Uusi vauva ja kaksoset 2+
Meille on syntymässä vauva, kun kaksosemme ovat n. 2v ja 9 kk. Pelottaa...Onko kokemuksia, miten kolmen pienen kanssa pärjää? Välillä tuntuu, että olemme ihan hulluja, kun hankkiuduimme tähän tilanteeseen juuri kun kaksosten kanssa alkoi olla vähän helpompaa. Onko odotettavissa selviytymiskamppailua vai uskaltaisiko toivoa, että tästä vauva/pikkulapsi -ajasta voisi jopa nauttiakin? Kuinka paljon voi tuon ikäisten olettaa ymmärtävän siitä, että vauvaa on kohdeltava hellästi? Toisiaan kohtaan ovat aika rajuja ja pelottaa, tulevatko kohtelemaan vauvaa samalla rajuudella.
Oletteko hoitaneet koko katraan kotona vai laittaneet kaksoset osaksi päivää / muutamana pvnä viikossa tarhaan? Meillä ei ulkopuolista apua kuten isovanhempia ole liiemmin tarjolla. Entä millaiset härvelit kolmen pienen kanssa liikkuessa pitäisi olla? Mistä sellaisia seisomalautoja saa ja voiko sellaisia ehkä laittaa johonkin kaksostenvaunumalliin? Vai pitääkö vain pysytellä kotosalla, kunnes mies tulee työstä tai kaksoset jaksavat kävellä ja mikä tärkeintä kävelevät kiltisti ilman kuolemanvaaraa (asumme kaupungissa)?
Olisi tosiaan kiva kuulla kaikenlaisia kokemuksia/tuntemuksia perheiltä, joissa useita pieniä lapsia! Omassa tuttavapiirissäni kaikilla on max. 2 lasta.
Kommentit (9)
Siis meillä kaksoset olivat 2v10kk kun vauva syntyi. Kovasti odottivat vauvan syntymää ja ihan eritavalla ymmärsivät vauvan tulon kun olivat jo noinkin isoja.
Alusta asti ovat olleet tosi helliä isosiskoja ja -veljiä,vauvaa rakastetaan koko sydämmestä ja tosi harvoin on ollut sellaista kovakouraista kohtelua,varmaan ihan yhden käden sormilla laskettavissa.
Ainut miinus on ollut että jo yökuivat lapset muuttuivat housuun pissaajiksi jota tytöllä kesti muistaakseni kuukauden ja pojalla melkein 4 kk. Vieläkään eivät ole yökuivia,onneksi päivät menee jo hyvin. Että siinä tuli taantumaa.
Itse hoidan lapset kotona, ja on ollut meillä hyvä ratkaisu. Kaksoset jäivät kotihoitoon kun jäin äitiyslomalle eivätkä ole yhtään edes haikailleet hoitoon. Onhan tässä hommaa,mutta on mukavaa kun on kokoajan tekemistä eikä aika tule pitkäksi.
Meilläkään ei kauhean hyvä tukiverkosto ole,joten aika paljon saan näiden muksujen kanssa tässä olla. Mies kyllä on ihan korvaamaton.
Meidän arki menee kaksosten aikataulun mukaan,ulkoillaan,kerhoillaan ja puistoillaan. Vauva kulkee helposti mukana,tuntuu ihan huomaamattomalta kun on vain yksi hoidettava:)
Imetin kuopusta 5kk ja aluksi se aiheutti kaksosissa pientä närää ja hehän sitten jonkin verran keksivät kepposia. Vauva on onneksi soputuvainen ja imi ihan hartaasti tissiä vaikka minä juoksin kaksosten perässä komentamassa tissit paljaana ja vauva siinä rinnalla. :)
Kokonaisuudessaan tämä on ollut ihanaa aikaa, olen nauttinut suunnattomasti kotona olosta ja vauvasta. Vaikka on nuo kaksi isompaa niin ovat kuitenkin jo niin isoja ettei heitä tarvitse kokoajan vahtia ja leikkivät keskenäänkin.
Nyt on ollut oikein aikaa nauttia vauvasta,imetyksestä ja höpsötyksistä.
Vauva on ollut kyllä aika huono nukkumaan päiväunia,on aika herkkä uninen,mutta eipä tuota ole paljon kerennyt murehtimaan kun hän kulkee niin sujuvasti tässä mukana ja kun kaksosetkaan ei päikkäreitä enään nuku niin kyllähän se kolmas menee siinä kuin kaksikin.
