Miten helposti saa valvotut tapaamiset isälle ja lapselle?
Harkitsen eroa miehestäni, ja meillä on 1-vuotias lapsi. En osaa viedä päätöstäni suuntaan enkä toiseen, koska en voi olla varma miten lapsen ja isän tapaamisten käy. Miehelläni on siis alkoholiongelmaa, hän on ns. tuurijuoppo. Tälläkin hetkellä on ollut pari päivää omilla teillään, en tiedä milloin tulee kotiin, ehkä huomenna. Välillä hän taas voi olla useita viikkojakin selvinpäin. Homma menee lähinnä niin, että sitten kun hän ottaa niin ottaa reilusti eikä pysty lopettamaan.
Miehelläni on myös edellisestä liitosta lapsi, jota hän on tavannut viikonloppuisin meillä. Tämä onkin syy, miksi pelkään, ettei valvottuja tapaamisia saada. Nämä tapaamisethan ovat menneet näennäisesti hyvin. Minä kuitenkin tiedän, että mies on ollut lapsen seurassa humalassa ja on mm. kerran matkustanut lapsen kanssa parin tunnin matkan ollen itse kännissä. Lapsen äiti tietää näistä tapahtumista, mutta ei ole tehnyt mitään.
Minä en pysty siis lainkaan luottamaan siihen, että mies olisi lapsen kanssa selvinpäin. Ehkä olisi, ehkä ei. Näin pientä lasta en voisi mitenkään antaa sellaisen ihmisen hoitoon yön yli, ja yökyläilyjä kuitenkin varmaan 1-vuotiaalle jo ehdotettaisiin.
Auttakaa, olen ihan jumissa. Käytännössähän tässä on minun sanani miehen sanaa vastaan. Mies tietysti tulisi olemaan sitä mieltä, että hän hoitaa lapsen hyvin. Varmaan uskoo siihen itsekin, mutta sitten kun viina vie niin se tosiaan vie, ja tätä tosiasiaa hän ei pysty itselleen myöntämään.
En kaipaa kommentteja siitä, että pitikö tällaisen miehen kanssa tehdä lapsi. Rakastan miestäni kaikesta huolimatta, mutta ei tästä varmaan enää mitään tule.
Kommentit (43)
19. Tuota pelkäänkin, siis ettei niitä valvomisia saada. Meidän paikkakunnalla noita paikkoja taatusti on, valvojien määrä onkin sitten toinen juttu... Anoppi noin teoriassa voisi olla mahdollinen henkilö, MUTTA en haluaisi että lapsi joutuu tapaamaan humalaisen isänsä kanssa. Anoppi ei siis puutu miehen kännäämiseen vaan antaa rällätä rauhassa vaikka lapsi olisikin siinä seurassa. Eli käytännössä mies nukkuu sohvalla ja anoppi hoitaa lapsen... Ei kiitos.
Miten helkutissa tästä pääsee nyt siististi eroon? Jos tässä on vastakkain joko yhteiselo epäluotettavan miehen kanssa tai lapsen turvallisuuden vaarantaminen, niin kyllä mä valitsen sen ensimmäisen... Tosin eipä noista humalaisista koskaan tiedä, että ovatko ihan turvallista seuraa kenellekään. Voisihan sitä erota ilman lastenvalvojaakin, mutta mä tarvitsen elatusavun niin jokin paperi on pakko tehdä...
Niin, et oo kyllä ainoa, joka on miehensä kanssa siksi, ettei pysty luottamaan mieheen lastensa hoitajana. Siinä sitten sinnitellään, kunnes lapset siinä kymmenen vuoden kieppeillä pystyy paremmin pitämään huolta itsestään, taikka siihen asti, että mies on niin rappiolla, että ne valvotut tapaamiset saa.
