Onko narsisti aina narsisti? Vai voiko oppia jotain?
Mun pomo on viimeisen päälle narsistinen tyyppi. Jos olen päivänkin poissa töistä niin jahkuu etukäteen, että miten me nyt pärjätään kun et ole töissä. Kun tulen takaisin töihin, hän muistaa joka käänteessä mainita siitä päivästä, jolloin minä olin poissa. Hän kääntää kaikki asiat itselleen parhain päin, puhuu vaikka mustan valkoiseksi jos on tarve. Hän puhuu rauhallisella ja vakuuttavalla äänellä jos läsnä on ihmisiä, jotka tulee saada omalle puolelle. Pystyy noilla puheenlahjoillaan kietomaan pikkurillin ympärille valtaosan porukasta.
Melkein kaikki työnsä hän on delegoinut eteenpäin alaisilleen. Itse kuitenkin ottaa kunnian kaikesta. Virheet on sitten tehnyt aina joku muu tietenkin ja hän laittaa valtansa nojalla muut korjaamaan myös itse tekemänsä virheet ominaan.
Hän syrjii osaa porukasta, esim. jättämällä kutsumatta pikkujouluun. Kerjää sääliä omista vaivoistaan, mutta ei ole lainkaan kiinnostunut muiden vaivoista. Päinvastoin, jaksaa kertoa siitä kuinka itse oli kuitenkin kipeänä töissä, mutta joku toinen makasi kotona...
Esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon. Kysymys kuuluukin siis, että pääseekö narsistista eroon muuta kuin vaihtamalla työpaikkaa. Ymmärtääkö narsistit tekevänsä mitään väärin, jos sen heille sanoo? Vai joutuuko sitä sitten vain sylkykupiksi ja silmätikuksi?
Kommentit (2)
esimies on torpedoinut ne yritykset ihan loppusuoralla. Toiseen paikkaan mut jo valittiinkin ja soitettiin valinnasta. Tunnin päästä siitä kun kerroin esimiehelle lähteväni, soitettiin uudesta työpaikasta, että eivät sittenkään voi palkata minua. Toisella kertaa uusi esimies oli tassukka, joka pelkäsi konfliktia tämän nykyisen pomon kanssa. Koska olisivat kuitenkin joutuneet tekemään jatkossakin yhteistyötä, ei sen vuoksi ottanut minua töihin. On aika pelottavaa, mihin kaikkeen noilla puhetaidoilla pystyykään.
ap
Narsisti ei osaa kokea empatiaa, siis hänellä ei ole edellytyksiä muuttumiselle, koska hän ei kykene ymmärtämään, että jollakin toisella voi olla/tulla pahamieli. Jotta narsisti tajuaisi oman vajavuutensa ja peräti hakeutuisi hoitoon ja hoitokin vielä onnistuisi, niin sille ei ole mitään takeita. Ei edes kannata yrittää mennä hänen typeryyksiinsä mukaan. Paras tieto yrityksenne johtoportaalle on, että kyseisen tyypin alaiset häippäsevät, silloin he ehkä ymmärtävät tyypissä olevan jotain vialla.