Miten helposti saa valvotut tapaamiset isälle ja lapselle?
Harkitsen eroa miehestäni, ja meillä on 1-vuotias lapsi. En osaa viedä päätöstäni suuntaan enkä toiseen, koska en voi olla varma miten lapsen ja isän tapaamisten käy. Miehelläni on siis alkoholiongelmaa, hän on ns. tuurijuoppo. Tälläkin hetkellä on ollut pari päivää omilla teillään, en tiedä milloin tulee kotiin, ehkä huomenna. Välillä hän taas voi olla useita viikkojakin selvinpäin. Homma menee lähinnä niin, että sitten kun hän ottaa niin ottaa reilusti eikä pysty lopettamaan.
Miehelläni on myös edellisestä liitosta lapsi, jota hän on tavannut viikonloppuisin meillä. Tämä onkin syy, miksi pelkään, ettei valvottuja tapaamisia saada. Nämä tapaamisethan ovat menneet näennäisesti hyvin. Minä kuitenkin tiedän, että mies on ollut lapsen seurassa humalassa ja on mm. kerran matkustanut lapsen kanssa parin tunnin matkan ollen itse kännissä. Lapsen äiti tietää näistä tapahtumista, mutta ei ole tehnyt mitään.
Minä en pysty siis lainkaan luottamaan siihen, että mies olisi lapsen kanssa selvinpäin. Ehkä olisi, ehkä ei. Näin pientä lasta en voisi mitenkään antaa sellaisen ihmisen hoitoon yön yli, ja yökyläilyjä kuitenkin varmaan 1-vuotiaalle jo ehdotettaisiin.
Auttakaa, olen ihan jumissa. Käytännössähän tässä on minun sanani miehen sanaa vastaan. Mies tietysti tulisi olemaan sitä mieltä, että hän hoitaa lapsen hyvin. Varmaan uskoo siihen itsekin, mutta sitten kun viina vie niin se tosiaan vie, ja tätä tosiasiaa hän ei pysty itselleen myöntämään.
En kaipaa kommentteja siitä, että pitikö tällaisen miehen kanssa tehdä lapsi. Rakastan miestäni kaikesta huolimatta, mutta ei tästä varmaan enää mitään tule.
Kommentit (43)
Eihän tuossa ole ongelmaa. Sinä olet varmaan tehnyt lastensuojeluilmoituksen aina, kun mies kännissä ja hoitaa yksin lastaan. erityisesti tuolla kerralla kun oli reissussa lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:21"]
tarvitset jonkun joka todistaa tämän puolen miehestäsi. joku sukulainen? tuollaiselle et lasta voi antaa hoitoon, eron jälkeen hänellä on vielä parempi tilaisuus juopotella kun on yksin. toivottavasti teidän erossa myös entinen puoliso heräisi totuuteen, pelottava ajatus että mies edelleen hoitaisi yksin toista lastaan. Voimia sinulle!
[/quote]
Jep, en tiedä miten tämä ex suhtautuisi asiaan jos me eroaisimme. Oletan että hän on antanut asian olla, koska minä olen kuitenkin ollut paikalla selvinpäin. Miehen vanhemmat tietävät asiasta, mutta he eivät varmastikaan sano mitään poikaansa vastaan. Miehen ex ei myöskään ole mikään suurin ystäväni ja hänellä on tavallaan myös oma lehmä ojassa noiden tapaamisten takia, joten tukea tuskin heruu sieltäkään suunnalta. Eikä näitä tapauksia ole kukaan muu ollut näkemässä kuin minä ja miehen vanhemmat.
Voiko lastenvalvoja (tai kuka ikinä näistä päättääkään) olla määräämättä valvottuja tapaamisia, jos on vain sana sanaa vastaan?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:21"]
tarvitset jonkun joka todistaa tämän puolen miehestäsi. joku sukulainen? tuollaiselle et lasta voi antaa hoitoon, eron jälkeen hänellä on vielä parempi tilaisuus juopotella kun on yksin. toivottavasti teidän erossa myös entinen puoliso heräisi totuuteen, pelottava ajatus että mies edelleen hoitaisi yksin toista lastaan. Voimia sinulle!
