Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjää hoitovapaalla?

16.12.2007 |

Kyselin jo tuolla Odotus-puolellakin, mutta laitan tännekin kysymyksen, kun kerran aiheena on raha.

Miten pärjää hoitovapaalla, jos äidin tulot ovat noin 400 euroa kuukaudessa? Jos asunnon lainalyhennys on 1500 euroa kuussa, bensaan ja bussikorttiin menee jonkun verran ja syödäkin pitäisi, miten ihmeessä voi pärjätä yhden ihmisen palkalla kolmisten?

Te, joilla on vastaavat kulut, oletteko uskaltaneet jäädä hoitovapaalle vai onko ainoa vaihtoehto mennä takaisin töihin? Olin niin toivonut, että voisin jäädä kotiin niin pitkäksi aikaa kuin siltä tuntuu, mutta jotenkin se tuntuu aika mahdottomalta...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä tilanne toinen. Meillä on 5 lasta, vanhin yläasteella ja nuorin on 5kk vauva. Kelalta kysyin, paljonko saisin kolmesta alle kouluikäisestäni ja sanoivat, että kotihoidontuki+lisäosa = n.500¿kk-verot. Asuntolaina on noin 750 ekeä/kk ja siihen päälle 2 autoa ja omakotitalon kulut noin 150¿ kk. Mies on keskituloinen, joten tiukalle menee. Haluan kuitenkin hoitaa lapset kotona ja ajattelin selviytyä jotenkin. Meille tämä tilanne on kuitenkin niin ainutlaatuinen, koska emme tee enää lapsia. Mietin, että jos tekisin viikonloppukeikkaa töissä (olen lähihoitaja) esim. 1-2 viikonloppuna kuussa, niin sillä ansaitsisi vähän. tai ottaisin opetushommia opistosta (toinen ammattini) .Tämä ei kuitenkaan onnistu alkuun imetyksen vuoksi. Mutta ehkä myöhemmin. Lopetan kaikki lehtitilaukset ja kirjakerhot, kännykkälaskut jo nyt minimoin siten, että laitoimme kiinteähintaiset Soneran" puhepaketit" . Kirpparit ja alennusmyynnit kierrän jo nyt, että minimoisin vaatekustannukset. Aion myös järkeistää auton käyttöä ja vähennän " huviajelua" . Toisen auton pois myyminen ei ole järkevää, koska tarvitsen sitä viimeistään kahden vuoden päästä (töihin palatessa) ja aina kun hoitovapaalla tarvisin autoa, joutuisin viemään miehen töihin ja hakemaan, joten säästö kuluisi edestakaisajeluun. Lisäksi mies tarvii välillä autoa töissä, joten silloin en pääsisi esim. neuvolaan käyttämään lapsia.

Teille voisin antaa ohjeen, että käykää pankissa kysymässä, voisiko asuntolainan lyhennystä pienentää esim. vuodeksi. Myös veroprosentti kannattaa lasketuttaa. Tosin minä olen saanut aina mätkyjä hoitovapaalla tai äitiyslomalla oltuani. Kela ja verotoimisto eivät osaa laskea tuloja koskaan oikein.

Jos keksit jotain muita vinkkejä, kerropa minullekkin!

Vierailija
2/10 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoitovapaan mahdollisti halvat asumiskulut, kun asutaan vuokralla, joten ei ole iso lainaa niskassa, vaan vuokra n. 600¿/kk.

Jo äitiyslomalla alettiin karsia kuluttamista. Me tingittiin sisustamisesta, omista vaatteista, huvituksista, matkustamisesta, elektroniikasta, lehtitilauksista jne...Toki tehtiin joitain hankintoja, mutta erittäin harkiten. Tein ruokaa itse.

Lisäksi tein keikkatyötä viikonloppuisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hankalaa on, jos ei ole joko hyväpalkkainen mies tai todella pienet asumis ym kulut. Jos on yksinhuoltaja niin on lähes mahdoton jäädä kotia, kun taas jo ennen raskautumista tukia nostaneen ja ilman töitä eläneen on " helppo" jäädä hoitikselle -siihen rahaan on jo tottunut ja kun sossu maksaa loput. Mutta yleisesti; mitä isommat tulot ja enemmän menoja (esim. just asuntolainat ym) niin aika nihkeä on jäädä!

Kotihoidontuen pitäis mun mielestä olla tulojen mukaan porrastettu (kuten mammarahakin on). Asettaa nykyisellä rajoituksellaan ihmisiä eriarvoiseen asemaan, eniten kärsii just isotuloiset ja voittaa pienituloisimmat. Ja mielestäni lapsen oikeus olla äidin kanssa kotona, ei sais perustua siihen onko äidillä varaa jäädä kotiin taloudellisen kuvion takia.

Vierailija
4/10 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin laskisin ehdottomasti lainanlyhennyksen kuukausimäärää. 1500e/kk kuulostaa aika isolta summalta, ellei teillä sitten tosi paljon lainaa. Meilläkin iso laina (150 000), mutta lyhennetetään 800e/kk (lyhennys+korot). Ei ole mitään kiirettä maksaa nopeasti lainaa pois nyt, kun lapset pieniä. Eli nyt vain kipin kapin pankkiin neuvottelemaan asiasta. Samoin kaikki " ylimääräiset" menot (aikakauslehdet, uudet hankinnat, matkustelu) kannattaa minimoida siksi aikaa, kun hoitovapaalla. Ymmärrän kyllä, että jos on tiettyyn elintasoon tottunut, niin ei ole helppo muuttaa tottumuksia. Joku ehdotti hoitotuen sitomista tuloihin. Minusta se ei olisi alkuukaan hyvä asia. Mistä se raha oikein saataisiin? Kyllä Suomessa on jo tosi hyvä äitiysvapaa/vanhempainvapaajärjestelmä. Hoitovapaalle jäädessään täytyy todellakin tehdä valintoja. Olen varma, että lähes jokainen halutessaan voi jäädä esim. puoleksi vuodeksi hoitovapaalle. Jos tulot ovat alun perin hyvät, niin miksi ei esim. säästä hoitovapaata varten?

Vierailija
5/10 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt jäämässä kolmatta kertaa hoitovapaalle. Mieheni on keskituloinen ja meillä on asunto- ja autovelkaa ja lisäksi on vakuutusmaksuja, sähkölaskua, yhtiövastiketta yms. Kyllä aika tarkkaan saa katsoa mihin rahaa laittaa kun tuloni tippuvat REILUSTI, mutta uskon, että pärjäämme ihan hyvin kuitenkin. Me olemme sen verran tehneet etukäteisvalmisteluja, että olemme laittaneet rahaa jemmaan jos tulee jotain yllättävää niin ei ihan kuralle vedä taloutta hoitovapaankaan aikana.

Meidän pärjäämiskeinomme on yksinkertainen: menojen minimointi. Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa, vauva kestoilee, vettä ja sähköä ei tuhlata (se käytetään mikä tarvitaan, mutta turhaan ei poltella valoja, ei saunota ihan joka päivä yms.), vaatteita ostetaan tarpeen mukaan ja pyydetään lahjaksi tarpeellisia tavaroita. Meillä mummit ja kummit kysyvät aina ennen lasten synttäreitä lahjavinkkejä, niin miksipä ei vinkkaisi jotain oikeasti tarpeellista. Kenelläkään meistä ei ole kalliita harrastuksia, ulkona syömässä/juhlimassa ei juosta alvariinsa, mielummin järjestetään illanistujaisia kotona. Ruokaa ostetaan kerran viikossa ja sitten tehdään täydentäviä pikkuostoksia lähikaupasta. Laadimme aina ruokalistan viikoksi ja ostokset tehdään sen mukaan. Kaikki ostokset on keskitetty tiettyyn kauppaketjuun, jolloin bonuksia karttuu ihan mukavasti (oikeaa piilosäästämistä). Pyrimme monesti valitsemaan niitä halvempia rinnakkaistuotteita kun vain mahdollista ja jos jokin on tarjouksessa niin saatamme ostaa kerralla enemmän ja työntää vaikka pakkaseen. Autolla ei ajella huvikseen vaan lasten kanssa liikkuessani hyödynnän busseja, koska täällä pääsee vaunujen/rattaiden kanssa ilmaiseksi.

Tässä nyt jotain vinkkejä. Ihan normaalia, mukavaa elämää olemme viettäneet myös hoitovapaan aikana kuten varmaan myös tällä kolmannella kerralla.

Vierailija
6/10 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että kaiken a & o on huolellinen suunnittelu. Minusta tuo ruokalistojen etukäteen suunnitteleminen kuulostaa todella fiksulle idealle muutenkin! Muutenkin kannattaa tehdä kunnolliset ostoslistat, niin ei tule osteltua ylimääräistä. Menoista kannattaa myös pitää kirjaa, niin näkee, mihin rahaa kuluu. Jos oikein ymmärsin, on hoitovapaa vasta tulevaisuudessa, joten siihen ehtii myös varautua. Laittakaa rahaa säästöön yllätysmenoja varten. Kaikilla meillä on varmasti turhia menoja, lehtitilauksia yms., joista on valmis luopumaan. Pieni luksus silloin tällöin piristää arkea, mutta esim. kahvittelu kaupungilla on todella kallista!

