Onko normaalia. 4v. pojasta. Laihuudesta.
Poika ollut aina hoikka, mutta hyvä syömään.
4v. neuvolassa kumminkin hieman huolestuin pojasta, mitat olivat 105cm ja 15kg. Terkkari ei kumminkaan kommentoinut asiaa mitenkään kun painoa on tullut jonkun verran.
Nyt olen viime aikoina huolestunut kun poika valittaa koko ajan nälkäänsä. Syö hirveän kuorman ruokaa, menee vartti kun oikein pitelee mahaansa ja on leipää vailla, sanoo että on nälkä. Meillä syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä, aamu ja iltapalat + välipaloja tarpeen mukaan. Pitäisi siis riittää. Olen antanut pojalle ruokaa(välipalaa) lisää kun on pyytänyt, mutta miettinyt samalla ettei tuo nyt varmaan ole ihan normaalia!?
Poika näyttää todella luisevalta, luut törröttää(lantiossa, selässä selkäranka näkyy turhankin selvästi) nyt jotenkin ja välillä oikein huomaa miten silmät näyttää tosi isoilta, kasvot siis todella kapeat.
Muuten perusterve poika. Keskosena syntynyt. Kaksosveljensä on huomattavasti pyöreämpi, hänestä ei siis huolta.
Soitin neuvolaan nyt kumminkin ja otan pojan mukaan kun vien vauvan neuvolaan. Haluan nähdä onko pojan paino nyt tippunut tuosta viime neuvolasta.
Pieni huoli on. Mitähän voisi olla?
Kommentit (18)
Siro on ja tulee varmasti aina olemaan hoikka, mutta tuo jatkuva nälän tunne on minusta omituista. Ennen tälläistä ei ole ollut. Syö siis kunnon ruoan, ihan " miehen" annoksen ja silti pitää tankata välipalaa vartin päästä tai viim. tunnin päästä. ap
oli 4-vuotis neuvolassa 103,3 cm ja 16 kg. Laiha on! Pituus keskikäyrällä ja paino -2. Itse olen huolestunut ja ajattelin käydä yksityisellä lääkärissä ja pyytää keliakia kokeet.
Syö paljon! Esim. kaksi isoa lautasellista puuroa, leivän tai kaksi, pari banaania, omenan.. Sitten tulee puolen tunnin kuluttua viimeistään pyytämään lisää ruokaa :O
Olen usein antanutkin, en herkkuja, mutta lisää ruokaa. Itse olen myös hyvin hoikka, joten en ole huolissani. Saattaa olla kasvupyrähdys tulossa, " tankkaus" menossa :) Puhukaa neuvolassa jos on todellinen huoli mielessä.
Lapsilla tuntuu olevan kausia kun syövät valtavasti, mutta kaikki ruoka menee pituuskasvuun ja liikkumiseen. Se mitä tulisi mieleen, jos oikeasti syö paljon, mutta ei liho niin joku ruoan imeytymishäiriö. Onko lapsesi kakka normaalia eli onko siinä paljon sulamatonta ruokaa tai ihan ripulia?
Hyvä että saat pojan punnittua niin ei tarvitse sitä sitten miettiä. Jos eivät vielä huolestu niin pyydä toki oman mielenrauhasi vuoksi 1-2kk päähän uusi painokontrolli.
ekana tulee mieleen, että onko takana kasvupyrähdys? esim. painoa ei ole tullut, mutta pituutta kuitenkin kasvanut hyvin. Tai sitten on vasta tulossa ja se ennakoi nälällä. Meillä oli hirveitä syömäviikkoja ja sitten ykskaks jäivät housun lahkeet lyhyiksi...
Anna lapsen syödä, jos on nälkä, kyllä niitäkin päiviä tulee ettei mikään maistu.
Mut tuli vaan mieleen, et liikkuuko poikasi paljon? Kuluttaa varmasti ihan hirveesti myös. Meillä ainakin on koko ajan liikkeellä ja syöminen kuulostaa samalta kun teilläkin.
Minulle se aiheuttaa ylipainoa. Ruoka imeytyy jotenkin väärällä tavalla elimistöön.
Poika on välillä ripulilla ja välillä todella kovaa kakkaa.. Tulee ihan sellaisia papanoita. Sulamatonta ruokaa on seassa välillä.
Minun elimistöni ei sulata kasviksia eikä lihaa normaalisti. Eikä marjoja. Ne tulee sellaisenaan ulos ja melkein suoraan. Pojalla, itseasiassa molemmilla pojilla näkee useinkin että kakassa on paprikaa, salaattia jne. Onko se normaalia?
