ooO HELMET VKO 50 Ooo
Uuteen viikkoon siis..
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11856759&p=1&tm…
Edellisviikon keskustelut..
Luuk@: Vaikka itsellä ei olekaan vielä lapsia, esikkoa siis odotellaan, niin uskallan kuitenkin sanoa, että eiköhän sitä aikaa ja rakkautta riitä vanhemmillekin lapsille vaikka vauva taloon tuleekin. Voi olla että aluksi se tuntuu enemmän tai vähemmän pahalta niin äidistä kuin lapsestakin, mutta luultavasti tilanne kyllä menee ihan omalla painollaan ja asettuu raiteilleen. Varmasti on ihan luonnollista asiaa pelätä ja miettiä, mutta älä ota siitä turhaa stressiä. Kaikki menee kyllä ihan hyvin!
Lumi_Leopardille onnea uudesta kodista! Itsekin odotan että tulisi meidänkin aika ostaa ihan OMA asunto ja odotan niin paljon kaikkea siihen liittyvää. On niin paljon eri asia laittaa ja sisustaa omaa asuntoa kuin vuokra-asuntoa, tietenkin.
iitulii72: Oliko sulla maha pidemmänkin aikaa kipeä? siis oliko vaan yhtenä päivänä vai useampana? Mulla kun nyt tuo kipu on joka aamuinen vaiva, joka sitten jossain vaiheessa päivän mittaan helpottaa.. No, mutta kai on nyt sitten munkin aika alkaa " kärsimään" kaikenmoisia vaivoja kun tähän asti olen säästynyt niin paljolta.
Kysyit myös tosta neuvolalääkäristä.. Mä en osaa sanoa että koska viimeinen olisi, mutta muistelen, että neuvolassa olisi sanottu että vkolla 35 olis. Olisko se sitten viimeinen? Mulla noita lääkärintarkastuksia on ollut tässä jo yhteensä kolme ja tänään olis taas yks edessä. Haluaavat tarkkailla kohdunsuun tilannetta kun on ollut supistuksia.. Ja hb on mitattu multa nyt kaksi kertaa eli ei kovin usein. =)
Toivottavasti ultrassa kaikki on hyvin! Tule sitten kertomaan mitä näkyi..
suko81 Onnea myös teille uudesta kodista! En voi olla muuta kuin kateellinen.. =)
Vimpula: Hyvä ettei nuo supistukset sitten tosta enää jatkuneet. Ehkä ei vielä ole ihan hyvä pikkuisen maailmaan tulla. :)
Hurjaa, että nyt on jo ensimmäiset Helmivauvat syntyneet. Itseasiassa yksi päivä just mietin ettei enää välttämättä mene kauaakaan kun ensimmäiset helmet alkavat saada omia nyyttejä kainaloon. Ihanaahan se on..
Nonna-80: Mäkin olen saanut tuntea nahoissani aikalailla kun Nuppu häärää ympäriinsä ja on ollut kylkiluut ja kohdunsuu koetuksella kun nyrkiniskuja ja potkuja tuntuu aika voimakkaastikin välillä. Jos joskus asiasta valitan, niin muistan kyllä perään heti ääneen mainita, että onhan se kuitenkin ihan mahtavaa että Nuppu masussa liikkuu. Alitajunnassa on kuitenkin ajatus siitä että kaikkea voi sattua, enkä kestäisi jos jotain sattuisi ja olisin tyhmistä valittanut.. :)
täysikuu81: Pakko myöntää, että vaikka mekin on ostettu melkeinpä kaikki käytettynä/ saatu niin rahaa on kuitenkin palanut aikalailla, koska esikoista odotellaan. Kuitenkin voi ajatella asian niin, että nyt on sitten kaikki hankittuna myös mahdollisia seuraavia lapsia varten. Voin vaan kuvitella miten paljon rahaa olisi mennyt jos kaikki olisi uutena ostettu. Huh..
anna_liisa: Harmi ettet päässytkään reissuun, mutta ehkä onkin ihan hyvä että otat ihan rauhallisesti vaan. Ehtii sitä myöhemminkin reissaamaan.. =)
PAINOARVIOSTA: Mua ottaa niin kovasti päähän kun en ole missään vaiheessa tätä raskautta saanut mitään painoarviota vauvasta! En tiedä siis yhtään minkä kokoinen Nuppu on.. Pitää vaan luottaa kaikenmoisiin yleisoletuksiin. Viimeksi lääkäriltä yritin kysyä, mutta ei kuulemma osannut sanoa.. Kyllä harmitti.
ON: Olo alkaa mennä koko ajan pahempaan suuntaan, vaikkakin vielä aika helpolla olen päässyt. Ei siis pitäisi valittaa yhtään. Selkä jumissa (varsinkin yläselkä) ja aamuisin on niin kipeä maha ettei ole tosikaan. Tänään olisi neuvola, aion siellä mainita noista vaivoista. Töitä ei olisi jäljellä kuin 10 päivää eli siis kaks viikkoa niin toivoisin niin paljon, että voisin loppuun asti olla. Tänään on siis myös neuvolalääkäri, siellä sitten saa kuulla onko supistukset ja muut vaivat jollain tavalla vaikuttaneet kohdunsuulle. Toivottavasti ei..
Nuppu on aika vilkas välillä.. Ihanaa kun todella saa tuntea koko ajan kuinka pieni vääntää ja kääntää itseään. Miten sitä sitten osaakaan olla kun synnytys on ohi, kun masussa ei kukaan enää kääntyile..
Näin toissayönä unta että synnytin kotona. Olin yksin tietokoneella istumassa kun yhtäkkiä tunsin todella kovaa painetta alhaalla ja tunsin kuinka Nuppu oli syntymässä. Sitten vaan ponnistin ja Nuppu olikin jo pihalla. Nostin hänet rinnalleni ja olin siinä sitten täysin avuttomana kun ketään ei ollut kotona, enkä pystynyt liikkumaan.. Uskomatonta, miten todelliselta se uni tuntui loppujen lopuksi. Tyttö sieltä syntyi, saa nähdä oliko kenties enneuni sukupuolesta.. :D Toisaalta.. Olen nähnyt kyllä ihan vaihtelevasti tyttö ja poika unia, joten ei voi kyllä niiden perusteella arvailla yhtään..
