Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kainalo- ja korvakuumemittarien huimat erot???

Vierailija
09.11.2008 |

onko muilla kokemusta, meillä on digitaalinen pika kainalokuumemittari sekä korvakuumemittari. saan aina kuumeessa selvät punaiset läikät poskiin ja rintakehään. perheeni on nyt ollut sairaana ja tänään minulle nousivat nuo läikät ja voin tosi huonosti. korvakuumemittari näyttää 38c ja kainalokuumemittari 36.4c!! no mittasin vielä toisella digitaalisella mittarilla, meillä kun ei enää vanhanaikaista mittaria ole, sekin näytti 36.7c.

olen huomannut myös lasten kanssa saman jutun, korvakuumemittari näyttää esim 38, lapsi itkee, on punainen, väsynyt jne. digitaalinen kainalomittari näyttää normaalilämpötilan. kumpaa uskoa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole kuumemittaria ollenkaan, koska minusta kuumeen voi todeta ihan otsasta kämmenellä kokeilemalla.

Vierailija
2/11 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä korvakuumemittari josta ohje käskee vähentämään yhden asteen eli 38 onkin 37.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
4/11 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lapsi tuntuu paljon kuumemmalta kuin mitä mittari antaa lukemaksi. Digitaalitavan mittarista loppui patteri emekö ole uusinet sitä - korvakuumettari tuntuu tosi huonolta ratkaisulta.

Emmekä mekään tarvi kuumemittaria muuta kuin 'kuumeen rajaa mittaamaan eli arviomaan sitä, onka päivä kuumeeton vai ei = yksi kuumeeton päivä kotona siis. Kyllähä lapsen kunnon näkee, mutta rajatilanteissa olisi kyllä kiva tietää onko sitä kuumetta vai ei.

Vierailija
5/11 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun isä just kokeili mun poskea, se kun on mitannut niin mun kuumeen aina.... (jep kyllä olen jo aikuinen :)) ja sanoi, että mulla on se n.37.5-37.7.

ja näänhän mä ite peilistä että punotan ku rapu, meinaan pyörtyä kun nousen ylös ja tosiaan korvakuumemittari näyttää 38c.

mun jotenkin toi nyt häiritsee, et kainalosta näyttää 36,4 jopa.

no sitten luin tän netistä: http://www.braun.com/global/products/healthwellness/earthermometers/the…

elikkä miten paljon tarkempi korvakuumemittari on, koska ihomittaukseen vaikuttaa niin monet tekijät, hiki ym ja ihon lämpötila ei nouse yhtä nopeasti kuin sisäelinten ja aivojen lämpötila. korvamittari taas mittaa tavallaan sitä aivojen lämpötilaa.

no mut sit joissain ohjeissa kuten yllä sanotaan et pitäis se yksi aste vähentää.

alan kallistua sille suunnalle, että jos olo on paskempi kun yleensä niin olen sairas.

Vierailija
6/11 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on digitaalinen kainalomittari ja kerran jätin sen kainaloon piippauksen jälkeen ja lukema nousi piippauksesta vielä melkeen asteen verran.

Joku on joskus sanonut, että ne digitaaliset kainalomittarit mittaavat liian nopeasti, eivätkä siksi ensimmäisellä kerralla saa oikeaa tulosta. Tiedä häntä sitten...

Vierailija
7/11 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä pitää mitata muutaman kerran peräkkäin, ennenkuin saa luotettavan tuloksen.

Meillä korvakuumemittarin ohjeissa lukee, että pitäisi mitata sillä kunkin perheenjäsenen normaalilämpö eri vuorokauden aikoina muutamia kertoja, jotta tietää, mikä on "normaalilämpö" korvakuumemittarilla mitatessa... Itse luotan korvakuumemittariin, nyt kun olen oppinut sen mukaiset rajat lapsillamme ja itselläni. Sitä paitsi se näyttää samaa kuin "vanhanaikainen" kainalomittari, jollainen meillä myös on.

Joku on joskus sanonut, että ne digitaaliset kainalomittarit mittaavat liian nopeasti, eivätkä siksi ensimmäisellä kerralla saa oikeaa tulosta. Tiedä häntä sitten...

Vierailija
8/11 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(vaikka ei niissä enää elohopeaa oikeasti ole) ja sillä saa aina kainalosta korkeampia lukemia kuin digitaalimittarilla. Eli minä en enää luota digitaaliseen mittariin ollenkaan.

Ja taas meidän korvakuumemittari on sitten niin ranttu että sillä ei tunnu saavan järjellisiä lukemia mitenkään (varmaan pahemmanlaatuinen user-error mutta joka tapauksessa) eli siihen en myöskään luota.

Vierailija
9/11 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvakuumemittari on luotettava, jos korvassa ei ole vaikkua.

Kainalomittari ei välttämättä ole luotettava, jos ihmisen kainaloon jää tyhjä tila, kun käden laittaa kiinni kylkeen (etenkin lapsilla kuulemma näin). Jos tyhjä tila jää, mittari mittaa ilmaa, eikä ihon lämpötilaa.

Ainut luotettava mittauspaikka on peräsuoli.

Vierailija
10/11 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvamittarit ainakin on ihan piiip sanonko mistä... Kun mittaa ensin toisesta ja sitten toisesta korvasta, voi olla jopa asteen ero!

Vierailija
11/11 |
09.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan vaati opettelua muutaman kerran ennen kuin osasi sillä mitata aina samalla tavalla.

Sillähän pitää mitata aina samasta korvasta ja vetää sitä korvalehteä hieman taakse ja alas samalla kun mittaa ja työntää se pää tiiviisti sinne korvaan.

Ehkä hieman tosiaan enemmän näyttää kun nykyiset digimittarit mutta meilläpä onkin vielä sellainen vanhanaikainenkin jonka kanssa on aika samoissa lukemissa pyörinyt. Nykyisiin digeihin(kainalo) saa aina lisätä hieman että on totuudenmukainen.

Minä olen tehnyt niin että olen mittaillut jokaiselta perheenjäseneltä muutamana päivänä sillä lämmöt ja laittanut paperille ylös sen mikä on ollut jokaisen normaali lämpö sen mittarin mukaan.

Eri mittareita meillä on testailtu jo vuosia ja korvakuumemittari on sellainen väline mistä en enää luovu sillä sen kanssa on niin helppoa mitata lapsen lämpö. Itselle laitan sen vanhanaikaisen kaikkein mieluiten jos ei ole kiire.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi