Kuka katsoi TV:stä viime viikolla koko perheen elokuvan? Kysymyksiä,ärtymystä...
Niin, toivottavasti löydän jonkun joka katsoi siis viimeviikolla (en tiedä päivää) koko perheen elokuvan, jossa oli mm. isoja kaloja( hai ? ) jotka ajoivat ihmisiä (?) takaa.
Lapseni (4v.) oli mummolassa kylässä ja olivat yhdessä päättäneet katsoa kyseisen elokuvan. Suututtaa kun nimenomaan olen painottanut, että TV:stä katsotaan vain pikkukakkonen eikä yhtään mitään muuta. No elokuvan olivat katsoneet ja nyt tyttö onkin nähnyt öisin painajaisia, joissa isot kalat ajaa takaa ja yrittää syödä tyttöä :(
Jos joku tunnistaa elokuvan olisin kiitollinen jos kertoisit juonesta. Millainen elokuva oli? Oliko mielestäsi sopiva 4-vuotiaalle? Haluan tietää, niin tiedän mistä keskustella ja mitä mahdollisesti lapseni päässä pyörii. Ukilta ja mummilta kun taitaa tulla hieman kaunisteltuja versioita. Itse kuulisin mieluusti totuuden!
Kommentit (15)
Meidän 4,5v tyttö katsoi sen myös, on nähnyt sen kerran aiemmin. Virallisesti taitaa olla ikäraja 7v (meneekö silloin vanhempien seurassa 5v leffateatterissa, en muista?).
Kyllä siinä on pelottavia kohtia, juuri paha hai hirmuisine hampaineen ja muitakin " hyökkääviä" kaloja..Taisi olla ihan alussakin heti sellainen kohta että iso kala hyökkäsi ja söi lähes kaikki kalanmädit, mutta Nemo jäi jäljelle ;) En muista ihan tarkkaan elokuvan kulkua, tyttö katsoi nyt isän kanssa..
Mutta suurimmaksi osaksi muuten hieno elokuva minusta. Värikäs, hauska, aika vauhdikas kyllä. 4v:ltä menee varmaan osa asioista ohi..
Riippuu varmaan lapsesta, mutta on siinä kyllä lapsen mielestä varmasti pelottaviakin kohtia. Etenkin jos on tottunut näkemään rauhallisempia ohjelmia aiemmin..
Meillä tyttö kyllä tykkäsi kuitenkin, halusi katsoa itse vaikka on sen kerran aiemmin nähnyt. Eli ei ole jäänyt pahempia traumoja ilmeisesti..Sen sijaan esim. Lumikkia ei suostu enää katsomaan , oli liian pelottava :/
1v. 10 kk ikäisen tyttömme kanssa kyseisen Disneyn Nemo animaation. Meille ei edes tullut mieleen, ettei olisi ollut sopiva. Tyttö katsoi aivan haltioissaan elokuvan, selvästi piti kovasti. Meillä ei yleensä katsota paljoa, 1 Maisa dvd ja 1 Nalle puh dvd löytyy ja Pikku Kakkosta on tyttö myös katsellut. 4-vuotiaani antaisin takuulla katsoa Nemon ja omasta tuttavapiiristäni olen varmaan kaikkein nipoin tv:n kanssa. MUTTA, lapset ovat erilaisia, toinen on herkkä toinen taas pystyy käsittelemään kovempaakin menoa...
Katsoin vain pätkiä ohjelmasta, mutta aika hurjalta vaikutti. Meillä on katsottu lähinnä kakkosen ohjelmia. Nuo takaa-ajo kohdat olivat varmasti vaikuttavia. 6-vuotiaaseen taas vaikutti kovasti kohta, jossa Nemo jäi kalajoukkion alle ja vaikutti kuolleelta (virkosi kuitenkin:).
