Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset riisuu vauvan kylmässä kaupassa tosi vähiin vaatteisiin???

15.12.2007 |

Miksi ihmeessä jotkut ihmiset riisuu vauvan tosi vähille vaatteille kaupassa? En tajua yhtään! Tänään Prismassa näin n. 1kk ikäisen vauvan, jolla oli päällä pelkkä gollegepuku. Oli sentään sen lisäksi villasukat ja lapaset, mutta ei mitään hattua, vain gollegetakin huppu päässä. Vauvan vanhemmilla kyllä molemmilla oli takit tiukasti päällä ja pipotkin päässä. Mistä niille tulee sitten mieleen, että vauva ei tarvitsisi hattua päähänsä?

Näin samalla kauppareissulla myös toisen, n. 4kk ikäisen vauvan, joka potki turvakaukalossa pelkkä body ja potkuhousut jalassa!!! :O Siis ei mitään hattua, käsineitä, villasukkia! Minulla ei siellä kaupassa liikkuessa tullut kuuma vaikka minulla olikin ulkovaatteet päällä enkä takkia edes avannut koko aikana. Pikkuinen vauva vaan makaa tai potkii turvakaukalossa/rattaissa, ja siltä sitten riisutaan kaikki päällysvaatteet pois. Ihan hirveän pahaa tekee katsoa sellaista! On varmasti vauvallakin tosi inhottava olo, kun siellä vetoisassa ja viileässä kaupassa on pelkissä ohuissa sisävaatteissa.

Eikö ihmiset yhtään ajattele, että vauvaa tulisi suojata vedolta, mitä tuollaisessa isossa ilmastoidussa kaupassa on. Itse en ainakaan tarkenisi siellä olla pelkissä ohuissa trikoovaatteissa. Miten sitten vauva? Kesähelteellä sitten myös näkee niitä, joilla vauva on mukana kaupassa kylmäosastolla (lihat, maidot, jne.) ja vauvalla on päällä pahimmillaan pelkkä body!

Mitä mieltä muut on tuommoisesta? On varmaan muutkin nähneet vastavaa, taitaa tätä ilmetä ihan jokaisessa marketissa..

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kk vauva oli turvakaukalossa, kaukalo rattaissa. Vauvalla on kaukalon lämpöpussi ja siellä hän on sisävaatteissa (tänään pitkähihainen body ja ohut trikoinen putkupuku), ainoastaan Ruskovillan myssyn laitan päähän kun näin pikkupakkasilla lähdetään liikkeelle. Kävimme marketissa ja ostoskeskuksessa, ja avasin lämpöpussin ihan auki ja otin hatun pois päästä. Ja vauva oli silti hiukan hikinen. Kyllähän se lämpöpussi hiukan lämmittää vaikka onkin auki levitettynä, mutta en usko että vauva olisi palellut pelkässä kaukalossakaan.

Itsekin riisun takin jos se vain jonnekin mahtuu, nyt kylvin hiessä kun rattaiden päällä oli jo niin monta nyssäkkää etten siihen päälle enää takkia viitsinyt laittaa.

Eiköhän jokainen äiti/isä itse tiedä kuinka paljon oman vauva tarvitsee päälleen. Aika moni vauva taitaa ostosreissuilla itkeä pikemmin kuumuuttaan kuin palella. Eikä hiukan vastasyntynyttä isompi vauva varmastikaan saa kuolemantautia jos ihan hetken saa kylmää kaupan kylmäaltaiden ääressä. Parempi sekin kuin hikisenä tuskastunut vauva.

Vierailija
2/17 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kylmässä parkkihallissa tuli muutama viikko sitten vastaan äiti jolla oli vauva rintarepussa. Vauvalla päällä trikoo potkarit ja body eikä mitään päässä!!!! Aivan sydämestä ottin kun näin. Itselläni toppatakki ja pipo!