Mulla on vauvalla vaan vaunut. Olen harmitellut sitä että myin kaksosten rattaat pois koska eivätpä nuo nyt niin kauheen pitkiä matkoja jaksa talsia. Vauvan ois saanu rattaisiin ja seisomalaudan sitten vielä. Mutta ollaan kyllä ihan hyvin selvitty näinkin, mulla nyt on auto kokoajan käytössä.
Mutta onnea sinulle kovasti ja älä turhaan murehdi asioita etukäteen(minä meinaan tein sitä), asiat yleensä järjestyy ja ei tämä todellakaan lähellekkään ole ollut sellaista mitä tämän kuvittelin olevan.
Aika näyttää mitä tämä on sitten kunhan tuo nuorin saa jalat alleen, ja alkaa omaa tahtoa löytymään... SItten voin olla jo jotain hermoparantolaa vailla,mutta ainakin tämä vauva aika on ollut tosi mukavaa:)
martina,tyttö&poika 3v6kk ja poika kohta 8kk:)
Ja ensinnäkin onnea tulevasta vauvasta!!
Meillä oli tilanne toisinpäin eli kaksosten syntyessä heistä edellinen sisarus oli 1v9kk. ELi meillä oli siis kotona kolme alle kaksivuotiasta =) ja lisäksi yksi koululainen. Olihan se aika härdelliä, mutta se on varmaan aika kaukana sinun tulevasta arjesta, kun nuo iätkin noin erilaisia, joten ei siitä sen enempää. Muuta kuin että kotona kaikki hoidin. Ja ulkona liikkuessa tuplat saivat tietenkin vaunupaikat ja isompi kulki milloin milläkin pelillä - seisomalaudalla, pulkalla, välillä istui tuplarattaiden turvakaaren päällä, joskus jopa käveli.
Nyt meidän tuplat ehtinevät täyttää juuri nipin napin 3v, kun meille syntyy seuraava. Edelleen kaikki lapset ovat kotona, kerran viikossa vain on kerho tuolla nyt 4v8kk pojalla. Joten olen ajatellut, että minun on vain pakko yrittää selvitä myös ulkoilusta ihan itsekseni, ilman miehen apua. Muuten lähtee järki jokaiselta. Mutta me asummekin maalaiskaupungissa, kohtuu rauhallisella alueella.
Meidän tuplatyttö on aika reipas liikkumaan, pyöräilee jo ihan itse apurattaiden kera, ja tykkää kävelläkin, joten olen ajatellut, että tuplapoika ja vauva saa rataspaikat ja tyttö sitten kulkee millä kulkee, kävellen, pyörällä, pulkalla, istuen jalkatuen päällä, millä milloinkin. Vauvalle on myös yksösrattaat, jotka varmaan on ensisijaiset menopelit, joten kaksospoikakin saa vähitellen jaksaa jo kulkea omin jaloin =) Tyttö kyllä on aika liukasliikkeinen, joten vahtia saa. Onneksi kuitenkin tuo nyt 4v8kk poika on liikenteessä aika kuuliainen, joten uskon pärjääväni.
Niin, meilläkin tuplilla, tai siis tällä pikkukolmikolla on aika rajua toimintaa välillä, mutta uskon kuitenkin, että osaavat vauvaan suhtautua oikealla hellyydellä. Ikää kuitenkin on " jo" kolme. (Tuplat saivat vauvana vähän kovaa kyytiä välillä alle 2-vuotiaan toimesta, mutta isommat jo ymmärtää.)
Kovasti tsemppiä vain sinne, kyllä kaikki sujuu varmasti hyvin. Terve maalaisjärki vain matkaan ja teet juttuja ja hommia omien voimiesi ja tuntojesi mukaan. Ja jos ei ulkoilut heti kolmikon kanssa suju, niin sitten odottelette isiä kaveriksi. Ei se ulkoilukaan oo mikään itseisarvo, jos sisällä riittää mielekästä puuhaa, eikä väki hypi seinille=) Jossain vaiheessa kuitenkin tuplat ovat jo sen verran kasvaneet, että ulkoilu alkaa sujua ihan luontevasti yhden aikuisen kera.
Nyt en muista kyselitkö muuta kuin tuota kotona oloa ja ulkoilua. Mutta tässä nyt niihin jotain meidän ajatuksia.
Onnea matkaan.
Ai niin, noista seisomalaudoista. Meillä oli ainakin Emmaljungan tuplarattaissa sellainen, eli kyllä ne käy myös tuplarattaisiin ihan niinkuin yksöskärryihin. Pitää vain tarkistaa, että akseli (johon kiinnitetään) on passelin paksuinen. Noita seisomalautoja on monenlaisia, kannattaa varmaan kiinnittää huomiota sen renkaisiin että ovat tarpeeksi isot ja hyvin rullaavat. Meidän lauta oli vähän sellainen " kölsy" , en oikeen tykännyt, eikä poikakaan siinä monia reissuja jaksanut seisoskella.