Pakkailin tossa jo sairaalakassia (en yhtään aikasessa ole, enhän?), mutta kun koskaan ei voi tietää vaikka lähtö tulisi lähiviikkoinakin.. Ja jos nyt lähiaikoina synnytyksen aika koittaa niin ei siinä kyllä ole aikaa jäädä tavaroita pakkailemaan. Itse ainakin olen siinä tilanteessa heti menossa sairaalaan, koska viikkoja on kuitenkin niin vähän. No, mutta kuitenkin, kun tuota kassia pakkailin, niin huomasin, ettei mulla ole mitään kivoja kotiutumisvaatteita pikkuiselle. Vaatteita on siis vinot pinot, mutta mikään ei oikein tuntunut hyvältä kotiutumistarkoitukseen. Sainkin sitten miehen ylipuhuttua että menemme ostamaan kotiutumisvaatteet pienelle. Oletteko te jo miettineet mitä pienelle päälle laitatte kun kotiinlähdön aika koittaa?
Mutta, nyt pitää jättää palstatilaa muillekin..
Suan ja Nuppu 30+5
Kommentit (46)
iitulii72:Kävin eilen sokerirasituksessan ja arvot oli normaaleja eli tämä vauva ei sokereiden vuoksi ainakaan voi kasvaa isoksi.Ensi viikon tiistaina mulla on se ultraan meno.Sitten saa tietää minkäkokoinen vauva on.
Kyllä se supistelee joka päivä,mutta jos otan rauhallisesti niin vähempi sillon.Mutta ei sitä osaa olla niin ettei mitään saisi tehdä.Aika´käy pitkäksi jos vaan alkaa makoileen.
Se tässä hirvittää et miten joulu ostos reissun käy.No täytyy toivoa et prismasta saa kaikki tarvittavan.
JOkos teillä jouluostokset on tehtynä?
anna_liisa 32+0
Jonttu kyseli sairaalakassista ja ajan kulumisesta sairaalassa. Mulla ei mitään hyvin ihmeitä ole sairaalakassissa ollut mukana. Kamera, omat pesuaineet (hyväntuoksuiset shampoot kyllä ihanasti virkistää, kun suihkuun menee), hammasharja, -tahna, kasvorasva, huulirasva, hiusharja, muistiinpanovälineet, rahaa, kännykkä tietenkin ja laturi. Siinäpä ne taitaa olla. Mulla ei oo muutenkaan tapana meikata, joten niitä en sairaalaankaan ota mukaan. Lukemistakaan en ole ottanut, koska meillä ainakin osastolta löytyy naistenlehtiä. Mulla on " tullut tavaksi" käydä synnärillä ollessani joka päivä kanttiinissa kahvilla ja silloin voi ostaa sit uusimman iltapäivälehden. Jogu taisi olla se, joka listasi kaurapussin. Se voisikin olla ihan hyvä juttu.
Minulla on aika sairaalassa kulunut ihan hyvin. Hoitelen vauvaa ja saatan vain katsella nukkuvaa pientä nyyttiä. Huonekavereitten kanssa tulee juteltua, paljon tulee soiteltua. Ja ruoka-aikahan sairaalassa on vähän väliä. Sitten kun kotiinlähtö alkaa lähestyä, on vauvan lääkärin tarkastus ja meillä tehdään myös korvapolilla vauvalle " kuuloemissio" . Siinä se aika vaan menee. Sitten tietysti vierailut lisäksi.
Meidän kuopukselle taitaa pukata useampaa hammasta kerralla. Parina päivänä on ollut tosi vaisu. Tutti suussa ollut melkein koko ajan. Yleensä kalittaa omalla kielellään koko ajan ja viilettää menemään kovaa vauhtia, mutta eilenkin oli todella vaisu. Ei ollenkaan oma itsensä. Tänä aamuna on ollut pirteämpi, mutta nyt alkoi taas itkettää. Neiti kyllä todella vähän normaalisti itkee tai kiukuttelee, joten sormet kyllä näkyy osoittavan sen, että missä se ongelma on ja suussa näyttää olevan. Toivottavasti nuo hampaat puhkeis nyt ihan pikaisesti, niin saatais pikkuneiti omaksi itsekseen jälleen. Eilen olis ollut influenssarokotuksen toinen piikitys, mutta eivät ruvenneet pistämään, kun neidillä ollut myös yskää ja nyt sitten ilmeisesti hampaitten tulon takia ripulia. Ihan hyvä, että pistävät vain terveelle.
Eilen oli mullakin neuvola. Painoa on tullut koko raskausaikana 6,9 kg. Hb oli nyt vihdoin lähtenyt nousuun, oli peräti 129. Sf-mitta oli 31, tasoittumaan päin. Verenpaine 118/65 ja vauvan syke 140. Tuntui nukkuvan just silloin, kun ei ruvennut liikehtimään, vaikka masua tunnusteltiin. Ensi to onkin sitten seuraava äitipolikäynti.
Masuneiti välillä puskee itseään ikävästi. Liekö mulla kohtu sen mallinen, kun tuo meidän edellinenkin neiti oli masussa niin, että pää oli tuonne peräsuoleen päin. Nytkin on th sanonut, että pää on tosi syvällä tuolla takana. Sit kun alkaa puskea tuolla masussa, niin aika ikävältä tuntuu tuonne takalistoon päin. No, mukava on aina silitellä masusta kohoavia " kuhmuja" .
Jahas, jokohan olis aika vaihtaa yöpaita pois ja oikeat vaatteet päälle...
neronja rv 32+3
Jäipäs tuossa vielä kertomatta, kun mähän täällä jo aiemmin kirjoitin, että olis Vuokattiin meno ensi viikonloppuna. No, nyt asiassa kävi niin, että mä kieltäydyin lähtemästä ;-). Siis kun mua ei innostanut sinne lähtö tippaakaan. Ensin suurella työllä pakata isolle porukalle, sitten majoittautuminen mökkiin, kaupassa käynti, että saadaan porukalle sapuskaa, petien tekeminen ja siinä sitten kaikessa hässäkässä saman aikaisesti poika vaatii jompaa kumpaa meistä aikuisista (minä ja äitini) lähtemään seurakseen laskettelurinteen juurelle ja tytöt taas vaatii lähtemään leikkipaikalle. Ja siinä pitäis sitten myös huolehtia 1-vuotiaasta. Ilta olis sit kans yhtä hässäkkää saunomisineen ja itse kullekin nukkumapaikan " etsimisineen" . Missä esim. 1-vuotias nukkuis. Seuraava päivä taas yhtä hässäkkää, kun lapset tietysti heti tahtoo yksi laskettelemaan ja toiset leikkipaikalle. Ja sunnuntai meniskin sitten melkein lähtösiivousta tehdessä, kun äitini siivooaa aina niin tarkkaan ja pakko tietysti ite olla kaverina, ettei toisen tarvii yksin rehkiä. Tein siis ihan totaalisen tenän. Siis kun ei vaan kerta kaikkiaan huvita. Kotona pääsee niin paljon helpommalla. Ei tuosta perumisesta onneksi koidu mitään kustannuksia, koska on pankin asiakkailleen vuokraama mökki, joten mitään ei tarvii maksaa, jos ei mökkiä käytä. Onneksi tosi reilua.
