Lentomatkustus pienten kanssa - välttämätöntä vai junttia?
Tuolla "häiritseekä lasten kitinä lentomatkaasi" -ketjussa muuan mamma nimitteli junttimaisiksi perheitä, jotka eivät lentomatkusta pienten lasten kanssa. Mitä mieltä olet? Kuuluuko lentomatkailu jokaisen alle kouluikäisen perusoikeuksiin, jota ilman heistä tulee väistämättä juntteja?
Itse koen, että muutaman vuoden tauko lentomatkailussa on pelkästään hyväksi sekä perheelle että luonnolle. Jatkuvasti lentomatkailevien perheiden ekologinen jalanjälki ehtii kasvaa melkoisen suureksi jo siihen mennessä, kun lapset vasta alkavat muistaa hiukan matkastaan. Kouluikäisille matka voi jo toimia maailmankuvan avartajana, mutta en oikein usko, että pelkkä lämpimässä vedessä lotraaminen kehittäisi ketään.
Kommentit (29)
Mielenkiintoista on että ainoastaan juntit puhuvat junteista..
vaikka sitten vähän harvemmin. Mekin satsaamme laatuun, ei määrään. Viimeksi lomailtiin ulkomailla 4 vuotta sitten. No, työn puolesta tulee lennettyä mannerten välilläkin, mutta ne matkat jäisivät kyllä väliin, jos itse saisin päättää.
Oulusta Helsinkiin, siitä lahden yli Tallinaan 1,5-3 h ja Tallinnasta taas linja-autoon ja jo 20 tunnissa on Roomassa. Linja-autoissa on kaikki mukavuudet, mukavat istuimet, ilmastointi, tv:t joissakin jopa omat, autoemännät, ruokailut kuuluu hintaan yms. Ja jo matkan varrella näkee maisemia.
Noin pääsee myös todella edullisesti Euroopan kiertomatkalle, esim. Eurolinesilla on 15 vrk matkakortteja joilla saa matkustaa voimassaoloaikana niin paljon kuin haluaa yms.
Kuluttavat vähemmän ympäristöä kuin lentomatka.
Riippuu siitä, mihin on menossa. Meillä miehen suku asuu Etelä-Euroopassa, me Oulun korkeudella. Aika pitkät lomat saa olla, että ehtii linjurilla perille kolmen lapsen kanssa... Ja sitäkin venyvämmät hermot ;-D
Katsoin huvikseni Eurolinesin sivut, ei siellä ollut edes määränpäävaihtoehdoissa meidän kohdettamme Espanjaa. Katsoin Via Michelin -sivuilta huvikseni välimatkan ja matkustusajan: Oulu-Sevilla oli 49 h 22 min (ilman pysähdyksiä) ja 4720 km. Ei tuota aivan putkeen ajeta kolmen 0-5 -vuotiaan kanssa, ei bussilla saati omalla autolla myöskään. Yövyttävä olisi jossain vähintään yksi yö mennen tullen, ja siihen tuo ajoaika päälle niin helposti saa 6 vrk kulumaan pelkkään bussissa istumiseen... Mieluummin lennämme vuorokauden ja olemme kuusi perillä kuin päinvastoin. Mutta kukin tavallaan.
Me ollaan matkustettu paljon lasten kanssa ja ovatkin tottuneita matkaajia jo.
Mitä se kellekään kuuluu, jos minä kulutan, saastutan ja kuormitan ja opetan vielä lapsetkin siihen... Minun valintani, minun oikeuteni ja minun tarpeeni.
> Pariisi teki niin voimakkaan vaikutuksen (lapsi oli tuolloin 2,5-v) että lapsi
> usein sanoo haluavansa Pariisiin, leikkii matkustavansa sinne ja syövänsä
No tuon ikäinen lapsi olisi voinut vaikuttua yhtä paljon vaikkapa pitkästä viikonlopusta Lappeenrannassa.
Onko lapsesi ikinä matkustanut kotimaassa junalla?
M
p.s. Ei sillä ettenkö itsekin matkustaisi, mutta teen sen itseni takia, en lapseni maailmankuvaa avartaakseni.
Lapsiperheiden matkustushan se onkin se olennaisin saastuttaja. Varsinkin jos puoli sukua on ulkomailla, niin että kehtaavatkin matkustaa.
Miettikää, kuinka marginaalista lapsiperheiden lentomatkustus on liikematkailijoihin verrattuna. Liikematkailijoille löytyisi niitä vaihtoehtojakin, videokonferensseja ym. mutta mummon syliä ei vielä voida teknisin keinoin välittää toiselle puolen maapalloa.
t. suomalais-espanjalaisen perheen minäminä-äiti, joka ajattelee kyllä ympäristöä ja tulee toimeen esim. ilman autoa
joiden pitää päästä vähintään kerran vuodessa ulkomaille, kun "lapsille pitää antaa elämyksiä" ja kun on niin kiva leikkiä maailmanmatkaajaa.
Lapsiperheiden matkustushan se onkin se olennaisin saastuttaja. Varsinkin jos puoli sukua on ulkomailla, niin että kehtaavatkin matkustaa.
Miettikää, kuinka marginaalista lapsiperheiden lentomatkustus on liikematkailijoihin verrattuna. Liikematkailijoille löytyisi niitä vaihtoehtojakin, videokonferensseja ym. mutta mummon syliä ei vielä voida teknisin keinoin välittää toiselle puolen maapalloa.
t. suomalais-espanjalaisen perheen minäminä-äiti, joka ajattelee kyllä ympäristöä ja tulee toimeen esim. ilman autoa
Oulusta Helsinkiin, siitä lahden yli Tallinaan 1,5-3 h ja Tallinnasta taas linja-autoon ja jo 20 tunnissa on Roomassa. Linja-autoissa on kaikki mukavuudet, mukavat istuimet, ilmastointi, tv:t joissakin jopa omat, autoemännät, ruokailut kuuluu hintaan yms. Ja jo matkan varrella näkee maisemia.
Noin pääsee myös todella edullisesti Euroopan kiertomatkalle, esim. Eurolinesilla on 15 vrk matkakortteja joilla saa matkustaa voimassaoloaikana niin paljon kuin haluaa yms.