Meillä on kyseinen elokuva ja se on meidän 3v pojan lemppari ollut pitkään. Tosin hän katsoo sitä aikuisen kanssa ja tietyt kohdat pitää aina kelata yli.(Kuten alku ja se hai kohtaus, mutta onneksi hai ilmoittaa sitten ryhtyneensä kasvissyöjäksi.) Muutenhan se on ehkä yksi parhaista lasten elokuvista mitä on tehty. Itseänikin harmittaa nuo pari liian jännittävää kohtaa. Painajaisia pojallemme on tullut vain muumeista. Mörkö ja hattivatit ovat siis pelottavampia kuin tuo Nemon hai. Arkisin meilläkin katsotaan vain pikkukakkkonen.
Haluaisin mielelläni noudattaa niitä, eli en näyttää näitä K5/K7 - elokuvia kolmivuotiaalleni, sillä joku perustehan niille rajoille on. Toki tiedot löytyy jostain netistä, mutta voishan ne mainita lehtien ohjelmatiedoissa.
Oli aika jännä, siis kun siinä oli useita sellaisia kohtia, missä oli musiikit yms. dramaattisia ja tuli sellainen " hätkähdys" kun esim. hai yhtäkkiä irvisti yllättäen ja takaa-ajo taas alkoi. Ei ole mikään ihan pienten juttu, mutta ihanat värit yms. ja meidän tyttö ei kokenut sitä ollenkaan niin pelottavaksi kun esim. pikkukakkosessa olleet maahisten tarinat tms. joita ei uskalla yhtään yksin katsoa. Jokainen lapsi reagoi eri tavalla näkemäänsä ja riippuen kehitysvaiheesta. Harmi että oli liian jännittävä, toivottavasti unet helpottavat ja asiasta keskustelu auttaa!
Onpas mukavaa huomata jälleen kerran, että täältä löytyy äitejä joilla on tietoa ja halua auttaa!!!
Olemme keskustelleet ohjelman sisällöistä ja lapsen kanssa yhdessäkin todettiin, että taisi olla hieman vanhemmille lapsille tarkoitettu elokuva. Painotin keskusteluissa kuitenkin sitä kuinka hyvin elokuvassa loppujenlopuksi kävi. Totta on, että onnellista loppua paremmin tytön mieleen taisi jäädä ne pelottavat kohtaukset :(
Eiköhän tästä kuitenkin selvitä. Seuraavalle mummolareissulle hieman tarkemmat ohjeet isovanhemmille, niin vältytään tällaisilta kömmähdyksiltä. Vaikka eihän tuo varmasti pahimmasta päästä oleva lasten elokuva ole. En sitä olisi itse joka tapuksessa näyttänyt. Meillä kun tyttö ei tosiaan muutenkaan ole tottunut katselemaan kovin vauhdikkaita ohjelmia.
Elouva oli muuten hyvä, mutta ne pelottavat kohdat oli kyllä liian pelottavia pienille. Harmittaa jälkikäteen kun annoin katsoa. Poika ei saanut kyllä tiettävästi mitään traumoja siitä, kun ei oo kovin herkkä pelkäämään mitään. Eikä kyllä kokoaikaa leffaa seurannutkaan. Minäkin kuvittelin tosiaan, että elokuva oli tarkoitettu pienillekin lapsille, kun vielä edellisen illan pikkukakkosessa sitä mainostettiin (elokuva tuli itsenäisyyspäivänä ikäänkuin lastentunnin tilalla kakkoselta).
Meilläkin katsellaan lähinnä kakkosen lastentunnin ohjelmia. Niissäkin on minusta alkanut olla joitakin liian pelottavia ja muutenkin kyseenalaisia ohjelmia. Tällanen on minusta esimerkiksi (muistaakseni tiistaisin pikkukakkosessa tuleva) se maahisista kertova ohjelma.
Sattumalta luin Hesarista, että leffa on kielletty alle 7 v (ei ollut ohjelmatiedoissa vaan elokuvan kuvauksessa).
Nuoremmat - esim. 2 v. - eivät välttämättä vielä " osaa pelätä" pelottavia kohtauksia. Mielikuvitus alkaa kehittymään yleensä vasta tuon jälkeen, jolloin myös pelot astuvat voimakkaammin kuivioihin. Tämä EI kuitenkaan tarkoita, että suosittelen leffaa alle 2 v.
