Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, mulla todettiin vyöruusu, kokemuksia?

Vierailija
04.12.2007 |

Lääkäri varoitteli mahdollisista todella kovista kivuista joita yleensä tulee tästä sairaudesta. Mulla sitä " ihottumaa" on vatsan seudulla ja selässä. Toistaiseksi on ollut vain aivan tajuntonta kutinaa ja jonkilaista kipua mutta ei mitään kovia tuskia yms. Mitään isoja rakkuloita ei ole tullut mutta ilmeisesti niitä tulee jonkun päivän päästä? Pelottaa ihan kauheesti tuleva jos kivut onkin ihan kauheita :( Olen vielä raskaana enkä voi siis syödä tehokkaita kipulääkkeitä... Lääkekuurin aloitin tänään.

Kenelläkään kokemuksia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen sitten alkoi myöhään illalla särkee noita kohtia... Ja kirvelee ja kutisee ihan kauheesti. Voiko ihoon laittaa mitään perus yms. voiteita vai onko parempi että iho on mahdollisimman kuiva? Ja voiko noita alueita tulla lisää vai onko ne nyt tässä? Missä vaiheessa alkaa helpottaa ja missä vaiheessa sairautta on ne kauheimmat vaiheet? Nyt siis 6 päivä menossa ensimmäisistä oireista mitä tuli. Ja iho jostain kohti mennyt rikki ja alkanut rupeutumaan. Mutta vielä alueita joissa ei näy kuin pienen pieniä pisteitä, ehkä rakkuloita?

Kiitos tuhannesti jos joku vastaisi!!!! :)

ap

Vierailija
2/8 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin sairaalassa, niin rakkulakohtiin hierottiin zovirax voidetta monta kertaa päivässä ja lopunaikaa siinä oli joku haudekääre. En tiedä missä aineessa käärettä kastelivat.

Vyruusun rakkulat ovat samanlaisia kuin vesirokossa, eli kait niitä hoidetaan sit samalla tavalla.

Kyllä se siitä. *hali*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihotulehdus niskassa. Särkyä kesti reipas pari viikkoa, reseptikipulääkkeillä selvittiin säryistä. Kipuja oli vielä vaikka ihottuma oli jo poissa. Poika oli silloin 10 v. meitä ei neuvottu rasvaamaan sitä mitenkään.

Vierailija
4/8 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vyöruusua hoidetaan?

Vyöruusu paranee itsestään noin neljän viikon kuluessa ilman hoitoakin. Ihottuman paikallishoito perustuu lähinnä bakteeri-infektion estoon ja riippuu taudin vaiheesta. Aikaisessa vetistävässä ja rakkulaisessa vaiheessa voidaan käyttää antiseptisiä tai antibioottia sisältäviä kosteita tai rasvaisia taitoksia. Ihottuman kuivuessa hoito voidaan vaihtaa paikallisiin bakteeri-infektioita estäviin voiteisiin. Paikallisesti käytettävistä viruslääkkeistä ei ole apua.

Joissain tapauksissa, kuten vaikean muun perussairauden tai silmätulehduksen yhteydessä suun kautta annettava lääkitys on tarpeen. Myöhemmällä iällä sairastetun vyöruusun jälkisäryn on myös todettu vähenevän aikaisin aloitetun viruslääkityksen vaikutuksesta. Hoito tulisi aloittaa mahdollisimman varhain iho-oireiden ilmaantumisesta. Nykyisin markkinoilla on useampia viruslääkkeitä valittavana vyöruusun hoitoon. Myös suun kautta annettava kortisoni voi lievittää oireita. Särkyyn voidaan käyttää yleisesti tunnettuja ns. särkylääkkeitä. Myös erilaisia B-vitamiinivalmisteita on kokeiltu, joskin niiden tehoa ei ole pystytty osoittamaan. Ihottuman jälkeiseen hermosärkyyn voidaan käyttää myös eräitä epilepsia- ja depressiolääkkeitä.

Vierailija
5/8 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkemmin kertaalleen sairastetun vesirokon jälkeen saattaa joskus myöhemmin puhjeta vyöruusu. Kannattaa muistaa, että vyöruusupotilas saattaa tartuttaa vesirokkoa sitä sairastamattomiin. En tiedä tarkemmin missä taudin vaiheessa tartunta on mahdollinen.

Vierailija
6/8 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen että ei se vesirokko olekkaan sitten niin harmiton tauti jos siitä voi myöhemmin saada muita tauteja ja vissiin ihan vakaviakin?

Vierailija
7/8 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastin vyöruusun 11-vuotiaana, tyttäreni taas 7-vuotiaana. Kummallakin meillä tauti oli helppo. Ihottuman lisäksi ei muita oireita ollut, ei siis yhtään kipuja eikä hermosärkyä. Ei käytetty viruslääkettä hoitoon eikä edes kipulääkitystä tarvittu. Muutama arpi jäi. Nuorin lapsemme sai vesirokon isosiskon vyöruususta.

Vierailija
8/8 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särky on 24/7 hermosärkyä.

Olen pahoillani. Nyt vaan toivot, että sulla olisi huomattavasti lievempi muoto kuin mulla aikoinaan. Vyöruusu voi tulla monen asteisena ja valitettavasti se voi uusia.

Tsemppiä ja lämmin halaus.