Ihmiset ei vissiin aina ymmärrä että ei kaupoissa ole niin lämmin kuin esim kesällä. Siellä lämpötiloja lasketaan, jotta ihmisille ei tule kuuma toppa varustuksissa. Toki itsekkin avaan pojan vaatteita ja otan päälimmäisen pipon pois, mutta meillä on kyllä vielä kypärämyssy alla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauvalle tulee aina kuuma ruokakaupassakin jos on vähänkään ulkovaatteita päällä. Olen kokeillut mennä niin, että haalari on vain jalkojen peittona, siitäkin tulee hiki. Ei ole kivaa kassalle mennessä huomata, että vauva kypee hiessä.

Kylmäosastolla laitan peiton päälle, mutta sekin tuntuu välillä olevan liikaa. Ilmeisesti vaunut kopan/lämpöpussin kanssa lämmittävät riittävästi.

Vauvat yleensä puetaan liian lämpimästi, ei liian kylmästi. Joskus näkee liian vähäisesti puettuja vauvoja, mutta harvemmin kuin liikaa topattuja.

Vierailija
4/17 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaiten, joten vähän ihmetyttää, mitä se muille kuuluu niin kovin ihmetellä.meillä tosi lämminverinen vauva, herää heti kun mennään kauppaan sisälle jos ei vähennä vaatetta. laitoksellakaan ei enää myssyä kuin ekana päivänä, kotona eikoskaan sisällä. automatkat myös alun jälkeen aina sisävaatteissa kun auto lämmennyt,sitten ulos puen.

yksi asia mitä ihmettelen on se, mitä kommenttia kuulee täysin vierailta esim vauvan itkiessä, monen sävyistä. suvaitaan toisiamme mammat!

Vierailija
5/17 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sinulle ei aikuisena tulekaan kaupassa kuuma kaikki toppavaatteet yms. päällä, vauvalle tulee melko varmasti. Pienellä vauvalla ei lämmönsäätely toimi - ei osaa sopeuttaa omaa kehoaan siihen, että on liikaa päällä lämmitetyssä tilassa. Vauva pitää pukea sen mukaan.

Ei tulisi mieleenikään pitää aivan pientä vauvaa täydessä talvivarustuksessa kaupan sisällä. Itsellekin tulee helposti kuuma, ja otan mielelläni takkia pois, mutta varsinkin vauvalta.

Vierailija
6/17 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko perhe aina ulkotakit, hatut ja hanskat pois kun mennään sisätiloihin. On kurjaa, jos sisällä tulee kuuma, ja sitten kun mennään hikisinä takasin ulos niin siinäpä sitä helposti vilustuu.

Mutta tänään jäin minäkin suu auki, kun kauppakeskuksessa näkyi olevan pienen pieni vauva PALJAIN VARPAIN :o

Vierailija
7/17 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei nyt sentään ruokakaupassa piipahtaessa takkeja riisuta, lähinnä ajattelin äsken vain isompia kauppakeskuksia! Ruokakaupassa on tosiaan kylmäosastoja, siellä en ota vauvalta pipoa pois, avaan vain mahdollisia peittoja tms.

Vierailija
8/17 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä on olkapäille ulottuva paksu tukka, joten sehän tukehtuisi siihen kuumuuteen!

Muutenkin on tosi vaikea löytää sopivaa hattua edes isommilla pakkasilla, kun tyttö alkaa huutaa kuumuutta vaunuissa, vaikka olisi vain kypärämyssy päässä. Ja aina on ihan hikimärkä.

heather

Vierailija
9/17 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tämä meidän kolmas lapsi on pienestä pitäen huutanut kuin syötävä kun laittaa hatun päähän =) Tosi kiva mennä kauppaan kun lapsi huutaa niin kauan kunnes hattu otetetaan pois eli meidän vauva on ihan varmasti ollut kaupassa ilman hattua!

Toiseksikin nuo vaunut / turvakaukalot ja kaupan kärryissa olevat kaukalot ovat mielestäni niin hiostavia että meidän vauvalla on ainakin selkä helposti hiestä märkä kun makaa hetken sellaisessa, joten vaatteiden vähennys on mielestäni ihan hyvä tapa toimia.

