Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

määräaikainen työsuhde ja työsuhteen loppuminen!onko tämä ihan oikein?

Vierailija
08.11.2008 |

olin päiväkodissa töissä ja minulla oli märäaikainen työsuhde joka oli sopimukseen laitettu loppuvaksi 3.11.08 suullisesti oli puhe että jatkuu joulukuun loppuun. no työsuhde ei jatkunutkaan ja sanottiin että eivät saa palkata enään ryhmään uutta sijaista koska sille ei ole tarvetta.

eilen kun hain tavaroitani työpaikalta siellä olikin uus sijainen jonka sopimus on tehty joulukuun lopuun. onko tämä ihan laillista touhua tehdä näin?

työni hoidin hyvin ja noudatin työaikoja yms.. mitään valittamista ei pitäisi olla paitsi se että lapseni oli muutamaan otteeseen kipeä ja olin kotona silloin ja toimitin lääkärintodistuksen pomolle.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kuulut liittoon, ota heti maanantaina yhteyttä sinne.

Vierailija
2/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritin jo eilen sinne soittaa mutta oli jo mennyt kiinni.

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se oli pitävä (mutta jos oli vain jossittelua, silloin ei)

Tuliko toinen juuri sinun ryhmääsi? Se ei ole hyväksyttävää, jos perustetta ei ole.

Vierailija
4/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sopimus toden näköisesti jatkuu joulukuun loppuun.

yhtäkkiä 3 päivää ennenkun sopimus loppui ilmoittaa pomo että ei jatkukkaan.

ja valehtele syyn.

-ap-

Vierailija
5/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun tilalleni.paikalle johon pomo sanoi 3 päivää ennen sopimuksen loppumista että sopimusta ei jatketa koska ryhmään ei saa palkata uusia kun on tarpeeksi henkilökuntaa.

kaikki muut tässä ryhmässä kauhistelivat tilannetta "ai kamalaa mitne me nyt pärjäämme kun ei ole tarpeeksi työntekijöitä"

tänän eräältä opiskelijalta joka oli ryhmässämme harjoittelussa kuulin että jo viimeviikolla olivat puhuneet kahvihuoneessa kun minä en ollut paikalla että ti aloittaa uusi työntekijä.

eli koko porukka oli mukana valehtelussa.

-ap-

Vierailija
6/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomasivat tämän ja tuli kiire etsiä uusi?

Vierailija
7/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen iltaopiskelija..päivät käyn töissä ainakun jossain töitä on.

-ap-

Vierailija
8/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että todenäköisesti jatkuu joulukuun loppun ei ole suullinen työsopimus.

Vierailija
9/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä työntekijä tuli tekemään samaa sijaisuutta jota sinä teit, menettely on laiton. Eli jos teit vaikkapa jonkun hoitovapaan sijaisuutta ja henkilö jatkoikin hoitovapaata vielä, työnantaja ei voi vaihtaa sinun tilallesi toista työntekijää.

Suullinen sopimus on pätevä jos on todella sovittu että työt jatkuvat, mikään ehkä/ mahdollisesti /todennäköisesti sen sijaan ei ole vielä sopimus. Mutta tuo ylläoleva pätee joka tapauksessa, olipa suullisesti sovittu mitä tahansa.

Vierailija
10/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on IHAN PAKKO jatkaa?? Määräaikainen on määräaikainen. Todennäköisesti jatkuu ei ole sopimus vaan olettamus.

Ja ilmeisesti sinun ei katsottu olevan joko ammattilisesti tarpeeksi hyvä jatkamaan tai sitten et ole sosiaalistunut työyhteisöön...

Vierailija
11/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa kysyä miksi sopimusta ei jatkettu, koska tuollainen jää vaivaamaan mieltä pitkäksi aikaa. Joku syyhän siihen on, että samaa sijaista ei ole otettu toista kertaa. Jos tosiaan olisi niin, että on sanottu työn varmasti jatkuvan, olisi laittomuus kyseessä.

Vierailija
12/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä työntekijä tuli tekemään samaa sijaisuutta jota sinä teit, menettely on laiton. Eli jos teit vaikkapa jonkun hoitovapaan sijaisuutta ja henkilö jatkoikin hoitovapaata vielä, työnantaja ei voi vaihtaa sinun tilallesi toista työntekijää.

Tottakai voi ottaa toisen jatkamaan jos ap:n oma sopimus loppuu.

Vierailija
13/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen on määräaikainen. Todennäköisesti jatkuu ei ole sopimus vaan olettamus.

Ja ilmeisesti sinun ei katsottu olevan joko ammattilisesti tarpeeksi hyvä jatkamaan tai sitten et ole sosiaalistunut työyhteisöön...

Kahvipöytäpuhe ei ole suullinen sopimus. Jostakin syystä sijaisuutta haluttiin jatkamaan joku toinen ja se asia ei ole sinun ongelmasi. Voihan olla esim. että tuolla toisella on olemassa oleva sopimus jossain toisessa yksikössä (ja työtä ei ole siellä tarjota) ja tuolloin työnantaja on velvollinen tarjoamaan paikkaa hänelle.

Vierailija
14/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli

-onko tosiaan vaikkapa kunnalla vakutuinen jatkuvassa työsuhteessa oleva henkilö, jonka entisessä työpaikassa on lapset vähentyneet ja hänet siirretty toiseen päiväkotiin --->ap:n sopimusta ei jatkettu koska töitä oli tulossa tekemään vakituinen työntekijä eri toimipisteestä.

