onko kaupan purkkiruuissa ja soseissa muka jotain ei terveellistä
Pojalleni pienenä ja joskus harvoin vieläkin ostan jotain purkkijuttuja mutta kuulin että eräs sukulaiseni oli lukenut jotain niistä että niitä ei kannattaisi antaa.Ihmettelin että miksi mutta en ole jutellut tuon henkilön kanssa vaan kuulut yhdeltä toiselta sukulaiseltamme joten onko kellään tietoa että voiko niis olla mitään häikkää?
Kommentit (57)
mutta ei kyllä mitään terveellistäkään.
Purkkiruuat kuumennetaan niin kovissa lämpötiloissa että bakteerit kuolee, mutta siinä samalla tuhoutuu myös vitamiinit. Vitamiinejä niihin sitten lisätään, mutta lisätyt vitamiinit eivät imeydy kuten luontaiset.
Toisekseen miettikääpä, että jos ostat kaupasta 10kg säkin pottuja, kuinka paljon niistä heität pois, kun ovat pilalla? Teollisuudessa puhutaan useiden tonnien pottueristä, eikä siellä kukaan voi blokata piloja pois, vaan ne menee sinne muiden joukkoon ja lapsesi sitten syö ne... Kun teet soseen itse, niin jokainen aines menee käsiesi läpi ja voit todeta niiden kelpoisuuden. Itse ostan aina tutun viljelijän perunoita ja porkkanoita, koska tiedän että ne ei ole mitään apulantapottuja ja ovat hyvän makuisia.
Lisäksi minusta purkkiruuilla oleva lapsi syö todella yksipuolisesti, valikoimaa ei kovin paljoa loppujen lopuksi ole. Kotiruualla olevalle lapselle voi taas tarjota rajattomasti eri variaatioita aterioista.
Omat lapseni ovat syöneet vain kotitekoisia soseita, eivätkä edes suostu syömään purkkiruokaa edes reissussa. Eikä se minusta ole ollut mitenkään vaivalloista, samalla ovat tulleet kuin ruoka muullekin perheelle ja muukin perhe on syönyt huomattavasti terveellisemmin, kun kasviksia on ollut aina käsillä.
Kuka on nykyään niin HULLU, että tekee kaikki pöperöt itse??? Ihan turhaa ajan tuhlausta, sanon mä. Joo tosiaan, mäkin olen kuulut ton, että purkkisoseet on itseasiassa terveellisempiä ja turvallisempia kuin kotimössöt. Kyllä ne ammattilaiset ruuanvalmistajat osaa koostaa aterian paremmin kuin me tavikset. Ei riitä äidin asiantuntemus tekeen riittävän monipuolisia ja terveellisiä soseita yms. Taitaa olla sullakin pottumössön tekijä lapsen lautasella turhan usein pottusosetta!
Vierailija:
Joo tosiaan, mäkin olen kuulut ton, että purkkisoseet on itseasiassa terveellisempiä ja turvallisempia kuin kotimössöt. Kyllä ne ammattilaiset ruuanvalmistajat osaa koostaa aterian paremmin kuin me tavikset. Ei riitä äidin asiantuntemus tekeen riittävän monipuolisia ja terveellisiä soseita yms.
Eräs tuttu elintarviketeollisuudesta sanoi, että valmisruuista turvallisinta ja terveellisintä olisi syödä koiranruokaa. Eläinten ruuissa direktiivit, ohjeistukset ja valvonta ovat paljon tiukemmat kuin ihmisten ruuissa.
että purkkiruuilla elävä lapsi ei välttämättä todellakaan syö yksipuolisesti! Meidän pikkuinen on nyt 1,5-vuotias joten syö samaa kuin muutkin, mutta n. 1-vuotiaaksi oli melkein yksinomaan purkkiruualla rintamaitoa ja puuroja lukuunottamatta. Pienissä lähikaupoissa on tietenkin pienet purkkiruokavalikoimat, mutta minä ainakin ostin purkit isosta marketista, jossa valikoimaa oli metreittäin, neljältä viideltä eri valmistajalta ja jokaisella lukuisia eri sortteja. Joka päivä syötiin eri juttuja, harvoin kahta kertaa samaa purkkia viikon aikana. Nyt kun lapsi syö " aikuisten ruokaa" on helppo tarjota suht monipuolista syötävää, mutta tuossa sosevaiheessa en todellakaan olisi itse osannut tehdä yhtä monipuolista ruokaa kuin mitä purkeista saimme ah niin kätevästi ja helposti!
