Kokemuksia lääkkeellisestä keskeytyksestä? ev
Kommentit (7)
Siis tuo itse lääkkeellinen keskeytys, mut henkisesti menikin sitten paljon pitempään selviytyä!
Rv 12. Naistenklinikalla. Muutama pilleri ja siinä se sit oli. Henkisesti jäi karmea muisto.
Laitoin tän vahingossa äsken omaksi ketjukseen, kopioin nyt uudelleen tänne nää kokemukset Kättäriltä pari vuotta sitten: eka paperiasiat, ultrat ym. kuntoon, sitten käyt hakemassa ekan pillerin, 1-2 vrk odottelua että kohdunsuu pehmenee, osastolle aamulla -> 2 tablettia emättimen pohjukkaan, odotellaan kunnes vuoto alkaa (kesti itsellä kai 2-3 h?). Itse olin tosi väsynyt, nukuin pari tuntia osastolla ja sain lähteä, kun tulostani osastolle oli kulunut kai 5-6 h. 24 h ajan pitää olla joku aikuinen seurana siltä varalta, että tulee runsasta vuotoa. Kotiin saa jonkin pienen määrän kipulääkkeitä mukaan. Kannattaa pitää "tavallisia" kipulääkkeitä mukana vielä pari viikkoa, joskus tulee yllättäen koviakin jälkisupistuksia, jolloin kipulääkettä tarvitaan.
Kokonaisuutena oli yllättävänkin helppo toimenpide noin fyysisesti. Psyykkisesti, no, se vaihtelee eri ihmisillä kovasti. Nähtävästi lääkkeellinen keskeytys on monille psyykkisesti helpompi kuin kirurginen, näkeehän siinä itse koko ajan mitä tapahtuu, eikä se kovin erityistä oikeastaan ole.
Onnea toimenpiteeseen.
mulla ongelmana tämä "odottelu",kun päätetty on ettei lasta enää tule.Tuntuu inhottavalta odotella "raskausajan vaivoja"ym,kun kuitenkin tietää,ettei enää ole sen aika.Nytkin sain ajan vasta ensi viikolle,silloin rv on kai 7,sitä ennen kun ei voi ultrata.Näin sanovat kättärillä. ap
voin pahoin pari päivää ja vuotoja oli aika pitkään jälkeenpäin. Muuten vaivaton juttu joka muistaakseni tehtiin rv 7 (en ole ihan varma, saattoi olla 6 tai 8 myös). Olin kotona koko ajan, sen ensimmäisen pillerin kävin ottamassa sairaalassa ja samalla juteltiin ja lääkäri tutki. PÄäsin kotiin sillä ehdolla että varsinaisena a-päivänä mies oli kanssani koko ajan. (Tämä tapahtui toisessa Pohjoismaassa, ei siis Suomessa, joten en ole varma onko samat rutiinit.)
Kohdunsuulle cytotecia ja odottelua kolmannella pillerillä alkoi vatsakivut sekä vuoto ja sen jälkeen kotiin.. menin osastolle aamulla ja pääsin illansuussa pois
tein elokuussa lääkkeellisen keskeytyksen - valitettavasti. sain tehdä sen kotona sillä meillä oli menoa illaksi joten tein se vasta klo 22 kotona ja n. 4 sen jälkeen alkoi tapahtua - eli vuoto oli aika runsasta mutta kivut eivät vaikka otin kyllä yhden saamani kipualääkkeen. Kipu ei verrattavissa synnytykseen. n. 2 vk vuotoa ensiksi enemmän sitten väheni - jonka jälkeen tiputteli n. kerran päivässä ensimäisessä jälkitarkastuksessa jotain jäänteitä jäljellä odotettiin vielä 2 vk ennenkun tarkistettiin hormoonipitoisuus ja koska edelleen tiputtelua uudelleen tarkastukseen jossa todettiin edelleen jäänteitä ja sitten seuraavana päivänä kaavintaan, onneksi en ollut saannut tulehdusta.... - toimenpiteenä suositteleen lääkkeellistä keskeytystä kunhan huomioi riskin että voi silti joutua kaavintaan.
kaavintaa ei tarvittu. Muistaakseni toisen pillerin jälkeen alkoi runsas vuoto. Vointini oli erittäin huono ja verenpaine heittelehti kovasti. Menin seuraavana päivänä työhaastatteluun, josta en muista enää mitään - elämäni pahin moka.