Kuka hullu lähtee Norjaan töihin?!
Tulipahan tuosta HS:n artikkelista mieleen, jossa ihmeteltiin sitä, miksi suomalaiset nuoret eivät lähde töihin Norjaan.
Eipä ole paljon lähtemistä, kun näemmä haluavat vain insinöörejä ja sairaanhoitajia. Ei ole ainakaan minun alan hommia. Olen siis tällainen amis. Ruokalan hommia teen. Mitäs sitten vinkuvat ja tekevät tuollaisia artikkeleita... Ja norjan taitoa näyttävät vaativan niihinkin hommiin, mitä tällä alalla on välillä auki mol:lin sivuilla.
Ja kuka lähtee jonnekin Norjaan "palvelijan" rooliin, kun voi lähteä Sveitsiin tasaveroiseksi työntekijäksi, eikä sinua pidetä haisevana ja junttina suomalaisena juoppona. Muutenkin Norjassa yhtä masentavan pimeää, kylmää ja tylyä, kuin Suomessa. Onpa Sveitsi vähän eri tasoa. Pääsee lisäksi helposti matkustelemaan eri maihin, ruoka hyvää (ja tietyt tuotteet jopa halvempia kuin Suomessa tai Norjassa), ihmiset ystävällisiä, siistiä ja kaunista koko maassa. Pääasiana kuitenkin, että ihmiset suhtautuvat sinuun positiivisesti ja ilman ennakko-oletuksia, koska eivät tiedä paljoakaan Suomesta tai suomalaisista :)
Kommentit (41)
Mä kävin joitakin vuosia pitämässä valmistuville opiskelijoille kurssia eräässä norjalaisessa korkeakoulussa. Se oli oikein kivaa. Opin norjaa, näin jotain muutakin kuin näitä kotikulmia, oppilaat oppivat jotakin suomalaisesta mentaliteetista (ja vieraita kulttuureja, oli ne mitä tahansa, on aina hyödyllistä oppia), koulussa oltiin tyytyväisiä opetukseeni, palkka oli parempi kuin vast. hommissa Suomessa. Aineeni proffa vaihtui samalla kun meille tuli kolmas lapsi. Uusi proffa halusi omat tuntiopettajansa (aivan selvä juttu, näin käy myös Suomessa) ja mulla oli kädet täynnä kolmen lapsen kanssa kotona. Win-win. :-)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 16:35"]
Me kyllä voitais lähteä Norjaan,mutta ei ole mieheni töitä saanut (on it-insinööri) Mutta Sveitsistä sai alan töitä, hyvä palkka ja asunto firman puolesta. Mieluummin Sveitsiin kuin Norjaan
[/quote]
Näin on! Sveitsissä sitä paitsi monipuolisemmin töitä tarjolla eri aloilta, myös ulkomaalaisille.
-ap
Molemmissa maissa reilun vuoden asuneena pidän kyllä Norjaa parempana...siellä jotekin perusarvot ja mentaliteetti on hyvin lähellä suomalaisuutta.
Mutta jostain perverssistä syystä pidän Suomesta eniten ja täällä nyt ajattelin asua perheen kanssa ja olla duunissa eläkkeelle saakka. Terv. It inssi
Minkä alan töitä Sveitsissä olis tarjolla? Mua kiinnostais kovasti, olen tällähetkellä yrittäjä, teen pitkää päivää ilman lomia ja ansiot jää kaikenlaisten kulujen, verojen ja maksujen jälkeen suorastaan mitättömiksi. Vaihtoehtoina on joko pimeä työ tai lähtö ulkomaille. Mutta pärjääkös Sveitsissä englannilla? Muu kielitaito on heikoissa kantimissa koko perheellä, mutta englanti on oikein hyvä.
Itse voisin tehdä melkein mitä tahansa työtä, miehellä on enempi kriteereitä. Millainen siellä on koululaitos..onko ilmainen ja laadukas? Entä jatko-opinnot? Kiitos jo ap vastailet!
