Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaisin hyviä jälkruokaideoita jouluaterialle?

15.12.2007 |

Eli siinä se tulikin, olisiko jollain hyviä reseptejä jouluisista jälkiruoista? Oon aikaisemmin tehnyt aina luumurahkaa ja nyt kaipaisin jotain muuta...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäädykkeen voi tehdä paljon etukäteen niin ei jää kaikki viimetinkaan... mä tein sitä itsenäisyyspäiväksi ja hyvää oli :)

http://www.mtv3.fi/koti/koyhatritarit2006/reseptit.shtml/jalkiruokarese…

* 2 dl kuohukermaa

* 1 l vaniljajäätelöä

* 150 g vaniljahalvaa

* 10 kpl piparkakkuja

* lisäksi 8-10 kpl pipareita kastikkeeksi

* siirappia

*

Vatkaa kerma vaahdoksi. Pehmennä toisessa astiassa vaniljajäätelö sähkövatkaimella ja murenna joukkoon pieninä murusina halva sekä piparkakut. Lisää kermavaahto ja sekoita maut sekaisin. Kaada seos silikonivuokaan. Pakasta vähintään muutama tunti ja kumoa jäädykkeet lautaselle piparkakkujen päälle ja tarjoile siirapin kanssa. Tämä resepti vie kielen mukana.

Parhaan jälkiruokareseptini opin kotitalouskoulussa muutama vuosi sitten. Sen jälkeen hieman muunneltuani alkuperäistä ohjetta siitä on tullut bravuurini, jota on tarjottu niin jouluaterian päätteeksi kuin isän 60-vuotisjuhlillakin. Toki se sopii juhlistamaan myös ihan tavallista tiistai-päivää, sen verran yksinkertaisesta, mutta niin ihanasta herkusta on kyse.

Vierailija
2/6 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

semmoinen taatelijäädyke, ajattelin itse tehdä sitä kun sen voi tehdä kätevästi etukäteen pakastimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kirpeämpi vaihtoehto, eli karpalojäädyke.

Vierailija
4/6 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä ja helppo perusjälkkäri on myös karpalo- tai puolukka kiisseli tai -keitto (kaneli)kermavahdon kera

Heldelmäsalaatti samoin

Vierailija
5/6 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pehmitä litra vaniljajäätelöä, lisää purkki maitorahkaa, sokeria maun mukaan (ehkä noin 1 dl) ja 200 g soseutettuja karpaloita. Halutessa voi lisätä yhden keltuaisenkin, mutta itse olen jättänyt sen pois. Sitten vaan massa vuokaan ja pakastimeen. Kannattaa ottaa pehmiämään huoneenlämpöön vaikka noin puoli tuntia ennen tarjoamista. Jos ei pidä marjojen kuorista, voi soseutetut karpalot siivilöidä ennen massaan lisäämistä. On hyvää ja kevytjäätelöstä tehtynä aika kevyttäkin.

Tällä samalla ohjeella voi tehdä jäädykettä myös puolukasta, jos ei ole karpaloita.

Jäädykkeet ovat siitä käteviä joulujälkkäreitä, että ne voi tehdä vaikka kuinka paljon etukäteen. Siinä jouluaattona on niin paljon muutakin tekemistä...

Vierailija
6/6 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtyä sitruunahyytelöä kermavaahdon kera ja se oli todella hyvää ja raikasta. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että sitruunaesanssissa on keltaista väriä, jotta hyytelö saa väriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan