Pienet lapset ja moottorikelkat, traktorit - maalla ihan normaalia ajaa niillä
Kelkkaturmasta tuli mieleen, että se että pikkulapset ajavat mönkijällä, moottorikelkalla ja traktorilla on IHAN NORMAALIA maalla, kaikki sitä tekevät ja vanhemmat eivät välitä paskaakaan, päinvastoin ovat ylpeitä siitä kun meidän poika osaa ajaa traktoria.
Poikani entinen tarhakaveri esim. asuu maalla ja jo pienestä pitäen hän on ajellut mönkkärillä (siis noin 5 vuotiaasta) ja talvisin aikuisten kelkalla ja alle kymmenen vuotiaana hän ajelee traktorilla pitkin teitä ja peltoja jne. Kun oma poikani haluaa mennä kylään, arvaa päästänkö ? EN
Kommentit (29)
Vierailija:
kuinka koneilla ajelu vaarallista, mutta samaan aikaan teidän omat lapset ajelevat pyörillä autojen seassa.
Elämä on vaaroja täynnä. Aina voi jotain sattua.
Eli jos päästetään mönkkärin, mopon jne rattiin, niin silloin vanhempien pitää huolehtia kädestä pitäen että lapsella riittävät eväät ko hommaan.
Kyllähän joku 800:n moottorikelkka lähtee aikuisenkin lapasesta jos ei tiedä mitä tekee.
Miten siihen pitäisi sinusta suhtautua?
Vierailija:
Eli jos päästetään mönkkärin, mopon jne rattiin, niin silloin vanhempien pitää huolehtia kädestä pitäen että lapsella riittävät eväät ko hommaan.
Kyllähän joku 800:n moottorikelkka lähtee aikuisenkin lapasesta jos ei tiedä mitä tekee.
Vierailija:
tai pulkkailu kun nyt menee eri skaalassa kuin mönkijät tai moottorikelkat! Jospa pysytään aiheessa? Avaa oma ketju kaupungin vaaroista.
Siinä on taas joku pösilö :)
Itse asuin koko lapsuuteni maaseudulla lapissa ja talvella ajeltiin kavereitten kaa kelkoilla, ennen ko saatiin kortit ajeltiin mettässä ja pelloilla ja kyläläisten omilla reiteillä (koko kylä titää ne mutta ei virallisia) ja kesäisin ajettiin traktorilla ja pari kertaa siellä kauhassa istuttiin ja pappa ajoi. Sitten oli kaikki mopot ja mönkijät, mopoilla mentiin kesällä ja mönkijöillä ympäri vuen. Autoa ajoin ekaa kertaa 11v kavereitten kanssa ko saatiin kokkeilla ja sitte 14v saatiin kavereitten kaa papan vanha romuauto peltoautoksi. (Siinä autossa ei ollut periaattessa muuta ko runko, ratti, kaasu, vaihteet, jarru ja kytkin, siitä oli otettu melkeimpä kaikki muu pois) Ja siis kelkalla ajoin ekaa kertaa 6v yksin, ja meillä oli semmoinen raskas työkelkka koska ajettiin talvella puita omasta mettästä. Kypärää käytettiin välillä mutta ei aina (kypärä olisi tietenkin ollut hyvä) Mutta kyllä me tehtiin muutaki ko vaa ajettii, oli myös hevosia, lehmiä ja pari koiraa/kissaa. Mutta omasta mielestäni minulla oli hyvä ja turvallinen lapsuus/teini-ikä. Että anna vaa lapses mennä ja käske vaikka käyttää kypärää :) Ja ei tästä minunkaan lapsuudesta kauan ole (olen siis 22) edellee käyn aina välillä talvisin lapissa ja jouluisin on kiva ajella serkkujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
oletko yksikertainen? jos ketjussa pohditaan miksi (maalla) vanhemmat antaa lasten tehdä laittomuuksia ja jopa yllyttää siihen, sitä ei vaan voi verrata polkupyöräilyyn kadulla tai pulkan laskemiseen autotien lähellä.
Ei ole laitonta ajaa kelkalla, traktorilla tai mönkijällä ilman ajokorttia alueella, jossa ei ole muuta liikennettä,vaikka pellolla.
Kuka nosti taas melkein 10 vuotta vanhan ketjun?
Lapintyär 22 kirjoitti:
Mutta kyllä me tehtiin muutaki ko vaa ajettii, oli myös hevosia, lehmiä ja pari koiraa/kissaa.
Kyllä minä ihmettelin tämän luettuani, että kuinka sitä kissaakin ajettiin. Hevoset ja koirat kyllä ymmärrän...
Onnettomuuksia sattuu maalla lapsille enemmän aivan muista syistä kuin siksi, että itse ajavat isoilla vehkeillä. Itse asiassa, mitä isompi kone, sitä turvallisempi. Meillä päin muistetaan sen opettajan järkytys, joka meni oppilaitten kanssa luistelemaan. Kenttä oli täynnä lunta, mutta ei hätää, yksi oppilaista (alaluokkalainen) haki kotoa traktorin ja kävi aukaisemassa sen. Nyt se poika töissä kaivonkoneella ja tunnetaan oikein osaavana työntekijänä.
meidänkin poika 7v ajaa traktorilla pellolla, mutta vain sillon kun on työtehtävissä eli ei koskaan yksin. Kirkolle en kyllä uskaltaisi poikaa autojen sekaan pyörällä päästää. Siällähän on juoppoja, narkkareita ja muita hulluja liikenteessä.
Trukkikuskina poika on todella hyvä. Järki pelaa ja näkee jo seuraavan työvaiheen.
Mönkiää, pikkumopoa tai moottorikelkkaa meillä ei ole ja tuskin ihan heti ostetaankaa.