Ällö aihe, mutta pakko kysyä - eli mätäpaiseesta kysymys.
Avokin selässä on valtava mätäpaise, on ollut ennekin. Ollaan yritetty puristaa ym., mutta aika laihoin tuloksin. On kuulemma pirun kipeä. Lääkäriin menee näytille ja mietinkin, että mitäköhän lääkettä tuohon olisi..? Antibiootit? Kokemuksia?
Kommentit (12)
Mun miehellä oli kerran iso mätäpaise nielussa.
Ensin puuduttivat sen. Sitten imivät mädät pois.
Pariksi yöksi joutui jäämään sairaalaan, koska tulehdus oli niin paha, että joutui saamaan suonensisäisiä antibiootteja.
Paise ei yleensä puristamalla aukea, kun on sen verran syvällä, iuh. Paranee muuten yleensä itsekseen ja tuo puhkaiseminen nopeuttaa paranemista. Paisetta voi " kypsyttää" lämpöhauteella ja siten nopeuttaa sen ohimenoa. Ja kipulääkkeet auttaa siihen kipuun. Niitä vaan reilusti. Kaksi panadolia + kaksi buranaa kolme kertaa päivässä.
Ainoa hoito mitä lääkäri voi antaa on kipulääke, paiseen puhkaiseminen (onnistuu vain jos paise on " kypsä" ) ja antibiootti. Antibioottiakaan ei välttämättä anna, sillä tosiaan paranevat ylensä itsekseen. Paise nimittäin itsessään hoitaa ihon sisäistä tulehdsta ja siinä vaiheessa, kun on " kypsä" ja puhkeaa se tulehdus on hoidettu.
Juu ja kannattaa muuten laittaa vaikka sideharsotaitos siihen paiseen päälle. Saattaa nimittäin puhjeta ihan huomaamatta ja sitä mätää sitten tulee ja paljon...
Minulla puhkesi itsekseen mätäpaise ja on parastaikaa antibiootti Kefexin 750 mg 10 vrk kuurina menossa. Iho punottaa isolti paiseen ympäriltä joten lääkekuuri on paikallaan.
Mun mieheltä leikattiin selästä paise pois kokonaan, mukanahan meni tietty tervettäkin kudosta. Avohaavaa sitten hoideltiin viikkotolkulla, pestiin jokapäivä keittosuolaliuoksella ja vaihdeltiin uudet täytteet.
Ei ollut kivaa, ei, mutta ei enää uusinut.
Ennen leikkausta oli uusinut jo muutaman kerran.
Kolme antibioottikuuria on syönyt, seuraavalla kerralla mennäänkin sitten heti sairaalaan jossa se puhkaistaan ja lisäksi kuuri. Noihin ihopaiseisiin saattaa antibiootit tehota hieman huonostil, usein kai tehokkaampaa olisi se tyhjäys&puhdistus.
Mutta miksi sellainen tulee ja minkä kokoluokan paiseista nyt puhutaan?
Paise voi tulla vaikkapa kurkkuun. Hengitäpä siinä sitten.
Minulta puhkaistiin pari vuotta sitten kurkusta mätäpaise, joka oli kokoluokkaa kananmuna.
Lääkäri oli innoissaan, kun ei ollut ennen saanut niin isoa. Ihmetteli vain, että tulin itse, kun yleensä sen kokoiset tuodaan.
Minulla oli paise häntäluun kohdalla. En pystynyt muuta kuin makaamaan vatsalla. Patti tyhjennettiin (kaksi kahvikupillista märkää lääkärin mukaan) ja antibioottikuuri. Onneksi ei ole uusinut.
jos silloin kun on vielä alkuvaiheessa alatte käyttämään Basibact-voidetta, niins e tehoaa aika usein.