onko kaupan purkkiruuissa ja soseissa muka jotain ei terveellistä
Pojalleni pienenä ja joskus harvoin vieläkin ostan jotain purkkijuttuja mutta kuulin että eräs sukulaiseni oli lukenut jotain niistä että niitä ei kannattaisi antaa.Ihmettelin että miksi mutta en ole jutellut tuon henkilön kanssa vaan kuulut yhdeltä toiselta sukulaiseltamme joten onko kellään tietoa että voiko niis olla mitään häikkää?
Kommentit (57)
Esimerkiksi mangososeet vedettiin jokunen vuosi sitten myynnistä, koska niissä oli himppasen liikaa jotakin torjuntaainejäämää. Ei mitenkään vaarallisia määriä, mutta just sen verran, että se ylitti lastenruuille asetetut todella tiukat rajat.
Samaan aikaan sitä samaa pitoisuutta sisältäviä mangoja saattoi ostaa sellaisenaan tiskiltä, soseuttaa itse kotona ja syöttää vauvalle.
Eli aikuisten ruokia ei kukaan valvo samalla tarkkuudella kuin lastenruokia.
Joten osta ihan rauhassa vaan ja anna piut paut sukulaisesi vanhanaikaiselle moralisoinnille (sitä se nimittäin on, koska " kunnon" äiti ei osta valmisruokia vanhan kansan mielestä...)
eli koko soseiden syöttämisen ajan olen antanut kaupan valmiita, sillä ne kerrat, kun itse olen soseuttanut, ipana kirjaimellisesti sylkee ne ulos.
koin olevani NIIIIIN huono äiti. ja kappas! kun otin asian puheeksi, meitä piltti-äitejä alkoi löytyä enemmänkin :)
eli tee juuri niinkuin itse parhaaksi näet. jos tässä hässäkässä alkaisi kuunnella jokaista kaikkitietävää tätiä ja setää, ei saa kuin huonon mielen.
Juuri tehtävissä tutkimuksissa on käynyt ilmi, että paljon tärkkelyspitoista ruokaa alle 3-vuotiaina saaneet sairastuvat yli puolet kotiruokaa saaneita helpommin 1-tyypin diabetekseen...:(
eli onko otos ollut suomesta vaiko koko maailmasta? antakaa nyt jo olla!
Ja sokeria. Luomuruokaa purkkimössöissä aika vähän. Eikä taida kovin moni olla edes kotimaisista raaka-aineista. Valmistajana melkein kaikissa Nestle, sekin on jo syy olla ostamatta. Lisäksi ovat aivan järkyn kalliita. Ja jätettä syntyy, no voihan ne purkit kierrättää. Lisäksi ne maistuu kammottavalle (suurin osa) tai ovat ihan mauttomia. Meillä taas kun lapset oli tottuneet kotiruualle, eivät suostuneet purkkiruokaa syömään, kun joskus reissussa koitin tarjota.
Jokainen saa mun puolesta syöttää lapselleen mitä haluaa, mä vaan en ymmärrä, miksi lapselle ei voi tehdä ruokaa itse?
Joten älkää ämmät höperehtikö typeriä. Ottakaa mieluummin selvä asioista.
Vierailija:
Ja sokeria. Luomuruokaa purkkimössöissä aika vähän. Eikä taida kovin moni olla edes kotimaisista raaka-aineista. Valmistajana melkein kaikissa Nestle, sekin on jo syy olla ostamatta. Lisäksi ovat aivan järkyn kalliita. Ja jätettä syntyy, no voihan ne purkit kierrättää. Lisäksi ne maistuu kammottavalle (suurin osa) tai ovat ihan mauttomia. Meillä taas kun lapset oli tottuneet kotiruualle, eivät suostuneet purkkiruokaa syömään, kun joskus reissussa koitin tarjota.Jokainen saa mun puolesta syöttää lapselleen mitä haluaa, mä vaan en ymmärrä, miksi lapselle ei voi tehdä ruokaa itse?
Lisättyä sokeriakaan niissä ei juuri ole, hedelmäsokeria saa tavallisistakin hedelmistä.
Muut syyt tuossa sitten ovatkin sellaisia, joita ap ei kysynyt. Hinta tai maku eivät liity mitenkään ravitsemukselliseen laatuun.
Se on totta, että valmisruuat maistuvat erilaiselta kuin kotiruoka. Mutta se, maistuuko pahemmalta vai paremmalta taas on tottumus- ja makukysymys.
terveysvaikutteisia, kuten kalsiumsitraatti.
Joka ei usko, lukekoot täältä tuoteselosteita:
http://www.piltti.fi/index/syomaan/pilttituotteet
Tietysti osa aineksista on teollisia/lisättyjä, kuten vaikkapa maissitärkkelys, mutta se on aivan luonnollinen aines, jota saa syömällä maissiakin.
Minkä verran vauva sitten tarvitsee sokeria ruokavalioonsa? Ja olipa lisäaine sitten vain vaikka kaliumsorbaatti tai sitruunahappo, se on kuitenkin lisäaine, joka ei luonnostaan kuulu ruokaan. Jokainen ymmärtää, että ruoka, jonka raaka-aineet on tuotettu maapallon toisella puolella ja valmistettu ehkä myös siellä, kenties kuukausia sitten, ei ole enää mitään tuoretta tavaraa. Se kun vielä mikrossa lämmitetään, niin ai, että on ravintorikasta ruokaa. Syöttekö te tuollaista mössöä itsekin?
Keskosille ja vaikeasti sairaille lapsille joilla ei ole vastustuskykyä millekään taudeille tms, purkkiruokia voidaan aivan turvallisesti antaa. ja annetaankin, vaikka sairaalassa nimenomaan se soseiden valmistus olisi helppoa ja olot varmasti sairaalakeittiössä ovat hygieenisempiä kuin ihmisten kodeissa. ja mikrossa lämmittäminen ei todellakaan ole haitallista tai millään tavalla vaarallista.
...jestas noita luomuhörhöjä...
Vierailija:
Minkä verran vauva sitten tarvitsee sokeria ruokavalioonsa? Ja olipa lisäaine sitten vain vaikka kaliumsorbaatti tai sitruunahappo, se on kuitenkin lisäaine, joka ei luonnostaan kuulu ruokaan. Jokainen ymmärtää, että ruoka, jonka raaka-aineet on tuotettu maapallon toisella puolella ja valmistettu ehkä myös siellä, kenties kuukausia sitten, ei ole enää mitään tuoretta tavaraa. Se kun vielä mikrossa lämmitetään, niin ai, että on ravintorikasta ruokaa. Syöttekö te tuollaista mössöä itsekin?
Niissä on pektiiniä ja kaliumsitraattia, jota kumpaakin saa myös luonnosta. Sokeria - hedelmäsokeria - on max 9,5%, mikä on todella vähän - sitäkin saa myös luonnon hedelmistä.
Kyllä, syön itsekin välillä esim. juuri noita hedelmäsoseita. Erinomaisia esim. viilin tai puuron päällä ja sellaisenaankin.
Bytheway, mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että lastenruuat tehdään toisella puolella maapalloa???
;=D
Kyllä ne kuule tehdään enimmäkseen Suomessa, vaikka olisivatkin Nestlen omistaman yrityksen tekemiä.
Valtaosa raaka-aineistakin on täältä, eksoottisia hedelmiä nyt lukuunottamatta.
-8-
...annetaan nyt suosiolla kunnia kaikille soseuttaja-äideille! pitäähän heidänkin saada päteä edes jotenkin.
ei vain, eipä lähdetä porvoontielle: miksi OI MIKSI pitää tämäkin keskustelu käydä taas? selvää on, että purkkiruokaa ei edes myytäisi, jos se olisi haitallista vauvoille. selvää on, että kotiruokaa pidetään yleisesti parempana vaihtoehtona. selvää on, että nykypäivänä jokaisen äidin pitäisi saada itse päättää ILMAN että saa niskaansa syytöksiä/olettamuksia/pakkosyötettyä faktaa tms.
niin näette, mitä ko. soseet sisältävät. Eivät mitään arveluttavaa, todellakaan.
Järki käteen, luomuhörhöt!
Vierailija:
Niissä on pektiiniä ja kaliumsitraattia, jota kumpaakin saa myös luonnosta. Sokeria - hedelmäsokeria - on max 9,5%, mikä on todella vähän - sitäkin saa myös luonnon hedelmistä.
Sen lisäksi on mm hedelmän oma sokeri. Jos tekee itse on sokeria tuo 9,5% vähemmän jos ei sitä siihen lisää. Turhaa sokeria siis tuo 9.5%...
Kyllä varmaan aika moni antaa yli 1-vuotiaalle kotiruokaa, meillä ainakin muksu huutaa, jos ei saa sitä mitä me syömme ja neiti on 11kk. Siispä teen suurimman osan ruoasta ilman suolaa ja lihalientä jne. etä neitikin voi syödä. Sitten kun tulee vuoden niin on jo helpompaa. Nyt purkkiruoat ovat korvaamattomia kyläreissuilla ja välillä kotona, jos esim mausteista broileria jne.
Niin sitä minäkin ihmettelen. Antakaa pois, mut ihan mielenkiinnosta kyselen, et minkä takia? Paljonko muuten on grammoissa laskettuna sokeria noissa hedelmäsoseissa? Sokerihan on aine, jota ihminen ei tarvi ollenkaan, eli on ihan ylimäärästä. Miksi muuten pitää antaa hedelmäsosetta vauvalle?
Kaikesta teki otatte stressin! Eipä oo ihme, jos noitten luomumammojen pinna on tiukalla, kun pitää joka perkeleen sosekin ehdottomasti tehä ite! Ja takuulla imetätte väh. 5 vee ja tietty kantoliinailette ja käytätte kestovaippoja. Voi tziisös, että jotku jaksaa jauhaa p-aa. Menkää jonnekin luomuosastolle paasaamaan!!! Ja ne soseethan on kyllä halpoja. Ja sehän on vaan hyvä, kun ei niis oo liikaa makuja, sopivat kaikille. Ja sikshän niitä on kätevä käyttää, ku lapselle tulee nälkä milloin tulee, niin voi ruokaa äkkiä lämmittää mikrossa ja muu perhe syö silloin ku huvittaa ja mitä huvittaa.
No lykkäänkö nelikuiselle omenan käteen? Vai meinaako rouva että hedelmät on ihan turhia? Niistä saa kuule C -vitamiinia. Ja kyllä, kyllä meillä on vauva saanut tuoreita marjoja, pakkasesta sokeroimattomia. Ja omppuakin on aina ehtiessä keitetty itse ja vähän vain lisätty hedelmäsokeria.
Sitä mä en ymmärrä, miksi jokaisen pitäisi sitä kotiruokaa laittaa? Entä jos ei halua? Ei mua ainakaan huvita laittaa joka päivä ruokaa! Meillä 1v 4 kk ikäinen syö purkkiruokaa aina silloin tällöin, kotiruokaa silloin kun teen sitä muillekin. Harvemmin jaksan paljoa ruokia väsäillä, jos ollaan lasten (1v 4 kk ja 4 kk) kanssa kolmistaan kotona. Kai se syy sitten on laiskuus? Ai niin, mutta eihän äiti saa olla laiska, tai on huono äiti, joka ei ansaitse lapsiaan..? ;D
Kummallisia vastauksia vaan saa. Minäkin nimittäin ihmettelen, kun monet valittaa rahan puutetta ja sitten vauvoille syötetään purkkiruokia. Kyllä ne on kalliita jos itsetehtyihin vertaa. Mitä te itse syötte, jos vauvalle annatte purkista? Ruuan tekohan on tosi helppoa ja varsinkin vauvan ruuan teko. Ei tässä olla sanottu, että kaikkien pitää aina tehdä itse kaikki ruuat, ihmetelty vaan, että miksi niitä ei voi tehdä.
meillä käytetään 100% kangasvaippoja, nukutaan perhepedissä, kannetaan pikkumuksuja liinassa ja syötetään alle 1-vuotiaille lähes yksinomaan purkkiruokaa, koska se on niin yksinkertaista (niinkuin on kestovaipatus, kantoliinailu ja perhepetikin).
syötetään valmisruoilla ja eineksillä.
sano sukulaisellesi, että astuu takaisin maan päälle.