Nyt on suunnitelmissa, että mennään sunnuntaina koko perheellä Kajaaniin ja iskä ensin luisteluttaa halukkaita isolla jääradalla ja sitten mennään uimahalliin. Siitä onkin ikuisuus kun ollaan viimeksi uimassa käyty. No kesällä järvessä viimeksi. Ja sit olis tarkoitus käydä Koti-Pizzassa syömässä, kun poika viimeksi kaupunkireissulla hekumoi pizzasta eikä sitä silloin saanut. Toivottavasti on ihan kiva päivä ja korvaa tuon Vuokatti-reissun.
Täytyypäs alkaa uunia lämmittää. Pakkasta on -8 ja lunta on sen verran, että joka paikka on valkoisena. Katsoin just Forecan sivuilta, niin tälle korkeudelle luvattiin pakkasta lauantaille asti. Sunnuntaina oli jo 0 astetta... Mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan siitä asteet lähtevät sitten menemään, ylös vai alas. Toivottavasti alas.
n 32+3
Sairaalakassin sisällöstä on ollut kirjoittelua ja mulla hyvin samanlainen kuin mitä täällä jo näkyikin. Esikon kanssa varasin mukaan ristikkolehden mutta en osannut ollenkaan keskittyä kun olin niin onnessani pienestä. Ja ruokailua tosiaan on vähän väliä!=) Päksissä vieläpä hyvät sapuskat! Öisin en osannut nukkua, mutta mulla on sama ongelma kaikkialla muualla paitsi kotona... Ja sairaalassa heräilee heti kaikkiin ääniin jos vaikka sattuisikin hetkeksi nukahtamaan. Se kaurapussivinkki olikin aivan erinomainen, voisi olla tosiaan käyttöä!
Mulla oli tänään lääkäri, varmistettiin lapsiveden määrä. Taisi kyllä olla hieman epävarma nuori lääkäri kun niin kauan katseli ja vaikka sitten totesikin että kyllä siellä vettä näkyy niin ensi viikolle laittoi vielä terveydenhoitajalle samaiseen tarkastukseen. Ultralla siis katsoi vedn määrää. Sitten kuunteli sydänääniä ja pikkuinen riehui tosissaan joten sykkeet vaihteli 140-190. Senkin pyysi sitten th:aa tarkistamaan ensi vkon käynnillä... Kohdun ulkosuu oli jo vähän auennut, mutta sisäsuu kiinni. Vielä tod.näköisesti yksi lääkäri silloin viikolla 36.
Siinä lääkärin ultratessa olin aivan näkevinäni että pienellä olisi ollut pojan vehkeet siinä killumassa " kohti kattoa" ! Ja meille aiemmin lääkäri 4d:ssä sanoi että tyttö tulee. Onko muilla kokemuksia? Että oletteko nähneet pojan elimet 3d-ultrassa, ovatko ihmeen isot että sivuprofiilista pompsahtavat esille? Siis tietysti viikoista riippuu, mulla nyt 32+4. Vai olisinko kuitenkin tulkinnut väärin? En sitten jostain syystä saanut ihmetykseltäni suuta auki että olisin lääkäriltä vielä varmistanut... Heh, olisihan se hauskaa kun olen asennoitunut tyttösen tuloon ja jos sieltä tulisikin poitsu! Kaikissa tapauksissa: tervetuloa olet hyvin rakastettu!
Mun pitäisi alkaa rustaamaan tuon esikon päiväohjelmaa ylös sairaalareissua varten, kun ei tiedä kuka neitiä päätyy hoitamaan, niin on ainakin päivärtymi tiedossa! Meinaan myös kirjoittaa paperille mitä tytölle pakataan mukaan lähdöissä, kun tiedän että isäntä on tohinoissaan niin hajamielinen... =) Onhan tyttö jo 1,3 v että saa syödä/juoda jo melkein mitä vaan.
Jouluostokset olen melkein kaikki jo tehnyt, tänään haen vielä lahjamukeja painatuksesta. Sitten aaton aattona leivon kolme kuivakakkua ja viedään sukulaisille lahjoiksi.
Nyt siis päiväohjelmaa kirjoittamaan!
suko81 32+4
Just kun itellä olis sellanen olo, että olis kiva notkua vaan tässä koneella, niin ei löydy mitään luettavaa eikä sitä myöten sitten mihinkään myöskään vastattavaa ;-). Taitaa jouluvalmistelut olla kaikilla kovassa käynnissä. Meillä on kaikki lahjat ostettuna, mutta mitään en oo vielä paketoinut. Siinäpä sitä tekemistä riittääkin. Esim. viidelle lapselle Muumi-mukit ja syvät lautaset, paketoipas ne niin, etteivät varmasti mene rikki. Olenkin miettinyt, että pitäisköhän ne jättää pukin kontista pois ja ottaa ne esiin jostain kätköstä, kun pukki on jo istunut omalle paikalleen ;-).
Juu, mutta ei kai se auta kuin alkaa joutua nukkumaan. Mulla on niin älyttömän huono tapa valvoa myöhään, kun kuitenkin olen päivän mittaan väsynyt. Tänään taisin pariin otteeseen nukahtaa, mutta eipä se juuri kauheesti virkistänyt. Kummallista, että väsyttää, kun kuitenkin hb noussut jo ihan hyväksi.
neronja rv 32+3
Viimeistä työaamua tässä vedellään ja kieltämättä olo on aika euforinen :D
Tuntuu oikeasti ihan hullulta, kun katsoo taaksepäin, et miten nopsaan aika on mennyt (ja mitä kaikkea syksyn aikana ehtikään tapahtua)...
Huomenna olis sitte se pitkää odotettu neuvola... Jokohan mäki saan tietää, paljonko sf-mitta tai esim hb on... :P Ja saankohan mä uuden todistuksen raskaudestani, et voin toimittaa sen Kelaan ja mahdollisesti joskus saada päätöksen heiltäkin... (alkuperäisestä kuulemma puuttuu la-merkintä kokonaan...)
No mutta. Nyt nuorten kanssa aamupalalle!!!
Luuk@ 30+5
Nopeasti kirjoitan, kun kaveri odottaa remppa-avuksi lattialaminaattia laittelemaan...on muuten oivaa hommaa tässä vaiheessa eloa. Hyvin pystyy istumaan lattialla ja painelemaan palasia paikoilleen...
Mä ostin tiistaina Itiksessä käydessäni Lidlistä inkivääritabletteja. Yritin ensin hakea niitä Multitabsin raskausinkiväärejä, mut ne oli loppu. Nyt ei sen illan jälkeen ole missään vaiheessa ollut yhtään paha olo, ei edes ällö, kun olen syönyt jälleen niitä kapseleita 2 kertaa päivässä. Ei päivällä eikä yöllä. Eivätkä lidlissä paljon maksaneetkaan...suosittelen siis!!!
