ooO HELMET VKO 50 Ooo
Uuteen viikkoon siis..
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11856759&p=1&tm…
Edellisviikon keskustelut..
Luuk@: Vaikka itsellä ei olekaan vielä lapsia, esikkoa siis odotellaan, niin uskallan kuitenkin sanoa, että eiköhän sitä aikaa ja rakkautta riitä vanhemmillekin lapsille vaikka vauva taloon tuleekin. Voi olla että aluksi se tuntuu enemmän tai vähemmän pahalta niin äidistä kuin lapsestakin, mutta luultavasti tilanne kyllä menee ihan omalla painollaan ja asettuu raiteilleen. Varmasti on ihan luonnollista asiaa pelätä ja miettiä, mutta älä ota siitä turhaa stressiä. Kaikki menee kyllä ihan hyvin!
Lumi_Leopardille onnea uudesta kodista! Itsekin odotan että tulisi meidänkin aika ostaa ihan OMA asunto ja odotan niin paljon kaikkea siihen liittyvää. On niin paljon eri asia laittaa ja sisustaa omaa asuntoa kuin vuokra-asuntoa, tietenkin.
iitulii72: Oliko sulla maha pidemmänkin aikaa kipeä? siis oliko vaan yhtenä päivänä vai useampana? Mulla kun nyt tuo kipu on joka aamuinen vaiva, joka sitten jossain vaiheessa päivän mittaan helpottaa.. No, mutta kai on nyt sitten munkin aika alkaa " kärsimään" kaikenmoisia vaivoja kun tähän asti olen säästynyt niin paljolta.
Kysyit myös tosta neuvolalääkäristä.. Mä en osaa sanoa että koska viimeinen olisi, mutta muistelen, että neuvolassa olisi sanottu että vkolla 35 olis. Olisko se sitten viimeinen? Mulla noita lääkärintarkastuksia on ollut tässä jo yhteensä kolme ja tänään olis taas yks edessä. Haluaavat tarkkailla kohdunsuun tilannetta kun on ollut supistuksia.. Ja hb on mitattu multa nyt kaksi kertaa eli ei kovin usein. =)
Toivottavasti ultrassa kaikki on hyvin! Tule sitten kertomaan mitä näkyi..
suko81 Onnea myös teille uudesta kodista! En voi olla muuta kuin kateellinen.. =)
Vimpula: Hyvä ettei nuo supistukset sitten tosta enää jatkuneet. Ehkä ei vielä ole ihan hyvä pikkuisen maailmaan tulla. :)
Hurjaa, että nyt on jo ensimmäiset Helmivauvat syntyneet. Itseasiassa yksi päivä just mietin ettei enää välttämättä mene kauaakaan kun ensimmäiset helmet alkavat saada omia nyyttejä kainaloon. Ihanaahan se on..
Nonna-80: Mäkin olen saanut tuntea nahoissani aikalailla kun Nuppu häärää ympäriinsä ja on ollut kylkiluut ja kohdunsuu koetuksella kun nyrkiniskuja ja potkuja tuntuu aika voimakkaastikin välillä. Jos joskus asiasta valitan, niin muistan kyllä perään heti ääneen mainita, että onhan se kuitenkin ihan mahtavaa että Nuppu masussa liikkuu. Alitajunnassa on kuitenkin ajatus siitä että kaikkea voi sattua, enkä kestäisi jos jotain sattuisi ja olisin tyhmistä valittanut.. :)
täysikuu81: Pakko myöntää, että vaikka mekin on ostettu melkeinpä kaikki käytettynä/ saatu niin rahaa on kuitenkin palanut aikalailla, koska esikoista odotellaan. Kuitenkin voi ajatella asian niin, että nyt on sitten kaikki hankittuna myös mahdollisia seuraavia lapsia varten. Voin vaan kuvitella miten paljon rahaa olisi mennyt jos kaikki olisi uutena ostettu. Huh..
anna_liisa: Harmi ettet päässytkään reissuun, mutta ehkä onkin ihan hyvä että otat ihan rauhallisesti vaan. Ehtii sitä myöhemminkin reissaamaan.. =)
PAINOARVIOSTA: Mua ottaa niin kovasti päähän kun en ole missään vaiheessa tätä raskautta saanut mitään painoarviota vauvasta! En tiedä siis yhtään minkä kokoinen Nuppu on.. Pitää vaan luottaa kaikenmoisiin yleisoletuksiin. Viimeksi lääkäriltä yritin kysyä, mutta ei kuulemma osannut sanoa.. Kyllä harmitti.
ON: Olo alkaa mennä koko ajan pahempaan suuntaan, vaikkakin vielä aika helpolla olen päässyt. Ei siis pitäisi valittaa yhtään. Selkä jumissa (varsinkin yläselkä) ja aamuisin on niin kipeä maha ettei ole tosikaan. Tänään olisi neuvola, aion siellä mainita noista vaivoista. Töitä ei olisi jäljellä kuin 10 päivää eli siis kaks viikkoa niin toivoisin niin paljon, että voisin loppuun asti olla. Tänään on siis myös neuvolalääkäri, siellä sitten saa kuulla onko supistukset ja muut vaivat jollain tavalla vaikuttaneet kohdunsuulle. Toivottavasti ei..
Nuppu on aika vilkas välillä.. Ihanaa kun todella saa tuntea koko ajan kuinka pieni vääntää ja kääntää itseään. Miten sitä sitten osaakaan olla kun synnytys on ohi, kun masussa ei kukaan enää kääntyile..
Näin toissayönä unta että synnytin kotona. Olin yksin tietokoneella istumassa kun yhtäkkiä tunsin todella kovaa painetta alhaalla ja tunsin kuinka Nuppu oli syntymässä. Sitten vaan ponnistin ja Nuppu olikin jo pihalla. Nostin hänet rinnalleni ja olin siinä sitten täysin avuttomana kun ketään ei ollut kotona, enkä pystynyt liikkumaan.. Uskomatonta, miten todelliselta se uni tuntui loppujen lopuksi. Tyttö sieltä syntyi, saa nähdä oliko kenties enneuni sukupuolesta.. :D Toisaalta.. Olen nähnyt kyllä ihan vaihtelevasti tyttö ja poika unia, joten ei voi kyllä niiden perusteella arvailla yhtään..
Pakkailin tossa jo sairaalakassia (en yhtään aikasessa ole, enhän?), mutta kun koskaan ei voi tietää vaikka lähtö tulisi lähiviikkoinakin.. Ja jos nyt lähiaikoina synnytyksen aika koittaa niin ei siinä kyllä ole aikaa jäädä tavaroita pakkailemaan. Itse ainakin olen siinä tilanteessa heti menossa sairaalaan, koska viikkoja on kuitenkin niin vähän. No, mutta kuitenkin, kun tuota kassia pakkailin, niin huomasin, ettei mulla ole mitään kivoja kotiutumisvaatteita pikkuiselle. Vaatteita on siis vinot pinot, mutta mikään ei oikein tuntunut hyvältä kotiutumistarkoitukseen. Sainkin sitten miehen ylipuhuttua että menemme ostamaan kotiutumisvaatteet pienelle. Oletteko te jo miettineet mitä pienelle päälle laitatte kun kotiinlähdön aika koittaa?
Mutta, nyt pitää jättää palstatilaa muillekin..
Suan ja Nuppu 30+5
Kommentit (46)
Onko teillä muilla tullut sellasta et välillä on kylmä ja taas kohta kamalan kuuma?Mulla on nyt viikon verran ollut sellasta.Tosi tympiää.
Käytiin tänään hakemassa joulukuusi.Alkaa pikku hiljaa tulemaan joulun tunnelmaa.Ei sitä toki sisälle ole tuotu.
Täällä tuntuu et moni on jo joulusiivoukset tehnyt.Multa ne jää nyt tekemättä ku supistelujen vuoksi en uskalla.Toissa yönä oli taas ne menkkamaiset kivutkin alavatsalla.
Eilen saatiin tehtyä kaikki jouluostokset.Ensi viikolla sit käydään ruoka ostokset tekeen.
anna_liisa 32+4
Ihana tosiaan, kun te jotkut viitsitte vastailla kaikille nimimerkillä! Itse tyydyn toivottelemaan kaikille jaksamista ihan yleisellä tasolla...