[/quote]
Jep, en tiedä miten tämä ex suhtautuisi asiaan jos me eroaisimme. Oletan että hän on antanut asian olla, koska minä olen kuitenkin ollut paikalla selvinpäin. Miehen vanhemmat tietävät asiasta, mutta he eivät varmastikaan sano mitään poikaansa vastaan. Miehen ex ei myöskään ole mikään suurin ystäväni ja hänellä on tavallaan myös oma lehmä ojassa noiden tapaamisten takia, joten tukea tuskin heruu sieltäkään suunnalta. Eikä näitä tapauksia ole kukaan muu ollut näkemässä kuin minä ja miehen vanhemmat.
Voiko lastenvalvoja (tai kuka ikinä näistä päättääkään) olla määräämättä valvottuja tapaamisia, jos on vain sana sanaa vastaan?
[/quote]
Lastenvalvoja ei määrää mitään. Ainoastaan vahvistaa vanhempien tekemän sopimuksen. Toki lastenvalvoja voi neuvoa asioissa teoriassa ja ehdottelee erilaisia tapaamissopimusmalleja yms.
Ja tietenkään kukaan ei voi määrätä mitään valvottuja tapaamisia ilman todisteita. Muutenhan miehesi voisi vaatia niitä valvottuja tapaamisia sinulle.
Eli ainoa mahdollisuutesi on ruvete keräämään sitä todistusaineistoa.
jos mitenkään mahdollista puhu miehesi vanhemmille...tässä tietysti piilee riski että he puhuvat pojalleen...mutta onhan kyseessä myös heidän lapsenlapsi jonka parasta pitäisi ajatella...ehkä sinun kannattaisi kysyä neuvoa jostain lakimieheltä tai sosiaalitoimistosta. T. 2
ei noin pienelle välttämättä voi vaatia yönyli tapaamisia, ehkä sitten kun lapsi on kolme. siihen asti voitte sopia joko tuetut tapaamiset (jos vaan alkoholiongelma) ja puhallutus ennen tapaamisia. Tai valvotut vaihdot joiden yhteydessä puhallutus ja lyhyt tapaamisaika esim.1-2h.
Jos mies on kerran suhteellisen helppo tapaus niin eroa vain. Olen ollut ihan samassa tilanteessa pienen lapsen kanssa. Voit hyvin puhua neuvolassa, ei ne mitään ilmoitusta tee. Mistä? Siitä et isä on juoppo? Ei ainakaan meillä tehnyt, olisi sosiaalityöntekijöillä kädet täynnä.
Eroaminen on niin helpottava tunne. Se alkoholismi on poissa kotoa ja arkielämästä ja arki rauhoittuu aivan tavalliseksi. Tapaamiset voivat noin pienen kanssa tapahtua hyvin päiväsaikaan. Vai huolehditko oikeasti että mies juo itsensä parin tunnin tapaamisen aikana humalaan? Vaikka tarkoitus olisi tuoda ja hakea autolla? Vai onko ajaminen kännissä mahdollista?
Jos oikeasti et uskalla antaa lapsestanne vastuuta muutamaksi tunniksi, niin miehen paikka ei todellakaan ole lapsiperheessä pienen lapsen kanssa.
Soita vuokranantajalle ja kysy asunnosta.
25 vastaa: en minäkään haluaisi, että humalainen hoitaisi lastani. En kuitenkaan usko, että pystyt todistamaan etukäteen, että miehesi tulee olemaan humalassa lasta hoitaessaan. Oletko selvännäkijä? Vaikka olisitkin, eivät viranomaiset ennustajaa usko. Pystytkö todistamaan, että mies on 24/7 kaameassa kännissä? Tuskinpa sentään. Kyllä hän varmasti pystyy olemaan selvin päin muutaman tunnin kerrallaan. Sossut tietävät myös, että erotilanne saatta toimia ryhdistäjänä. MIes (tai nainen) joka ei pystynyt liiton aikana pitämään huolta lapsistaan, voi ihan hyvin pystyä huolehtimaan heistä eron jälkeen. Tietysti voi myös repsahtaa, mutta eihän sitä pysty ennustamaan.
Ainakaan minun paikkakunnallani valvottuja tapaamisia ei kerta kaikkiaan voi saada ilman oikeuden päätöstä. Myös oikeuden päätöksen saaneet joutuvat usein jonottamaan eli tapaamisia ei pystytä järjestämään niin usein kuin oikeuden päätöksessä lukee, koska tapaamispaikassa on ruuhkaa. Valvottu tapaaminen ei ole niinkuin subjektiivinen päivähoito-oikeus, että siihen olisi kaikilla oikeus jotka haluavat.