Nonna ja Nallekarkki rv 30+1
Otapa Nonna remontointi rauhallisesti!
Kaksi viimeistä päivää mennyt vähän sumussa. Eilen käväistiin aamupäivällä esikoisen kanssa siellä lääkärissä, eikä tosiaan mitään syytä löytynyt, hampaiden lisäksi. Vaikka hammaslääkärit sanovat että hampaiden puhkeaminen ei aiheuta kuumetta, niin kyllä tämäkin lääkäri oli sitä mieltä että kylläpäs vaan aiheuttaa.. Eilen ei onneksi noussut kuume sitten enää äitiä ahdistavaksi ja hyvin oli mennyt iltapäivä mamman kanssa.
Neuvolassa kävin siinä sivussa, mittailemani sokeriarvot olivat erinomaisia, ei tarvitse enää seurata. Antoi muutaman liuskan vielä, että voin joulun aikaan (runsaiden aterioiden jälkeen) uteliaisuuttani tarkistaa mitä näyttää verensokeri. Kaikki oli ok, nyt on paino vihdoin lähtenyt nousuun, reilu 2 kg on tullut lähtöpainoon nähden (nyt oli tullut melkein 500 g/vko.. Toivottavasti tämä ei ole tahti), Kuopus veteli kuperkeikkoja ja ihan mukava reissu. Laittoi uuden lääkäriajan, tammikuun alkuun. Jos vaikka sitten pääsisi lääkärille asti.
Isäntäkin oli sitten saanut flunssan poikasen, eli siellä nyt kotona sairas hoitaa sairasta. Tosin esikoinen vaikutti terveemmältä kuin mies. Toivottavasti mies jaksaa kuitenkin touhuta ettei ihan lapsonen isäänsä väsytä..
Nyt muuten tarvin pikaista LAHJAIDEA-APUA!
Mulla on ongelmia hankkia veljieni vaimoille (avo ja avio) lahjoja! Hankalaa!! Aina kun oon hankkinu vain kahdelle veljelle, tottunut lahjomaan noita miehiä, niin vaikeampi keksiä naisille. Ideoita?
Ja tästä ideoita jakoon:
- Esikoiselle hankittiin lumilapio, oli hoidossa aivan innoissaan kun siellä saivat lunta lapioida. Edullinen, kestävä ja pihalla säilytettävä..
- Isoveljelle kirja: AC-DC:n tarina (en nyt muista oikeaa nimeä). Tykkää kyseisestä bändistä, jo teinivuosista.. Näitä eri bändin kirjojahan on useita, lieneekö nyt " muotia" , mutta jokaiselle varmaan löytyy omansa
- Hoitotädille löydettiin nätti lyhty (3,50 euroa) ja sinne sisälle ostin öljykynttilän
Nyt välillä töitä.
Ja olkaa kilttejä ja keksikää mulle jotain miten lahjoa noita kälyjä!!
Kiitooooos!
Mrs.Marple & Kuopus, rv 29+1
Olispa mielenkiintoista tietää, missä asennossa tämä meidän masuneiti on tällä hetkellä. Eilen illalla, kun olin rupeamassa pistämään Klexanea tuonne kylkipuolen masupoimuun navan korkeudelle, niin jalat kai sieltä työntyi, siis tosi kaukaa tuolta kyljestä. Täytyi sitten pistää toiselle puolelle. Nyt on vähän väliä tässä aamupäivällä ollut samaa hommaa, että navan korkeudelta tai pikkuisen sen yläpuolelta kyljestä työntyy jalat, mutta muualla ei sitten tunnu mitään eli päällään ei sit oo puskenut mihinkään päin. Pakko kai sen on rt:ssä olla edelleen, eipä siinä juuri vaihtoehtoja ole sen suhteen, mutta jotenkin se on tainnut tuota asentoaan kuitenkin vaihtaa.
neronja rv 32+4
Ihan ensin täytyy toivottaa Luuk@lle leppoisasti alkavaa mammalomaa! =) Mukava kun on yksi merkkipaalu tässä raskaudessa sinun kohdalla saavutettu!
Nonnalle en kauheasti suosittele remppahommia. Tuskin kukaan ammattilainenkaan noilla viikoilla laminaattia asentelisi... Tai miksipäs ei jos sulla on vointi hyvä ja jaksat siellä lattialla könytä (ja saatatpa olla ammattilainenkin)!=) Oikeastaan minäkin istun, konttaan, nousen ja laskeudun päivän aikana tosi monta kertaa tuon esikon takia. Ja toistaiseksi kaikki hyvin!
Mulle tuli mieleen noita lahjaideoita Mrs Marplelle. Jos pääset käymään Pentikin myymälään niin sieltä löytyy naisille ja pariskunnille loistavia valmiita paketteja (ja miksi ei miehillekin!). Pöytäliinat, kynttilät, aluset, pyyhkeet ja purkit ja purnukat on ainakin mun lahjalistoilla peruskamaa. Mulla ei ole kuin pari miestä joille hommailen joululahjoja ja koko ikäni olen taas satsannut naisten (siskot, äidit, kaverit, serkut) paketteihin! Ja tietysti jos itse haluat jotain tehdä, niin pipareita nättiin purkkiin niin siinä on!=)
Mulla on vaikeuksia miettiä itselleni lahjatoivetta. Mies kyselee kovasti ja haluaisi antaa muutakin kuin pelkän kylpytakin jota olen pyytänyt... Mutta eiköhän tuo nyt jotain löydä, tietää kyllä että tykkään aina korulahjoista!=)
Taisi olla Neronja joka oli ostellut muumikamaa jouluksi. Huomasin tänään sittarin mainoksessa että myyvät 10 euroo/muki joten pitäisi käydä hakemassa parit. On nimittäin hyvän mallisia ja hauskoja!
Mutta eipä tässä kummempia, kovasti potkii masukas edelleen ja hiivatulehdusta taitaa pukata, aloitan kolmen päivän Canesten-kuurin nyt illalla...
suko81 32+5
Kävin eilen lääkärillä ja paikat oli pysyneet kiinni ja kohdunsuuta hyvin jäljellä, sain luvan alkaa riehumaan: siivoamaan ja leipomaan ym. Eilisen leivoinkin sitten, 2 suklaakakkua 2, unelmatorttua, pipareita ja sämpylöitä, olisin tehnyt vielä jonkun suolaisen piirakan mutta mies käski rauhoittua;) On muutes uskomaton fiilis, ei voi uskoo todeksi että saan tehdä mitä vaan!!! Oon oikeesti kuin uudestisyntynyt!
