Miksi 6 vuotiaani puhuu usein itsestään nimeltä?
Veljelleen esim voi sanoa että x ei saa mutta niko saa. Niko on ollut kiltti jne. Aika usein puhuu noin, tietyissä tilanteissa. Mutta jos esim haluaa vettä tms niin sanoo kyllä että mä haluaisin vettä
Kommentit (4)
Omat lapseni ovat molemmat olleet hiukan alle kaksivuotiaita, kun ovat puhuneet itsestään vain ensimmäisessä persoonassa.
puhut varmaan lapsesta varsinkin pikkuveljelle noin " tomi ei saa mut niko saa kun niko on isompi" jne joten tottunut vaan et pienemmälle puhutaan noin
En sanonut viestissäni ettei minä-pronominin käyttö onnistu kuusivuotiaalta.
Kuvasin vastauksessani tilanteita, joihin kolmannessa persoonassa tapahtuva puhuminen voi perustua.
Lapset ovat erilaisia ja kehittyvät eri tavalla. Puheen oppiminen tapahtuu matkimalla ja sitä yritin tuossa vastauksessani kuvata.
Eli kumpaa lausetta käytätä: anna kun minä teen tuon vai anna kun äiti tekee tuon ?
Eli jos puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa niin lapsi oppii saman. Samoin jos kerrot että " Voisitko Niko korjata lelusi lattialta ? " tai vaihtoehtoisesti " Voisitko (sinä) korjata lelusi lattialta ?"
Psykologisesti vasta 5-6 - vuotias alkaa erottaa itsensä erilliseksi yksilöksi, tätä ennen se ei ole aivotoiminnallisesti kuulemma mahdollista.