Lentomatkustus pienten kanssa - välttämätöntä vai junttia?
Tuolla "häiritseekä lasten kitinä lentomatkaasi" -ketjussa muuan mamma nimitteli junttimaisiksi perheitä, jotka eivät lentomatkusta pienten lasten kanssa. Mitä mieltä olet? Kuuluuko lentomatkailu jokaisen alle kouluikäisen perusoikeuksiin, jota ilman heistä tulee väistämättä juntteja?
Itse koen, että muutaman vuoden tauko lentomatkailussa on pelkästään hyväksi sekä perheelle että luonnolle. Jatkuvasti lentomatkailevien perheiden ekologinen jalanjälki ehtii kasvaa melkoisen suureksi jo siihen mennessä, kun lapset vasta alkavat muistaa hiukan matkastaan. Kouluikäisille matka voi jo toimia maailmankuvan avartajana, mutta en oikein usko, että pelkkä lämpimässä vedessä lotraaminen kehittäisi ketään.
Kommentit (29)
että pitäisi vähän miettiä tarkemmin mitä tekee ja muuttaa sitten lähemmäksi sukuaan että vois elää itsensä kanssa ilman suuren saastuttajan syntien henkistä taakkaa....
sukuloijat lienee varsin häviävän pieni joukko verrattuna Thaimaan-matkaajiin yms.
joiden pitää päästä vähintään kerran vuodessa ulkomaille, kun "lapsille pitää antaa elämyksiä" ja kun on niin kiva leikkiä maailmanmatkaajaa.
ellei sitten osa suvusta (esim. isovanhemmat) asu niin kaukana että lentäminen on ainoa/paras keino sinne mennä.
Kaikki muu on ns. ylimääräistä. Itse yritän vähentää lentomatkailua sen ilmastokuormituksen vuoksi. Sääli, että monet siitä vähät välittää.
Eurolines ei ole ainoa vaihtoehto esim. Saksasta pääsee useille Espanjan paikkakunnille linja-autolla. Linja-autoverkosto on todella kattava Euroopassa.
No tuon ikäinen lapsi olisi voinut vaikuttua yhtä paljon vaikkapa pitkästä viikonlopusta Lappeenrannassa.
Onko lapsesi ikinä matkustanut kotimaassa junalla?
Aikuisten päästä on se ajatus, että pitäisi mennä kauas/ulkomaille avartaakseen lapsen maailmankuvaa ja antaakseen virikkeitä. Ehkä se on kuitenkin niin, että aikuiset haluavat lähteä lomalle, itsekkäistä syistä ei niinkään antaakseen lapselle elämyksiä. Ja sehän on ihan ok.
Olkoon vaikka junttia sitten, mutta kyllä me matkustimme viime kesänä 6kk ja 3v kanssa viime kesänä, ja varmaan matkustamme ensi kesänäkin.
Emme ole niin usein ennen lapsiakaan matkustelleet, että kyllä nyt kun se on mahdollista matkustamme.
ja mun isä ei ole lentänyt koskaan. Varmasti joku tollainen mamma on sitä mieltä, että ollaan ihan megajunttisakkia mutta mielestäni juntinpaa on huudella jossain vauvalehden av:lla muita ihmisiä junteiksi....
Kaukokohteissa reissaaminen usein alkaa olla mielestäni junttia ja äärimmäisen itsekästä. Se kertoo henkilköstä ainoastaan sen, ettei tätä kiinnosta pätkääkään se, mihin kuntoon planeettamme jää jälkipolville. Tähän trendiin tulee vielä varmasti muutos (vrt. citymaasturit). Touhussa olisi ehkä hitunen järkeä, jos lentoyhtiöt osallistuisivat vakavasti hiilidioksidin sitomiseen esim. osallistumalla laajamittaisiin metsityshankkeisiin, mutta se päivä taitaa olla vielä kaukana.
