Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysrahasta

13.12.2007 |

Yritin etsiä tietoa haulla ja Kelan sivutkin on luettu ahkerasti, mutta silti tarvitsisin neuvoa. Kelaan ei vielä voi mennä hakemaan päätöksiä.

La on kesäkuussa, jolloin äitiysrahan määrä ilmeisesti lasketaan vuoden 2006 tulojen mukaan. Olen tienannut vuonna 2007 ja myös vuonna 2008 tulen tienaamaan noin 15 % enemmän kuin 2006. Olen ymmärtänyt, että tulonlisäyksen pitää olla yli 20 %, jotta äitiysraha laskettaisiin tuoreemman tulon mukaan. Mutta, kuulin töissä, että jotkut olivat saaneet rahansa viimeisten palkkakuittien mukaan, vaikka tulot eivät olisikaan ylittäneet oikean verovuoden tuloja 20 prosentilla. Onkohan tässä kyseessä jokin virhe vai voisiko tuollainen mennä läpi?

Toinen kysymys koskee hoitovapaata. Jos jäisin lapseni kanssa kotiin kolmevuotiaaksi asti ns. hoitovapaalle, mitä rahaa silloin saa? Mitä tasoa se on verrattuna äitiysrahaan?

Kiitos avusta, pakko saada tietää, jotta voi suunnitella isomman asunnon ostoa ennen vauvan tuloa :)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon äitiysrahakysymykseesi en osaa vastata, se kannattaa katsoa esim. palkanlaskijan kanssa. He osaavat yleensä nämä kiemurat.

Hoitovapaalla maksetaan kotihoidon tukea, joka on 512,9 euroa kuussa. Siitä menee verot, joten isosta summasta ei ole kyse. Lisäksi saa toki lapsilisän, joka on se 100 euroa.

t. Evisa

Vierailija
2/23 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kotihoidon tuki koostuu Kelan osuudesta (vajaa 300 euroa) ja kuntalisästä, joka vaihtelee. Itse asun Helsingissä, jossa kuntalisä on siis sen verran, että yhteissummaksi tulee tuo 512 ja jotain.

Lisäksi voi saada hoitolisää, joka on tulosidonnaista. Sitä ei kuitenkaan saa, jos perheen tulot ylittävät tietyn rajan. Kelan sivuilta löytyy kyllä selkeät ohjeet näihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen lisäksi maksetaan tulosidonnaista osaa joka on maksimissaan 168.19¿. Eli yht max 462.47¿

Kelan sivuilla on tulorajat joista pystyy vähän katsomaan onko tulosidonnaiseen lisään oikeutta.

Lisäksi joissain kunnissa maksetaan ns kuntalisää vielä tuohon päälle.

Se on kunta kohtainen.

Verot vielä tietty pois...

Vierailija
4/23 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tulot noussut vuonna 2007 n. 15-17 % (en osaa tarkkaan sanoa kun palkanlaskija hoiti hommat) vuoden 2005 vahvistetusta verotuksesta ja palkanlaskija heti sanoi, että ehdottomasti laitetaan viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan, mutta eipä auttanut. Tuli Kelalta kirje, jossa sanottiin että lasketaan vuoden 2005 tulojen mukaan, koska ei ole noussut 20 %. Pikkusen harmittaa...mut ei voi mittään ;)

Vierailija
5/23 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain valita viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan TAI viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan. Ja tuo oli ihan Kelassa annettu tieto. Eli jos sulla on tulot nousseet noin paljon, että ehkä kannattaa valita se viimeisen puolen vuoden mukaan.

Vierailija
6/23 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko todellakin olla niin, että eri paikkakuntien Kelat tulkitsevat eri tavalla sitä, otetaanko huomioon puolen vuoden tulot vai viimeisin verotus. Minulla alkaa äitiysloma 29.12., joten huomioon otetaan vuoden 2005 tulot. Tämä harmittaa, sillä vuoden 2006 tulot olisivat olleet paremmat. (Ja siis jos äitiyslomani olisi alkanut muutama päivä myöhemmin, vuoden 2008 puolella, olisi huomioitu vuoden 2006 tulot).