Sitäpaitsi kuinka moni kotikokki oikeasti osaa valmistaa ruuan niin, että siinä säilyy kaikki vitamiinit ja hivenaineet ym. tärkeät? Väittäisin että aika moni keittää vihannekset ja hedelmät ihan liian väljässä vedessä, kaataa keitinvesien mukana yli puolet vitamiineista suoraan viemäriin ja tuhoaa loput pakastamalla mössöt viikoiksi, ellei jopa kuukausiksi. Eri asia, jos tekee joka kerta " tuoretta" , silloin se on varmasti parempaa kuin purkkiruoka, mutta pakastimen uumenista kaivetut sössöt ovat ihan samalla viivalla purkkiruuan kanssa, korkeintaan tuhdimpia mutta muuten eivät millään muotoa parempia. Turha väittää muuta! :)
Ei mun mielestä kovin monipuolista.
Piltillä monet 5 kk soseet tosi vetisiä mutta tuoteselosteita vertailemalla löytyy parhaat, esim. Semperin 5 kk soseet paljon täydempää tavaraa, näkee jo koostumuksesta.
Ja tuosta sokerista vielä: Semperillä ainakin on aimo liuta sokeroimattomia hedelmäsoseita.
Ai kun on hyvää! Tottahan purkitettu peruna on herkkua, njam.
esim. Piltillä 8 eri sosetta 8kk ikäiselle
niistä 1 kalaa ja loput lihaa
Bonalla myös 8, niistä 1 kalaa
Semperillä 9 sosetta, niistä 1 kalaa
Kolme isoa valmistajaa ja yhteensä vain 3 kalavaihtoehtoa. Meillä on tällä viikolla jo syöty kolmea eri kalaruokaa ja varmasti menee monta viikkoa ennenkuin niistä samoja on tarjolla seuraavan kerran.
Olen tarkistuttanut ravitsemisterapeutilla erään viikon ruokalistan ja totesi sen esimerkilliseksi ja en ole ammattilainen.
Ja höpöhöpö , etytä pakastaminen veisi kotiruuat samalle tasolle purkkiruokien kanssa... Voithan niin itsellesi uskotella, mutta totuuden häivääkään siinä ei ole. Jos ruoka on kuukausi tolkulla pakasteessa, niin silloin laatu kärsii, mutta ei meillä ainakaan kasvissoseet kuukautta pitempään ehtineet pakasteessa olla.
Tein kokeilumielessä sormustestin purkkiruualle ja omenalle. Purkkiruuan päällä sormus pysyi paikallaan, kun taas omenan päällä heilui kunnon kaarella. Tuosta päättelisin että ainakin puhtaista raaka-aineista on valmistettu purkkiruoka.
vai onko purkkiruoka tuhonnut aivosi?
Vierailija:
Tein kokeilumielessä sormustestin purkkiruualle ja omenalle. Purkkiruuan päällä sormus pysyi paikallaan, kun taas omenan päällä heilui kunnon kaarella. Tuosta päättelisin että ainakin puhtaista raaka-aineista on valmistettu purkkiruoka.
Luulin, että on vaan legendaa. Mihin on ihmisten terve järki kadonnut?
Niin ja miten joku VOI luulla, että n. 10% lisättyä sokertia lapsen ruuassa on sama kuin EI JUURI MITÄÄN !!!!!!!!!!!!!!!
Jestas, että on daijua saapasta taas liikenteessä......
mutta voit toki kokeilla itsekin ja katsoa?