Vauvat joilla ei ole sukkahousuja jalassa ovat aika näppäriä muuten ottamaan tuollaiset kevyet sukat vaunuissa maatessaan pois eli en kyllä tuotakaan yhtään ihmettele jos jossakin näkyy vauva ilman sukkia. Tuskin kukaan kyllä lähtee mihinkään kauppoihin ilman niitä!

No joo, asioista voi olla montaa mieltä ja jokainen vauva/lapsikin on erilainen, toiset hikoilee paljon toiset ei ollenkaan. Toiset nukkuvat kotona paksuissa unipusseissa, toiset taas vaippasilteen ilman peittoa!

Pahempaa kuin vaatettomuus on mielestäni monesti se että vauvat huutavat naama punaiseina kaupassa toppatamineissa eikä vanhemmille tule mieleenkään riisua niitä pois =(

Enempiä en rupia riitelemään, jokainen äiti on paras äiti omille lapsilleen!

T.kolomonen kera kolmen mukulan

Vierailija
10/17 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toppavermeissä kaupoissa olevan pienet, lämmönsäätely ei vielä toimi ja naama punaisena raukat ovat :( Mutta ehkä ap:n vauva on palelevaa sorttia, kun vastakkaiseen kiinnittää huomiota? Itse olen aina riisunut vauvalta kaupassa hatut ja haalarit auki, muuten on ollut hiestä märkä ja itkuinen. En ole vielä niin kylmässä kaupassa käynyt, että siellä vauva hattua tai päällysvaatteita tarvitsee!

Vierailija
11/17 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut äidille mieleen kuitenkaan ottaa lapselta vaatetta pois, oli kuumassa vaatekaupassa toppahaalari ja myssy päässä ja näytti olevan todella kuumissaan. Itseltään äiti oli kyllä tajunnut ottaa ulkovaatteita pois.

Noita ylipuettuja lapsia näkee kyllä melkoisen usein. Meidän vauvalla on parissa minuutissa hiki jos ei älyä heti vähentää vaatetta kauppaan mennessä.

Vierailija
12/17 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on usein pipo päässä ja takki päällä kaupassa, vaikka lastani riisunkin sopivasti. Syy on varsin maanläheinen: lapsi on pyyhkäissyt suunsa paitani rinnukseen lähtiessämme, enkä ole enää ehtinyt etsiä puhdasta paitaa. Pipoa en voi ottaa pois, koska en ole päässyt aamulla suihkuun. (Tai jos olenkin päässyt suihkuun, aikaa hiusten kuivattamiseen ei ole ollut.) Vähemmällä huomiolla pääsee, kun pitää pipon päässä kuumuudesta huolimatta :)

Mustakin tuntuu, että useammin näkee hikisiä ylipuettuja lapsia kuin kylmyyttään itkeviä. Mutta vaikea sitä on sivusta tietää - jotkut lapset itkevät kaupassa joka tapauksessa, riippumatta vaatetuksesta ;)

Vierailija
13/17 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemus on myös, että enemmän näkee niitä syyskuussa toppahaalarissa turvakaukaloon sullottuja vauvuja, jotka sitten huutaa kuumuuttaan naama puinaisena! Meidän neiti ei vauvavuotenaan kertaakaan edes tarvinnut toppapukua, onneksi ei ostettu omaa vaan oli lainassa 56 cm toppis, jota ei tosiaan tarvittu. Fleece- ja teddyhaalareita oli sitten useampia kokoja talven mittaan, mutta toisinaan tuntui, että tässäkin varustuksessa tyttö helposti hermostui kauppareissuilla kuumuuteen. Kuten joku aiemmin jo totesi, esim. turvakaukalo on melkoisen tiivis ja hiostavakin vempain jo sellaisenaan, saati sitten toppavaatteiden kanssa!

Vierailija
14/17 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyty tulla pikkasen itekkin kommentoimaan asiaa. Mä olen sitä mieltä että jokainen tuntee itse lapsensa. Meillä taas niin etttei poikaa (3kk) riisuta kaupassa ym. Saatetaan haalari avata, muttei muuta. Meillä poika herää heti jos vaatteita vähennetään ja tykkää olla haalarissa.

