Meneekö tämän opettajien ym. lahjominen jo vähän liian pitkälle?
Meillä on kolme lasta ja jokaisen luokassa/paiväkotiryhmässä on joku innokas vanhempi, joka ehdottaa yhteiseksi lahjaksi jotain sikamaisen kallista. Tuntuu, ettei nykyisin lapsen askartelema kortti ja pieni koristelema pipari ei ole enää mitään.
Opettaja ymmärtääkseni saa palkan tehtystä työstä ja kiitosta voi osoittaa muutenkin kuin ostamalla yhteisesti 100 euron kakkuvadin Pentikistä.
Kommentit (31)
Mutta ne, jotka pitävät 5 euron summaa ylivoimaisena opettajalle, kuinka montaa tupakkaa poltat päivässä? Montako olutta menee viikossa?
Valitettavan usein juuri nämä rahasta valittavat äidit ovat niitä, joilla kuluu sekä tupakkaa että olutta ja ihan omaan tarpeeseen...
Lapseni luokassa vietettiin pikkujoulua ja opettaja laittoi viestin, että jokaiselta tulisi 2e maksava paketti. Erään tällaisen äidin laittamassa paketissa oli paketti tuc-keksejä... Ja yhteiseen keräykseen ei ole varaa osallistua. Silti, aina kun äidin näen, hänellä tupakka suussa ja vierailee aika usein paikallisessa...
Arvonsa kullakin.
Erityisesti ala-asteella opea muisti puolet luokasta jollain pienellä. Tietysti opettaja vähän vaivihkaa otti niitä vastaan, ettei muuta kuvittele, että olisi pakko. Useimmat tuon ikäiset eivät huomaa, ellei sitä erikseen mainosteta.
Vierailija:
Itse olen kolmikymppinen, ja en muista, että ketään opea olisi meillä lahjottu?!?! Onko tämä joku uusi ilmiö, milloin tämmöistä on alettu harrastamaan? Jotenkin itselle ihan vierasta, ei olis koululaisena käynyt mielessäkään lahjominen. Ja onneksi ei meillä sellaista ollutkaan, varsinkin kun yhdessä välissä oli tosi tiukkaa rahasta. Lukuvuoden päätyttyä oli vain onnellinen, kun oli kunnialla selvinnyt puolesta vuodesta ja odotteli vain lomille pääsyä. Eikä meillä niin ihmeellisiä " motivaattoreita" koulussa ollutkaan, ihan normaaleja työntekijöitä..
Kaunis ele, eikä mahdottomia vaadi.
Saan työstani palkan ja se riittää. Käyttäkää rahat johonkin perheenne yhteiseen juttuun.
että hoitajille ostetaan joku pieni lahja. 5e ei tosiaankaan ole paljon. Ettekö osta mitään lahjoja kavereillennekaan, vai onko heidänkin lahjoihinsa varattu 5e? On tosi saitaa porukkaa tässä maassa. Kyllä minun mielestäni lastenhoitajat ovat minulle yhtä tärkeitä ihmisiä kuin monet ystävät, sillä he hoitavat lapsiani!
Omassa lapsuudessa vein opettajalle yhden ruusun jouluna ja keväällä. Sen tason muistaminen pitäisi kyllä riittää. En kyllä opettajana edes kehtaisi kovin isoja lahjoja ottaa vastaankaan. Kuten sanottu, työstään saavat palkankin, joten mielestäni tuollainen pieni kohtelias muistaminen riittää.
mua ärsyttää tuo opettajien ja tarhatätien lahjonta. saahan ne palkkansa. me ei ostet ikin opettajille mtn. ei o muutenkaa yhtää ylimäärästä rahaaa....siksköhän lapsemme arvosanatki on niin huonoja ku muut tuo lahjoja ja me ei...heh.....
emmäkään saa mitään kiitosta potilailta joita hoidan......
ja muistan ala-asteelta, että minulla oli yhteensä kolme eri opettajaa noina kuutena vuotena ja että jokaiselle vein ainakin kerran kukkasen.
Omien lasteni kohdalla olen muistanut niin hoitajia kuin opettajaa jouluisin ja keväisin. Olen halunnut kiittää hyvästä hoidosta ja opetuksesta. Budjetti on yleensä ollut muutaman euron, mm. tänä jouluna noin kolmen euron hillopurkit. Ei jää tavaraa siten lojumaankaan, kun voi syödä pois.
Ei järkevää siksi, että olisin ollut lahjaa vailla, ei ollenkaan. Vaan siksi järkevää, että " tilpehööriä" kertyy kiitettävästi muutenkin.
Laatassa luki päällä Päivi ja takana muistaakseni luokkamme tunnus. Tykkäsimme todella paljon tästä opettajasta.
Minun mielestäni on tärkeä näyttää lapsille, että lahjoja on tapana antaa kiitokseksi. En kehtaisi laittaa omaa lastani kouluun ilman pientä lahjaa. Johan lapsi tuntis olonsa noloksi, kun lähes kaikki muut muistaisivat opettajaa. Lapseni on jo pitkän aikaa miettinyt mitä veisi opettajalleen, ja hän haluaa viedä jotakin mausteteetä ja kauniin mukin, koska tietää opettajansa juovan teetä.
Nyt ikää 35 v.
Oli meilläkin rahasta tiukkaa, ne lahjat olivat paljon vaatimattomampia kuin nykyään. Esim. yksittäinen joulukuusenkoriste annettiin jonain vuonna.