Ihan kauhea tilanne aloittajalla, ymmärrän tuskan. Isellä oli samantyyppinen tilanne kauan sitten. Meillä kävi vaan niin että mies hyppäsi kerran auton rattiin kun oli ottanut, tiesin mihin oli menossa soitin poliisit ja sille tielle jäi. Vanhempansa yrittivät maanitella jatkamaan mutten suostun ut onneksi. Soitin samantien lukkosepän ja lukot vaihdettiin, oli silloin vuokra-asunto minun nimissäni. Laitoin heti eron vireille, sain oikeusaputoimistosta lakimiehen..ja ilmoitin ensi töikseni etten suostu minkäänlaisin järjestelyihin tapaamisiin, en halunnut riskeerata silloin myös yksivuotiaani turvallisuutta. Ihan uskomatonta mutta mies ei ruvennut siitä riitelemään vaikka muuten alkoi uhkailemaan. Jos olisi pakotettu, olisin muuttanit vaikka maan ääriin. No aikaa kului ja pidin miehen vanhempiin yhteyttä..kun lapsi oli noin neljän meni sinne joskus päiväksi ja isä kävi katsomassa jos oli selvinpäin. Mutta sekin pikkuhiljaa hiipui kun mies alkoholisoitui pahemmin, menetti yrityksensä jne. Menin sitten myöhemmin uudelleen naimisiin kunnon miehen kanssa, hän otti lapsen hyvin kuin omakseen ja oli hyvä isähahmo. Niin vieri vuodet ja lapsi ei ole tavannut ollenkaan isäänsä nyt jo aikuinen, sanoo itse että hyvä niin, pitää isäpuolta isänään ja on molemminpuolista. Sanoo vain että hänellä oli niin hyvä äiti joka toimi oikein eikä todellakaan antanut juopon isän matkaan. Eikä kuulema sellaista juoppoa halua nähdä eikä elämäänsä, ymmärrän täysin. emme kyllä tiedä onko edes elossakaan enää. Aloittajalle sanoisin, kannattaa aloittaa eroprosessi ja kerrot rehellisesti tästä ongelmasta, kuin myös sen ettet todellakaan aio riskeerata lapsesi hyvinvointia.
Ihan kauhea tilanne aloittajalla, ymmärrän tuskan. Isellä oli samantyyppinen tilanne kauan sitten. Meillä kävi vaan niin että mies hyppäsi kerran auton rattiin kun oli ottanut, tiesin mihin oli menossa soitin poliisit ja sille tielle jäi. Vanhempansa yrittivät maanitella jatkamaan mutten suostun ut onneksi. Soitin samantien lukkosepän ja lukot vaihdettiin, oli silloin vuokra-asunto minun nimissäni. Laitoin heti eron vireille, sain oikeusaputoimistosta lakimiehen..ja ilmoitin ensi töikseni etten suostu minkäänlaisin järjestelyihin tapaamisiin, en halunnut riskeerata silloin myös yksivuotiaani turvallisuutta. Ihan uskomatonta mutta mies ei ruvennut siitä riitelemään vaikka muuten alkoi uhkailemaan. Jos olisi pakotettu, olisin muuttanit vaikka maan ääriin. No aikaa kului ja pidin miehen vanhempiin yhteyttä..kun lapsi oli noin neljän meni sinne joskus päiväksi ja isä kävi katsomassa jos oli selvinpäin. Mutta sekin pikkuhiljaa hiipui kun mies alkoholisoitui pahemmin, menetti yrityksensä jne. Menin sitten myöhemmin uudelleen naimisiin kunnon miehen kanssa, hän otti lapsen hyvin kuin omakseen ja oli hyvä isähahmo. Niin vieri vuodet ja lapsi ei ole tavannut ollenkaan isäänsä nyt jo aikuinen, sanoo itse että hyvä niin, pitää isäpuolta isänään ja on molemminpuolista. Sanoo vain että hänellä oli niin hyvä äiti joka toimi oikein eikä todellakaan antanut juopon isän matkaan. Eikä kuulema sellaista juoppoa halua nähdä eikä elämäänsä, ymmärrän täysin. emme kyllä tiedä onko edes elossakaan enää. Aloittajalle sanoisin, kannattaa aloittaa eroprosessi ja kerrot rehellisesti tästä ongelmasta, kuin myös sen ettet todellakaan aio riskeerata lapsesi hyvinvointia.
22, kiitos viestistäsi. Jotenkin toivon, että mies mokaisi jotain oikein kunnolla, jotta olisi ns. oikea syy erota ja saada ne valvotut tapaamiset. Mies on onneksi aika myöntyväinen eikä uskoakseni jaksa lähteä taistelemaan mistään... Tuntuu ihan kauhealta kirjoittaa tällaisia viestejäkään, kääntyä näin miestä vastaan :( Mutta en mä halua tällaista yhteiselämää. Joskus oli ihanaa ja on vieläkin aina kun mies on selvinpäin, mutta se epäluottamus... Kun ei voi tietää, tuleeko toinen matkalta kotiin tai onkohan se käynyt Alkon kautta kauppareissulla.
Jossain vaiheessa mietin sitäkin, että mitä jos ottaisi etälapsen meille asumaan. Äitinsä suostuisi varmasti. Jos se saisi mieheen jotain ryhtiä ja tavallaan pakottaisi olemaan kunnolla. Tosin sitten mulla olisi varmaan kaksi lasta hoidettavana ja mies jatkaisi entiseen malliin. :/
Jään ihmettelemään, mitä pidätte valvottujen tapaamisten perusteena. Minun nähdäkseni sellaisia ovat esimerkiksi vanhemman todistettu väkivaltaisuus lasta kohtaan, jokin erittäin vakava, sairaalahoitoa vaatinut mielenterveysongelma ja esimerkiksi se että on aiemmin kidnpannut lapsen. Ei se, että toinen vanhempi on huolissaan, ole minun nähdäkseni valvottujen tapaamisten peruste. Eikä sana sanaa vastaan riitä, tai jos riittää niin etävanhemman oikeusturva on olematon.
Kyllähän jatkuva humalassa oleminen on lapsen laiminlyöntiä. Mutta valvottuja tapaamisia ei tosiaan noin vain saa. Oikeudessa ei pelkät selityksen riitä, pitää olla näyttöä ja faktaa tueksi.
Ap täällä taas. Kyllä minusta valvotut tapaamiset on meidän tapauksessa täysin perustellut. Mies voi vetää helposti puoli litraa viinaa kerralla eikä sekään riitä. Kuka siinä kunnossa voi huolehtia yksivuotiaasta, joka ei osaa edes kävellä ja vaatii jatkuvaa valvontaa? Etkö sinä 25 olisi huolissasi, jos lapsestasi huolehtisi humalainen ihminen? Eikä tosiaan puhuta mistään kahdesta oluesta...
Tuskin tässä mihinkään oikeuteen mennään. Kuten sanottu mies on aika taipuvainen eikä varmasti jaksa taistella mistään oikeuksistaan. Se on nähty jo tämän vanhemman lapsen kohdalla, mennään sieltä mistä aita on matalin.
Mietin, pitäisikö varata aika neuvolaan ja puhua siellä tästä? Meillä on tosi mukava th siellä, mutta onkohan arveluttavaa mennä puhumaan tällaisista asioista? Ettei tule mitään lastensuojeluilmoituksia tms...
Ai niin, mies on ollut nyt melkein viikon jossain omilla teillään. Haluaisin alkaa katsella jo tosissaan asuntoja mutta miten tästä nykyisestä pääsee eroon, kun molempien nimi on vuokrasopimuksessa?
Yritä uskoa, että jos sinulla ei ole mitään faktaa, niin et voi saada oikeudessa niitä tapaamisia. Ls-ilmoitukset olisivat pelastus teidän tilanteessanne. Jos olet oikein fiksu, niin pyydät ystäviäsi ja omia sukulaisiasi tekemään niitä ilmoituksia _ennen kuin_ aloitat eroprosessin. Nimittäin, jos nitä rupeaa tekemään eroprosessin alettua, niin oikeus saattaa ymmärtää ne vain ex-puolison kiusana tekemäksi. Näitäkin ihmisiä kun on, että suuttuvat erosta ja rupeavats itten aivan turhaan tehtailemaan niitä ls-ilmoituksia kostona.
Voit tehdä ainakin katoamisilmoituksen miehestäsi. Sellainen fakta sinullla on. Näin tulee kirjatuksi se, että mies voi olla kateissa. Tuohon ilmoitukseen voit lisätä, että miehellä on tapana kadota varsinkin ryyppyputkille, mutta olet huolestunut.
Jos olet fiksu, niin puolen vuoden aikana saat paljon aineistoa oman asiasi tueksi, jos vain viitsit tehdä niitä ilmoituksia ja pyydät sukulaisiasi tekemään ilmoituksia.
Voithan toki tehdä niinkin, että kukn miehen lapsi on tulossa kylään, niin ennen kuin tämä on tullut teille sisälle, niin sinä lähdet vierailulle lapsesi/ystävän luokse. soitat miehelle/pyydät sukulaistasi soittamaan miehelle. Jos mies on kännissä ja lapsi siellä kotona, niin sitten vain oma skulaisesi ilmoitusta tekemään. Näin estät sen, ettei sinun lapsestasi sitä ilmoitusta tehdä...
Valvotut tapaamiset ovat muuttuneet lakisääteiseti kunnan järjestettäviksi. Jos kunta ei pysty itse järjestämään tai jonot ovat mahdottomia, niin voi pyytää kunnalta maksusitoumusta valvottujen tapaamisten järjestämiseksi yksityisellä palvelutuottajalla kuten: http://vastaamo.fi/valvotut_tapaamiset
Kyllä ne tapaamiset helposti saa, tosin varaudu että toisesta lapsesta tehdään lasu kun kerrot tilanteesta missä isä matkustanut humalassa lapsen seurassa. Ja voi olla että välit häneen katkeaa kokonaan.
Noin pienten lasten kanssa ne valvotusti saa tosi helposti, koska lapsi ei vielä osaa millään tavalla ilmaista miten tapaamiset sujuvat.
Vierailija kirjoitti:
19. Tuota pelkäänkin, siis ettei niitä valvomisia saada. Meidän paikkakunnalla noita paikkoja taatusti on, valvojien määrä onkin sitten toinen juttu... Anoppi noin teoriassa voisi olla mahdollinen henkilö, MUTTA en haluaisi että lapsi joutuu tapaamaan humalaisen isänsä kanssa. Anoppi ei siis puutu miehen kännäämiseen vaan antaa rällätä rauhassa vaikka lapsi olisikin siinä seurassa. Eli käytännössä mies nukkuu sohvalla ja anoppi hoitaa lapsen... Ei kiitos.
Miten helkutissa tästä pääsee nyt siististi eroon? Jos tässä on vastakkain joko yhteiselo epäluotettavan miehen kanssa tai lapsen turvallisuuden vaarantaminen, niin kyllä mä valitsen sen ensimmäisen... Tosin eipä noista humalaisista koskaan tiedä, että ovatko ihan turvallista seuraa kenellekään. Voisihan sitä erota ilman lastenvalvojaakin, mutta mä tarvitsen elatusavun niin jokin paperi on pakko tehdä...
Sun kannattaa soittaa turvakotiin, sieltä saa keskusteluapua, neuvoja siitä miten toimia eron suhteen, teidän perheen tilanne on turvaton isän käytöksen vuoksi, ei tarvitse olla fyysistä väkivaltaa saadakseen opastusta turvakodilta.
Vierailija kirjoitti:
22, kiitos viestistäsi. Jotenkin toivon, että mies mokaisi jotain oikein kunnolla, jotta olisi ns. oikea syy erota ja saada ne valvotut tapaamiset. Mies on onneksi aika myöntyväinen eikä uskoakseni jaksa lähteä taistelemaan mistään... Tuntuu ihan kauhealta kirjoittaa tällaisia viestejäkään, kääntyä näin miestä vastaan :( Mutta en mä halua tällaista yhteiselämää. Joskus oli ihanaa ja on vieläkin aina kun mies on selvinpäin, mutta se epäluottamus... Kun ei voi tietää, tuleeko toinen matkalta kotiin tai onkohan se käynyt Alkon kautta kauppareissulla.
Jossain vaiheessa mietin sitäkin, että mitä jos ottaisi etälapsen meille asumaan. Äitinsä suostuisi varmasti. Jos se saisi mieheen jotain ryhtiä ja tavallaan pakottaisi olemaan kunnolla. Tosin sitten mulla olisi varmaan kaksi lasta hoidettavana ja mies jatkaisi entiseen malliin. :/
Sun ei tarvii odottaa että mies mokaa pahasti, riittää että sinulla on halu erota. Noin pienen lapsen osalta äiti on aina ensisijainen huoltaja lastenvalvojan silmissä ja tapaamisia noin pienelle ei suositella kuin pieniä aikoja kerrallaan ja huoli alkoholiongelmasta otetaan vakavasti kun kyseessä on hyvin pienen lapsen turvallisuus. Rohkeasti vaan elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jään ihmettelemään, mitä pidätte valvottujen tapaamisten perusteena. Minun nähdäkseni sellaisia ovat esimerkiksi vanhemman todistettu väkivaltaisuus lasta kohtaan, jokin erittäin vakava, sairaalahoitoa vaatinut mielenterveysongelma ja esimerkiksi se että on aiemmin kidnpannut lapsen. Ei se, että toinen vanhempi on huolissaan, ole minun nähdäkseni valvottujen tapaamisten peruste. Eikä sana sanaa vastaan riitä, tai jos riittää niin etävanhemman oikeusturva on olematon.
Siihen riittää olemassa oleva uhka siitä että vanhempi ei kykene ottamaan vastuuta lapsesta esim päihteiden takia. Noissa tilanteissa mitä sä kuvaat kielletään tapaamiset kokonaan. Henkilökunta tapaamisissa on sosiaalialan työntekijöitä ei mitään vangin vartijoita ja heidän turvallisuus ja lapsen turvallisuus on otettava huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas. Kyllä minusta valvotut tapaamiset on meidän tapauksessa täysin perustellut. Mies voi vetää helposti puoli litraa viinaa kerralla eikä sekään riitä. Kuka siinä kunnossa voi huolehtia yksivuotiaasta, joka ei osaa edes kävellä ja vaatii jatkuvaa valvontaa? Etkö sinä 25 olisi huolissasi, jos lapsestasi huolehtisi humalainen ihminen? Eikä tosiaan puhuta mistään kahdesta oluesta...
Tuskin tässä mihinkään oikeuteen mennään. Kuten sanottu mies on aika taipuvainen eikä varmasti jaksa taistella mistään oikeuksistaan. Se on nähty jo tämän vanhemman lapsen kohdalla, mennään sieltä mistä aita on matalin.
Mietin, pitäisikö varata aika neuvolaan ja puhua siellä tästä? Meillä on tosi mukava th siellä, mutta onkohan arveluttavaa mennä puhumaan tällaisista asioista? Ettei tule mitään lastensuojeluilmoituksia tms...
Ai niin, mies on ollut nyt melkein viikon jossain omilla teillään. Halua
Jos haluaa valvotuttapaamiset niin se lasu tietysti tulee, koska silloin on kova huoli lapsesta ja ne valvotuttapaamiset voi olla ainoa tuki mitä perhe tarvitsee, ei lastensuojelua kannata pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Yritä uskoa, että jos sinulla ei ole mitään faktaa, niin et voi saada oikeudessa niitä tapaamisia. Ls-ilmoitukset olisivat pelastus teidän tilanteessanne. Jos olet oikein fiksu, niin pyydät ystäviäsi ja omia sukulaisiasi tekemään niitä ilmoituksia _ennen kuin_ aloitat eroprosessin. Nimittäin, jos nitä rupeaa tekemään eroprosessin alettua, niin oikeus saattaa ymmärtää ne vain ex-puolison kiusana tekemäksi. Näitäkin ihmisiä kun on, että suuttuvat erosta ja rupeavats itten aivan turhaan tehtailemaan niitä ls-ilmoituksia kostona.
Voit tehdä ainakin katoamisilmoituksen miehestäsi. Sellainen fakta sinullla on. Näin tulee kirjatuksi se, että mies voi olla kateissa. Tuohon ilmoitukseen voit lisätä, että miehellä on tapana kadota varsinkin ryyppyputkille, mutta olet huolestunut.
Jos olet fiksu, niin puolen vuoden aikana saat paljon aineistoa oman asiasi tueksi, jos vain viitsit tehdä niitä ilmoituksia ja pyydät sukulaisias
Todennäköisesti tehdään, koska asuvat yhdessä, vaikka lapsi ei olisi paikalla, voidaan epäillä että isä kohtelee häntä myös huonosti.
Ai et kaipaa viestejä, että miksi lisäännyit tommosen kanssa? Kukas sitä virheitään tahtoisi naamalleen hierottavan. Mutta tässä tulee avointa ihmettelyä: Mikä halvattu saa naiset aina haksahtamaan näihin vatuloihin? Tuokin tyyppi ollut jo tavatessa yhden lapsen visiitti-isä ja SILTI tämä emäntä olettanut, että mun kanssa tästä tulee unelmaperhe.
Jos joku samaa virhettä harkitseva lukee tätä: se mies ei ole mikään viaton exän uhri, vaan helvetin iso ja punainen lippu höystettynä punaisella vilkkuvalolla. Se on jo yhden lapsen etäisä, tulet saamaan ihan samaa.
Ainoa toisella/kolmannella/neljännellä/jne kierroksella oleva mies, joka ei ole punainen lippu, on se, jonka luona lapset pysyvästi asuvat, sillä äideille puolueellinen järjestelmä on tällöin katsonut, että kyseessä on parempi kasvattaja.
Valvottuja tapaamisia ei noin vain saa. Ei niitä valvojia taivaasta tipahda vaan paikkoihin on jonoa ja etusija on oikeilla tapauksilla, joissa vanhempi on todistettavasti jo toiminut lapsen edun vastaisesti. Ap:n kannattaa nyt vaan miettiä tarkkaan, kuka muu kuin viranomianen se valvoja voisi olla. Yleensä on paljon helpompaa järjestää sukulainen, tuttu tai vaikka lapsen kummi valvojaksi kuin saada lapselle paikka valvottuun tapaamispaikkaan. Nitä ei eds joka paikkakunnalla ole.
Ap on itse toiminut tietämättään tällaisena epävirallisena valvojana miehensä isommalle lapselle. Pelastukseksi kenties koituu tälläkin kertaa miehen uusi puoliso? Äitipuolethan näitä lapsia ovat maailman sivu kaitseneet.