Missä/miten vauva nukkuu lentokoneessa?
Hei!
Olemme kuukauden päästä lähdössä Finnmatkojen matkalle Thaimaahan. Yllätys oli, että Finnmatkat käyttää Air Finlandin konetta, jossa ei ole mahdollista saada vauvan koria....Siispä miten te olette silloin menetelleet nukkumisen kanssa? Vauva nukkuu sitten sylissä? Missä? Poikittain? Kainalossa? Kantoliinassa?
Oma poikani on 8kk, kun lähdemme reissuun ja edessä on yölento, jonka toivottavasti nukkuu.... pitää kehittää vaan joku toimiva systeemi lennolle. Ai niin.... Hän painaa jo n. 10kg, joten ei ole ihan höyhenen kevyt enää...
Muitakin vihjeitä lennolle otetaan vastaan! Matkustus ketjun olen jo lukenutkin!
Kommentit (11)
Tuo lattialla nukkuminen kuulostaa todella vaaralliselta, tuskimpa emot edes sallisivat sitä? Ja kantoliinastakin pitää irrottaa äidin vöihin ja kasvot menosuuntaan, jos tulee kuulutus turbulenssista, joten kannattaa varautua herätyksiin.
AJL:
Kantoliina on yksi vaihtoehto (esim. kehtosidonta) mutta pitkillä lennoilla olen nähnyt pienten nukkuvat lattiallakin vanhempien jaloissa. Pitää vaan ottaa esim. paksu täkki patjaksi. AJL
lensimme tytön ollessa n. 7kk muutaman tunnin lennon Budapestiin ja vaikka neiti ei painanut kuin vähän yli 7kg oli menomatka aika rasittava kun tyttö reporankana nukkui sylissä. Paluumatkalla neiti sai oman isuimen kun tilaa oli mutta oli sekin vähän hankalaa kun istuimelle ei enää 65cm lapsi oikein poikittain mahtunut makaamaan joten toinen meistä vanhemmista sitten oli omalla istuimellaan vinottain...
Eli enpä osaa auttaa mutta kannattaa varautua siihen että on hikistä ja puuduttavaa. :( Pitää varmaan vuorotella vauvan pitämistä sylissä. Toki jos saatte hänelle oman istuimen niin se varmaan hieman helpottaa.
En tiedä Finnairin policystä, mutta itse olen omin silmin nähnyt Bangkokin Finskin lennolla lapsia lattialla nukkumassa. Ei se nyt minusta niin huono vaihtoehto ole, jos vaan on hyvin tuettu (ja lämmin!). Ilman turbulenssejahan lento on aika tasaista jurnutusta. Mutta voi sitä liinassa tai sylissäkin nukkua.
ja lattialla meidän tyttö nukkui mun takkien päällä. Syliin toki piti ottaa jos turbulenssia, mut niin tarvi finnairin lennollakin ottaa syliin kiinni vöihin vaikka oli kopassa muuten nukkumassa. Eli lattialle vaan, ota tosiaan jotain alle ja viltinhän saa koneestakin, mut meillä oli oma.
Pitkillä lennoilla tyttömme, silloin 1,5 v., nukkui sylissäni, kuten luonnollisesti vielä pienempänä lyhyemmillä lennoilla. Ei tullut mieleenkään yrittää häntä lattialla nukuttaa, eikä taatusti olisi meidän tapauksessamme onnistunutkaan. Muistan ikäni, kuinka puuduksissa olin, kun nukkuva lapsi oli sylissäni useamman tunnin, enkä uskaltanut juuri liikahtaakaan, ettei lapsi vain heräisi ja saisi " kohtausta" meidän ja muiden matkustajien iloksi... Kovin rentouttavaa pienen lapsen, saati lasten, kanssa lentäminen ei ole. Teidän lapsenne on kuitenkin vasta 8 kk, joten ihan yhtä pahasti ette ehkä puudu ;)
Hannele9
en oo ottanut vielä stressiä asiasta. Meillä tosin lentomatkaa eli ole kuin 6 tuntia ja matkassa meillä on 9kk, 3.v ja 5.v lapset. Kokemusta mulla on aiemmin 1,5 vuotiaan ja 3 vuotiaan kanssa lentämisestä ja silloin reissu meni ihan mukavasti lentomatkaa ei kyllä ollut kuin 3 tuntia ja vaikka olivat kokoajan valveilla niin ei se menoa haitannut. Saatiin ihan hyvin syötyä ja juotua ja kädetkään eivät olleet puuduksissa vaikka pidinkin sylissäni koko matkan tuota 1,5 vuotiasta.