T: 32
neuvolan jakamista Bona-kuvasta ja valmisruokaesitteistä. Tosi huolestuttaavaa, että asiat on tällä tolalla. Teollinen ruoka ei koskaan korvaa monipuolista, hyvää kotiruokaa ja se on faktaa.
En missään vaiheessa sanonut, että pakastaminen veisi kotiruuan " purkkiruuan tasolle" vaan että on ehkä vähän liioiteltua kohkata kotiruuan puolesta, jos kuitenkin kaataa keitinvesien mukana ison osan vitamiineista mäkeen ja SEN LISÄKSI pakastaa ruuan kuukausiksi. Erikseen vielä totesin, että on tietenkin eri asia, jos todella tarjoaa tuoretta eli ei viikkokausia pakasteessa ollutta.
Ja vielä tuosta monipuolisuudesta, sieltä mistä itse ostin purkit, löytyi kyllä muitakin valmistajia kuin nuo mainitsemasi kolme. Kun purkkiaterioita vielä höystettiin tuoreilla kasviksilla, raejuustolla ym. niin väittäisin kyllä edelleen että meillä syötiin varsin monipuolisesti vaikken itse soseita juuri tehnytkään. Ja jos olisin tehnyt, oma mielikuvitukseni olisi kyllä loppunut perunan, porkkanan, maissin, kukkakaalin, bataatin ja kesäkurpitsan jälkeen. Saahan näistäkin tietenkin jo aika kasan erilaisia yhdistelmiä..
Mutta enpä jaksa tästä enempää tapella, pointtini oli vain todeta, että purkkiruokia antavien äitien on ihan turha murehtia asiaa, purkkiruualla kasvaa ihan loistavasti ja se n. 6 kk joka ainakin meillä purkista syötiin täysimetyksen ja ns. tavalliseen ruokaan siirtymisen välillä on kuitenkin lyhyt aika lapsen elämässä. Annoin mieluusti sitä, mikä kelpasi ja maistui ja aion toimia samoin toistekin.
ja hän kertoi, että heidän on suorastaan pakko suositella joillekin äideille purkkiruokia, koska ovat niin toivottomia tapauksia, että voivat antaa lapselle ihan mitä vaan syötäväksi, jolloin turvallisinta on käskeä antamaan vain purkkiruokia.
Millä lailla se pottusose on terveellisempää kotona tehtynä kuin tehtaassa? Ihmiset kuulkaa senkin tekee. Ja samoista, ellei paremmista raaka-aineista. Ihan hyvältäkin ne maistuu, olen maistanut. Ottakaa itse selvää asioista dorkat!
Perunahan on halpaa, siksi sitä kannattaa laittaa purkkiin mahdollisimman paljon, muita kasviksia vain höysteeksi. Kun taas kotiruuassa nuo suhteet voi kääntää toisinpäin, jolloin ravintosisältö muttuu ihan toisenlaiseksi... Kotiruuassa tuppaa olemaan myös proteiinia (eli ruuan kalleinta osaa, huom!) enemmän kuin purkkiruuassa. Ja protskuahan kasvava lapsi tarvitsee...
purkkiruokia - ovat tarkemmin tutkittuja kuin kotiruoka ja turvallista ja monipuolista ruokaa lapselle kaikinpuolin. Meidän 10 kk:n ikäinen tenava ei ole juuri muuta ruokaa saanutkaan kuin kaupan purkkimössöjä ja hyvin on kasvanut terve ja reipas tenava. Imetän kyllä vielä, että sen verran " kotitekoista" kuitenkin. On se ihanan helppoa kun ei tarvitse olla koko ajan jotain pottuja keittämässä (tiedän, että voi tehdä valmiita annoksia pakkaseen).
Olen myös aikoinaan (kun esikoinen oli vauva) tehnyt lähes kaikki vauvan ruoat itse, mutta tykkään enemmän tästä valmiin tarjoamisesta laiska kotiäiti kun olen ;).
Kun vauva täyttää vuoden niin sitten siirrytään kotiruokaan (pääasiassa) ja lehmän purkkimaitoon.