Humalaiselle ei tarvitse antaa lasta tapaamiseen. Olen aika varma, että lastenvalvojankin mielestä tämä varotoimi riittää ainakin aluksi, kun ei tosiaan oikeasti ole mitään todisteita siitä, että isä olisi vaaraksi lapsen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Ei 1-vuotiasta yönyli tapaamiseen anneta, lapsen isällä valvotut tapaamiset väkivaltaisuuden vuoksi, sanottiin ettei vielä 1,5vuotiaalle tee hyvää olla viikonloppua erossa äidistä kun tapaamisia sossun kanssa suunniteltiin...
Nostelen omaa ketjua, josko joku vielä osaisi sanoa jotain.
En usko että appivanhemmilta kannattaa kysellä mitään... Heitä ei tunnu lapsenlasten paras kiinnostavan pätkän vertaa. Tai no appea ei kiinnosta ja anoppi on niin kiltti ja tossun alla, ettei ikinä uskaltaisi tehdä mitään itsenäisesti. Sääli.
Muita ongelmia ei ole kuin tämä alkoholiongelma. Mies on kaikin puolin hyvä tyyppi, ja siksi tässä suhteessa vielä olenkin. Aina sitä odottaa, että no jos se kuitenkin lopettaa jne jne...
Kuka ne valvotut tapaamiset sitten määrää? Ollaan joskus miehen kanssa puhuttu erosta ja silloin mies sanoi, että "sä varmaan haluat valvotut tapaamiset" tms. Jos mies on suostuvainen (en tosin tiedä olisiko tosipaikan tullen!) niin tarvitaanko mitään todisteita?
En voi riskeerata sitä, että lapseni joutuu humalaisen isänsä hoidettavaksi. Mieluummin vaikka roikun tässä...
Oikeus päättäävalvotuista tapaamisista.
Miksi ihmeessä et ole ilmoittanut viranomaisille silloin, kun mies kännissä hoitelee sitä edesllisestä suhteesta syntynyttä lasta?
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 20:24"]
Miksi ihmeessä et ole ilmoittanut viranomaisille silloin, kun mies kännissä hoitelee sitä edesllisestä suhteesta syntynyttä lasta?
[/quote]
no mitäpä luulet miksei ole soittanut poliiseja omaan kotiin kun itse on selvinpäin?
Älä nyt typeriä kysele vaan neuvo mitä tehdä.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 20:24"]
[/quote]
no mitäpä luulet miksei ole soittanut poliiseja omaan kotiin kun itse on selvinpäin?
Älä nyt typeriä kysele vaan neuvo mitä tehdä.
[/quote]
Tuo on täysin relevantti kysymys. Ap:han on kertonut, että mies on mm. reissannut lapsensa kanssa ilman ap:ta kännissä. Miksi ap ei ole silloin ilmoittanut asiasta?
Tuo reissuhomma tapahtui suhteemme alkuvaiheessa. Tästäkin siis lapsen äiti tietää, sai tietää saman tien ja vaati vain tuomaan lapsen seuraavanan päivänä kotiin. Loppujen lopuksi mies ei edes vienyt lasta silloin kotiin vaan tapaaminen jatkui normaalisti viikonlopun yli äidin suostumuksella. En ilmoittanut asiasta mihinkään, koska no, en vain ilmoittanut. Ajattelin sen olevan poikkeus (mies oli hyvin katuvainen) ja koska lapsen äiti ei reagoinut sen kummemmin niin annoin olla. Olisi varmastikin pitänyt tehdä toisin.
Niin tosiaan, mihin minä ilmoittaisin noista muista kerroista, että mies on täällä humalassa ja minä olen selvinpäin? Poliisille vai? Tuskinpa. Puun ja kuoren välissä tässä ollaan.
Pelottaa sekin, että jos ja kun kerron näistä asioista lastenvalvojalle, hän alkaa epäillä minun vanhemmuuttani. Nimenomaan siksi, kun en ole tehnyt mitään aiemmin.