-Onko tuo henkilö todella määräaikainen jne. ettei ole esimerkiksi työharjoittelija/tukityöllistetty tmv.

-Ja määräaikaista sopimusta EI OLE PAKKO JATKAA, se vaan loppuu siihen päivämäärään kun on sovittu, ei irtisanomisaikoija jne. se vaan loppuu. Ei ole velvoitetta palkata määräaikaisen työsopimuksen jälkeen (pois lukien tapaukset joissa määräaikaista työsopimusta on ana vaan jatkettu---> se tulee vakinaistaa)

Vierailija
15/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusi työntekijä tuli minun tilalleni tekemään sitä samaa sijaisuutta eli sairasloma sijaisuutta.

hän ei ole missään vakituisessa työssä vaan pomppii päiväkodista toiseen tekemään sijaisuuksia.

eniten minua tossa häiritsee se että VALEHTELIVAT koko porukka minulle päin naamaa että töitä ei ole!

olisivat edes kertoneet oikean syyn.

-ap-

Vierailija
16/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikinä ei kukaan mitään sanonut että eivät olisi tykänneet minusta tai huomautaneet että tekisin työni jotenkin huonosti tms..

ryhmän lto ei kyllä minusta pitänyt erityisemmin joten uskon että hänellä oli sormensa pelissä koska eilenkin meni niin paniikkiin ja alkoi selittään omista määräaikaisuuksistaan.

silloin kun sain 3 päivää ennen tietää että sopimusta ei jatkettukkaan pomo ei itse minulle sitä kertonut vaan lto kertoi että pomo sanoi kokuksessa että sopparia ei jatketa enään. soitin pomolle ja kysyin miksi näin myöhään sen ilmoittaa yms.. ja vastaus oli koska ryhmässä on liikaa työntekijöitä.

-ap-

Vierailija
17/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärähtää. Muistan aina muistuttaa, että: Jos määräaikasen työsopimuksen jälkeen laitetaan uusia vuoroja työvuorolistaan eikä ole tehty uutta sopimusta, on työsuhde vakituinen heti kun olet mennyt töihin. Eli, jos sopimus loppuu 15.12. Uusia vuoroja merkattu listaan 16.12 alkaen. Menet töihin 16.12 eikä ole vielä tehty uuttaa sopimusta, työsuhde katsotaan hiljaisesti pidennetyksi ja se on silloin toistaiseksi voimassa oleva.

Vierailija
18/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä toisella työntekijällä onkin jo aikaisemmin kirjoitetu työsopimus, mutta töitä ei ollutkaan siinä paikassa jos hänen piti alunperin olla?

Soita nyt ihmeessä heti maanantaina sinne liittoon ja pyydä apua tilanteen selvittämisessä.

Vierailija
19/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun sopimus on määräaikainen ja tekee tietyn ihmisen sijaisuutta pitkään, esim. sairasloman sijaisuutta. Vaikka sopimus on määräaikainen ei voi kesken kaiken vaihtaa sijaista toiseen tekemään saman ihmisen sairaslomaa, se on laitonta. Samoin on jos on ollut monta vuotta saman työnantajan alaisena, ei voi palkata tilalle uutta työntekijää hänen tilalleen, koska on ollut monta vuotta töissä samalla työnantajalla.

Valitettavasti tämä ei päde käytännössä. Itelle käynyt myös niin, uusia työntekijöitä tuli ja he tekevät täysiä listoja, mutta mulle tulee vain viikko pari silloin tällöin, vaikka olen ollut 2 v talossa ennen uusia tulokkaita. Nyt onneksi pääsen piakkoin töistä pois ja aloitan äippäloman. Sitten kun palaan töihin, en todennäköisesti mene enää samaan paikkaan töihin vaan toiseen (sama työnantaja joka tapauksessa, vaikka paikkaa vaihdan)

On törkeää nakkoa ihmisiä talosta ulos ja sisään niinku perunasäkkejä. Mutta asia kun on niin, että se on se naamataulu joka asiat sanelee...

Vierailija
20/22 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Keksitty esimerkki, mutta mahdollinen!)

Kaupassa on töissä vakituista (A, B, C, D, E), joista yksi jää (henkilö A)äitiyslomalle+mahdolliselle hoitovapaalle. Hänen tilalleen palkataan määräaikaisella sopimuksella työntekijä Y.

Kaupassa on eri osastoja, A ja B vastaavat naisten vaatteista, C miesten ja D lasten vaatteista, E on kassalla.

Y paikkaa A:ta määräaikaisena naistenvaateosastolla, ja hänen sopimuksensa on tehty ajalle 1.1.-1.9. Elokuussa päätetään että liikkestä lopetaan kokonaan lasten vaatteiden myynti ---> D:lle ei enää ole töitä.

A ilmoittaa että jää hoitovapaalle, ja on puhuttu ettö hos niin käy Y:n määräaikaista työsopimusta jatketaan. Mutta työt ovat oleellisesti vähentyneet koska yksi osasto on suljettu.

Minusta tuossa esimerkissä se D siirtyy tekemään Y:n hommat, ja tämän työsopimusta ei jatketa. Eli vakituisessa työsuhteessa oleva ajaa sen määräaikaisen ohitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä