Miten järjestäisit joulun perheellesi 2 päivässä?
Ja mielellään stressittömästi, kiitos :-)
Mitä asioita on ehdottomasti oltava, että joulu tulee?
Lasten suurimmat lahjat on hankittu, muu jää 22. ja 23. päivän varaan.
Kommentit (10)
joulu tulee siivoamalla :-) Ei vaan kiitos!
Mitä ruokia pöytään? Ap
Kynttilöitä palamaan ja joululauluja soimaan. Jos aikaa riittää, niin koristella lasten kanssa pipareita ja hakea kuusi. Muuten olla vaan ja nauttia! Antaa lapsille aikaa. Ruoat saa valmiina kaupasta.
Vierailija:
Tekisin perus-viikkosiivouksen (imurointi, pölyt, tarhrat pois, vessat) ja tuulettaisin hyvin (ekstrasiivousta vaan jos siihen on aikaa muulloinkin kun yöllä ;). Laittaisin koristeet ja ostaisin kukkia ja leipoisin pipareita niin tulisi joulun tuoksua. Tunnelmavalaistus päälle niin pienet pölyt ja tahrat ei näy. Vaihtaisin lakanat ja pyyhkeet.
Lisäksi soittaisin paljon joulumusiikkia ja polttaisin kynttilöitä. Jouluruoat hankkisin pääsääntöisesti kaupasta. Jotain pientä voisi lasten kanssa leipoa ja jos haluaa, niin tehdä 1-2 jouluruokaa itse.
Mutta tietysti myös muutamia asioita joista en itse tinkisi.
Ensin 22. päivä perussiivous. Lelut laatikoihin, imurointi, vessojen pesu jne.
Sitten 23. päivä leipoisin lasten kanssa piparkakkuja ja laittaisin vähän joulukoristeita + ostaisin ja koristelisin kuusen. Ja illalla yötä vasten kinkku uuniin.
24. päivä nauttisin joulusta ja tuunaisin Saarioisen valmiita laatikoita hieman siirapilla ja kermalla ja niin olisi jouluateria valmis.
Kenelle sitten on mikäkin se tärkein, mutta itse tekisin nämä (olettaen, että se viikonloppu on aika tehokasta työaikaa):
-kuusi hommataan lauantaina ja jätetään ulos odottamaan
-piparitaikina lauantaina (minulle itse tehty on tärkeä)
-joulutorttujen paistoa
-vessojen pesu ja lakanoiden vaihto (jos ei ole vasta vaihdetut)
-järjestelyä
-jouluvalot pykälään jos ei ole vielä
-sunnuntaina piparinpaistoa
-viikkosiivous oman maun mukaan
-iso ruokakauppareissu sunnuntaina iltapuolella, mahdollisimman paljon valmista
-sunnuntai-iltana rusinasoppa aamun puuroa varten
-kuusen koristelu aattona (meillä perinne)
Joululaulut soimaan, niin pääsee tunnelmaan! Tällä setillä ei pitäisi tulla ylimaallinen kiire ja ressi - olettaen, että samalla ei tarvitse huoltaa lapsia ainakaan yksin. Vähemmällä ei tulis mulle joulu, mutta mitä sinun joulusi vaatii...?
No jos aamulla koristellaan kuusi, kuunnellaan joulurauhan julistus kahdeltatoista, syödään riisipuuroa lounaaksi, juodaan joulukahvit pipareineen, syödään kinkkua+ kaupan laatikot + rosollia + lapsille mieleistä ruokaa + salaatteja illalliseksi ja illalla avataan lahjoja, niin eiköhän se ole siinä!
Rennosti vaan. Me tehtiin kerran sairaalassaolon vuoksi joulu puolessatoista päivässä toipilaina ja hyvin onnistui! Osa lahjoista oli ostettu aiemmin ja mitä ei ollut, sitä ei ollut. Osa ruoista oli myös valmiina, lopussa auttoi sukulaiset. Eikä yhtään haitannut, vaikkei nurkkia ollut puunattu eikä pöytätarjoilut olleet ihan täydelliset.
lahjat mulla, kuten sullakin, on (suurimmalta osalta) ostettuna valmiiksi.
2 edellisenä päivänä perussiivotaan (ei mitään hulvatonta, kunhan vähän), haetaan kuusi ja ostetaan kaupasta laatikoita ja kinkkua ja kalaa. Askarrellaan lasten kanssa jotain pientä. Aattoyönä paistetaan kinkki, aattoaamuna siivotaan vielä päällisin puolin, tuodaan kuusi sisään, koristellaan se ja viritellään vähän kynttilöitä tai vastaavaa. Viedään myös saunaan vähän kuusehavuja. Siinä se.
Ei stressaa.
Vierailija:
joulu tulee siivoamalla :-) Ei vaan kiitos!Mitä ruokia pöytään? Ap
Lähinnä tarkoitin, että en tekisi mitään ERIKOISsiivousta, vaan tavallisen (joka meillä yleensäkin tehdään vkl).
Jos aika on kortilla, niin voit ostaa valmiita jouluruokia, mm laatikoita (kyllä niitä valmislaatikoitakin syö ihan hyvin) tai tilata (jotkut työpaikkaruokalat ainakin tekee). Tai sitten tehdä jotain muuta juhlaruokaa kuin joulu-. Leipoa jotain helppoa, kuten niitä pipareita, keitellä riisipuuroa.
-2
Täytyykin viedä saunaan havuja tms niin likaiset laattojen saunat eivät näy niin hyvin ;-) Ap
Tekisin perus-viikkosiivouksen (imurointi, pölyt, tarhrat pois, vessat) ja tuulettaisin hyvin (ekstrasiivousta vaan jos siihen on aikaa muulloinkin kun yöllä ;). Laittaisin koristeet ja ostaisin kukkia ja leipoisin pipareita niin tulisi joulun tuoksua. Tunnelmavalaistus päälle niin pienet pölyt ja tahrat ei näy. Vaihtaisin lakanat ja pyyhkeet.