Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisiköhän alkaa ruokkimaan vauvaa

Vierailija
12.12.2007 |

Pitäisiköhän mun alkaa maistattamaan kiinteitä ruokia 4,5 kk vanhalla vauvalla, kun ei ole oikein parempaakaan tekemistä? Jos antaa lusikallisen, niin ei kait siitä kamalasti haittaakaan voi olla? Sillä kaupan persikkasoseella ajattelin aloittaa...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän se vauvan suolisto pitää pilata, että äitillä olisi vähän jännitystä elämässä!

Vierailija
2/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen on varmaan joku imetyshysteerikkö :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t-ap

Vierailija
4/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on vähän outo syy jos sulla " ei ole muuta tekemistä" .

Vierailija
5/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetystä suositellaan puolivuotiaaksi asti. Se ei ole täysimetystä, jos antaa soseita vauvalle.

Ja se on ihan paskapuhetta, että vauvan pitää muka harjoitella kiinteiden syömistä joskus 4-5-kuisena, tai se ei suostu/osaa syödä niitä sitten 6-kuisena. Kyllä se osaa, tai jos ei sattuisikaan osaamaan, niin tuskin olisi silloin 4-kuisenakaan osannut sen paremmin.

Ehtii sen harjoittelun aloittamaan 6-kuisenakin. Ei sen vauvan vielä puolivuotiaanakaan tarvitse paljoa niitä soseita syödä, äidinmaidolla se edelleen elää. Jotkut kun kuvittelee, että yht' äkkiä puolen vuoden imetyksen jälkeen maito muuttuu litkuksi ja vauvalle pitää ruveta syöttämään hirveitä määriä soseita...

Vierailija
6/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin esikoista 6kk enne kuin aloin maistattaa soseita ja eihän sille sitten kelvannutkaan mikään muu kuin makea banaani-päärynäjogurtti monta kuukautta. Vihanneksi ja puuro toki yritin antaa, mutta ei avannut suutaan edes. Rintamaidolla sitten eli hyvin pitkään ja vielä 2-vuotiaanakin on hyvin nirso makujen suhteen.

Nyt kuopukselle olen antanut 4kk iässä vihannessoseita ja hyvin utelias tuntuu olevan uusien makujen suhteen. Lähes kaikki kelpaa mitä tähän mennessä olen tarjonnut =)

Vierailija
7/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko diabetiksen aiheuttaa tissimaito, jos äiti syö paljon makeaa?

Vierailija
8/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon paremmin se maito sitä nälkää pitää.

T.9

Vierailija
9/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

faktaa 7? kuullutkaan tuollasta tietoa.

Vierailija
10/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette sitten aloittaneet soseiden maistelua heti synnytyssalissa? Varmasti lapsenne söisi ihan mitä vaan, jos olisitte niin tehnyt...

Vierailija
11/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun neuvo on, että älä aloita makeista soseita. Aloita perunasta, porkkanasta ta bataatista.

Oma lapseni ei suostunut kasviksia syömään, kun aloitin makeista soseista. Toisen lapsen kanssa olin viisaampi!

Vierailija
12/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se tarttua uimahallissakin.

Jos lapsella on jano, niin sillä on sokeritauti!

Vierailija
13/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin esikoista yli 2 vuotta. Riittääkö?

-10

Vierailija
14/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

th ja lastenlääkäri sanoivat, että ihan hyvin voi alkaa maistella soseita jo 4-5-kuukautisena. Imetyksestä saa kuitenkin sen pääravinnon. Ei siitä maistelusta mitään haittaa ole, jos vauvakin suhtautuu kiinnostuneesti asiaan.

Monille tuntuu kuitenkin olevan kunnia-asia imettää tasan siihen 6-kuukautissyntymäpäivään asti. Ei siinäkään mitään pahaa ole, jos vauva kasvaa hyvin.

Vierailija
15/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin mukaan hedelmäsoseilla ei olisi hyvä alottaa, kun muuten on vaikea tottua kasviksiin. Me alotettiin bataatilla ja hyvin meni alas. Viiden kuukauden iässä tuli määräys lisätä soseita ja alottaa puuro.

Suomessa suositus on, että täysimetys 6 kk, mutta yksilöllisesti soseisiin voi siirtyä 4 kk iästä alkaen. Viimeistään kuitenkin 6 kk ikäisenä lapsi tarttee muutakin ruokaa kuin tissimaito.

Vierailija
16/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa taitaa kuitenkin olla sitä mieltä, että ei kiinteitä ennen 6 kuukauden ikää. Tätä mieltä itsekin aluksi olin tai siis ilmeisesti olen vieläkin.

Lähinnä mietin, että ketkä sitten ostavat niitä vellejä (maissi, riisi jne.), kun kukaan ei koskaan mainitse niistä mitään?

t-ap

Vierailija
17/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva kerran kasvaa tissimaidolla, mitä ihmettä sitä hötkyilemään niiden soseiden kanssa?

Miksi muuten juuri persikkasoseella ajattelit aloittaa? Siksikö, kun se sinusta maistuu parhaalle? Eikö neuvolasta ole sanottu, että ensin esim. perunaa tai porkkanaa, jottei lapsi totu makean makuun eikä sitten huolikaan muita kuin makeita soseita.

Vierailija
18/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täsmälleen saman ikäinen vauva ja on alkanut heräillä öisin tiuhempaan tahtiin. Kysyin neuvolassa, että eikö rintamaito enää riitä ja pitäisikö alkaa antamaan kiinteitä. Terveydenhoitaja sanoi, että 4 kk:n ikä on juuri sellainen vaihe, että oppiminen on niin vauhdikasta, ettei maltettaisi nukkua ollenkaan. Meilläkin vauva herää jokeltelemaan ja liikuskelemaan, ei siis herää nälkäitkuun. Ainoa rauhoittumiskeino meilläkin on tällöin rinta (ei tepsi vauvan " jättäminen" sänkyyn jossa nukahtaisi itsekseen uudelleen), jolloin tulee harhakäsitys siitä ettei maito enää riittäisi. Olisiko teillä kyse samasta asiasta?

Itse suosittelen vain kärsivällisyyttä ja rintamaitoa. Jätä kiinteiden antaminen 6 kk:n ikään mikäli paino nousee ja vauva voi hyvin. Itsekin olen esikoisen äiti, joten nämä jutut on vieraita. Mutta näin olen ajatellut toimia ja luulen että se on vauvan hyväksi.

Vierailija
19/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat käytännössä maustettua korviketta. Aloita sitten aikanasi puuro lapselle, ei vellejä. Näin meille sanottiin neuvolassa. T. 21

Vierailija
20/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasi no kakkoselle kokeilin 5 kk:n iässä iltavelliä, kun oli niin huono nukkumaan. Ei tulosta. Mutta lavatolkullahan noita tunnutaan kotiin kannettavan.