Maalismussukat viikolla 50
Heippa!
Ollaanpa me Maalismammat nyt hiljaisia! Taitaa synkät ilmat väsyttää ja vetää hiljaiseksi.
Tänne kuuluu ihan hyvää. Pari viikkoa vielä pitäisi jaksaa töitä pakertaa ja sitten alkaakin joululoma. Sit enää 1,5 kk töitä!
Potkut ovat viikon sisällä kovasti voimistuneet ja niitä on kiva kuulostella ja ottaa vastaan. Isukkikin on jo saanut osansa iskuista! : )
Mukavaa viikon jatkoa kaikille!
Nakero08, 24+5
Kommentit (43)
Täällä onkin uusiakin tullut mukaan, joten tervetuloa kaikille uusille tasapuolisesti.
Monilla kuullostaa jo olevan kaikennäköistä " ongelmaa" .. ;) närästystä, unettomuutta ja mitä milloinkin. Ja eipä tässä ole itse päässyt yhtään helpommalla. Itse olen ollut tässä nyt viikon saikulla ennenaikasten supistuksien vuoksi. Kohdunsuu ei onneks ollut auennut, mutta muuten supistellut ja paljon. Yks ilta oltiin jo ihan hilkulla ettei lähdetty synnyttäjien vastaanotolle, ku tilanne näytti aika pahalta. Soitettiinkin jo sinne, mutta sitten jotenkin ihmeen kaupalla alkoi helpottamaan. Eli tässä on sitten viikko otettu iisisti ja on onneksi helpottunutkin. Tänään tosin olisin lähtenyt jouluostoksille, mutta täytyi sekin peruuttaa, kun yöllä supisteli taas niin herkästi ja muutenkin ollut oudonlaisia nipistyksiä mahassa. :( niin aattelin, että parempi jäädä varmuuden vuoksi vielä kotiin.
Sitten pari päivää sitten vauvakaan ei mahassa liikkunut paljoakaan ja ehdin jo huolestua. mutta oli luultavasti kääntynyt siellä jotenkin toisinpäin ja nyt liikkeet tuntuu ja paljon taas tuntuukin. Piti viime yönäkin paljon hereillä...ja olenkin ajatellut, että supistuksilla saattaa olla yhteys tohon vauvan kovaan potkimiseen ja heilumiseen..?!
Mulla myös silloin tällöin rinnoista valuu maitoa/nestettä...ja saa olla aina vähän varuillaan, että milloin paita on märkänä...
Viikon päästä olisi onneksi lääkärineuvola ja saapa nähä mitä se siellä sanoo... ja pitääpä ottaa ne kelan paperit mukaan, ku multa ei alkanut kelalle vielä ottamaan vastaan niitä lomakkeita... kun on kuulemma niin aikasin ja kun en vielä tiedä, että saanko tammikuulta työttömyyskorvausta vai pelkkiä lomarahoja(mulla työsuhde siis loppuu vuoden lopussa) Olin kyllä todella ihmeissäni, kun mihin mun tammikuun työttömyys vaikuttaa, kun äitiysrahan otan vuoden 2006 verotuksen mukaan...Eli äitiyspakkausta en vissiin saa vielä pitkiin aikoihin!! ;( Muilla kokemuksia asiasta??
Johan tuli taas vuodatettua omaa napaa..mutta kaikenkaikkiaan asiat ovat hyvin ja ihanaa kun ensi vuonna on jo oma pieni nyytti kainalossa! :) ja joulukin lähestyyy, ihana!!
Hyvää joulun odotusta kaikille maalismussukoille!
rv-26+2
Kahden viikon lepo toi mulla tulosta;-) Eilen olin laakarilla. Kohdunulkosuu, joka oli 2 viikkoa sitten auennut sormelle, oli mennyt takaisin kiinni ja noussut niin ylös, etta laakari sai hadintuskin tutkittua. Sain siten luvan ihan normaaliin elamaan, tosin raskaitten tavaroitten nostelua kannattaa valttaa koko loppuraskauden.