Tuo lattialla nukuttaminen saattaa kuulostaa monista karulta, mutta jos saa paikat siitä eturivistä niin jalkatilaahan siinä on aivan mahtavasti ja jos emot sen sallivat niin minä ainakin lasken vauvan nukkumaan takkien ja vällyjen väliin jos syliin nukahtaa. Meillä vauva kyllä nukahtaa sillai olkapäälle retkottamaan jos oikein kunnolla väsyttää. Mellä tulee olemaan päivälennot, joten voi olla että nukkuminen ei ihan yhtä helppoa ole.
Vinkkejä matkallesi saat ihan varmasti täältä:
http://keskustelu.plaza.fi/matkalaukku/keskustelu
Toivotan kaikesta huolimatta oikein mukavaa matkaa teille!
T. kolomonen
Jos aiotte vauvanna nukuttaa lattialla, niin ottakaa huomioon et siellä saattaa olla kylmä! Ja on aika tsägää jos saa eturivin paikan kun eihän niitä ole kuin muutama. eikös nekin muuten pidä nykyään erikseen varata ja maksaa niistä eri maksu? ja mahtaako loma- ja reittilennoilla olla kuinka erilaiset käytännöt? tietääkö joku?
Meidän vauvamme (joka on jo nyt 3v.) on matkustanut paljon ja ensimmäinen lento oli 4,5kk ikäisenä. Tuolloin onnistuimme saamaan vauvakorin, mutta sen jälkeen ei ole onnistanut. Emme ole aina saaneet myöskään eturivin paikkoja eikä edes käytäväpaikkoja, joten ahdasta on ollut! Yhden lennon pieni miehemme (noin 1v.) nukkui pöydille tehdyssä " sängyssä" eli peittojen ja tyynyjen päällä. Pidemmällä lennolla Thaimaahan jouduimme myös keskiriville ja 1v. 3kk lapsemme nukkui lattialla makuupussissa jalkojemme juuressa. Eli luovuutta on tarvinnut käyttää, mutta aina on selvitty. Sylissäkin on paljon pidetty, mutta pitkällä lennolla se käy itselle aika raskaaksi. Paljon on kiinni lentoyhtiöstä miten otetaan pikkuväki huomioon ja Finnair ei ole todellakaan tässä asiassa kovin palvelualtis.
Vaikuttaisi siis siltä, että lattia on pitkällä lennolla paras paikka. Koko yötä en nimittäin tietenkään pysty itse pitämään sylissä. Toivottavasti saamme ok paikat koneesta!
Meillä poika oli ensimmäisellä lennolla 4 kk:n iässä. Silloin olikin tosi helppoa, kun nukkui korissa ja söi tissiä. Myöhemmin emme ole koria saaneetkaan ja paikatkin on olleet missä sattuu. Poika on kuitenkin tottunut matkailija ja tuntuu viihtyvän/nukkuvan missä sattuu. Jalkatila on tosi käytännöllinen, kuten edelliset jo totesivatkin. Pitkillä lennoilla etenkin. Meillä ei koskaan ole sattunut omaa paikkaa lapselle vaan sylissä on aina pidetty. Ei ole ongelmaa ollut, tai tavanomaisia lasten kanssa liikuttaessa, pientä puutumista käsissä ja jaloissa. Minusta poikamme viihtyy huonommin autossa pitkillä matkoilla turvaistuimeen kiinnitettynä kuin lentokoneessa ja nukkuminenkin on lentsikassa helpompaa, kun saa nukkua isän tai äidin sylissä tai lattialla. Eikä ole kipeäksikään tullut, vaikka vetoa varmasti lattialla jonkun verran on. Avaraa mieltä ja suvaitsevaisuutta mukaan, niin selviätte varmasti. Tuntuu, että pienet pärjää missä vain, vanhemmat vain tekevät kaikesta niin hankalaa tai hankalankuuloista. Mielikuvitus peliin. Jouluksi suuntaamme taas aurinkorannoille, poika nyt 1v 10 kk, enkä ole huolissani lentomatkasta yhtään.
Kantoliina on yksi vaihtoehto (esim. kehtosidonta) mutta pitkillä lennoilla olen nähnyt pienten nukkuvat lattiallakin vanhempien jaloissa. Pitää vaan ottaa esim. paksu täkki patjaksi. AJL