Kyllä mä voisin kuvitella lähteväni Norjaan työn perässä, jos itse olisin oikealla alalla. Mikään ei estäisi nyt, matkailu avartaa eikä ole miestä tai lapsia joiden asioita pitäisi myös ajatella.
Perheelle, jossa kumpikin vanhempi haluaa pysyä mukana työelämässä Sveitsi on kyllä pääsääntöisesti mahdoton vaihtoehto päivähoidon kalleuden takia. Pari miehen kaveria on Sveitsissä töissä, elävät hyvin, mutta vaimot ovat suosiolla kotona. Norjassa on helpompi elää naisena, vaimona ja äitinä.
Mieheni aloittaa it-alan työt googlella. Hän puhuu englannin lisäksi myös ranskaa (sekä arabiaa ja suomea)
Sveitsissä on parempi ilmasto ja muut keski euroopan maat lähempänä, joten on sijainniltaankin parempi kuin Norja (mutta tämä on tietysti makuasia)
t.2
Olenkin kotona, lapset tulee koulusta lounaalle. Koulu on ilmainen.
t.2 ja 8 :)
Olen ollut Norjassa reilun vuoden kalatehtaalla. Palkka oli hyvä, sai niin hyvää liksaa kuin jaksasi itse tehdä. Hauska ajanjakso elämässä. Paremmin siellä tienaa kuin täällä jossain perustoimistohommissa.
Meidän lapset on jo koululaisia, joten päivähoito-ongelmia ei olisi. Siksi kyselenkin koulusysteemistä. Pärjääkö Sveitsissä siis perhe yhden ihmisen tuloilla?
Otsikon kysymys herätti ajatuksen, että Norjaan töihin lähtevä on todella epätoivoisessa tilanteessa, että tekee niin hulun päätöksen että lähtee sinne. Ei minusta ole hullu se, joka lähtee, jos kerran työtä saa. Kai sitä useimmat ennemmin vaikka ulkomailla työskentelevät kuin istuvat kotona yhteiskunnan elättinä.
Pärjää yhden ihmisen tuloilla, siellä on yhteisverotus ja palkkataso eri luokkaa kuin Suomessa.´Mutta asuminen kallista ainakin Zurichin alueella. Naiset usein kotona ja itseasiassa koko yhteiskunta pyöriikin "kotiäitien voimin" Monta asiaa joutuisi muuttamaan jos suurin osa äideistä lähtisi töihin. Mutta Sveitsissä myös naisia arvostetaan paremmin kuin täällä Suomessa, ainakin kotiäidin asema siellä parempi.
Toki Sveitsissä on työssäkäyviä naisia, erityisesti koulutetut naiset usein töissä
Lapset tulee kotiin lounaalle koulusta
Minä taas ihmettelen sitä, että kun hehkutetaan hyviä palkkoja, jätetään samalla kertomatta, miten kallista Norjassa eläminen on. Olen työskennellyt ja asunut Oslon naapurikunnassa, melko pienessä kylässä. Huonokuntoinen, kylmä ja vetoinen yksiö makssoi jo 10 vuotta sitten 7500kr/kk, vesi ja sähkö vielä siihen päälle. Kun asunnossa oli sähköpatterit ja lämminvesivaraaja, tuli siitä kivasti vähintään 5500kr/kk lisää laskua. Ja ruoka, polttoaine, bussiliput..hinta vähintään +50% Suomen hintoihin. Palkka oli parempi, joo. Mutta kyllä se aika tarkkaan elämiseen meni. Kokemuksena ihan hyvä juttu kuitenkin. En tosin ole insinööri, vaan ravintola-alan töitä teen. Myöhemmin tein töitä Norjalaisella varustamolla, kävin töissä Suomesta ja asuin laivalla sen ajan kun olin töissä. Siitä sitten jo jäi jotain säästöönkin. Mutta tavallinen duunari ei Norjassakaan kovin helpolla rikastu, ellei löydä ilmaista asuntoa...
