tan ja ei mitaan, ollaan niin ku ei huomattaiskaan.
Kattokaa, kun nyt Mamitsu asuu suomessa ja HEI se kay vauva-lehden sivuilla, taa on iso juttu taa.
Mamitsu integroituu suomalaiseen yhteiskuntaan yli kymmenen vuoden ulkomailla olon jalkeen.
Eika siina kaikki vaan taalla se elaa jotain kaksois elamaa ja vaittaa etta on 2 lasta ( 2 tyttoa ) ja siihen ma sanon etta mita " VIDEOO" ?? ( en viitsi kiroilla ) 4vuotta se letittaa mun lapseni paata 2viikon valein ( okay, oli hullu kohta jossain valissa ja letitettin kerran viikossakin ), ma olin kasittanyt sen jo vahan niin kun niinkin etta adoptio paperit on postissa kun ei muuta kerennyt tekeenkaan kun letittaan pirpanoitten tukkaa ja johan se mun Rinsessa luuli etta Aetee on Mamitsu enka mina...... Ja kylla Mamitsu likat luulee ja haluaa olla siskoksia etta asia on nyt niin etta Apologise ja sanot etta sulla on 3 tyttoa joista kaks on 5v ja yks on 7kk.
Mita Pink' iin tulee niin sullahan on se 2litran pullo siella niin ei muuta kun truuttaat sita johkin ulostenayte purkkiin ja lahetat kaverille sinne Lahteen testerin. Ja multa et mitaan palveluksia pyytele, silla mitaan en laheta enka kylla tuo tullessanikaan ( sen voi tulkita rajahteeks, ooooo vaikka Ruotsin kentalla ja se voi olla ongelma )!
Ja nyt sitten ihmiset, letit mista Mamitsu puhuu ei oo realistisia oppia ( oon yrittanyt, ei onnistu ) pyyda vaikka kuvat boxed braid' eista ja tulet huomaamaan etta pelkat jakaukset on vaikee saada oikeisiin paikkoihin, mutta kannattaa alottaa niilla. Mamitsulla on taika sormet tai sellanen salainen letityslaite taskussa minka se liittaa siihen lapsen tukkaan ja se sit letittyy itekseen nappia painamalla....
Ei vaan kaveri, en kiusaa enempaa....... Kivaa oli niin kauan kun sita kesti ja Rinsessa saa paahansa sellasia letteja kun taa Aetee osaa laittaa ja joo oljya ( meidan tapauksessa raakaa kookos oljya suoraan afrikasta ) saa paahansa joka paiva ja jakauksetkin vaihtuu.... En ma sentaan turhaan sunkaan seurastas karsinyt, opin siina sivussa jotain....
Love you loads ja miss you more
Mama-Njogu
Okei okei, I APOLOGISE!! Juu kyllä mulla taitaakin olla todellakin kolme tyttöö, kaks 5v., yks 7kk ja lasken kyllä omaavani myös yhen melkeen 7v. pojan vaikken sen tukkaa letittänykään (yritys oli kyllä hyvä 10, tukka siis about 2mm ;) ). Ja kaikista ON adoptiopaperit vetämässä! Myös husbandista ja äiteestä itestään ;)
Tulkaa jo suomen lomalle, 3kk on tosi pitkä aika ja ikävä on jo kova ;' ' (
Love you loads ja miss you more
Mamitsu, " martta ja raili" xxx
Missäpäin Hakaniemeä tuo afrokauppa on?
Mamitsu, meillä tytön tukka on niin karhea ja kuiva, öljytä saisi koko ajan että pysyisi hyvänä. Siksi tujumpi, eli vaseliini=) Mutta voisin kokeilla tuota pinkkiä, jos olisi hyvää.
Meillä on vielä lyhyt tukka, leteille ei saa (tai no sais, mutta ei näillä mun sormilla) mutta nytkin on saparot päässä.
letitän kans aina tytön hiukset, auki ei voi pitää eikä oikein ponnareillakaan, tai niillä " nallekorvilla" , talvella ei mahdu hatun alle... auki on sellanen 70-luvun afropallo..
itse en tykkää siitä pinkin hius aineesta, meillä on käytössä Dark&Lovelyn Beatiful beginnins kids tuotteet, sekä shampoo,softening oil moisturizer että suihkutettava detangling moisturizer, viimeksi mainittua ostan välillä Soft & presious merkkisenä, vastaava aine, parempi suihku pullossa. Nämä hyviä meidän tytön aika vaativille ja kiharoille hiuksille, kun alkaa pesemään, vesi valuu vaan pois hiusten päältä, kestää kauan saada ne märäksi ja shampoo sinne sisään... ei pystyisi kampaaman ilman näitä aineita, eivätkä tee hiuksista likaisen näköisiä tai rasvaisia, ei sottaa sohvia..., kostetuttavat ja hoitavat, jos pitää hiuksia auki, kiharat tulee nätimmät, alkuun joskus alta 2v pärjättiin näin.
Jokaisella varmaan omat suosikit hius aineissa, kokeilemalla löytää sopivan oman lapsen hiuslaatuun.. monissa afrikkalaisissa perheissä käyttävät näitä mainitsemiani tuotteita. kylässä käydessä osunut silmään kylppärin hyllyillä. Eka puteli saatiinkin afrikkalaiselta ystävättäreltäni.
Eikö olekin kivaa tukkaa? Ihana laittaa lettejä sun muuta! :) Hiusaineitten osto paikoikkoja en osaa suositella kun itsekin olen juuri suomeen muuttanut mutta ensi hätään voit laittaa vaikka oliiviöljyä, silottaa ja pehmentää kivasti ja helpottaa kampaamista. Hiusharjan suosittelisin heittämään mäkeen ja hankkimaan harvapiikkisen kamman, vielä voi harja olla okei mutta ajan kanssa se ei tule pelittämään. Jos löydät Pink oil moisturizer jostain kaupasta (varmasti löytyy ainakin hesasta, turusta ja tampereelta, en vaan tiedä kauppaa), niin sitä laittelet vähän päivittäin, tukan letillä pito helpottaa hoitoa kovasti. Jos et osaa itse letittää niin saanen suositella että opettelet, se tulee helpottamaan elämääsi enemmän kun tiedätkään. Mulla siis on itsellä kaks afro tyttöä, toinen 5v. ja toinen 6kk. eli tiedän mistä puhun. Toivottavasti voin auttaa!
Terv. Mamitsu ja likat