Hemmetti, tuttu suuttui minulle. Syystäkö?
Ovat jättämässä 6kk ikäistä vauvaa yöhoitoon. Mainitsin teksiviestissä että meidän lapset eivät ole olleet yökylässä, ja ettei sitä edes suositella alle 1vuotiailla.
No, hän kilahti tästä minulle täysin että rakastaa kyllä lastaan ja että yökyläilyssä ei ole mitään pahaa ja että mitkä suositukset muka.
Kerroin mitä suositukset sanovat. Mutta sanoin myös että omapa on heidän valintansa.
Mutta hän alkoi haukkumaan minua kuinka syyllistän häntä ja pidän häntä huonona äitinä.
Vaikka missään vaiheessa en mitään tuollaista sanonut. Kerroin vain mitkä suositukset ovat ja sanoin myös montakertaa että tekevät miten haluavat ja parhaaksi näkevät. Että ne ovat kuitenkin vain suosituksia.
Suuttuiko hän minulle aiheesta? Ei olisi varmaan pitänyt sanoa koko suosituksista mitään... Tehkööt lapsensa kanssa mitä haluavat
Kommentit (51)
Kilahti aiheesta. Jospa seuraavalla kerralla osaat pitää naaman kiinni.
Tai mistä tahansa, jos vauvalla on tutti, niin muistat kai mainita, että se ei sitten ole välttämätöntä ja on hampaillekin huonoksi.
Mun mielestä sä toimit ärsyttävästi. Jos ei sun mielipidettäsi asiasta ole kysytty, niin silloin sitä ei ole kysytty...
Eikä ole sinun asiasi kommentoida yöhoitoon viemistä mitenkään.
Kyllä ainakin tuossa tänne kirjoittamassa viestissäsi on paljonkin syyllistämistä huonojen sanavalintojen kautta. Joten en oikein usko, että kirjoitit niitä tekstareitakaan sen neutraalimmin.
Ja miltä sinusta tuntuisi, jos joku alkaisi avautumaan sinulle siitä asiasta vedoten johonkin tutkimuksiin.
isoäidin luona muutaman kuukauden ikäisestä asti silloin tällöin, ja itse en ikinä olisi jättänyt (enkä olekaan) lapsia niin pieninä yöhoitoon. Mutta ikinä ei myöskään ole tullut mieleeni vihjaistakaan mistään suosituksista tai muuten kritisioda heidän toimintaansa. Kyllähän se että jo kertoo suosituksista, yleensä vaikuttaa siltä että arvostelet ystäväsi toimintaa vaikka yritätkin vakuuttaa että saavat toimia miten haluavat.
Jos tuttavasi ei nimenomaan kysynyt sitä, minkä ikäistä suositellaan annettavaksi yökylään, niin asiattomasti menit aiheeseen puuttumaan!
Tämä on vähän sama asia, jos korviketta vauvalleen antavalle äidille menet selittämään imetyssuosituksia. Sillä _suositushan_ se nimenomaan on!
Tunsitko nyt jotain suurta ylemmyyttä, kun sait ylpeillä tuttavallesi, ettei lapsesi ole ollut vielä yöhoidossa?!
viesti meni siis jotensakkin näin
plääp plääp plääp ( ihan muusta aiheesta ) sitten kyselin että tekö raaskitte jättää vauvan hoitoon, itse en ole omiamme raaskinut jättää, ja eihän sitä suositellakkaan. Mutta nauttikaa te reissusta ja pitäkää hauskaa. Ja taas ihan muutajuttua.
Enpä edes tuota kirjoittaessani ajatellut että hän syyllistyisi siitä.
Sitten häneltä tulee monen viestin mittainen viesti missä kysyy että mitkä suositukset ja vakuuttaa rakastavansa vauvaa ja kuinka vauvan on hyvä oppia olemaan yökylässä jne.
Vastasin mitä suositukset sanovat ja etten epäilekkään etteikö hän rakastaisi vauvaa.
Silloin vasta tajusin että hän otti itseensä siitä. Ja sen jälkeen sanoin moneen kertaan että tekevät miten haluavat ja että toivottavasti nauttivat reissustaan kun vauva menee yökylään.
Mutta hän suuttuu entistä pahemmin. Ja vaikka yritän pyytää anteeksi ( vaikka minkä minä nyt noille suosituksille voi, tuota siis en sanonut ) ja sanon moneen kertaan että oma on heidän valintansa ja tekevät miten haluavat. En arvostellut enkä kommentoinut sitä yökylään jättämistä sen enempää.