Kauhia kun olette olleet ahkeria ja energisiä! Ihan kateeksi käy, itse jaksan just ja just laittaa tiskit koneeseen ja sitten pitääkin taas levätä. No, olen mä nyt kauppaan jaksanut mennä yms, mutta kotityöt jäävät kyllä puolison harteille.
Just tällä hetkellä vauva tuntuu painavan keuhkoja (taas vaihteeks) ja hapensaanti on vaikeaa :(
Huomenna täytyy soittaa neuvolaan, alapäässä on tuntunut jo toista viikkoa kovaa painetta, koko ajan tuntuu että on pissahätä vaikkei olisikaan. (Tosin pissallakin saa rampata koko ajan.) Lisäksi on tuntunut sellaisia menkkamaisia supistuksia, joten täytyy varmaan päästä lääkärille...
Mitäs jos se määrää mut sairaslomalle...? Töitä olisi vielä 11.1. saakka, ja olen asennoitunut niin, että loppuun asti mennään, ylitunnollinen kun olen. No, toivotaan, ettei paikat ole vielä alkanut aukeamaan, ja mennään sen mukaan mitä viisas lääkäritäti sanoo... Eipä se sairaslomakaan ihan kauhealta kuulosta, niin väsynyt olen koko ajan.
täysikuu ja tytär 31+0 (taas vaihtui viikko!)
Itsellä kans noita vaivoja on öisin riittänyt, alimmat kylkiluut ja lonkat tuntuu siltä kuin oisivat tulessa. Vähän väliä pitää vaihtaa asentoa ja selällään, joka muuten tuntuisi hyvältä, en voi nukkua kun tulee huono olo.
En muistanutkaan että tämmöistäkö tämä olikin...
Onneksi sentään suonenvedot olen saanut pidettyä kurissa kalkkkimagnesiumilla, huomaan et jos jätän sen pois niin päivälläkin saattaa alkaa vetään suonta..
Voi itku poltin just uunissa yhden satsin torttuja ku aloin kirjoitteleen.... voi minun kanssa... Muisti on kyllä mennyt täysin ja aivot on narikassa, en pärjää shakissakaan enään...
Nyt mun täytyy kunnostautua..
aurela ja masuasukki rv 33+2
On taas pitkä tovi meikäläisen edellisestä vierailusta.:/ Ketjut olen kyllä käynyt lukemassa, mutta olen itse ollut jotenkin saamaton.
Ja tää sokeridieetti on masentanut. :(
torstaina kävin toisen kerran äippäpollla ja nyt sitten tuli insuliini " tuomio" . Vauva kasvoi edelleen sillä 75 persintiilin käyrällä vaikka olin kovastikin koittanut tiukentaa dieettiä ja paastosokeritkin olin saanut tavoiterajoihin.
Vauvan painoarvio 2,4 kiloa.ja torstaina aloitin insuliinipiikitykset ja toivotaan että tällä saatais vauvan kasvukäyrä taittumaan alaspäin.
Muuten vauva on vilkas ja istukan virtaukset ovat edelleen kunnossa.
Arvatkaa vaan oliko se sama edellisen kerran kätilötäti sitten opettamassa sitä insuliinin pistämistä. :( Joo, ei ollut mitenkään erityisen kannustava tapaus taaskaan. Onneksi siinä oli toinenkin pari samassa opiskelemassa pistämistä. Saatiin sitten ekat insuliinikynät mukaan ja täti sitten vaan toivotti hyvää pikkujoulua kuin saitten lahjatkin. Jooo.... :(
Sinällään insuliinin pistäminen ei oo homma eikä mikään vähemmän se sattuu kun verensokerin mittaaminen sormesta.