Muutenkin kaikki oli hyvin. Hb:kin oli noussut edellisesta 122sta 136een!?! Rautaa olen syönyt silloin kun olen sattunut muistamaan ;-) Painokin oli noussut...koko painon nousu tahan asti on ollut 9,5kg. Taidan olla silla " listan karjessa" , tosin vahan kyseenalainen " kunnia" :-/ No, on se paljon vahemman kuin isojen tyttöjen kanssa tassa vaiheessa. Harmittaa silti vahan.
Joulu tulee kovaa vauhtia. vahan olen saanut jo jouluvalmistelujakin tehtya, ja viela viikko aikaa.
Tsemppia kaikille raskauteen ja ottakaahan rauhallisesti jouluvalmistelut! Kylla se joulu tulee vaikka ei tikkuaristiin laitettaisiinkaan :-)
Huomattavasti paremmalla mielella kuin viimeksi,
bucomama, " Lotta-pähkinä" rv 25+1, seka isot tytöt 3,5v ja 6,5v
Heippa vaan kaikille!
Ihan enstex Bucomamalle: hyvä,että kaikki nyt näyttäisi olevan kunnossa...otahan kumminkin rauhallisesti:)
Kävin viime torstaina neuvolalääkärissä. Kaikki oli kunnossa.
Hemppa vähä tippunut, kun en ole enää rautaa syönyt: 124
rr:109/74
pissa puhdas
painoa tullut taas huimasti...950g/vk!!! hui kauheaa..yhteensä jo 11kg!!! APUAA
kohdunsuu kiinteä ja kiinni, 3cm.
sf: 25, eli siinä yläkäyrän alapuolella mennään:)
Laitoin tonne ihan erikseen yhden kysymyksen ja tekin saatte sinne käydä vastailemassa, jos viitsitte.
Mukavaa ensi viikon alkua!
Kohta on jo joulu!:)
Aleida 26+2
Kiva kuulla etten ole ainut jolla on paino noussut sen n.10 kg, meinaa kyllä ressata aika paljon tuommoinen nousu jo tässä vaiheessa.. Mutta pitäs vaan yrittää olla ajattelematta asiaa.
Täällä ollaan oltu osittain kyllä aika laiskoja, ja toisaalta eipä tuota ole niin aikaakaan juuri ollut käydä palstailemassa. Enempi ajatusten vaihto liikkuu msn:n yhteisön puolella, ja sielläkin se kirjoittelu on hyvin säännöllisen epäsäännöllistä.
Tervetuloa myös mun puolesta uusille palstailijoille! Ja jaksuja kaikille närästyksestä, väsymyksestä jne kärsiville. Mie oottelen ens to olevaa neuvolaa ja lääkäriä, täytyy taas noista supisteluista sanoa.. Sen verta kivuliaita ne välillä on.
Mua on alkanut jännittää synnyttämisessä lähinnä se, että entä jos en tosiaan pääsekään kokemaan normaalia synnytystä vaan pitää leikata? Eli istukka on aika kohdunsuun reunamilla ja vauveli oli ainakin vielä pari vkoa sitten väärin päin. Sehän nyt toisaalta kerkeää hyvinkin monesti vielä siellä pyörähtää ympäri, mutta kun potkut on koko ajan tuntunu samaan paikkaan niin epäilen että edelleen siellä väärin päin ollaan.. mut sen näkee sitten.
Pirpana 25+5
Heissan!
En ole kirjoitellut piiiitkään aikaan ja en ole käynyt edes koko vauva-sivustolla sitten viikkoihin. Asun täällä Lapissa ja täällä on täys sesonki ja hulina päällä. Töitä olen tehnyt tauotta jo muutaman kuukauden ja pakko alkaa tunnustaa itselleen, että vaikka pää kestää - kroppa ei! Onneni on, että olen voinut koko raskausajan todella hyvin - joten olen ajatellut että niin kauan kuin jaksan - teen töitä......Kotona on kohta 4 v. tyttö joten jää tämä lepääminen aika vähiin. Mutta ei auta valittaa.