Verensokerit oli ok, sf oli vähän keskikäyrän yläpuolella( en muista lukemaa), pää tuntui kuuleman hyvin kun teki sisätutkimuksen, oltiin vähän ihmeissään aluksi kun kuunneltiin sydänääniä ( ne oli 140-150) ja äänet kuuluivat navan seutuvilta että mitenkähän päin vaaveli siellä masussa oikein on mutta sitten sisätutkimuksen tehtyään lääkäri sanoi että ei siellä voinut muu tuntua niin hyvin kuin pää. Ihmeellisen ylhäältä sai ne äänet kuulumaan..
Lääkärissä ei siis tarvi enään käydä!!
Nyt salaatille ja hornetteja syömään (voi olla sitten yöllä kiva närästys mutta nuo hornetit on ollut mun intohimona koko raskauden ajan ja arvatkaa miten on välistä närästanyt..)
aurela ja masuasukki rv32+6
Ihan kateeksi käy tuota aurelan energiaa ja touhukkuutta ;-). Eilenkin just ajattelin, että meillä kyllä huushollissa näkyy tämä minun viime aikojen väsymys ja muutenkin tosi ärsyttävän tuntuista, kun normaalisti en väsymyksestä kärsi. Tuntuu, että sitä on kuin täi tervassa, kun kaikkea pitäis tehdä, muttei vaan virta riitä. Tänä aamuna nukuin jopa pommiin. Kännykkä herätti tuttuun tapaan klo 7, kiireesti sen sammutin, etteivät vieruskaverini (1- ja 5-v.) herää ja kuinkas ollakaan, heräsin seuraavan kerran 7.30. No, Luojan kiitos, koululaiset sain ajoissa lähtemään tienvarteen ja aamupalaakin ehtivät ottaa. Ihanaa, kun on taas viikonloppu ja sen jälkeen enää 5 päivää näitä aamuherätyksiä ennen joululomaa.
Jaahas, muistuipa juuri mieleen, että munhan piti kirjoitella ne joulukortit. Ei onneksi kovin montaa tarvitse. Päätin tehdä niin, että ne, joille ei pysty laittamaan sähköpostia, niin niille lähetän kortit. Ja niille, joilla on sähköposti, niin niille laitetaan meilinä kortti, jossa jouluinen kuva meidän kuopuksesta. Täytyykin lähteä nyt kirjoittamaan ne kortit, kun posti saattaa kulkea jo vaikka tunnin päästä. Eikös tänään oo viimeinen päivä, että voi lähettää niillä halvemmilla merkeillä... Tyypilliseen tapaan meikäläinen on viime tipassa... *huoh*
neronja rv 32+5
Niin se on taas viikonloppu käsillä. Ihan mukavaa..
Tango-mamalle vaan harmittelut että sulla on ollut jos jonkinmoista vaivaa, mutta hyvä että oot saanut nyt sitten levätä.
neronja: Joo koputtele vaan puuta siellä. Mulla kävi meinaan just niin, että kun omaa hyvää vointiani ääneen ihmettelin ja kiittelin, niin eipä mennyt aikaakaan kun sitten oli jos jonkinlaista jomotusta. Toivotaan kuitenkin ettei sun kohdallasi näin käy.
Nonna-80: Oon huomannut myös omalla kohdallani sen, että unirytmi on oikeasti ihan sekaisin. Voisin iltaisin valvoa vaikka kuinka myöhään ja sitten taas aamulla nukkuisin vaikka iltapäivän puolelle. Ja vaikka kuinka sitten yrittää aamuisin herätä aikaisemmin niin kuitenkin illalla menee yhtä myöhään.
Mrs.Marple: En voi kyllä muuta kuin olla kateellinen, että olet noin paljon saanut aikaan. Kovasti suunnittelen kaikenlaisia leipomisjuttuja, mutta en kuitenkaan koskaan saa aikaiseksi mitään. Jos saisi edes piparit ja tortut leivottua.
iitulii72: Ihana kuulla, että virtaukset oli ok! Toivon todella, että nyt pääset ilman murheita loppuun saakka.. Eihän se ole kiva koko ajan jostain murehtia. Ai sulle tehdään sektio..? No, ainakin sinä tiedät sitten tarkalleen koska teille pikkuinen nyytti kainaloon ilmestyy.. Sehän siinä sektiossa ainakin on se hyvä puoli. Muut kun helmikuun tienoilla tuskailee että koskakohan on aika lähteä, niin sinä voit olla levollisin mielin sen suhteen..
Vimpula puhui alennusmyynneistä.. Minäkin odotan jo että pääsis kauppoihin ryntäämään ja haalimaan paljon pieniä vaatteita. En vaan ole kauhean paljon aikaisemmin noita vauvanvaatteita joulunjälkeisestä alesta katsellut, niin mietinkin että onko yleensä tuossa alennusmyynnissä vauvanvaatteita juurikaan? En tiedä sitten.. Kai niitä ainakin jonkun verran on.
jonttu82: Aika hyvin olet pysynyt, jos ei ole sataakaan grammaa painoa tullut. Mulla on tullut myöskin joku 6kg lähtöpainoon, eli aika hyvin.
Lämpöpusseista: Mä en ole oikein missään vaiheessa miettinyt asiaa. Jotenkin on vaan tuntunut, ettei se ole meidän juttu. En siis ole ajatellut sellaista hankkia. Varmasti se on kätevä, mutta en usko että ihan meille.
Valentine80: Tosi harmi, että sulla on noin voimaton olo. Onko sulla mitattu hb? Jospa nyt sun tarttis alkaa syömään ainakin jotain vitamiineja. Ja toi on kyllä varmasti ikävää, jos ihmiset vain toteaa noin.. 9 viikkoa voi olla todella pitkä aika varsinkin jos olo on ihan hirveä.
täysikuu81: En tiedä saisiko tollaisia toivomuksia ennenaikaisesta synnytyksestä sanoa ääneen, mutta pakko myöntää että olen samoin itse kyllä ajatellut välillä. Välillä vaan on niin malttamaton olo, kun tuntuu että helmikuu on niin mielettömän kaukana, mutta voin lohduttaa, että kunhan vuosi vaan vaihtuu, niin yhtäkkiä se helmikuu onkin ihan ovella. Uskon, että tunne siitä, että helmikuu on niin kaukana johtuu varmasti siitä kun tossa on toi vuodenvaihde välissä. Itse toivoisin niin paljon, että pikkuinen haluaisi syntyä vaikka viikolla 38 tai 39 ja toivon, ettei menisi sinne viikolle 42 asti..