Miettikääpä mitä tapahtuu sitten, kun kaikkien kehittyvien maiden kansalaiset ottavat mallia käyttäytymisestämme ja alkavat reissaamaan toisella puolella palloa kerran vuodessa. Onhan heillä kaiketi siihen sama oikeus kuin meilläkin.
En kiellä, ettenkö olisi itsekkin matkustellut ja tulen luultavasti matkustelemaan myös tulevaisuudessa perheeni kanssa, mutta en reissaa kovin usein. Noissa reissuissa kannattaa panostaa ennemmin laatuun kuin määrään, koska koko touhusta katoaa hohto muuten.
M36
olen matkustellut Euroopassa tosi paljon, siis sellaisia pikkulomia siellä täällä. Oon huomannut ettei ne tyydytä mun matkustamisen tarvetta samoin kuin muutaman vuoden takainen interrail (ekologistakin) teki. Sen takia olen päättänyt että matkustan jatkossa kerran vuodessa kunnon pitkän reissun enkä tee enää näitä Euroopan pyrähdyksiä.
Keväällä lähden vuodeksi Vietnamiin niin vaikka sinne lentäminen onkin tavattoman epäekologista mutta lohdutan itseäni sillä, etten sitten koko vuonna matkusta lentämällä mihinkään.
ei kai jotain voi oikeasti häiritä jos joku muu lapsiperhe matkustelee kaukomaille lentäen lomillaan tai vaikka ruotsinristeilylle vaikkei itse sitä harrastaisi???
t: ulkosuomalainen joka kyllä lentelee lastensa kanssa usieta kertoja vuodessa suomeen sukuloimaan + muille maille lomailemaan.
ihan sama mitä mitä muut ajattelee asiasta, tämä on meidän valinta.
mulle ei ole kuuna päivänä tullut pieneen mieleenikään alkaa moraalisesti tai eettisesti alkaa arvottamaan muiden perheiden elintapoja ja valintoja.
ei kaikkien tarvi olla samanlaisia, eikä omista poikkeavan elämäntyylin pitäisi vaivata muita niin kovasti,
kas eihän se ole sinulta pois jos muut tekee eritavoin kuin sinä itse?
Suurimmalta osalta kuitenkin turhia matkoja.
Ei sillä etten itsekin matkustaisi ja kyllä se on alkanut minua vaivata sekä moraalisesti että eettisesti.
moraalisesti ja eettisesti myös olla matkustamatta lasteni kanssa perhettäni ja sukulaisiamme tapaamaan.
myös muut lomamatkamme ovat varmasti antaneet lapsillemme ikimuistoisia hetkiä ja henkistä pääomaa jota ie olisi ktotna pysymällä savutettu koskaan.
elämä on täynnä sitä että kompromisseja täytyy tehdä valintojen suhteen ja punnita asiota, mutta vain omia asioita ja valintoja, ei naapurin.
6 eikö sinua itseäsi vaivaa lentomatkasi ympäri maailmaa.
Suurimmalta osalta kuitenkin turhia matkoja.
Ei sillä etten itsekin matkustaisi ja kyllä se on alkanut minua vaivata sekä moraalisesti että eettisesti.
se on ihan totta että ikimuistoiset hetket on tärkeitä ja sukulaiset myös.
totuus on myös se että meidän on PAKKO muokata monia tottumuksiamme, jos nyt ylipäänsä halutaan elää....
lentäminen voi tuntua pieneltä ja sitähän se onkin kun niitä ympäristöä tuhoavia asioista on niin paljon. mutta juttu vaan on niin, että meidän on muutettava kaikkea, ihan omasta ajattelustamme lähtien. tämä vähintään kaksi autoa per perhe, kaikki mahdolliset hilavitkuttimet ja isot telkkarit, yli isot kämpät lämmityksineen ja pari lentomatkaa vuodessa elämäntapa on vaan tullut tiensä päähän.
jos haluaa siis olla sukunsa kanssa läheinen niin se on parempi tehdä asumalla lähellä, koska siinä vaiheessa kun tsunamit pyyhkii mantereitten yli niin se lento kotiin ei paljon lämmitä :)
Vaikka onkin lyhyt matka niin laivalla kaksi yötä on liikaa lyhyestä lomasta.
