maidoton,munaton ja viljaton ruokaohje ois nyt tarpeen
Eli meidän 10kk tytyli on kovasti näille kaikille allerginen. Nutri-soija on maitona ja riisi viljoja korvaamassa eli puuron asemesta.
Nyt kaipaan kovasti vinkkejä uusille ruoille. Alkaa jo pottuporkkanapossunauta kyllästyttää. Kanakin on kielletty ja kala.
Hampaita on jo kuus, joten purrakin osataan vaikka melko sihti tuo kurkku meinaa ollakin.
Olisin todella kiitollinen uusista resepteistä.
Kommentit (5)
Tosi hyvä linkkivinkki mikä saatiin meidän ravistemusterapeutilta on www.pirkanmaanallergia.fi. Käypä sieltä katsomassa, jos löytyisi teillekin jotain vinkkejä! Siellä on just esim. maidoton-munaton-gluteeniton -ruokaohjeita ja makeita & suolaisia leivonnaisia.
löytyy tosiaan riisipastaa, riisinuudeleita, riisikakkuja sormiruuaksi.
Tuon ikäiselle voi jo tarjota esim. veneperunoita (pese perunat, leikkaa 4 veneeksi, sivele öljyllä, ripaus suolaa päälle 200 asteessa 40-50 min.) sormiruuaksi.
Meidän erittäin allerginen syönyt koko vuoden noin 10 ruoka-ainetta. Eli lapsi ei oikeasti kyllästy, vaikka itse kyllästyttääkin, kun lapsi ei muusta tiedä.
Kehotan myös surffaamaan esim. vegetaristien ja vegaanien ruokaohjeista löytyy apuja teille.
Tosi paljon kiitoksia teille vinkeistä.
Kyllähän se varmasti niin onkin, ettei lapsi kyllästy
saamiinsa ruokiin, kun ei muusta tiedäkään, itse vaan
haluaisin jotain vaihtelua. Riisispagetista en ole tiennytkään.
En kyllä riisijauhoistakaan...
Hei!
Jos teille käy maissi, se tuo ihan kivaa vaihtelua myös puuroihin, oon yhdistelly riisipuuron kanssa sekaisinkin. Maissijauhoista voi tehdä myös italialaista polentaa, sopii hyvin erilaisten kastikkeiden kanssa.
Meillä on kokeiltu ihan hyvällä menestyksellä myös hirssiä. Siitä onnistuu puuro (Holle hyvää) ja rakeisempana versiona tulee myös riisin tyyppinen lisäke. (joka voi olla tosin vielä hiukan kovaa nieltäväksi ja joissain niissä saattaa olla jäämiä muista viljoista)
Mutta jos siis ei muut käy kuin riisi, niin risottoriisi on mukavan pehmeää (välillä jasmin, välillä basmati ja kun sihtikurkku enemmän " aukeaa" niin villiriisikin hyvää).
Kastikkeisiin voi kokeilla myös erilaisia papuja ja linssejä (tosin jos mahavaivoja, kannattaa välttää), niillä voit korvata lihaa ja kalaa.
Mausteilla, etenkin yrteillä saa perunaan ja porkkanaan myös ihan uusia makuja. Ja valmistustapakin=uuni, keitto, höyrytys, mikro antaa eri makua. Mä syön itsekin (riisi/maissi) pastaa, kun vielä imetän, enkä kyllä erottais " oikeasta" , joten kannattaa kokeilla.
Pirkalla hyvä gluteeniton (maidoton, kai myös munaton) viipaleleipä, jota meidän neiti tykkää nakertaa. (pakkasesta paahtimen kautta)
Mun mielestä suurin osa gluteenittomista tuotteista on myös maidottomia ja munattomia, joten kannattaa mennä tuijottelemaan kaupan hyllyä, sieltä mulle ainakin tullut monia uusia ideoita. (tosin valitettavasti halpoja nämä vaihtoehdot ole)
Tottahan on, että lapsi ei osaa vielä kaivata vaihtelua, mutta, aika nopeasti osaa kysyä, miksi muut syö eri ruokaa. Siksi yritän tehä samaa ruokaa (=saman näköistä) koko perheelle ja toisaalta ihan hyä on kuiteskin totuttaa lasta eri makuihin, kun yleensä nämä allergiat kuitenkin helpottaa, kun lapsi kasvaa.
Perinteinen lasten suosikki. Moilas -merkkistä riisimakaroonia löytyypi ainakin isommista marketeista kiitettävästi. Eli siinä raaka-aineena pelkkä riisi ja vesi. Löytyy paria eri mallista, joten niillä vähän vaihtelua saa ainakin omiin silmiin. Kastike helppo suurustaa riisijauhoon ja mausta ei erota mistä tehty. Siihen joukkoonhan sitä voi sitten heittää mitä vaan sopivaa lihaa. Poronkäristys on kans aikas nopsakka ja helppokin tehdä ja meil ainakin muksu tykkää kun on mureeta lihaa. Makuja muuttelen sitten vaihtelevasti kasviksilla, kesäkurpitsa, kukkakaali, kiinankaali, meillä rajoitteita niissäkin aikas tavalla.
Kasvissosekeittokin hyvää, loraus riisimaitoa ja keijua joukkoon niin kelpaa.