Itse kärsin närästyksestä samalla lailla kuin edellisessä raskaudessa ja minulla auttaa purkka siihen. Syönkin purkkaa (monta tyynyä suussa) joka ruoan jälkeen ja varsinkin ennen nukkumaan menoa.
En todellakaan tiedä, miksi se purkka auttaa - mutta suosittelen kokeilemaan.
Painoa on tullut myös 9,5 kg ja tottakai se harmittaa koska taas on oma työ saada kaikki tulleet kilot pois. Toisaalta lohduttelen itseäni sillä (tai huijaan) että edellisestä raskaudesta tuli 20 kg joten vielä on jopa 10 kg..varaa tulla lisää.....vaikkakaan en todellakaan haluaisi sitä! Olen vielä pieni kooltani - joten nämä kilot todella näkyvät ja vatsa on mielestäni jo valtava!
Hyvää Joulua kaikille!
minäkin olen lihonnut jo 12.5 kg! ja lisää vaan tulee mutta siinäpä tulee :o)
ei tässä paljon muukaan auta. Mun veljen avovaimo on vieläkin miinuksen puolella lähtöpainoon verrattuna ja sillä on jo viikko 20 menossa!
En ole remontti touhuilta ehtinyt paljoa kirjoitella silloin tällöin olen käynyt lukemassa juttuja. Nyt alkaa remontti olla voiton puolella ja vuoden vaihteen jälkeen olisi tarkoitus sitten viimein perehtyä vauvan tuloon paremmin. Tuossa säikähdin ettei mulla ole enää kuin 12 viikkoa eräpäivään tai 9 jos tulee yhtä aikaisin kuin edellinen! eli aika menee hirveän lujaa.
Vauva oli perätilassa viime viikolla mutta luulen sen kääntyneen viikonloppuna raivotarjontaan kun liikkeet tuntuu eri paikoissa. Seuraava tarkistus olisi sitten tammikuun 11 pv.
Kaikki on mennyt oikeastaan hirveän hyvin. Ilman isompia vaivoja ja muuta. Selkä vaivaa mutta sen kanssa kun osaa ottaa rennommin eikä kuvittele pystyvänsä kaikkeen niin sekin kestää kyllä. Selkätukea pidän jos joudun olemaan jalkojen päällä paljon tai joudun kävelemään pitkiä matkoja. Pahantuulisuus on oikeastaan ainoa vaiva joka vaivaa :o/ ja sekin johtuu varmasti tästä stressistä kun on remonttia, joulua ja raskaus yms.
Yritetäänpä hiukan piristyä kirjoittelemaan!
Niiloakseli ja jannu rv 28+0
Hei kaikille!
Edellisiin raskauksiin nähden olen ollut jotenkin unohdustilassa tämän sivuston suhteen. Silloin kun odotin aiempiani, kävin varsinkin loppuraskaudesta suhteellisen paljon lukemassa ja kommentoimassa... sekä kuvailemassa omaa tilannettani.... Nyt vasta koin jotenkin ahaa-elämyksen kun muistin tämän sivuston!
Minä siis liittyisin Maalismussukoiden joukkioon.... la 23.3.08. Neljäs lapsi.
Olen kauhun kangertamana lukenut noita Suru ja muut kriisit palstan juttuja. Ei kai pitäisi. Minulla on ollut jo pidemmän aikaa todella kurja, hyvin epämääräinen olo, että kaikki ei ole ihan niin kuin pitäisi.
En osaa syytä sen kummemmin määrittää. On vain " sellainen olo" .... vaikka puhuisin kuinka asiasta... ultrien mukaan on kaikki ok... mutta kai vika sitten onkin todella tuolla omien korvieni välissä.
Mutta saanen liittyä joukkioonne!