Itse olen elokuvan nähnyt jo aiemmin ja ihan hyvä lastenelokuvahan se on. En minäkään huomannut, että ikäraja olisi ollut tuo 7 vuotta. Ehkä oli 4-vuotiaalle vähän turhan jännä, mutta ei mummi varmasti sitä tajunnut, kun en itsekään sitä etukäteen ymmärtänyt. Tosin itse olen ainakin valmis katsomaan elokuvan uudelleen lapsen kanssa, jos niin haluaa. Vaikka onkin vähän jännä, niin ei tuossa kuitenkaan mitään sopimatonta tms ole.
Joskus voi auttaa sekin, että jännä kohtaus katsotaan uudestaan yhdessä aikuisen kanssa keskustellen. Itse olen ainakin huomannut, että tyttö haluaa katsoa elokuvista aina uudelleen nimenomaan ne vähän jännät kohtaukset ja käsitellä niissä olleita asioita. Viimeksi kelailtiin moneen kertaan Prinsessa Ruusunen -elokuvan kohtausta, jossa Prinssi Filip tappaa lohikäärmeen. Tavallaan ne jännät asiat kiehtovat, mutta kuitenkin samalla vähän pelottavat.
Meillä 4-vuotias poika katsoi tuon leffan myös. Mieheni huolsi ilmastointipumppua viereisessä huoneessa eli poika katsoi periaatteessa leffaa yksin. Tiesin, että Nemo on vähän vanhemmille tarkoitettu ja siitä mainitsinkin miehelle ja pojalle (tein itse ruokaa eri kerroksessa), mutta kyllä poika siitä tykkäsi eikä pitänyt sitä mitenkään erityisen pelottavana. Vähemmän on poika elokuvia katsonut, muutaman kokonaan ennen tätä.
Tosiaan lapsia on moneen lähtöön ja käsitykseni mukaan nimenomaan tytöt ovat monesti herkempiä noille jännittäville kohtauksille. Poika sai kesällä lahjaksi leffan Lotta ystäväni (K-3) ja sitä rupesivat katsomaan samanikäisen tytön kanssa yksi ilta. Leffa alkoi niin, että perheen isä otti jo kirvestä seinältä tappaakseen pienen onnettoman possun:-o. Meidän poika ei ollut moksiskaan, kun taas tämä pikkuneiti järkyttyi heti niin paljon, ettei voinut enää katsoa leffaa pidemmälle.
Samaa mieltä olen siitä, että lehdissä pitäisi ehdottomasti lukea ikärajat! Toki mummulassa on monesti mielekkäämpääkin tekemistä kuin elokuvan katselu, mutta en osaisi oikein isovanhempiakaan syyllistää. Lehdissä kuitenkin luki " koko perheen elokuva" eli sai sen käsityksen, että nelivuotias voi sen ihan hyvin katsoa.
t. Jogu
ja kylla paljon muitakin elokuvia, mm. Harry Potter ykkosen, ilman erityista oireilua. Ainoa jota on aidosti pelannyt oli Ozin taikuri vihreanaamaisine noitineen, se oli selkeasti vanhemman vaen elokuva ja harmitti etta olimme antaneet hanen katsoa sen. Ehka tytto on sitten niin " kovapainen" kun on pienesta saakka televisiota katsellut. ;-) Nyt vahan epaortodoksisesti sanoisinkin etta luulen etta lapselle ei ole niin kova jarkytys jos saa sannollisesti katsella telkkua ja filmeja kuin jos sita sattuu vain poikkeustilanteissa. Itse olen huomannut etta aitini, jonka lapsuudessa ei ollut telkkaria ollenkaan, jarkyttyy edelleen erittain paljon tv-fiktiostakin, mina sukupolvea nuorempana (ja n. 5-vuotiaana telkkarinkatselun aloittaneena) hiukan vahemman, ja omat lapseni jotka ovat (" for better or for worse" ) aloittaneet telkunkatselun hyvin nuorena, osaavat jotenkin molempia aikaisempia sukupolvia paremmin ottaa " telkkarin telkkarina ja elaman elamana" jos ymmarratte mita tarkoitan. Tiedan etta tama ei ole ehka se kaivattu mielipide tahan keskusteluun mutta nain sen itse nakisin kuitenkin.