Kiitti, pitääpä alkaa ottamaan enemmän selvää Sveitsistä! :)
Onnea vaan asunnonmetsästykseen Tromssasta sille Laurille, joka odottelee harjoittelupaikan varmistumista. Voipi olla hankalaa, jos ei mahdotonta saada kohtuuhintaista tai mitään muutakaan asuntoa siitä kaupungista...Toivottavasti oppilaitoksella tai työnantajalla on jotain tarjolla!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 17:04"]
Minä taas ihmettelen sitä, että kun hehkutetaan hyviä palkkoja, jätetään samalla kertomatta, miten kallista Norjassa eläminen on. Olen työskennellyt ja asunut Oslon naapurikunnassa, melko pienessä kylässä. Huonokuntoinen, kylmä ja vetoinen yksiö makssoi jo 10 vuotta sitten 7500kr/kk, vesi ja sähkö vielä siihen päälle. Kun asunnossa oli sähköpatterit ja lämminvesivaraaja, tuli siitä kivasti vähintään 5500kr/kk lisää laskua. Ja ruoka, polttoaine, bussiliput..hinta vähintään +50% Suomen hintoihin. Palkka oli parempi, joo. Mutta kyllä se aika tarkkaan elämiseen meni. Kokemuksena ihan hyvä juttu kuitenkin. En tosin ole insinööri, vaan ravintola-alan töitä teen. Myöhemmin tein töitä Norjalaisella varustamolla, kävin töissä Suomesta ja asuin laivalla sen ajan kun olin töissä. Siitä sitten jo jäi jotain säästöönkin. Mutta tavallinen duunari ei Norjassakaan kovin helpolla rikastu, ellei löydä ilmaista asuntoa...
[/quote]
Lisäisin vielä tähän viestiini sen verran, että minusta ei ole mitään ihmeellistä siinä, että suurin osa nuorista ei halua lähteä pois kotimaastaan. Jättää perhe, ystävät, tuttu kieli ja kaikki, mihin on tottunut. Työn ja rahan takia? Ei välttämättä kovin hyvä juttu. Itse lähdin, koska halusin nähdä ja kokea kaikenlaista. Kertoo kyllä jotain tästä yhteiskunnasta ja ajasta, jos ihmetellään miksi nuoret ei halua muuttaa, kun se palkkakin on niin hyvä... Niinkuin tässä elämässä ei olisi muita, paljon tärkeämpiäkin juttuja.
Norjasta tulee paljon luonto-ohjelmia ja aika.. siis todella yksinkertaista porukkaa tuntuu olevan, vähän niin kuin suomalaiset.
JOs työstä kuitenkin maksettaisiin voisi sen joten kuten kestää.
Todennäköisemmin ei ole vaivan arvoista, vaikka voisi olla mielenkiintoista vaan mielenkiintoistahan on aina.
moikka olisikko halunnu jutella mun kaa vähän työhommista olisin kiinnostumut lähtteen norjjaan töihin n.6kk tiennaan puh: 050 414 2151
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 17:17"]
Alle vuoden kokemuksen kautta voin sanoa, että ei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolella.
Pidän suomalaisista enemmän ja niistä jopa saa ystäviä
ja voi jopa puhua tuntemattomille ihmisille.
Sitäpaitsi norjalaiset kusettaa suomalaisia palkassa miten ehtivät. Toivon että kenellekään ei kävisi samaa mitä itselleni kävi. Olen hyvin vihainen ja katkera siitä. Sanat eivät edes riitä kuvailemaan tunteitani.
Totuus tulee yleensä julki ennemmin tai myöhemmin. Luota AINA vaistoihisi.
[/quote]
Olen saanut norjalaisista aika suomalaisvihamielisen kuvan itsekin, yleensä ottaen. Kertoisitko silti tarkemmin, mitä oikein tarkoitit kahdella viimeisellä kappaleella?
Me kyllä voitais lähteä Norjaan,mutta ei ole mieheni töitä saanut (on it-insinööri) Mutta Sveitsistä sai alan töitä, hyvä palkka ja asunto firman puolesta. Mieluummin Sveitsiin kuin Norjaan