Oletko maannut sairaalassa ennenaikaisuuden uhka yllä? Onko näin käynyt joka raskaudessa?
Jos siis olet joutunut sairaalaan ennenaikaisensynnytyksen uhan vuoksi niin milloin siellä makasit ja kuinka kauan? Selvisikö syy uhkaan? Milloin vauva syntyi?
Miten seuraavat raskaudet ovat menneet? Olenko joutunut joka raskaudessa vuode lepoon?
Kommentit (3)
sairaalan pedissä supistusten takia. Streptokokki löytyi, sitä ei kuitenkaan häädetty. Kohdunsuun tilanne pysyi kuitenkin kohtuu hyvänä ja supistukset rahoittuivat jonkun verran niin pääsin kotiin vuodelepoon viikolle 30 asti, jonka jälkeen supistukset rauhoittuivat ja elin normi elämää. Vauva syntyi 38+1.
Tokassa raskaudessa supistelut alkoi 27 viikolla, jolloin olin yhden illan sairaalassa ja sain supistuksia estävää lääkettä. Sitten kotiin makaamaan.
Supistuksia tuli samalla tavalla kuin ekassa, mutta rauhoittuivat itsekseen ilman lääkettä tunnissa-parissa. Kohdunsuulla ei tapahtunut muutoksia, joten lepäilin kotona tehden kevyitä kotihommia 1v esikoisen kanssa. Vauva syntyi tasan 40+0. Streptokokkia ei löytynyt???
raskaudessa olin sairaalassa muutaman päivän. Tutkimuksissa selvisi streptokokki ja urea plasma. Kohdun suu aukesi 28 viikolla 3 cm:n ja kaula alkoi lyhentymään. Tilanne kuitenkin rauhoittui ja pääsin kotiin vuodelepoon 1 kk:ksi, vaikkakaan bakteerit eivät elimistöstäni hävinneet hoidoista huolimatta. Sen jälkeen jatkoin sairaslomalla, mutta ei tarvinnut enää vuodelevossa olla. Poika syntyi 41+2 käynnistyksellä, joten pitkäksi loppujen lopuksi meni.
Toisen raskauden aikaan raskausviikoilla 18 + 5, jouduin sairaalaan kohduntulehduksen vuoksi. Bakteerit olivat kasvaneet elimistössäni niin, että toinen poika syntyi viikon sairaalassa olon jälkeen, eikä valitettavasti selvinnyt, raskausviikkojen ollessa noin pienet. Tulehduksen oli aiheuttanut ns. " normaali" raskausajan pieni veritihkuttelu. Lapsi olisi ollut terve poika vauva.
Tällaisia tapauksiä täällä....
minä jouduin sairaalaan pahenevan raskausmyrkytyksen vuoksi, viikkoja oli tuolloin kasassa 30+4. Olin kuitenkin ollut sairaalassa avohoidossa jo kolmisen viikkoa ennen sairaalaan joutumista. Kauaa en kerennyt sairaalassa makoilla, sillä tilani paheni nopeasti ja loppujen lopuksi vauva syntyi kiireellisellä sektiolla, viikkoja tuolloin kasassa 31+3. Terve ihana tyttö syntyi ja pääsi viiden viikon päästä syntymästä kotiin. Sairaalassa oltiin vain kasvamassa ja opettelemassa syömistä :)
Synnytyslääkärini mukaan on hyvinkin todennäköistä, että myös seuraavassa raskaudessa käy sama homma. Raskausmyrkytyksen merkit kun oli näin jälkeenpäin ajateltuna nähtävillä jo viikon 24 tienoilla ja myös se, että tilani muuttui hengenvaaralliseksi ovat kuulemma merkkejä siitä, että se luultavasti uusiutuu.
Nooby