Meillä ei tuota Nemoa katsottu, kun en tiennyt sen tulevan. Tosin ei oltaisi katsottu, vaikka olisi tiedettykin ;-)
Tämä ketju vain kirvoitti muutaman ajatuksen... Toivoisin minäkin lehtiin myös lastenohjelmiin ikäsuosituksia/-rajoja. Paljon kun on ohjelmia ja elokuvia, joista ei itsellä ennakkotietoa ja käsitystä. Meilläkin katsotaan pääasiassa vain kakkosen ohjelmia ja joitakin valikoituja otoksia muilta kanavilta. Mutta kuten yksi kirjoittaja aiemmin totesi, on pikkukakkosessakin alkanut olla hiukan arveluttavia pätkiä. Meillä ainakin 2½v pelkää (vaikkei muuten ole erityisen säikky) muutamia pikkukakkosen ohjelmia. Harmittaa hiukan, kun olen tyhmäsi olettanut, että se on " turvallinen" valinta...
ja kantapäänkautta kokeneena täytyy sanoa, että valitettavasti ikärajoihin ei voi luottaa ja elokuvien valikoiminen senkun hankaloituu, kun lapset kasvavat.
Kyllä olen ollut järkyttynyt millaisia elokuvia onkaan ikärajalla 11v. Aloitettiin joskus katsomaan sellaista elokuvaa, etten itsekkään katsoisi eli omaa arvostelukykyä joutuu käyttämään aina! Meillä ainakin, jos lapset ovat jääneet miettimään jotakin pelottavaa kohtausta niin ollaan keskusteltu asiasta yhdessä. Asioiden ymmärtäminen auttaa hälventämään pelkoa.
wikipediasta kopsattu:
Elokuva kertoo puolisonsa menettäneestä vuokkokalasta, Marlinista, joka elää suurella koralliriutalla, Australiassa. Menetettyään vaimonsa, Coralin, ja lähes kaikki jälkeläisensä barrakudan hyökkäyksessä, hän tekee parhaansa kasvattaakseen ainutta poikaansa, Nemoa. Marlinilla on kuitenkin taipumus olla ylihuolehtivainen, sillä Nemon toinen evä on pienempi kuin toinen ja hän pelkää menettävän ainoan poikansa vaarallisessa meressä.
Nemo haluaa näyttää kavereilleen ja isälleen, ettei hän kaipaa suojelua ja ui avomerelle kohti kalastusvenettä. Marlinin pahin pelko kuitenkin toteutuu ja Nemo pyydystetään, hänen päätyen lopulta hammaslääkärin akvaarioon. Marlin ja hänen uusi ystävänsä, huonomuistinen Dory, lähtevät pelastamaan kalanpoikaa meren toiselta puolelta kohdaten matkalla vaaran jos toisenkin. Sillä aikaa Nemo pyrkii vapautumaan ja palaamaan akvaariosta mereen muiden vangittujen kalojen kanssa.
ja omaa kommenttia: itse näin Nmeoa etsimässä mionta vuotta sitten silloin varmaan jo 8-vuotiaan poikani kanssa. vviikonloppuna näin vaan pikkupätkän lopusta. Filmi on varmaan hiukan liian vaikea 4-vuotiaalle, varsinkin sellaiselle joka ei ole tottunut vielä leffoja seuraamaan.Tässähän oli loppuhyvinkaikkihyvin-päätös, mutta sitä ei ehkä nelivuotias osaa hahmottaa, vaan päällimäiseksi muistoksi jää jännittävä (tässä tapauksessa pelottava) takaa-ajokohtaus.
Suomessa ikäraja oli muuten aikuisen kanssa 5-v, yksin 7-vee. Ei varmaan mummi silloin leffaa tytön kanssa katsoessa tajunnut että voi olla liian jännittävä.