Mutta silti hän suuttui minulle. Ja eipä häneltäkään sitten minulle kovinkivaa tekstiä tullut mutta päätin olla välittämättä niistä.
Ilmeisesti teidän mielestä siis aiheesta suuttu?
t: ap
Taitaa olla niitä samoja suosituksia jotka suosittaa antamaan vauvalle puuroa 4 kk iässä kun muuten kuolee nälkään...
ja pitänyt ystävääni vähä-älyisenä kun perustelee päätöksiään suosituksilla, vieläpä epämääräisillä sellaisilla. Omat aivot narikkaan tilanteesta riippumatta, kun kerran suositukset sanovat...ok, kärjistin nyt, mutta kyllä niin äideillä kuin äitien ystävillä soisi olevan tilannetajua ja maalaisjärkeä elää niin kuin perheelle sopii sillä hetkellä... lapsesta kuitenkin huolehditaan myös siellä yökylässä.
No itse en olisi suuttunut kyllä, koska olen sinut tekemieni päätösten kanssa, eikä mua hetkauta suuntaan eikä toiseen muiden ajatukset. Mutta olihan tuo nyt ihan älyttömän typerästi sanottu.
Kuten tuossa aiemmin jo kysyin, mihin muihin asioihin puutut ap? Ihan ohimennen huokaiset korviketta syöttävälle äidille, että tuohan sitten tekee vauvan vatsalle pahaa ja nostaa diabetesriskiä, mutta teette kuten tykkäätte...
Mutta, aiheesta suuttui minunkin mielestäni.
Juuri tuollainen " me emme ole jättäneet, kun suositukset sen kieltävät" - tyylinen kommentointi on suoraa arvostelua tuttavasti toiminnasta. Ja vielä pahemmaksi asian tekee se, että sen perään toitotat monta kertaa että " oma on asianne ja teette niinkuin lystäätte" . Aivan selvää toisen valinnan (ja tässä tapauksessa vanhemmuuden) arvostelua ja mollaamista.
Miksi ihmeessä siihen yökylään jättämiseen piti mitään kommentoida ylipäänsä? Jos he ovat päättäneet niin tehdä, niin ei siihen enää toisten jeesusteltu mitään auta - vaan päinvastoin!
Asiaa ei ainkaan auta se, että jälkeenpäin sanot, että hehän voivat tehdä mitä haluavat. Sillä tarkoitat hänen korvissaan että " olkaa vaan piittaamattomia suosituksista, omapahan on lapsenne" . Kannattaisi muutenkin olla vähän varovaisempi mitä kommentoi ja miten. Kaikkeen mitä kaveri sanoo, ei kannata vastata " mutta minäpä..."
Eli 1-vuotias voi olla kylässä yhden yön, kaksivuotias kaksi jne.
sisältää sellaisen vivahteen että kyllä minäkin vähän loukkaantuisin, eli siinä on sellainen sisäänrakennettu arvostelu noissa sanoissa. En yrittäisi selittää mitään, vaan toteaisin, että en tarkoitanut loukata, anteeksi, valitsin sanani huonosti.
Vierailija:
Eli 1-vuotias voi olla kylässä yhden yön, kaksivuotias kaksi jne.
tutkimuksiin ja suosituksiin-Voisko niitä asioita ajatella laajemmin?
maalaisjärki ja jokaisen perheen omat tavat/tottumukset kuitenkin määrää sen miten kannattaa toimia...Oletko ajatellut että äidillä vaikka synnytyksen jälkeistä masennusta ja esim. suositeltu pientä lomaa, sitten ystävä ilmoittaa että MINÄ en koskaan veisi hoitoon noin pientä lasta, suosituksetkin sen kieltävät, mutta menkää vain ja pitäkää hauskaa!!
Oikeastikko ap, et nää tuossa mitään syyllistämiseen viittaavaa tai itsensä ja äitiytensä korostamista toisen ylitse??
Hienotunteisuutta mukaan.
Eli vaikka olen kanssasi samaa mieltä, etten jättäisi puolivuotiasta muille yöhoitoon kuin pakon edessä, niin en sitä ihan noilla sanoilla olisi kyllä ystävälle ilmaissut tai tuossa tilanteessa en olisi ilmaissut ollenkaan. Hehän oli jo lähdössä reissuun, turha pilata fiilistä.
Ei minkäänlaista sosiaalista älykkyyttä.