Asumiskuluihin suosittelisin lyhennysvapaata, eli maksaisitte pelkkää korkoa. Korkoihinkin tosin menee yllättävän pitkä penni, eikä laina silloin tietenkään lyhene, mutta jos kyse on kuitenkin tilapäisestä ajanjaksosta, tekisin minä niin. Jää enemmän pelivaraa talouteen.

Vierailija
7/10 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia ehkä kauhistuttaa tämä tilanne, että meillä on hyvin tarkka taloudensuunnittelu, kaikki menot on kirjattu ja niitä tarkkaillaan koko ajan. Olemme hyvätuloisia, ja tällä hetkellä tietenkin tuhlataan hieman rahaa vaatteisiin ja välillä matkusteluunkin. Tietysti tiedämme, että kaikesta ylimääräisestä pitää luopua hoitovapaan aikana, mutta huolena on se, että raha ei riitä edes peruskuluihin.

Pk-seudulla lainat ovat valtavia, vaikka asuisi kerrostalokolmiossa. Pelkkien korkojen maksaminen helpottaa, mutta huolimatta siitä, että syömme mekin kotiruokaa, keskitämme ja suunnittelemme ostoksemme, silti tulee olemaan lähes mahdottoman tiukkaa.

Olemme myöskin ajatelleet alkaa säästää ja äkkiä täytyykin aloittaa ennen kuin minun tuloni putoavat 700 euroa/kk nettona, kun jään äitiyslomalle...

Vierailija
8/10 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison tulot bruttona 1900-2000¿ /kk, käteen siis jää 1300 ja risat. Tästä vähennetään kahden lapsen elatusmaksut n. 250¿, joten jää reilu tonni. Autoa ei ole, mutta hän kulkee junalla töihin, jolloin kk-korttiin menee muistaakseni 250¿. Asumismenomme ovat pienet, lainan lyhennys +korot yhteensä noin 600¿, tähän sisältyy vesi. Sähkö on about 30¿/kk. Netti- ja puhelinkuluihin menee kahdelta ihmiseltä minimissään 60¿.

Näiden menojen jälkeen jää 110¿... Kotihoidontuki vajaat 300¿ ja lapsilisä 100¿. Elämiseen jäisi siis kaiken kaikkiaan n.500¿/kk. Elätettävänä siis minä, puolisoni, vauva sekä puolison lapset, jotka ovat meillä 2-3 viikonloppua kuukaudessa. Puolisoni myös osallistuu lastensa vaatekuluihin ym.

Tähän en edes ole laskenut vuosittaisia kotivakuutusmaksuja, lääkekuluja tms. pakollisia menoja. Ruokaakin olisi mukava ostaa...

Omat tuloni eivät ole paljoa paremmat, joten ei se tilanne mihinkään muutu, vaikka hoitovapaalle jäisikin puolisoni.

Kertokaas miten tässä tilanteessa pärjättäisiin???

Eli vanhempainvapaan jälkeen hetkeksi työttömäksi ja töihin kun vauva on vuoden. Myös isovanhemmat käyvät töissä, joten heistäkään ei tässä tilanteessa ole apua. =(

Vierailija
9/10 |
22.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta elatusmaksuihin voi hakea muutosta, jos elatusmaksun maksajan tiedoissa tapahtuu olennaisia muutoksia. Tällainen muutos on esimerkiksi uuden huollettavan syntyminen. Ja eikö kotihoidontukeen saa myös tulosidonnaista hoitorahaa? Miehesi kun ei ole suurituloinen. Vaatteita saa edullisesti kirppikseltä ja terveyskeskuskäynnithän on lapsilta ilmaisia. Itse pärjäsin opiskeluaikana 400 markalla kuukaudessa, mutta olihan se kituuttamista.

Vierailija
10/10 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen hoitoalalla joten minulle riittää oman alan keikkatöitä hyvin. jos ap:n omalla alalla ei ole mahdollista tehdä keikkaa niin ilta- ja viikonlopputöitä löytyy esim. kaupan- tai r-kioskin kassalta tai siivouspaikoista.

aikaisemmissa viesteissä oli jo annettu tosi hyviä kulujen karsimis- ja säästövinkkejä. omasta puolestani lisäisin se, että tarpeen vaatiessa sitä tulee yllättävän pienellä rahalla toimeen, ainakin jonkin aikaa. muistan aikoinani itsekin murehtineeni miten ihmeessä tullaan toimeen hoitovapaalla ja tässä sitä on jo kohta 7 vuotta kitkuteltu ;) tosin nyt jo alkaa riittää ja työhönpaluu ensi syksynä alkaa tuntumaan aina vain houkuttelevammalta ajatukselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi