Onko erityisluokanopettajia paikalla? Tai muita joilla on "hankalia" oppilaita?
Gallup teille:
1) Miten pärjäät heidän kanssaan
a) enimmäkseen mainiosti
b) jatkuvaa tappelua on, mutta minä voitan
c) kamalaa, haluan pois
2) Miten suhtaudut heihin
a) he ovat enimmäkseen väärinymmärrettyjä ja kärsineitä, tunnen empatiaa heitä kohtaan
b) suhtaudun ammatillisesti, tehtäväni on pitää heidät kurissa ja panna töihin
c) totta puhuakseni vihaan heitä.
Kommentit (3)
Pärjään mainioisti. Suurimmat ongelmat on se, että luokassa saattaa olla yhtä aikaa maahanmuuttajia, häiriköitä ja kotimaisia oppimisvaikeuksista kärsiviä. Siinä on sitten juokseminen tukka putkella, että kaikkia ehtisi auttaa. Jos erityisoppilaan statuksella olevia olisi vain pari per luokka, mutta kun luokassa on esim. 7 ja päälle vielä 12 tavallista oppilasta, niin kovin riittämättömäksi itseni saatan joskus tuntea. Kaikille ei vaan riitä aikaa.
Rakastan oppilaitani ja he tykkäävät minusta. Molemmin puolin tehdään töitä, että he oppisivat. Kakkoskohdasta en oikein tykkää noista vaihtoehdoista mistään.
1) mä pärjään ihan loistavasti näiden lasten kanssa, mutta ONHAN se jatkuvaa tappelua. EN kuitenkiaan ajattele, että "minä voitan", tai "hän voittaa" sillä kyllä kai yhteinen tavoite on kaikkien etu? Siis jokin sellainen kompromissa, missä nuoren/lapsen omat tavoitteet ja koulun tavoitteet kohtaavat edes jotenkin järjesllisellä tavalla. Ei tässä voi vain toinen voittaa.
2) voisin yhdistää kaikkia näitä suhtautumistapoja. TÄrkeintä on kumminkin, että empatiasta ja kurinpidosta siirrytään siihen, että toista arvostetaan ihmisenä. Hänellä on omat tavoitteensa ja lähtökohtansa ja niitä varten tässä töitä tehdään.
erityisoppilaat ovat haastavia- ei hankialia:) t. ope, jolla itselläkin e-lapsi