" luulosairas" ....
rv. 26
mulla ei vielä närästys ole alkanut, mutta muissa raskauksissa ainakin lopulla on ollut välillä. Bulgarian jugurttia kun koko sen purkin syö mulla närästys menee ainakin ohi. Täälläpäin muuten kaikki hyvin. Vielä kaksi viikkoa ja pääsisi vauvaa kurkkaamaan ultraan vielä kerran ennen laskettua :) Sokerirasitukseen on aika tammikuun alussa. Sitten joku puhui vauvan hiljaisuudesta, mulla myös on välillä päiviä kun ei paljoa ole liikkeitä tuntunut mutta seuraavana päivänä on sitten möykätty kunnolla :) Yöt menee jälleen hyvin nukuttuna (koputtaa!) heti kun kehun niin tämä yö taitaa olla taas sellainen :D Onkos teillä kokemuksia ratas+kaukalo yhdistelmästä? sellasen nyt eka kertaa olisin hankkimassa. En tiedä niistä yhtikäs mitään! tarvitseeko siihen kaukaloon olla pakko joku jalusta? mietin jos ostan enkä tiedä mitä siihen tarvitsee mukaan. Ne olis ihan autoilua varten.
M@m@ rv 25+5
Hei!
Ajattelin liittyä seuraan vasta näin " loppuvaiheessa" Laskettuaika ois 8.3.08 :) Olen käynyt lukemassa viestejä, mutta rohkaisin itseni vasta nyt mukaan.. Mulla ois ensimmäinen tulossa ja on mukava kuulla miten toisilla menee.. Kaikki on niin uutta ja ihmeellistä :) tai ihmeellistä ja ihmeellistä.. On ollut näitä niin ihania närästyksiä ja välillä iskias tyyppisiä kipuja.. Nyt on vaavi ruvennu tosissaan potkimaan, voi jo tuntea jalan masun läpi :) taitaa tulla kova jalkapalloilija sieltä.
vk. 29+6
Missäs kaikki oikein on? No lomailemassa tieteski:)
Hyvät joulut näin myöhässä!
Valitellaanpas vielä tähän loppuvuoteen oikein kunnolla!;)
Eli siis ekaksi painosta..huhuhuh..itestäänhän se kyllä on kiinni, on tullut nyt syötyä vähän liikaakin epäterveellistä " roskaruokaa" ja tietty jouluruuat ja SUKLAAT päälle!! :/ Painoa tullut nyt 14kg!!!!! Ei apua..ihan hirveesti kyllä!
Sitten toisena valivalina raskausarvet! Onko teille muille jo tullut arpia? Mulle on nyt tässä ihan parin viikon sisällä tullut rintoihin tosi paljon, lantioon aika paljon ja muutamia ihan alamahaan. Eli voin siis varautua siihen, että maha repeää ja kunnolla kun jo nyt on noin paljon...höh:/
Turvotustakin on ollut...sormat ja nilkat ihan turvoksissa...varsinkin illalla. Eilen oikein pelästyin kun katoin jalkoja illalla. Oli ihan " muodottomat" pökkelit...vettä pitäisi muistaa juoda paaaaljon enemmän, niin kaipa se sitten helpottaisi.
Olen tässä miettiny miten paljon äidin stressi vaikuttaa vauvaan. Olen itse tosi stressaavaa tyyppiä ja nyt on ollut meidän koko perheellä vähän liikaakin vastoinkäymisiä vähän ajan sisällä:(
Anteeksi nyt kun teille oloani purkaan, mutta jospa helpottaisi vähäsen...
eli siis ekaksikin raha. Ei meillä ikinä ole rahaa ihan mielin määrin ollut, mutta nyt tuntuu, että raha-asiat on kääntyneet ihan päälaelleen! Vuokra maksamatta, auto maksamatta, kauhea kasa laskuja!! Mies kun on vieläkin vaan osa-aikaisessa työssä, niin voivoi näin joulunaikaan:(
Sitten vielä vakavampia asioita...mun yksi kaveri kuoli tossa vähän aikaa sitten ja isoäiti meinasi kuolla juuri ennen joulua.
Tuntuu vaan, että liikaa on vastoinkäymisiä yhdelle perheelle...millonkohan nää loppuu??
