Millainen arvosana gradusta on non sine?
Kommentit (65)
Gradun teko oli ihan pakkopullaa, ja väänsin sen vanhojen seminaaritöiden pohjalta yhdistämällä ne ja kirjoittamalla väliin sopivia juttuja. Yritin päästä mahdollisimman helpolla, ei ollut mitään empiiristä tutkimusta vaan ihan lähdekirjallisuuden pohjalta kasattu homma.
Työpaikkahaastatteluissa ei ole ikinä kysytty gradun arvosanaa ja ihan hyvässä työpaikassa olen.
Että onnea vaan kaikille näissä valinnoissa.
Cumukin on minusta vielä aika huono, magnaankin olisin itse ollut vielä pettynyt.
Minä tosin olen aina vaatinut itseltäni paljon, ehkä liikaakin...
... että joku jaksaa piitata gradun arvosanasta! Hohhoijaa.
Arvosanalla ei ihan aikuisten oikeesti ole mitään merkitystä (paitsi ehkä jos haluaa tutkijaksi ja silloinkin muut asiat, kuten suhteet, vaikuttavat enemmän).
Gradulla ei tee opintojen jälkeen yhtään mitään. Eri yliopistojen graduja tai niiden arvosanoja ei voi verrata keskenään. Arvosana määräytyy aivan sattumanvaraisesti sen mukaan, kuka kulloinkin homman tarkastaa.
Joo, non sine on minullakin. Ja paljon enemmän elämässä on ollut merkitystä sillä, että on saanut vakituisen työn (koska on ylempi tutkinto, ei gradun ansiosta!) ja saa työssä osaamisestaan palautetta säännöllisten palkakorotusten muodossa.
Onko tavallista, että opiskelija ilmoittaa arvosanatavoitteen ohjaajalleen? Mulla gradu vasta vuosien päästä ajankohtainen. Minulle arvosanalla on merkitystä. Kyllä arvosana kertoo miten on onnistunut opinnäytetyössään. Yksi opintosuoritus muiden joukossa.
Joissan ei tosiaan, toisissa voi vähän vihjailla, että haluaisiko tehdä töitä niin kauan että saa edes c:n, ja joissain jopa pitää miettiä tavoitetta ääneen. Joku aika muuten sitten surffasin Helsingin yliopiston sivuilla, joku humanistinen tai yhteiskuntatieteellinen laitos, ja siellä kyllä oli selkeäsanainen ohje esitarkastuksesta ja että siinä yhteydessä on oikeus saada palautetta. Ilmeisesti vaihtelee laitoksittain?
Lausunto kertoo ehkä vähän paremmin työn vahvuudet ja heikkoudet, mutta myös työ, joka arvosteltu ihan lyttyyn, on saanut yllättävän hyvän arvosanan ja työ, jonka joistakin puutteista huomautettu sivulauseessa, on silti arvolauseeltaan aika alhainen.
Esimerkiksi jostain historiasta jaellaan korkeimpia arvosanoja tolkuttomasti ja taas oikeustieteellisessä ollaan pihejä. Eli voisi sanoa, että oikeustieteellisestä tuo on ihan ok, historiasta umpisurkea!
Vierailija:
Esimerkiksi jostain historiasta jaellaan korkeimpia arvosanoja tolkuttomasti ja taas oikeustieteellisessä ollaan pihejä. Eli voisi sanoa, että oikeustieteellisestä tuo on ihan ok, historiasta umpisurkea!
Vierailija:
L: lisensiaattityön tasoinen työ, laitoksen historiassa 2 kertaa annettu
eximia: todella hyvä, näistä tuli tutkijoita
m: hyvä
c: keskitasoa laidasta laitaan
non sine: huono
b: aivan surkea, miksi koko tyyppi on ikinä mennyt yliopistoon
a: tätä ei edes annettu
En ole ollenkaan tutkijatyyppi ja valitsin aiheeni huonosti (ja huono ohjaaja ei pystynyt saamaan sitä paremmille raiteille). Ehkä kapasiteetti ei sitten riittänyt siinä vaiheessa pidemmälle, mutta minulla oli lähinnä jo kova kiire ansaitsemaan rahaa ja näyttämään työelämässä kynteni. Koskaan ei ole gradun arvosanaa kysytty, olen kaupallisella alalla esimiestehtävissä nykyään.
Riippumatta siitä, että aikooko tutkijaksi, mutta kaupallisella alallako saa töitä silti jos muuten on oikea tyyppi? Perinteisimmillä aloillako sitten tuolla arvosanalla on merkitystä?
Väittäisin, että sellaisilla aloilla, joissa työ on nopeatempoista ja käytännön sovellutuksia palvelevaa, gradu on yksi hoidettava homma monen muun joukossa. On kai ihan luonnollista, että jollain pitkäpinnaisemmassa työssä, kuten juuri tutkija tai opettaja, se on sanan todellisessa merkityksessä opinnäytetyö.
Pääasia, että se tutkinto on tehty ja on muutenkin hyvä tyyppi:) Voi toki olla, että kaupallisellakin alalla on joitakin aloja, joilla arvosanaa saatettaisiin kysyä (esim. ekonomistin, taloustutkijan tms työt).
olisin kanssa veikannut, että KTM:n töissä suurimmaksi osaksi gradun arvosanalla ei ole väliä. Ja sanoisin, ettei se muullakaan alalla korvaa koko muuta tutkintoa. Hyvä kokonaisuus, sopiva sivuaine ja juuri se etsimämme tyyppi ratkaisevat työnhaussa!
Eniten on merkannut, että tutkinto on olemassa ja se, mitä olen edellisissä työtehtävissäni tehnyt. Oikeasti arvosanoilla ei ole juurikaan merkitystä kuin yo-maailmassa.
Mä aion nyt vapauttaa itseni pitkäaikaisesta ikeestäni, sillä sain gradustani jopa non sineä huonomman. Katselin töissäkin vuoden verran lattiaa, kun muut maisterit tulivat vastaan. Nyt mä luulen, että on aika uskoa, ettei sitä arvosanaa kysy kukaan, kun ei ole kohta kahdessakaan vuodessa kysytty ja kerran olen jo työpaikkaakin vaihtanut.
Millainen ohjaus ja esitarkastus teillä on, jos siinä saatu arvio heittää noin paljon lopputarkastuksesta? Meillä ainakin non tai cumu on se mitä ekalla lukukerralla työstä sanotaan. Korjauksien tekemisen jälkeen on mahdollisuus magnaan, jopa eehen. Ohjeet vaan pitää ottaa tosissaan, eikä kaikkea saa ilmaiseksi vaan tekemällä työtä.