Olen pitänyt sitä vaan meidän suvun ongelmana, mutta jos se aiheuttaa tälläistä laihuuttakin mitä pojalla on niin olisihan sille jotain tehtävä!?
stävän laihalta, eikä mitään luita törrötä tms. Hän vaan on todella siro rakenteeltaankin.
Välillä kausia, että näykkii ruokkaansa. Koko päivän saldo syömisessä on muutama haarukallinen ruokaa ja monta kuppia maitoa. Tällä hetkellä koko ajan valittaa nälkää ja syöminen vähän parantunut.
Seuraa ap onko ripulia, ts. imeytyykö ruoka hyvin.
Kaksosveljensä on sentin pitempi ja painaa yli 2kg enemmän.
En siis näkisi että nyt ainakaan tullut mitään kasvunpyrähdystä, voihan se olla tulossa tietysti..
Lapset liikkuvat ihan normaalisti minun mielestä. Kerran päivässä ulkoillaan joko niin että leikitään puistossa jossa juoksentelevat jne. tai sitten kävellään 2-3km lenkki hitaasti. Jaksavat hienosti sen kävellä.
Vierailija:
mun 4 v painaa 14 kg :(
Pojasta siis kyse..
no johan on taas keksitty selitys ylipainolle.
Se että ulosteissa näkyy sulamattomia kuitupitoisia jämiä (marjan kuoret ym) on ihan yleistä. Joissain toiminnallisissa häiriöissä ruoka kulkee joskus nopeasti läpi ja silloin tuollaista voi olla enemmän.
" Poika on välillä ripulilla ja välillä todella kovaa kakkaa.. Tulee ihan sellaisia papanoita. Sulamatonta ruokaa on seassa välillä."
tämä nyt voisikin viitata johonkin suolistotautiin (keliakia ym). Mutta myös toiminnallisissa häiriöissä ulosteiden kovuus vaihtelee. Kasvukäyrän selkeä taittuminen on viimeistään aihe tutkia.
ja tuollaisia ollaan oltu itsekin pieninä,minä ja mies.
Pojan painon suhde pituuteen ollut aina -15% käyrällä, mutta mitä siitä? Toiset on laihempia kuin toiset.
on myös keskonen ja silmiinpistävän laiha missä hyvänsä kylpylässä tai uimarannalla missä näkee paljon muita lapsia vähissä vaatteissa.
No, olin itse myös lapsena todella laiha, niin että sitä aina kauhisteltiin ja nyt yli 3-kymppisenä kahden raskauden jälkeen ei kyllä enää kukaan kauhistele ;o
Joskus ehkä paprika ja runsaasti syödyt marjat saattavat näkyä ja kerran näkyivät rusinat, kun kaksivuotias ehti vetäistä melkein paketillisen, mutta muuten ei.
Heti joku alkaa motkottaa.. :D
Lääkäri sanonut että minulla sellainen ruoansulatus joka sulattaa ruoan jotenkin väärin ja ottaa ruoasta pelkästään kaiken sen " pahan" irti ja jättää kaiken elimistöön, jotenkin varastoi. Tämän selitti sisätauti lääkäri J. Saltevo. Minulla myöt kilpirauhasenvajaatoimintaa(paha sellainen) ja sokeriaineenvaihdunnanhäiriö. Että näin. Myös ruoka tottumuksen(ilta painotteinen syönti) ja ajoittainen vähäinen liikunta syynä ylipainoon. Joko nyt tämä nro. 11 on tyytyväinen? ;)
Lapsella aina ollut ripulia ajoittain, molemmilla kaksospojilla niin. Itse olen ripulilla päivittäin.
Täytyy keskustella neuvolassa asioista paremmin. ap
Meillä pojat otti " muut" kiinni jo 4kk iässä.. Sen jälkeen olleet ihan käyrillä. Pituus mennyt hieman alakäyrillä kumminkin ja nyt tämän toisen pojan paino. ap
On siro ja hoikka, uikkareissa näyttää tosi laihalta. Kakan koostumus vaihtelee, on papanoita ja ripulia. Toisina päivinä syö päiväkodissa 7 perunaa (!), joskus on vaikea kotona saada syömään yhtään mitään. Olen pitänyt tätä kaikkea kyllä aivan normaalina. Paino on miinuksella, mutta kasvaa kuitenkin tasaisesti. On todella eloisa poika, joten varmaan kuluttaakin aika paljon...