Sori nyt vaan vielä kun teitä näillä jutuillani vaivaan.
Jotenkin vaan tuntuu heti paremmalta, kun saa jollekin " ulkopuoliselle" näistä asioista kertoa...
Kiitos:)
nyt kaikille oikein oikein mukavaa ja hyvää uutta vuotta!!!:D
Aleida 28+0!! Nopeesti se aika rientää...kohta 30..hui!!
piti laittaa, että vauva potkii tosi paljon! Koko ajan liikkeessä, varsinkin illalla! Ihanaa!!:)
Ja multa on nyt muutamana päivänä tullut tisseistä maitoa! Ei vitsit miten kauhistui, kun ekaa kertaa huomasin..tai eihän se vielä maitoa ole, mutta sellasta kirkasta nestettä:)
Kun puristaa niin aina muutama tippa tulee ja sitten on paita märkä:)
Öitä kaikille
Me oltiin suomessa joulua viettämässä ja koneelle ei tullut ehdittyä ollenkaan. Oli kyllä ihanaa, ruokaa ja yhdessäoloa. Meidän 16 kk ikäinen tyttö on nyt kyllä ihan suruissaan kun mummolasta lähdettiin takaisin tänne rapakon taakse. Me kun ollaan tosi paljon täällä ihan vaan kahdestaan. Viikon päästä tyttö sitten aloittaa 15 tuntia viikossa päivkodissa, kyllä jännittää miten alkaa sujumaan. Täällä on päiväkotipaikat tosi tiukassa ja ei melkein uskalla kieltäytyä kun sattui paikan saamaan, se takaa sitten jo tulevallekin sisarukselle paikan samassa päiväkodissa.
Aleida, asioilla on usein tapana järjestyä, mutta on kyllä hermoja raastavaa tuollaiset koettelemukset odotusaikana. Koittakaahan jaksaa.
Omaa napaa: raskausviikkoja jo 30+6, on aika mennyt nopsaan. Iso alkaa olo olla ja keuhkoja jo painaa. kaksi viikkoa sitten jo neuvolassa oli vauva asettunut pää alaspäin ja peppuaan nostelee tuossa rintalastan alapuolella. Vielä olisi reilu kaksi kuukautta laskettuun aikaan, joka on 2.3. Turvotusta ei vielä juurikaan ole, mutta muita vaivoja kyllä:). Nälkä on ihan koko ajan ja koko ajan tekis mieli kaikkea hyvää. Painoa on tullut n. 6kg lähtöpainoon, mulla kyllä painottu ainakin ekassa raskaudessa painonnousu kahteen vikaan kuukauteen, eli kyllä tässä sinne 12-14 kiloon vielä päästään.
Tähtinova 30+6
Luin ton viestisi Aleida ja kylläpä teillä on nyt vastoinkäymisiä. Muuta lohduttavaa en oikein osaa sanoa, kuin tosiaan että kyllä asioilla on tapana järjestyä. Ja muista iloita myös pienistäkin asioista, vaikka tiedän kuinka hankalaa se välillä on kun.. Tsemppiä teille!
Ja sä oot melkein samalla viikolla ja päivällä kuin mä eli sun tämänhetkiset " oireet" kaikkineen nesteen tihkumiseen ja muuhun, niin kuullostaa tutulta. :) Mulla ei tosin paino ja turvotusongelmia onneksi ole. (muita ongelmia kylläkin...) Mutta käy vaan jatkossakin täällä purkamassa oloaan, mua ainakin se tosiaan jotenkin helpottaa.
Ja huomenta myös tähtinovalle ja uudelle tulokkaalle minzulle! Ja muille maalismussukoille :)
Itsellä to vaihtui viikko ja nyt ollaan 28+2. Ja mahakin on nyt joulukuussa kasvanut ihan hirveesti.. Täällä tosiaan saikulla ollaan tammikuun loppuun saakka(ennen aikaisten supistuksien vuoksi ja paikatkin oli jo hitusen pehmentyneet ja 0,5cm auki...:( ) ja helmikuussahan alkaa jo äippäloma. eli nyt sitten vain voi jo keskittyä tulevaan pienokaiseen. :) ja ottaa kunnolla rennosti oikein luvan kanssa.