Kauppaan yleensä mennään niin ettei päällä ole oikein paksua haalaria, vaan kevyt vanuhaalari ja lakkina vain kypärälakki. Poika tykkää mitä enemmän on päällä. Meillä ei tulisi kuuloonkaan et riisuisin haalarinn pois kaupassa. Mutta jokainen tekee niinkuin on lapselleen parasta. kaikkia en vain ymmärrä. Yhtenä päivänä tuli vastaan äiti pari vuotiaan lapsensa kanssa joka huusi kuin syötävä. Ja niin olisin minäkin huutanu 7 asteen pakkasella ilman hanskoja pitäen rattaiden teräsosasta kiinni!!!!

Vierailija
15/17 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin olen itsekin sortunut yhdestä jos toisestakin asiasta vetämään omat johtopäätökseni ja tuomitsemaan mielessäni muita vanhempia (tai paremminkin äitejä). Mutta nyt kun esikoinen on jo 2v8kk, kuopus 3kk, sitä on joutunu pyörtämään puheitaan ja menemään itteensä monet kerrat. Lapset ja vauvat on NIIN erilaisia, että todellakin siinä missä toinen viihtyy sisävaatteissa toinen tarvii toppahaalarit. Toki varmasti vanhemmille sattuu virhearviointeja ja joskus saattaa vauvat joutua palelemaan tai hikoilemaan kauppareissuilla tai päikkäreillä jne. Mutta niitä on virhearviointeja sattunu ainaki mulle itselleniki. Esimerkiksi juuri kauppareissulle on lähetty ihan väärässä varustuksessa, kun on muistellu, mitä esikolle aikanaa puettiin ja sitten on saatu todeta, että tämä kuopus onki aivan toista maata.

Mä olen muuten myös niitä pipo päässä kaupassa kulkijoita vaikka vauva oliski ilman toppavaatteita. Ei tod. aina ehdi itteää tälläämää edustuskuntoon, joten ihanaa että on talvi ja saa kulkea pipo päässä!

Ja vielä tuosta paljain käsin -7 asteessa huutavasta pari vuotiaasta voisin veikata, että yksi erittäinen todennäköinen selitys tälle olisi, että pari vuotias on itse halunnut ottaa hanskat pois ja kenties äidin kanssa on sitten käyty vähän tahtojen taistelua, minkä johdosta on sitten muksu viimiseltään alkanu huutaa. Ehkä hän olis halunnu ottaa muutki ulkovaatteet pois,mutta äiti oli päättäny, että mennäänki sitte suorinta tietä kotiin. Kaikki kun ei aina ole sitä miltä ne äkkiseltään saattaa näyttää. ;)

s ja mukelot

Vierailija
16/17 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvani 4,5 kk oli tavaratalossa villahaalarissa (joka riittää nollakelillä juuri sopivasti automatkalle tai vaunuihin makuupussin sisään), kypärämyssy ja hanskat oli riisuttu, mutta villasukat oli jätetty jalkaan. Puvun vetoketju oli auki. Jonkin ajan kuluttua alkoi armoton kiemurtelu, nostin pojan ylös ja totesin, että hikihän sillä. Villapuku ja-sukat pois, ja poika oli todella tyytyväinen sisävaatteissa koko loppureissun (kassan jälkeen ulkovaatteet toki puettiin takaisin:)).

Vierailija
17/17 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin kertoa, että meillä ainakin huudetaan kurkku suorana usein, eikä syy todellakaan ole käsien kylmyys ;D Niissä tilanteissa kun lapsi saa uhmakohtauksen ne hanskat, hatut ja kengät saa usein kyytiä eli lapsi saattaa hyvinkin huutaa kengittä, hanskoitta ja hatuitta...Ilmeisesti kyseistä asiaa ihmetelleellä ei (vielä) ole uhmaikäistä :D

Ja minä myös kuljen pipo päässä ja takki kiinni ruokakaupassa, tai kuljin kun lapsi oli pieni, juuri edellä mainitusta syystä " hiukset likaiset ja paita porkkanassa" , en siksi ettenkö tarkenisi kaupassa ilman pipoa tai päällysvaatteita!