Ymmärrän M36 (vai kuka nyt ylempänä kirjoittanut oletkin), mutta siinä menee yli jos aletaan muiden valintoja ja tekemisiä kyttäämään ja paheksumaan.
ja miehen jossain muualla? Olisi tietysti ihanteellista asua oman suvun lähellä, mutta aina ei niin voi tehdä, elämäntilanteita on monenlaisia. Kyllä minulla sydän vuotaa verta (monestakin syystä, ei vain ekologisista) kun mannertenvälisiä lentoja joudutaan tekemään, mutta vielä enemmän vuotaisi jos en itse eivätkä lapseni pääsisi pitämään yllä suhteita lähisukulaisiin Suomessa. Tällaista elämä on - kompromisseja. Meille lentomatkustelu on välttämättömyys. Olisin ihan tyytyväinen, jos ei enää ikinä tarvitsisi lentokoneeseen jalallaan astua.
Ja oikeesti maailmankuva avartuu. Me ollaan aika paljon matkustettu lapsen (nyt 3-v) kanssa ja lapsi kyllä hyvin tiettyjä asioita matkoista. Esim. Pariisi teki niin voimakkaan vaikutuksen (lapsi oli tuolloin 2,5-v) että lapsi usein sanoo haluavansa Pariisiin, leikkii matkustavansa sinne ja syövänsä ravintolassa, kävelevänsä kadulla jne. Tunnistaa myös melkeinpä kuvan kuin kuvan Pariisista! Siis lehtikuvia tai TV-kuvaa. Ja me oltiin kuitenkin vain pitkä vkl.
Kun lapsi oli 1,5-v lomailtiin Italiassa ja käytiin mm. Pisassa. Kesällä lapsi näki veikkauksen? mainoskuvan, jossa Pisan kalteva torni, ja katseli sitä pitkään ja totesi, "Äiti, minä olen käynyt tuolla." En olis ikinä uskonut, että voisi muistaa. Matkalta otettuja kuviakaan ei olla kertaakaan katseltu reissun jälkeen.
Muistaa myös monia yksittäisiä asiota muilta reissuiltamme.
OK. Kuka sen alkuperäisen jutun kijtoittikin, viittasi enemmän rantalomiin. Mun mielestä niistä ei saa aikuinenkaan mitään irti eikä ne kenenkään maailmankuvaa laajenna, vaikka hauskoja reissuja varmasti ovat nekin.
Ja ihan alkuperäiseen juttuun mun mielipide on, että junttia on arvostella toisen elämäntapaa. Lentäminen sen enempää kuin lentämättä oleminenkaan ei ole junttia, mutta jos joku jompaa kumpaa juntiksi väittää, niin peilistä näkee sen todellisen JUNTIN.
esikoinen on jo muuttanut pois kotoa. Jos olisimme odottaneet hetkeä, jolloin meillä ei ole pieniä, ei hän olisi kotona asuessaan päässyt kertaakaan ulkomaille. Olemme kuitenkin halunneet häntä viedä matkoille, kuten muitakin lapsia, eivätkä ne nuoremmatkaan lapset ole voineet yksin kotiin jäädä.
Kuluttavat vähemmän ympäristöä kuin lentomatka.
Kuluttavat vähemmän ympäristöä kuin lentomatka.
Riippuu siitä, mihin on menossa. Meillä miehen suku asuu Etelä-Euroopassa, me Oulun korkeudella. Aika pitkät lomat saa olla, että ehtii linjurilla perille kolmen lapsen kanssa... Ja sitäkin venyvämmät hermot ;-D
Lomailkoot kukin miten itse haluaa. Toiset nauttii mökkeilystä ja kärpästen lätkimisestä, toiset aurinkorasvojen levittelystä ja rannalla makoilusta..
niin suomalainen kylpyläloma ajaa saman asian. Siis vauvan ja taaperon näkökulmasta.