Eilen käytiin ostamassa pienokaiselle kaikennäköstä tavaraa. Eli isoin ostos oli pinnasänky, joka jo tuossa koottiinkin. Ihana!! ja ei ollut kalliskaan, kun oli alessa eli 126e, joka on kyllä tukeva ja laidankin saa tarvittaessa pois. ja pohjan säätö kolmelle korkeudelle.
Sitten ostin imetystyynyn, tutteja, tutan bodyn yms. ja hobbyhallista tilasin myös tuttipullon/ruokien lämmittimen sekä mikro höyrysterilointilaitteen(joka kuulemma on ihan ehdoton). Vielä pitäis ainakin ostaa rintapumpun ja itkuhälyttimet(siis isompia ostoksia)
Vaunut ja auton turvakaukalon onneksi saadaan siskolta.
Mutta parempi alkaa jo pikkuhiljaa hankkimaan tavaroita, kun eihän sitä tiedä, että jos tulee äkkilähtö jo aikaisemmin..
Tammikuun alussa alkaisi myös synnytysvalmennus, jota myös odotan innolla.. :) ONko muilla kokemuksia synnytysvalmennuksesta?
Ja pakko vielä loppuun kysyä, että kuinka monella on jo äitiyspakkaus? kun mulla ei tosiaan kelalla vielä alettu sitä hakemustakakaan ottamaan vastaan(on kuulemma liian aikasin) neuvolantätikin ihmetteli.. Pitää viedä heti tammikuussa se sinne ja pakottaa se ottamaan vastaan, jos vielä tulee nupinaa...Ärsyttää vaan tuollanen! ;/
Ja mieskään ei kyllä auta tätä mun tilannetta(supisteluja ja muita) niin yhtään... ei vissiin käsitä mun tilannetta ollenkaan... ;( snih!
mutta jospa se tästä ja pitää lähtä taas ihastelemaan pinnasänkyä, ja eiköhän kaikki muutu taas päivänmittaan paremmaksi! :)
Hyvää loppuvuotta vielä kaikille, jos täällä ei käy sitä ennen kirjoittelemassa.
rv-28+2
aleida!
mulla kans on stressiä vaikka muille jakaa. Olen kaksi yötä jo valvonut ja miettinyt miten hemmetissä asiat järjestyy. Raha asiat on ihan perseellään kun jouduin jäämään työttömäksi kun kuopus täytti 3v ja nämä asiat on ihan uusia mulle eikä mitään hajua milloin tulee rahaa ja minkä verran. Lapsille pitäisi ostaa uusia toppapukuja,kenkiä,sukset esikoiselle yms. Talolaina pitäisi maksaa ynnä hirveä kasa laskuja huoh! olen yrittänyt ajatella että asioilla on tapana järjestyä mutta eipä se stressiä helpota yhtään. Öisin varsinkin asiat oikein paisuu ja paisuu mielessä ja lopulta on jo melkein paniikissa :o(
Ja kaiken huipuksi mulla on alkanut pelottaa synnytys! se oli viimeksi niin rajua hommaa että pelkään sen olevan vielä nopeampaa ja rajumpaa nyt viidennellä kerralla.
Koko joululoman meillä on vielä joku lapsista ollut kipeänä ja 4v tytön kanssa päädyttiin jo päivystykseen asti kun meni ihan veltoksi kuumeen takia ja alettiin jo pelätä aivokalvontulehdusta kun niskat meni kipeäksi ja jäykiksi :o( mitään syytä ei löytynyt 40 asteen kuume kesti 6 päivää kunnes loppui kuin seinään. Nyt sitten on pojat 6v ja 3von 40 asteen kuumeessa eikä mitään muuta oiretta ole :o( eli varmaan samaa tautia sitten... Itellä petti selkä ja olen ollut peti potilas koko joulun ainoastaan miehen avulla olen voinut kävellä,onneksi tämäkin vaiva on helpottamaan päin.