Lasketutin myös äitiysrahan edeltävän puolen vuoden tuloilla. Ne olivat Kelan laskelmien mukaan 19,1 prosenttia paremmat kuin vuoden 2005 tuloni, joten puolen vuoden tuloja ei hyväksytty vaan minun pitää tyytyä noihin minulle epäedullisimpiin vuoden 2005 tuloihin.

Mutta kyllä sapettaa, jos tämä onkin jokin paikkakuntakohtaisesti tulkittava asia! Kirjoitelkaahan, jos joku on saanut äitiyspäivärahat puolen vuoden tuloilla, vaikka ne eivät olisi 20 prosenttia vahvistettua verotusta paremmat.

Kokemukseni on uunituore, sillä Kelan laskelmat tulivat postissa eilen.

Vierailija
7/23 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvistetun verotuksen tulothan korotetaan aina 10 % et kyllähän se vähän tasaa tuloja..

Vierailija
8/23 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limo: ole huoleti, äitiyspäivärahaa ei määrätä mitenkään paikkakuntakohtaisesti, vaan ihan lakien määräämänä! =] Minulla alkaa äitiysloma 31.12 (la 5.2), ja koska viimeisen puolenvuoden tuloni vuosityötuloksi muutettuna (kerrottuna kahdella) olivat sen 20% paremmat kuin indeksillä korotetut vuoden 2005 verotuksen tulot, äitiyspäivärahani laskettiin puolen vuoden tuloilla. Ja jos äitiyspäivärahakausi alkaa vuoden 2007 puolella, verovuotena huomioidaan vuosi 2005. Jos taas äitiysloma alkaa 2.1.2008 tai jälkeen, tulot otetaan huomioon vuodelta 2006.

Eli alkuperäiselle kysyjälle:

Äitiysrahakauden alkamisesta taaksepäin 6 kk katsottuna, saat puolenvuoden bruttotulosi. Tämä summa kerrotaan kahdella (toki siitä vähennetään mahdolliset maksetut lomarahat yms). Tätä saatua summaa verrataan verotuksessa vahvistettuun INDEKSILLÄ korotettuun työtuloon (tässä tapauksessa vuodelta 2006, äitiyspäivärahakausi alkaa vuoden 2008 puolella). Ja sen pitää siis olla se 20% parempi, kuin vuoden 2006 työtulo. Indeksikorotuksen suuruus vaihtelee vuosittain (sen voit kysyä esimerkiksi kelan internetsivujen kautta kelasta kysymyslomakkeella), mutta vuoden 2005 indeksikorotus oli jotain 1,037xx.. eli vajaa 4 prosenttia (en tiedä mistä ed. vastaaja on saanut tuon 10%?!).

Joten kyllä se on juuri niin, että jos työtulosi ei ole sitä 20 prosenttia paremmat, niin valitettavasti tulot otetaan huomioon vahvistetun verotuksen mukaan. Kyllä ne kelassa asian sit syynää, kun paperit ja palkkatodistukset sinne kiikutat..

Tässä pari pätkää kelan sivuilta (kohdasta " päivärahan määrä" ja sen alaotsakkeista):

" Äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan sekä erityisäitiysrahan (= vanhempainpäivärahat) määrä lasketaan hakijan työtulojen tai yrittäjäeläkkeen (YEL/MYEL) vuosityötulojen perusteella samoin kuin hakijan sairauspäiväraha. Päiväraha määräytyy yleensä hakijan verotuksessa vahvistettujen työtulojen perusteella, ei siis tämänhetkisten työtulojen mukaan. Vuonna 2007 päiväraha maksetaan siis vuoden 2005 verotettujen työtulojen mukaan, jotka tarkistetaan palkkakertoimella (indeksillä).

Työsuhteesta saadusta työtulosta vähennetään hakijan tulon hankkimisesta ja säilyttämisestä johtuneet kustannukset, kuten:

*asunnon ja työpaikan väliset matkakustannukset

*ay- ja työttömyyskassan jäsenmaksut

*työntekijän työeläkemaksua ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua vastaava vähennys."

" Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos hakijan työtulot ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella (eli indeksillä) korotetut työtulot. Tällöin hakija voi pyytää, että Kela huomioi hänen työtulonsa kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista. Nämä tulot kerrotaan kahdella. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta.

Kuuden kuukauden tulojen laskemiseksi Kela pyytää hakijalta selvityksen hänen palkastaan ja luontoiseduistaan sekä hänelle maksetusta lomarahasta. Ratkaisevaa ei ole palkan maksupäivä vaan se, että tulot, esimerkiksi urakkapohjat, on ansaittu tuona aikana. Vain hakijan jatkuvat tulot otetaan huomioon. Tuloja voi olla myös vain osalta kuuden kuukauden aikaa."

Ja lisään vielä, että tämä koskee siis työssäkäyviä. Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden vuoksi, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta.

Että näillä mennään..

Vierailija
9/23 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli varmaa on vain se, että hoitovapaalla saa tuon 294.28¿ kuukaudessa + lapsilisän 100 euroa. Eli todella paljon vähemmän kuin äitiys- ja vanhempainrahakaudella, mikäli olet ollut ansiotyössä ennen äitiyslomaa.

Sitten kun lasketaan äitiysrahan määrää varten sitä ovatko tulot nousseet tuon 20 % edellisestä verotuksesta, niin niitä verotuksen mukaisia tuloja vielä korotetaan jonkun indeksin mukaan laskentaa varten. Aika iso palkankorotus saa olla, että tuo 20 % ylittyy.

Vierailija
10/23 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Lisäksi joissain kunnissa maksetaan ns kuntalisää vielä tuohon päälle.

Se on kunta kohtainen. *

Mainittu on ettei kaikissa kunnissa makseta kuntalisää välttämättä.

Itselläni vuoden 2005 tulot olivat 8000¿ / v ja 2006 tulot 16000¿ / v. Eli 50% paremmat siis...

Tämä oli ihan siitä että palasin töihin hoitovapaalta.

Vuoden 2006 tulot siis tuo 16000¿. Jään äitiyslomalle 2008 ja meinaan hakea 6kk tulojen mukaan. Jotka ovat nousseet tuosta 2006, ollen nyt 20700¿ / v. Johtuen siitä että kolme kuukautta enemmän palkkatuloa ja palkka noussut 2006 alun tuloista n 150¿ kk.

Vierailija
11/23 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyselin palkanlaskijalta, josko hän laskisi minulle viimeisen puolen vuoden tulot (kun olen ollut edellisessä verotuksessa opiskelija), niin hän sanoi laskevansa sen automaattisesti kaikille, kelalla tekevät sitten päätöksen, että kumman mukaan korvaus myönnetään. Varmasti kaikkialla ihan samojen lakien mukaan tehdään, mutta ainahan sitä kannattaa yrittää, jos on vaikka itse laskenutkin väärin.

Esimerkiksi meillä ei mitään kuntalisää hoitotukeen kuulu. Olen laskeskellut, että yritän saada vähän säästöön nyt äitiysloman aikana karsimalla esim. omia vaatekuluja (esikoista kun odotan, niin ei mene vielä rahaa isompien lasten harrastuksiin tms.), häälahjasäästöjäkin on vähän pahan päivän varalle ja asuntolainassa voi tarvittaessa pitää lyhennysvapaita kuukausia. Eipä sitä kyllä tullut asuntoa ostaessa ajateltua, että tulot voisivat joskus olla 200 e/kk.. mutta loppujen lopuksi arkea pyörittää aika pienelläkin rahalla, kun vähentää auton käyttöä, tekee itse ruokaa perusaineista jne.

Alkuperäinen kysyjä kirjoitti, että pakko saada tietää pian. Minäkin olin lukenut ja kysellyt vaikka mistä näitä juttuja, aika myöhään neuvolassa ottavat asian puheeksi. Ois muakin ahdistanut, jos ei olis raskauden puoliväliin mennessä tiennyt ollenkaan äitiyslomista ja -rahoista.

Vierailija
12/23 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä, hoitovapaalla saa max. 500 euroa käteen? Miten tuolla voi mitenkään elää? Ymmärsinkö siis oikein, että vauva on noin 10 kk vanha, kun tolle hoitovapaalle pitäisi alkaa?

Vierailija
13/23 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa ei tunneta lainkaan mitään kuntalisää, ja koska miehen tulot vaikuttavat (en voi hakea [tai en saa] sitä korotusosaa), niin minä tulen hoitovapaalla saamaan käteen sen vajaa 300¿ (siitäkin taitaa vielä mennä joku ennakonpidätys?!). Mut kyllä sillä toimeen tulee! Pienimmästä työttömyyspäivärahastakin olen onnistunut säästämään (nytkin olen työttömänä, mutta saan ansiosidonnaista päivärahaa).

Se on niin " erikoista" , kuinka ja mihin ihmiset rahansa sijoittavat. itse olen opetellut tulemaan pienellä toimeen, ja lainanlyhennykset yms hoitanut siinä sivussa. Ja nyt kun tulen saamaan hyvää äitiyspäivärahaa, niin siitä pystyn säästämään niin, että voin jäädä hoitovapaalle hyvillä mielin. Eikä tarvitse tinkiä lomamatkoista tai muusta, kun niihinkin voi säästää... Lapsi kun on vaan kerran pieni, töitä kerkeän paiskimaan vielä monta vuotta, ja asuntolainassa sellanen parin vuoden " pienempieräinen lyhennyskausi" ei tee juuri mitään. Aina sitä kuitenkin jotain lainaa tulee ehkä olemaan. Kun yhdestä lainasta pääsee, niin uusia tulee kuitenkin tilalle.

Vierailija
14/23 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeen? Meillä lainojen kulut on kuukaudessa 1600 euroa joten 500 euroa on vitsi!

Perheillä voi olla aikalailla eri tilanteet esim. 15 vuotiaan harrastukset, puhelinmaksut ja bussiliput voi viedä helposti jo puolet tuosta summasta. Vähän oot ajatellut jos sanot et sillä summalla voi elää...ehkä sinä voit...

Vierailija
15/23 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jäi myös parempi äitiysraha parista prosentin kymmenesosasta kiinni.

Neuvolasta sanoivat, että kannattaa kokeilla viedä se puolen vuoden tulojen selvitys jos vähänkään epäilee, että olisi noussut riittävästi sitten vahvistetun verotuksen. No ei sitten ollut noussut riittävästi, vain 19,3 %. Harmittaa.

Vierailija
16/23 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, se kun riippuu tapauksesta, mutta kyllä sillä summalla voi elää! en nyt heti lähtisi tuomitsemaan, kuinka paljon sinä olet ajatellut, mutta ap:lle kun on tulossa esikoinen, joten niitä 15-vuotiaita ei vielä ole! ja mainitsemasi puhelinlaskutkin ovat niitä (kuten myös bensakulut ym " hienon" elämisen kulut), joissa menoja voi karsia!

Itse en kyllä valitettavasti voi karsia paljoakaan bensakuluissa (tai oman auton käyttökustannuksissa, eikä mieskään omansa) koska täällä ei julkista liikennettä juuri ole käytettävissä. Mutta sen verran voin karsia, että liikun kävellen/pyörällä. Toki lainanlyhennyksen suuruus kuukaudessa on suoraan verrannollinen perheen tuloihin ja asuinpaikkakuntaan, mutta esimerkiksi meidän perheen lainanlyhennykset ovat yhteensä vain n.700¿/kk. ja koska niitä vanhempia lapsia ei ole, niin hyvin tulen toimeen myös tuolla rahalla (siis vain 300¿/kk). Ja uskon että joku muukin niin pienellä summalla voi toimeen tulla! Ja todella aion nauttia kauan toivotusta (ja " yritetystä" ) lapsesta kotona hoitovapaalla niin pitkään kuin mahdollista! Lapsi kun on vain kerran pieni. Ja niitä perheen lainakuluja (ja muita elämisen kuluja) kun pystyy " hölläämään" tarpeen vaatiessa, jos vain haluaa. Lämmityksestä en aio tinkiä, mutta monessa muussa asiassa pystyy säästämään, jos vain haluaa.

Vierailija
17/23 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että kun tätä ensimmäistä ja toivottua vauvaa väännettiin ja nyt odotellaan, ajattelin aina, että minulla on onneksi vapaus valita, kuinka kauan olisin hänen kanssaan kotona. Tavoitteena oli olla kotona, kunnes hän täyttää 1,5 vuotta. Tietysti tämä kaikki saattaa muuttua, mutta näin oli suunnitelma.

Kun tuo hoitovapaan raha selvisi, nyt kyllä taitaa olla niin, että en pysty jäämään kotiin. Meidänkin lainanlyhennys on täällä pk-seudulla 1500 e/kk ja auton kulujakin täytyy maksaa. Tietysti kaikkea muuta pystyy karsimaan, mutta käytännössä kolmen ihmisen eläminen yhden palkalla on mielestäni täällä aika lailla mahdottomuus. Pitäisi vähintäänkin ottaa taukoa asuntolainan maksuun, sitten ehkä selvittäisiin muutama kuukausi.

Miten ihmiset elävät, jääkö kukaan hoitovapaalle?

Vierailija
18/23 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tekevät niin, ei siinä ole mitään pahaa.

Emme asu pk-seudulla, mutta korkeat lainakustannukset meilläkin. Ensimmäisen lapsen aikaan lainat olivat pienemmät ja pärjäsimme yhdellä palkalla puolisen vuotta hoitovapaalla. Nyt lainamenomme ovat suuremmat ja varmaankin otamme lyhennysvapaata, jotta kuopuskin olisi hiukan isompi " joutuessaan" hoitoon.

Vierailija
19/23 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa vauva on vasta 9 kk, kun vanhempainvapaa päättyy ja hoitorahakausi alkaa. Useimmat jäävät sitten ainakin muutamaksi kuukaudeksi hoitovapalle, mutta eivät toki kaikki. Vanhempainrahakauden jälkeen on isällä mahdollista pitää ns. isäkuukausi, joka pidentää hiukan vanhempainrahakautta. Ja sitten aika moni pitää äitiys- ja vanhempainvapaan päälle kertyneet lomat, jotka siis kertyvät äitiysloman aikana normaalisti. Hoitovapaalta ei kerry lomia.

Esikoisen äitiysloman jälkeen pidin kertyneet lomapäivät pois, joita olikin sitten jo kahdeksan viikkoa. Kun sai välillä palkkaa, pystyi olemaan muutaman kuukauden vielä kotona hoitorahalla.

Aika harva vie alle vuoden ikäistä hoitoon, mutta joskus tilanne on sellainen, ettei ole muuta mahdollisuutta. Kolmen vuoden kotonaolo onkin sitten todella iso taloudellinen päätös. Täällä moni hehkuttaa, että se on vain omista valinnoista kiinni, mutta ei se oikeasti ole kaikille mahdollista.

Jos suinkin mahdollista suosittelisin kyllä, että alle vuoden ikäinen hoidettaisiin mahdollisuuksien mukaan kotona (isäkin voi hoitaa, tai vaikka mummi, ei tarvitse olla äiti). 9 kk ikäinen on kuitenkin vielä ihan vauva, mutta muutamassa kuukaudessa tapahtuu paljon, kun lapsi oppii kävelemään ja ehkä puhumaankin vähän.

Poltsi:

Miten ihmiset elävät, jääkö kukaan hoitovapaalle?

Vierailija
20/23 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan sen minimi rahan miinus verot ja ei sillä paljon juhlita. Asutaan vielä kehä kolmosen toisella puolella joten autoa käytetään ja bensaa kuluu sen mukaan. Me yritetään tulla sillä toimeen että maksetaan lainasta vain korkokulut. Mä myös odotusaikana säästin joka palkastani jonkun verran säästöön. No nyt ne säästöt hupenee hurjaa vauhtia. Mutta ei tällä minimi hoitotuella ainakaan meidän perheessä pysty olemaan kovin kauan aikaa kotona, mutta jos edes vähän aikaa niin hyvä.