Halutaan uusi lapsi mutta raha pelottaa.
Kovasti olisi lapsikuumetta ilmassa, mutta pelottaa raha-asiat!
Entisestään kaksi lasta. Ja opintolainat, talolaina, autolaina.. Ollaan koitettu maksaa pois lainoja että saisi kuukausimaksuja pois kun jään äitiyslomalle! Hoitovapaalle jäisin pidemmäksi aikaa, mutta millä saa rahat riittämään?
Onko joku samassa jamassa? Tai olisko joku joka osais auttaa näkemään muitakin puolia?
Kommentit (9)
Tää joulunaika on oikeestaan vähän harmittava -vaikka palautuksista saadaan maksettua paljon pois niin silti kun menee ylimäärästäkin: sitä ajattelee väkisinkin että olisko pitänyt jättää ostamatta sitä ja tota kun olisi voinut laittaa sen rahan kanssa velkoihin.
Ylitöitä teen mielelläni, samaten miehen työmatkat on plussaa rahassa.
Kokoajan ajattelee missä voi säästää: nyt ajattelee lahjoja ja ruokia!
ap
pelkästään hetkellinen tulonmenetys (äitiysloma-hoitovapaa), vaan toki kulut kolmannen myötä kasvavat. Viimeistään siinä vaiheessa, kun lapset kasvavat.
Jäkö säästöön? Mistä voisi pihistää? Meillä sama tilanne, tosin toinen on jo tulossa. Periaatteessa olemme kai ihan keskituloisia, mutta myös ainakin keskimenoisia...
Mutta toki vyötä on helpompi kiristää etu- kuin jälkikäteen eli jos nyt vuoden painaisitte kovasti töitä ja säästäisitte ylimääräiset humputtelut ja arvioisitte sitten tilanteen uudestaan. Olisi ehkä mukavampi lähtötilanne.
Tuo on mun tyyli elää. Olen kinkun sulatuskuurilla ennen joulua, että jouluna saa herkutella, eikä päinvastoin. Ongelmia on helpompi välttää kuin korjata.
joten on ihan viisasta pohtia sitä rahaakin.
Yritetään toki säästää mutta... aina ei onnistu. Mutta meillä esikoinen menee syksyllä kouluun ja keskinmäisen pidän kotona joten siinä säästyy hoitomaksut. Mutta tokihan ne pitää sitten maksaa kun taas menee töihin...
käytännössä lasta pitää vielä elättää sinne vähän yli 20-vuotiaaksi saakka, omaan asuntoonkin muuttanut tarvinnee vielä taloudellista tukea. Minusta perheellä pitäisi olla varaa avustaa myös esikoista ja ' välilapsia' itsenäistymään eikä pelkästään kuopusta.
Toki lapsi on tärkeämpi kuin raha, mutta lapseen kuluu rahaa ja lapsille pitäisi pystyä tarjoamaan kohtuullinen elintaso.
T: köyhässä perheessä kasvanut
Vanhat on NIIN ihania että halutaan lisää samanlaisia! :D
Mutta siis tää rahapolitiikka on kamalaa. Kun miehen tulot kestää maksaan talon ja lainat, sitten kodinhoito jos on sen 300 miinus vero ja 3. lapsen lisät 300 niin maksaa niillä jotenkin ruuat, mutta laskuja ei saisi tulla kamalasti? Samaten vaatteet ja muut tarttee ostaa kuitenkin isomille lapsille.. :(
Säästää siinä 400 euroa kun kaksi lasta voi jäädä kotiin uuden syntyessä, matkat töihin vie 200 kuussa. Rahaa säästyy työpaikka syömisissä; vaikka oon koittanu ottaa välillä evästä mukaan.
Että semmosia helpotuksia tulee rahassa.
Ollaan muutettu asumaan taloon ihan lapsien näkökulmasta: on se lapsuudenkoti ja kaverit ei vaihtuisi (ainakaan meidän muuttojen vuoksi). Itse olen asunut lapsuuden muuttamalla paikasta toiseen, enkä sitä halua omille lapsilleni.
ap
pitkään kotona. Saa nähdä miten käy.