Jotenkin raskausaikana stressaan kaikkea tuplaten johtuuko sitten hormoneista en tiiä. Taidan saada aivan hermo heikon vauvan joka huutaa ensimmäiset puoli vuotta putkeen :o(
Edellinen huusi 1,5v korviaan ja muuta vaivaa.....
jokin rentoutus vinkki äidille tulisi kyllä tarpeeseen! jos jollain olisi takataskussa joku vinkki.
Niiloakseli rv 29+5
Läheisten kuolema tuntuu aina kauhealta, mut nyt kun vielä nää hormoonit
jyllää.. Mulla kuoli mummo ja kummisetä juuri kun rupesin odottaa vaavia ja sillon en vielä uskaltanu sanoo kellekkään vaavista. Hautajaisissa on ikävää olla muutenkin, mut sit huonot olot ja mieli maassa :( Tsemppiä kaikille joka on menettänyt läheisensä.
Sit muihin asioihin.. raskausarvet, mulla ei oo tullu kuin lantioon pepun ylle.. outoa.. tisuista on ollu jotain vaaleeta tahnamaista tököttiä.. ja painoa jo 10 kg lisää, sanovat jo et ei pitäs herkutella. Omasta mielestäni en kyllä oo ylettömästi herkutellu :/ Massu mulla on jo karseen iso, töissä sanovat et ootatko kaksosia.
Oon nyt ollu viikon taas sairaslomalla kun ne iskias kivut on niin kovat.. Siis ihmettelen et ne ei anna ku viikon kerrallaan sairaslomaa. 2.1 pitäs mennä takas. Mulla vielä raskas seisomatyö :( ja töihin pitää kävellä n.2 km! En tiiä miten selviin? Työnantajakin ihmetteli et eivät antaneet enempää sairaslomaa, sano et miks ne eivät antaneet loppuun asti, jään 2.2 äippälomalle.
Mä oon kans kauhee stressaaja,mulla menee mahakin kipeeksi aina kun jännittää.. ei hyvä :/ ei olla hankittu vielä kuin sänky vaaville! Onko nuo
ruuanlämmittimet ja steriloijat tarpeen? Entä se rintapumppu? Pakko ostos? Entä se semmonen kuumemittari vauvalle joka mittaa korvasta? Kohta kyl tulee kiire ostaa kaikki tavara, kun ei tiedä onko loppuvaiheessa kovin liikuntakykynen.. Ens kuussa pitää lähtee kyl shoppailemaan.. Tänään jo viikkoja tasan 30 :)
Voih kuinka monella on stressiä ja harmia vaikka muille jakaa. Aleidalle ja Niiloakselille halaus. Olisko joku läheinen joka voisi auttaa pahimman rahatilanteen yli? Tai voisko talolainaa ottaa vähän lisää, maksaisitte vaikka sitten nopeammin pois, kun tilanne helpottaa.
Viimeinen pinossa kysyi pumpun ja steriloijan tarpeellisuudesta. Steriloijasta sanoisin itse että älä osta ennen kuin näet tarvitko. Mun esikoinen ei juonut pullomaitoa enkä saanut pumpulla kuin pieniä määriä maitoa rinnoista. Käsinkin tuli paremmin. Siis sterilointihommanhan voi hoitaa keittämällä ihan hienosti ainakin alkuun. Jos on tarvetta steriloida jatkuvasti niin sitten voi olla ihan näppärä joku steriloija. Asutteko suht lähellä apteekkia tai markettia josta rintapumpun saa tarvittaessa nopeasti? Silloin ei sitäkään tarvi etukäteen ostaa, katsotte vaikka miehen kanssa sen valmiiksi niin hän hakee jos oikein rinnat pingottuu. Käsinkin saa pumpattua ylimääräisiä paineita aika hyvin.