Liittoudu miehen eksän kanssa. Teillä on yhteinen intressi, eli että mies ei hoida teidän kummankaan lasta kännissä yksin. Voi olla, että eksä on antanut asian tähän asti olla, kun on tiennyt sinun olevan paikalla ja äiti itsekin, eli luottanut sinuun enemmän.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 20:39"]
Pelottaa sekin, että jos ja kun kerron näistä asioista lastenvalvojalle, hän alkaa epäillä minun vanhemmuuttani. Nimenomaan siksi, kun en ole tehnyt mitään aiemmin.
[/quote]
Sinun puolustuksesi on se, että sinä olet ollut se, joka on ollut selvin päin ja kantanut vastuun siitä vieraastakin lapsesta, jolloin lapsella on ollut koko ajan selvin päin oleva aikuinen hoitamassa. Et sinä ansaitse haukkuja vaan kehut asiasta. Olet ollut äitinä vieraallekin.
Että minnekö pitäisi ilmoittaa: ilmoitat joka kerta ls-ilmoituksen, kun mies on kännissä. Osta prepaid-liittymä, niin voit tehdä ilmoituksen nimettömästi eikä mieskään näe, että olet soittanut.
Vaikka sosiaaliviranomaiset noina kerhoita huomaavat, että olet kotona, niin jää kuitenkin papereihin merkintä, että mies on ollut kännissä...
saa sovittua keskenäänkin lastenvalvojalla valvotut tai tuetut tapaamiset jos molemmat vanhemmat niihin suostuu.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 20:50"]
Että minnekö pitäisi ilmoittaa: ilmoitat joka kerta ls-ilmoituksen, kun mies on kännissä. Osta prepaid-liittymä, niin voit tehdä ilmoituksen nimettömästi eikä mieskään näe, että olet soittanut.
Vaikka sosiaaliviranomaiset noina kerhoita huomaavat, että olet kotona, niin jää kuitenkin papereihin merkintä, että mies on ollut kännissä...
[/quote]
Silloinhan joutuisin tekemään ilmoituksen myös omasta lapsestani. Ja kiinnostaako yhtään ketään, jos joku isä on lasten nähden humalassa, kun paikalla on kuitenkin selväpäinen aikuinen? Vähän epäilen... Kun mitään väkivaltaa tms ei ole.
Mitä ne tuetut tapaamiset ovat? Minulle sopisi esim sellainen, että alkuun mies kävisi meillä tapaamassa lasta niin, että minä olen paikalla. Kun on vielä lapsikin niin pieni. Myöhemmin ehkä sitten jotenkin muuten. Toisaalta ehkä olisi parempi jos "valvojana" olisi joku ulkopuolinen... Ahdistaa ihan hirveästi ajatus siitä, että mies olisi lapsen kanssa kahdestaan. Vaikka siis tavallisesti hän on ihan hyvä isä mutta kun luottamusta ei ole niin sitä ei ole.
Älä nyt rupea mitään ls-ilmoituksia tekemään. Ei se ole ilmoituksen paikka, jos lapsella kuitenkin on selvin päin oleva hoitaja. Sitä pidetään tällä hetkellä jonkinlaisena rajana. Eli jos viet hiprakassa lapsen taksilla lääkäriin, kun juhlissa lapselle on käynyt jotain, ilmoitus tehdään, koska lapsi on yksin humalaisen vastuulla (en kyllä tiedä, onko siinäkään ehdottomassa rajassa mitään järkeä, mutta niin kuitenkin nyt on).
Ei sinun kai auta kuin puhua miehelle sekä myös hänen aiemmalle eksälleen tulevasta tilanteesta ja miten on oikeasti ollut, eli että mies on ollut humalassa ja sinä olet huolehtinut silloin hänenkin lapsestaan, mutta että nyt sinäkin olet saamassa tarpeeksesi ja olette saman ongelman edessä.
Kerro miehelle, mikä on tilanne nyt ja mihin hän on joutumassa alkoholiongelmansa vuoksi, joka ilmeisesti on vain pahentunut.
Mies saattaa yrittää ratkaista ongelman hankkimalla kolmannen naisen, joka sitten niitä teidän lapsia huoltaa, jos huoltaa. Mies kylläkin muuttuu koko ajan epäkiinnostavammaksi kumppaniksi, joten tulevien naisten "taso" tulee vain laskemaan.