Niin, ja uskon että sinäkin (kuten toivottavasti minäkin) nautit tuosta yhden vauvan vauva-ajasta. Se on kuitenkin niin täysin erilaista kuin kaksosvauvojen hoitaminen. Vaikka jaloissa pyörisi niitä isompia sisaruksia=) Tulet muuten huomaamaan senkin, miten tuplasi kasvavat yhdessä yössä tosi isoiksi. Vauvan synnyttyä näin tuntuu sinusta, etkä enää murehdi, ettettekö pärjäisi, kun isot sisarukset on jo niiin isoja ;)
Minäkin jälkikäteen katselen valokuvia, ja ihmettelen, miten se kuvien 1v9kk poika, ihan vauva vielä, tuntui silloin niin isolta isolta veljeltä!
Ihan " väärällä" palstalla seikkailen, monikoista ei minkäänlaista kokemusta (kolmesta lapsesta kuitenki) :) :)
Mutta vinkkinä tuohon kulkemiseen: Ei ehkä kannata luopua tuplarattaista, varsinkin jos lapset kovin vilkkaita, " tempperamentikkaita" tai eivät jaksa kävellä pitkään. Seisomalauta voi olla hyvä apu, tuonikäiset yleensä jaksavat hyvin siinä seistä, mutta saattavat ehkä riidellä istuma- ja seisomavuoroista. Pitempiä reissuja ja isompien totaalista väsähdystä varten suosittelisin hankkimaan vauvalle kunnollisen kantorepun (ei siis mikään BabyBjörn, vaan sellainen jossa jaksaa kantaa pitkään) tai kantoliinan. Eli väsyn tullessa isommat tupliin ja vauva kantoon. Tällä systeemillä meillä on yksösten kanssa pelastettu tilanne monta kertaa :) Ja kantoliinat/reput menevät pieneen tilaan rattaissa, kun niitä ei käytetä, kantoliina käy hyvin varapeitoksikin :) Jos vauvalla rattaissa pehmeä kantokoppa, sen saa " tarpeettomana" varmaan vaikka rattaiden tavarakoriin. Minulla on BabyHawk-kantoliina/reppu ja täytyy sanoa, että on helpottanut arkea todella paljon. Pienin kulkee (nykyään selässä) kätevästi mukana niin puistoissa kuin isompien iltapesuillakin eikä tarvitse " erikseen" kitisevää vauvaa kannella, siis silloin kun vauva ei viihdy esim lattialla vaan haluaa syliin.
Hei!
Meillä kaksoset ovat 2v3kk kuukautta, kun kolmonen keväällä syntyy.
Itse olen myös välillä miettinyt, että mitenhän sitä sitten pärjää ja jaksaa. Myös tuota liikkumista olen miettinyt, että miten sitä päästään paikasta toiseen. Pojat ovat vauvan tullessa vielä aika pieniä ja tuskin jaksavat pitkiä matkoja kävellä.
Ehkä harkitsen tuota tuplavaunujen säilyttämistä. Kuulosti ihan hyvältä idealta tuo, että väsyn tullessa isommat istumaan ja vauva kantoliinaan. Kiitos vinkistä!
Kiva kuulla kokemuksia muilta, joilla kanssa muutama pieni lapsi yhtäaikaa. Eiköhän tuo sitten ihan mukavasti mene.
Sun tilanne samankuuloinen!
Mulla siis uuden vauvan syntymän aikoinin tuplatytöt 2vee9kk ikäiset. Ovat kyllä jo nyt päivähoidossa, kun itse supistusten takia köllöttelen kotosalla, hoidin tytöt kyl tähän asti kotona itse. Onneksi ovat hoidossa viihtyneet tooosi hyvin. Itse ajattelin, että kun vauva syntyy maaliskuun alkupuolella niin pidän tytöt hoidossa sen kevään. Sit kesäksi jäävät kotiin ja ensi syksynä kolmipäiväisesti päiväkotiin. Näin olen suunnitellut.
Ja olen luottavainen, kyllä sitä pärjää. Meillä jo nyt toinen tytöistä todella fyysinen, kävelee pitkähköjäkin matkoja itse. Ja kantoliinan olen jo tilannut, täytyy vielä opetella käyttämään, ja toivottavasti saan sellaisen vauvan joka siinä viihtyy.