Kiva kuulla teidän sairaalakassien sisällöstä.. Itsekin kun olen miettinyt sitä täällä pääni puhki että mitä sinne sitten OIKEASTI tarvitsee mukaan ja mitä ei. Toisaalta, meillä on se hyvä puoli, että synnytyssairaalalle ajaa ehkä 10 min, joten jos jotain jää niin sen kyllä sitten saa myöhemminkin haettua.
TOPPAHAALARIKYSYMYS: Kuinkakohan paksu tuon haalarin pitäisi sitten oikeasti olla? Tilasin netistä haalarin ja nyt mietinkin että onkohan se riittävän paksu. Haalarin alle varmasti tulee sitten laitettua kuitenkin aikalailla vaatetta ensimmäisinä viikkoina ennen kuin sää lauhtuu.. Mietinkin sitä, että jos pikkuinen nyt syntyy just LA:n tienoilla niin silloin on helmikuun puolväli, sitten menee kuitenkin pari viikkoa ennen kuin saa ulos lähteä, jolloin saattaa olla jo maaliskuu. Maaliskuuhan sitten jo lasketaan kevätkuukausiin, joten tarvitaankohan TODELLA paksua toppahaalaria missään vaiheessa? Tietenkin kun sairaalasta lähdetään, mutta sillonhan kuitenkin mennään autolla. En mä tiedä.. Tosi vaikeaa ajatella tällaisia kun ei ole aikaisempaa kokemusta. Muutenkin olo on tosi epävarma sen suhteen, että osaankohan sitten pukea lapselle tarpeeksi päälle ettei tule kylmä tai osaankohan pukea tarpeeksi vähän ettei pieni ihan paistu jos vaikka vaunujen kanssa liikutaan.
suko81: Saas nähdä sitten tuleeko teille prinssi vai prinsessa.. Aika jännää. No, ei enää montaa viikkoa kun sekin selviää..
JOULULAHJOISTA: Mulla on vielä lähes kaikki lahjat ostamatta. Jotenkin on vaan jäänyt hoitamatta sekin puoli. Onneksi on kuitenkin suurimmalle osalle lahjat jo valmiiksi mietittynä, pitää vaan käydä ne siis ostamassa.
luuk@: Onnea työpäivien päättymisen johdosta! Nyt vaan sitten nautiskelet.. :)
aurela: Kadehdin myös sinun tarmoasi.. Tuntuu ettei itsellä löytyisi kiinnostusta mihinkään suuntaan. Ja kiva että neuvolassakin oli kaikki ok.
Sitten omaa napaa: Kävin tänään taas ylimääräisen kerran neuvolalääkärin luona noiden alavatsa- ja häpyluukipujen takia. Sainkin sitten matkaani sieltä sairaslomatodistuksen, joten saikulla ollaan sitten äitiysloman alkuun asti. Tai oikeastaan saikkua on vain ensi viikko, koska sitten alkaakin koulujen joululoma (minullakin alkaisi silloin ko loma), jonka jälkeen sitten alkaa äitiysloma tämän kuun vika päivä. Ihan mukavaa, että saan levättyä, mutta tyhmää on se, että en oikeasti osaa olla tekemättä mitään. Yksin kotona oleminen on yksi ikävimmistä asioista joita tiedän, varsinkin kun ei ole mitään tekemistä. Ainahan sitä voisi vaikka imuroida yms. mutta kun sekin aiheuttaa supistuksia. Tämä mun kipuiluni nyt on mennyt vain pahempaan suuntaan, nykyään kävellessä tuntuu lähes koko ajan kipua, seistessä samoin ja joskus jopa istuessa tuntuu pahalta. Joten eipä ole ruusuista mun odotus tällä hetkellä.. Mutta yritän kuitenkin lohduttautua sillä ajatuksella, että asiat voisivat olla huonomminkin. Ja toisaalta, kärsin vaikka kaksinkerroin pikkuisen takia. :)
Nyt mä kuitenkin menen syömään jotain ja annan muidenkin kirjoitella..
Suan ja Nuppu oliskohan sitten.. 31+2 (?)
Vielä vähän tukkoinen olo, ja todella väsynyt olo ollut pari päivää, mutta ehkä se tästä.. =] tänäänkään en ole vielä oikein mitään saanut aikaiseksi, postiin kiikutin kummilapsen joululahjan, ja vähän siivoilin. Ja lounaankin ehdein jo syömään.. =] Nyt pitäs lähtee vanhempien luokse, jos vaikka innostuis koiran kanssa lenkkeilemään pienen metsälenkin. Joku kirjoitti että hienoa kun tuli viikonloppu.. =] mulla ei oo kyllä yhtään viikonloppufiilis, mies on taas koko viikonlopun töissä (ja vielä iltavuorossa) joten itsekseni koitan saada ajan kulumaan...
Aamulla mittailin taas sokeriarvoja, harmittaa kun oli nyt ekan kerran se tunnin arvo aamupalan jälkeen korkeella, vaikka söin ihan samanlaisen aamupalan kuin muinakin aamuina! En tajuu... joku maaginen juttu vaikutti niin että se arvo oli vähän yli.. =/ Mut eipä auta kuin huomenna mitata aamulla taas uudelleen, ja katsoa mitä silloin tulee tulokseksi. Ja jos ne arvot nyt alkaa olemaan korkeella, niin ens viikon neuvolassa ottaa asian puheeksi. oon nyt silti vähän luistellut mittauksista, kun toi flunssa vei kaikki voimat ja ei tullut oikeen kunnolla alkuviikosta syötyä. Kuumaa mustaherukkamehua ja glogiä olen koittanut nauttia.. =] Ja ehkä ne on auttaneetkin, kun olo on parempi. =]
Jostain luin että vauvan pitäs näillä viikoilla painaa (tai painoarvio) noin 1800g. Vähän ihmetyttää, että mistäs sen nyt sitten tietää onko se tuolla masussa kasvanut normaalisti ja painaako jo tuon verran... =] kun tuntuu että maha ei ole kasvanut lainkaan viimeisestä ultrasta, jossa painoarvioksi saatiin sillon 1,3kg (rv 29+2, normaalikäyrällä oli). Vai tuntuuko se vaan itsestä että maha ei kasva.. =] kun sitä kuitenkin tuossa joka päivä katselee.. =] ja kun sitä painoakaan ei ollut itselle tullut lisää..
Mutta nyt lähden maalle! =]
jonttu rv 32+3
Te ootte ihania kun jaksatte kirjoittaa aina henk.koht nimimerkille, itse oon niin huono siinä. Niitä on niin tosi mukava lukea!
Nukuttiin tänään ihmeen pitkään lasten kanssa, kymmeneen, ihana oli nukkua mutta tuntuu heti että päivästä on jo paljon kulunut kun normaalisti nousen seitsemän aikoihin.