Monella on vaivaa raskaudesta. Itsellä kanssa liitoskipuja ollut jo tosi kauan ja sen takia 40 % sairaslomalla. Enkä enää menekään täyttä päivää tekemään. Näin jatkaisin mielellään 15.2., kun äitiysloma alkaa.
Suomessahan tunnutaan tekevän sokerirasitus joka toiselle!?! Ja painosta naputusta tuolla tavalla. Grrh.. Oikein tympäsee! Mulla painoa tainnut tulla ainakin 14 kiloa ja kätilö (neuvolassa käydään kätilöllä eikä terkkarilla) sekä lääkärini painaa villaisella. Tosin mulla oli ihan normaali lähtöpaino.
Sisätutkimuksia täällä ei tehdä ollenkaan koko raskauden aikana, jos ei ole erityistä syytä. Perusteluna on että se voi vain provosoida muutoksiin kohdunkaulalla. Ja Hb:n annetaan laskea aikalailla - perusteluna on että muutokseen on fysiologinen syynsä, ja että ohuempi veri kiertää paremmin istukkaan.
Hassua kuinka naapurimaissa on aika erilaisia käytäntöjä.
Itse huomaan, että ulkoilu on ihan liian vähissä. Kivuttomina päivinä pitäis aina mennä ulos. Tulisi virkumpi olo. Synnytyskin jännittää siinä mielessä, että kunto on niin huono verrattuna ekaan synnytykseen. Mutta kyllähän se vauva sieltä ulos tulee.
Kaikille parempia päiviä vuoden vaihteeseen
toivoo
Trappa ja Lukas 29+3(?)
ne lämmittimet ja steriloijat on mun mielestä ihan turhia kuten myös sitteri,hyppykiikku ja kymmenet eri rasvat :o)
Tarpeelliseksi itse koen:
rintapumppu
(varsinkin alku imetyksessä tullut tarpeen kun maitoa tulee ja tulee) :o)
kantoliina
(pitkä trikoinen)
perus rasva
harsot
(puklailijalla tosi hyvät)
vaunut :o) (nämäkään ei ihan välttis tavara ole jos on innokas liinailija)
Näillä pärjää todella kivasti.
Korvakuumemittarikin on tosi kätevä ja se onkin ainoana meillä nyt hankinta listalla kun 4 lapsisesta perheestä löytyy jo kaikki muu :o)
Niiloakseli rv29+5
Meillä ei ole korvakuumemittaria ja sanoisin siitäkin ettei tarvi :D. Siis alkuun ainakaan. Meillä on tavallinen mittari jolla pyllystä mitataan 10sek ja sitä olen esikoisella käyttänyt muistaakseni 2 kertaa. Ja hän on nyt 2,5 vuotta. Kuumetta on toki useammin ollut mutta en pidä tarpeellisena tietää kuinka paljon. Yleiskunto ratkaisee annetaanko lääkettä vai ei. Tavallisen mittarin etuna on myös, että sitä voi käyttää apuna, jos pikkuisen vauvan kakkaaminen on kovin hankalaa.
Omasta mielestä tärkeimmät etukäteishankinnat on vaatetta (äitiyspakkauksessapa niitä Suomessa taitaa olla aika hyvä valikoima), vaunut, joku missä kantaa vauvaa (kantoliina?), tutti, yksi tuttipullo. Sängyn suurin osa varmaan tahtoo hankkia ;). Ja omasta mielestä hoitopöytä kylppärissä on ollut korvaamaton, monen mielestä tarpeeton, tiedän. Makuasioitapa nämä, ja vauvan luonne ja omat mieltymykset näyttää sitten vasta mikä on oikeasti tarpeen. Joka tapauksessa aika vähälläkin toimeen tulee!
Joo, harsoja ja voidetta. Itse vannon Bepanthenin nimiin. Niin nänneille kuin vauvan peppuun ja poskiin ja omiin rohtumiin ja riutumiin.
Meille ostetaan lyhytkarvainen lampaan talja sänkyyn tälle babylle. Muuta en ole vielä keksinyt.
Nyt lähden kauppaan tästä höpisemästä.
niin ja siis rv27+5