Tsemppiä sinulle ja kaikille meille pienten lasten äideille!
Marjainka ja tytöt 2vee6kk ja masuli rv 27+
Kesässä oli se mukava puoli, ett mies pystyi pitämään isyysloman ja kesäloman putkeen ja esim. pukemista oli paljon vähemmän...
Siinä vaiheessa, kun mies lähti töihin en vielä kovin kauas pihasta lähtenyt lasten kanssa. Meillä ei nimittäin ollut minkäänlaista seisomalautaa, mutta nyt kun tuplat ovat reilu 2,5-vuotiaita kävelevät jo ihan kivasti esim. läheiselle leikkarille ja vauva kulkee vaunuissa. Autoa ei minulla yleensä ole käytössä, mutta silloin, kun on, on autolla kulkeminen mielestäni tosi helppoa mm. neuvolat jne.
Mustasukkaisuutta meillä oli ainoastaan isosiskon taholta ja sekin kesti ehkä ensimmäisen viikon verran. Isoveli on hoitanut alusta asti vauvaa tosi nätisti ja nykyään jo tosi kivasti ovat vauvan kanssa. Uskaltaa jättää ilman valvomista samaan huoneeseen vähän pidemmäksikin aikaa. Isoilla on jo järjeä päässä ja toisaalta vauva kyllä ilmoittaa kovaäänisesti, jos isosisarusten käytös ei miellytä.
Minulla on siis kaikki kotona ja kivasti on mennyt. On tosiaan kivaa, kun on tekemistä pitkin päivää. Luulen, että voisi jopa välillä tuntua tylsältä arki " vain" yhden vauvan kanssa, mutta tämä vauva onkin hyvä nukkumaan. Meillä ei imetyksenkään vuoksi ole tullut mitään erityisiä ongelmia, isommat eivät tunnut kiinnittävän siihen mitään huomiota.
Onnea ja usko vain hyvin se menee, jos tulee mieleen jotain erityistä kysyttävää, niin kerron mielelläni :).
Hyvää joulua
Peerit
Meillä on nyt tasan kaksivuotiaat kaksostytöt, ja kun he aikoinaan syntyivät, oli meidän esikoistyttö vielä hiukan vajaa 2 v. Eli hetken aikaa kolme alle 2-vuotiasta... Jälkeenpäin ajateltuna kaikki meni ihan hyvin, vaikka toisinaan olin kyllä todella väsynyt. Yövalvomiset loppuivat vasta, kun tytöt olivat 1v 2kk. Nyt tytöt ovat siis 4 ja 2x 2v. Ja tuntuu, että voiko elämä olla jo näin ' helppoa' . Meilläkin kaikki sukulaiset n. 200 km:n päästä, joten heistä ei juuri apua ole ollut. Mutta onneksi on ollut mies, joka tykkää hoitaa/ oleilla lasten kanssa!
Itse olen ollut jo jonkin aikaa töissä ja luulenpa, että se on ollut meille ihan hyvä vaihtoehto, koska rakennamme parasta aikaa omakotitaloa. No, onneksi kohta pääsemme muuttamaan, sillä meidän neljännen lapsemme olisi tarkoitus syntyä touko-kesäkuun vaihteessa. Kaksoset siis tuolloin 2v 5kk. Itseäni ei tuleva pelota, sillä olen tottunut elämään lasten keskellä. Ja luulenpa, että joka on kaksosten kanssa selvinnyt, niin selviää kyllä lähes kaikesta!!! ;)
Tsemppiä sinulle ja perheellesi! Kaikki menee varmasti ihan hyvin. Onhan tämä elämä ihanaa, kun on pieniä lapsia...vaikka välillä onkin hiukan rankempaa...
Hyvää tulevaa vuotta! :)
Meillä kaikki tytöt odottavat jo innokkaina vauvaa ja äitin masu saa tuon tuosta silittelyjä. :)
mutta meillä siis ensin yksi lapsi, jonka ollessa 2v 7kk saimme kaksoset. Eli 3 alle 3-vuotiasta...hyvin on selvitty, kun ei ota MISTÄÄN paineita :) Siis, kun tavoitteet joka päivälle riittävän matalat, ja asenne hyvä, niin kyllä se siitä. Luulisin et jotkut asiat tuntuu susta naurettavan helpoilta yhden vauvan kanssa, kun olet kaksosista selvinnyt. Meillä on siis tuplarattaissa seisomalauta yhdelle, hyvin pääsee liikkumaan. Niin, ja meillä siis esikoinen kerhoissa ym useana aamupäivänä. Tsemppiä, kyllä selviät!