JONTTU: oli huolissaan kun oma paino on laskenut, että kasvaako vauva. Voin sanoa, että jos istukka toimii niin vauva kylllä kasvaa. Vauva on siinä mielessä kuin loinen (vähän kauhea vertaus,mutta ehkä paras), että taatusti kyllä saa tarvitsemansa, jos vaan äidin elimistössä on mistä ottaa. Mulla esimerkiksi on paino laskenut reilusti yli 4 kiloa siitä painosta jonka oon mitannut kotona samana päivänä kun on käynyt ekassa neuvolassa rv 9+5 ja just viime polilla ultrassa oli vauvan painoarvio se 2,4 kiloa joten hyvin on vauva kasvanut vaikka multa kilot ovat vaan tippuneet.
mantelipulla 33+ 2
Mantelipulla: " vauva on kuin loinen" vertaus tuntui kyllä " hieman kamalalta" , mutta silti jostain kumman syystä pisti suupielet ylöspäin! =] En oo ikinä ennen noin " hyvää" vertausta kuullutkaan.. =] Nyt mulla on taas tulevana keskiviikkona neuvola, ja uskon että omakin paino on taas noussut, joten kaipa vauvakin kasvaa. =] ja jos sf-mittakin olisi vaikka vähän kasvanut.. =]
Voimia insuliinin pistämiseen! Toivottavasti vauva palaa kasvussa " normaaliin rytmiin" .
Sairaalakassin olen ajatellut (äitini patistuksesta) kasata joulun jälkeen. =] en ehkä muuten kiirettä pitäs, mutta äiti käskee! =P Kiitos hyvistä vinkeistä!
Joulunvietosta: me todennäköisesti vietämme miehen kanssa aaton anoppilassa (käydään kirkossa, syödään...) ja joulupäivänä mennään mun vanhemmille, kun sinne pitäs tulla sukulaisia kahville. Tapaninpäivästä ei vielä tiedä missä ollaan. Viime vuonna oltiin molemmat omien vanhempiemme luona aattona (johtui siitä että veljeni oli ulkomailla töissä ja miehen veli kans töissä, niin muuten vanhukset ois joutuneet olemaan kahdestaan molemmissa paikoissa) ja joulupäivänä sit mentiin vähän ristiin rastiin joka puolella. =] Ja uskon että ensivuonna joulu vietetään myös mummuloissa, siellä se joulu tuntuu jotenkin oikeammalta joululta, kuin täällä kotona miehen ja lapsen kanssa.
Se valkoinen lumi tekisi vasta joulusta joulun, mutta näillä näkymin ei tänne etelään lunta jouluksi saada. =(
Mukavaa joulunalusviikkoa kaikille!
jonttu rv 32+5
Ihanan paljon on moni jaksanut ahkeroida ja siivoilla vaikka kaikilla jo varmasti masu painaa!=) Kai se on tuo joulun huuma kun kaappaa valtaansa ja kaikkea on ihana tehdä.
Me ollaan kanssa ekaa joulua oman perheen kanssa kotosalla, aamupäivällä tosin käydään mummolassa puurolla. Mutta ihana nähdä miten tuo neiti (1 v 3 kk) innostuu paketeista ja kaikesta! Toisaalta mua vähän harmittaa olla tässä kotosalla aattoa kun on tuo muutto ihan oven takana niin enpä ole koristellut ja kuusestakaan en tiedä vielä. Pakattuja laatikoita alkaa kertymään jo nurkkiin... Täytyy joku tolkku saada tähän hommaan vielä aatoksi! Että pääsis fiiliksiin!=) Heh...
Kauppalistaa tein noista jouluruoista ja ei ihan mahdottoman pitkä tullut! Ainoat mitkä vähän hikoiluttaa on noi kolme kuivakakkua jotka teen lahjoiksi. Niitä kun ei viitsisi liian aikaisin tehdä vaikka tämän lajin kakut paranevatkin kuulemma ajan kanssa (Amerikkalainen luumukakku).
Meillä isäntä on jo aika hermoheikkona kun laskettu aika lähenee ja mä en suostu laistamaaan kaikista hommista... Raukka kai luulee että lähtö tulee minä hetkenä hyvänsä (voihan tullakin) ja on jo sanoutunut irti stressivalitusten kuulemisesta kun päätin tehdä itse joululaatikoita ja muuta. Teen niitä ekaa kertaa ja saattaapa tuo pelätä että eivät onnistu! Varmisteli nimittäin että jos menee pilalle niin voidaanhan me sitten ostaa valmiita kaupasta, voidaanhan?=)
Jep, mutta nyt oikasen ennen synttäreille lähtöä kun koko muu perhekin vetää päiväunia!
suko81 33+1