Tehtiin lasten kanssa ikkunaan silkkipaperista kynttilöitä, liimattiin ne maidolla ikkunaan, kirjoittelin joulukortteja ja pesin ikkunat, vielä ois perjantain siivousurakka tekemättä... Nyt voin oikeesti sanoa että laiskottaa, mutta kun koko viikonlopulle on ohjelmaa synttäreitä, illanistujaisia ja joulujuhla niin ei vissiin muu auta kuin aloittaa se urakka...
Kaikille voimahalit ja hyvää viikonloppua!
aurela ja masuasukki rv33!!!!!!!!!!!!!!!!
Ensiksi siitä lämpöpussista. Kävin liikkees katsomas sitä ja se uusin malli on nyt tehty sopimaan 3 ja 5-pistevöille. Myyjä vaan sitä sanoi, että 3-pistevöille se on hyvä, mutta 5-pistevöissä siinä on olkapäiltä alas asti avattava molemmin puolin tarranauha-aukot selästä auki, eli niin lämmin ei välttämättä ole ja kätevä kuin 3-pistevöillä käytettäessä. Osa tosiaan turvaistuin merkeistä tekee 3-piste ja toiset 5-pistevyö turvakaukaloita.
neronja: Valittelit väsymystä. Mä oon ollu tosi väsynyt pari päivää, tuntuu et ei jaksais edes ruokaa tehdä. En tiedä onko hemoglobiini laskenut kauheen alas. Kauheesti vaan väsyttää, inhottava olo tila.
suan: Joo, mut tosiaan leikataan ja erilaisessa jännityksessä sit elelen helmikuussa. leikkauspäivän saan tammikuussa varmaan tietää. Mul oli eka synnytys hätäsektio (Viikolla 39 kävin sairaalassa, kun en tuntenut vauvan liikkeitä, mut sit se oli turha käynti, kaikki oli hyvin. No sit 40 viikolla taas en tuntenut sinä päivänä liikkeitä.Olin jo nukkumas, kun aattelin et uskaltaiskohan soittaa taas sairaalaan. No soitin ja ne pyys käymään. No, hoitsu kuunteli sydänäänet ja sanoi, et kyllä taas tulin ihan turhaan, olin kyllä nolona. Mut siel on tapana, et aina lääkärin täytyy kans tutkia ja niinhän siin kävi, et vauva säästeli voimia ja lääkäri leikkas heti ja sanoi leikkauksen jälkeen, et oli onnea kun tulin yöllä sillä aamulla olis voinut olla kaikki toisin!!!! Toka raskaus oli suunniteltu sektio, en osannut pelätä etukäteen. Mul jäi leikkaukses joku suoni mahas auki ja vuosin leikkauksen jälkeen kauheesti verta. Aina kun mahaa painettiin niin verta tuli hirveesti. Mut kaikki meni lopulta hyvin. Nyt täytyy myöntää, et koko sektion yritän vaan työntää pois mielestä. Vähän hirvittää, eikä ihan vähän, mut muuta mahista ei ole kuin mennä leikkaukseen.) Kohtu on leikkauksien takia heikko leikkauskohdalta, eli supistukset on kuulemma huonoksi. Tää on varmaan mun vika raskaus, en varmaan saa enää lupaa neljänteen. Se on kuulemma yksilöllistä kuinka kohtu korjaa noi leikkausarvet.)
Mites te helmet vietätte joulun? Ootteko kotona, omilla vanhemmilla vai anopilla?
iitulii72 30+2
Nyt alkoi talviloma!
Tai paremminkin joulusiivousloma, ens viikko menee siis paikkoja järjestellessä ja viimeisiä paketteja paketoidessa ja leipomuksia leipoessa..
Iitulii kyseli joulun vietosta: Olen kutsunut lähisuvun meille aatonaatoksi (eli molempien äidit ja sisarukset), aattona ollaan ihan perheen kesken kotosalla. Joulupäivinä sitten taas kierrellään sukulaisissa ja välipäivät olenkin töissä (viimeiset ennen äitiyslomaa!). Sen jälkeen kun esikoinen syntyi niin aatto kotona alkoi kuullostaa hyvältä, sitä ennen ajeltiin koko joulu ja ei oltu aattona koskaan kotona.. Tuli vähän rankkoja jouluja.
Parempi näin, varsinkin kun nyt tulossa toinenkin niin kahden lapsen kanssa ei varmasti lähdetä minnekään aattona..
Mrs.Marple & Kuopus (ja Esikoinen jolla UHMAAA)
Heippa!
Mun viime päivien väsymys voi johtua myös siitä, että vähän on ollut flunssainen olo, kurkku on ollut inhottavan kipeä. Mun esikoinen tuli eilen kuumeeseen ja sai sit nukkua meidän vieressä. Hän oli yöllä kääntynyt sängyssä väärinpäin ja mä heräsin yöllä siihen, kun sain täysillä jalan silmään. Olin varma, et tulee musta silmä, mutta ei onneksi. Ei oo kyl mahan kannalta turvallista nukkua lasten kanssa samassa sängyssä, ainakaan isojen lasten kanssa. Siirryin sit sohvalle jatkaan unia.
Siirtelin pari päivää sit vauvan vaatteita makuuhuoneemme uuteen kaappiin, jossa lasiovi. Sit tajusin, et vaatteiden väristä kyllä muut tunnistaa, että poika on tulossa. Pakko siirtää vielä vähäksi aikaa vaatteet kodinhoitohuoneen kaappiin. Kyllähän moni tyttö tietenkin pitää sinistä vaatetusta, mutta minut tuntien tytöt oli sit vaaleanpunaisessa, joten...
Täällä ei ole vieläkään lunta, tosi harmi! Olisi niin ihana lähteä pulkkamäkeen lasten kanssa. Enää reilu viikko jouluun ja +-asteita on tännepäin luvattu. Mutta yhdessä yössä kaikki voi tietty muuttua.
iitulii72 30+3
Joulusiivouksia on tehty oikein urakalla, jostakin tuota energiaa tuntuu löytyvän. keittiön kaapit, liinavaatekaappi ja lastenhuoneet alkaa olla järjestyksessä, leiponut olen paljon ja piparkakkutalo tehty. Huomenna aion iskeä vaatehuoneen kimppuun. Välillä on pakko kyllä rauhoittuakin ja oikaista hetkeksi. Seisominen ei tee hyvää liitoskivuille ja onpa tässä muutamana iltana supistellutkin, ei kivuliaasti mutta tuntuu silti epämukavalta.
Ensi viikolla olisi pakko käväistä töissäkin katsomassa kuinka alaiseni ovat siellä pärjänneet. Yhtään en kyllä ole töihin kaivannut ja suorastaan huokaisen helpotuksesta kun saan luovuttaa työpuhelimeni seuraajalleni. Ei tämä oikein lomaa ole kun työpuhelin soi jatkuvasti ja silti pitää olla vastuussa yksiköstä vaikka olen kotona. Tämä siis siksi kun ei pariksi viikoksi saa sairaanhoitajan sijaista mistään.
Tänään aion lähteä ostamaan loput joululahjat, mies jääköön lasten kanssa kotiin. :)
Mauiii rv 30+2
[b]Jonttu82[/b] kyseli sairaalavarustuksesta. Mulla ei ole mitään listaa vielä tehtynä, mutta jotain kommenttia voisin heittää näin kylmiltään.
[b]Lehdet[/b] ovat olleet ehdotonta ajankulua ainakin itselläni. Kirjoihin en ole malttanut sairaalassa keskittyä, mutta on ollut kiva, että aina on halutessaan voinut jotain lukaista. Lisäksi muistelisin, että joku toi aina päivän iltapäivälehtiä tullessansa ja niitä tuli kyllä luettua.
[b]Liivinsuojia ja imetysliivejä[/b] tarvitsin molempien sairaalassaoloaikana. Onhan näitäkin saatavilla jonkinlaisia sairaalasta, mutta ovat ainakin oman kokemukseni mukaan aivan kauheita. Rintsikat tyyliin sota-ajalta ja liiveihin tarjottiin suojiksi jotain kovia paperiliinoja...
[b]Herkkuja[/b] voi toki olla, mutta ainakin itse sain vierailta läjäpäin suklaata ym. karkkia eli niitä voi halutessaan " tilata" . Osastolla on tosi hyvä välipalavalikoima jogurtteja, hedelmiä, voileipäaineksia ym. eli aina nälän tullessa voi käydä tankkaamassa jääkaapilla.
[b]Musiikkia[/b] mulla taisi olla esikoisen synnytyksessä mukana, kun joku sitä suositteli. Vaikka oltiinkin salissa viitisen tuntia, en kyllä mitään levyjä ehtinyt soittelemaan. Kuunneltiin radiosta Ilveksen lätkäpeliä ;-). Toki joku voi tykätä kuunnella musiikkia osastolla, mutta itse halusin olla varsikoisen esikoisen kohdalla valppaana kuulolla, jos vauva rupeaa heräilemään tai muuten kitisemään.
[b]Kännykkä[/b] on varmaan kaikilla mukana, mutta se on tosiaan aivan ehdoton juttu! Ainakin itse soittelin ja lähettelin viestejä sairaalasta läjäpäin. Oli ihana olla ystäviin yhteydessä ja kyllä synnytyksen jälkeen on niin fiiliksissä, että haluaa jakaa kokemukset mahdollisimman monen kanssa. Teknisistä laitteista tietty kamera on myös ehdoton!
[b]Muistiinpanovälineet[/b] olivat ainakin mulle tarpeen erityisesti esikoisen synnytyksestä. Kirjoittelin sairaalassaoloajalta jonkinlaista päiväkirjan tyylistä ja merkkailin sinne, jos tuli jotain uutta ja ihmeellistä opittavaa vauvanhoidosta. Noita rivejä on ollut jälkeenpäin mukava lukea ja onpa vihkosesta etsitty huonekavereiden yhteystietojakin ym.
[b]H&M:n kesäkuvasto[/b] oli mulla viimeksi mukana. Kuulostaa varmaan huvittavalta, mutta siellä fiilistelin ja merkkailin uudelle tulokkaalle tilattavia vaatteita - oli kerrankin aikaa shoppailla rauhassa ;-).
[b]Alushousuja[/b] ottaisin mukaan muutamat. Toki ekoina päivinä kannattaa käyttää sairaalan verkkohousuja, mutta jos sairaalassaoloaika vähänkin venyy ja vuoto ehtii vähentyä, vaihtaa mielellään omiin alushousuihin. Niiden kannattaa olla kuitenkin tosi miellyttävät ja löysät, etteivät turhaan hankaa.
[b]Hygieniatarvikearsenaali[/b] kannattaa ottaa kokonaisuudessaan mukaan ;-). Itselleni oli ainakin tärkeää, että joka aamu kävin suihkussa, pesin hiukseni ja vähän meikkailin. Vaikka vauvat eivät kai niin hajusteista välitä, oli ihanan piristävää pestä itsensä jollain hyvältä tuoksuvalla saippualla. Hiustenkuivain/fööni oli lisäksi itselläni ihan ehdoton ;-).
[b]Vauvalle[/b] tietysti kotiutumisvaatteet, mutta meillä mies on kiikuttanut molemmille lapsille muutaman oman bodyn, kun ollaan jouduttu olemaan sairaalassa hiukan pidempään (esikoinen oli keltainen ja kakkosella epäiltiin sydänvikaa). Toki sairaalan vaatteita kannattaa ehdottomasti käyttää, mutta varsinkin paidat olivat vähän sitä sun tätä (hihat puolipitkiä tai liian lyhyitä ja bodeja ei pahemmin ollut), joten oli kiva pukea vauva kunnon lämpimään bodyyn. Mutta tosiaan tämä riippuu täysin sairaalasta ja sen hetken vaatetilanteesta eli etukäteen en ottaisi mitään ylimääräisiä. Jonkun kivan pienen pehmolelun voi ottaa hyvin vauvalle mukaan sänkyyn. Ainakin itselleni oli tärkeää, että joku unilelu oli sisustamassa muuten melko ankeaa sairaalasänkyä ;-).
[b]Mikrossa lämmitettävä kaurapussi[/b] oli tarpeen erityisesti esikoisen aikaan. Silloin lainasin sairaalalta, mutta pussi oli aina jossain varattuna. On tosi kätevä lämmittämään rintoja ennen syöttöä/pumppaamista, jos/kun maito pakkaantuu. Lisäksi kärsin pää- ja niskasärystä molempien jälkeen (en tiedä johtuiko ryhdin muuttumisesta maidon nousemisen takia vai mistä), joten lämmitin hartioita useasti kaurapussilla. Tokasta mulla oli oma mukana ja oli kyllä kovassa käytössä.
[b]Imetystyynyn[/b] ostin sairaalasta ekan kohdalla ja sitä käytin paljon. Toki näitäkin oli muutama osastolla, mutta kaurapussien tapaan olivat kovasti käytössä ja muutenkin oli kivempi käyttää omaa kuin sellaista, joka oli usean maitoroiskeen/puklun tahrima.
Tässä nyt jotain, mitä tuli mieleen. Osa turhamaistakin varmaan, mutta näillä ajatuksilla itse rupean laukkuani pakkaamaan sitten joskus.
t. Jogu (31+0)