Olen huono äiti :( Huusin lapselleni kastelemisesta
Uhkasin antaa selkään huolella jos tulee kotiin pissat housuissa tai pissapussi(märät vaatteet) mukana.
Yöllä tuli kahdesti lakana ja patjat märäksi. Pissaa myös päivisin housuunsa. Kotona ollessa ei päiväkastelua vain esikoulussa ja kyläillessä.
Kaikki tutkimukset on tehty ja vikaa ei ole (tai siis korvien välissä on).
Kyse siis kuusivuotiaasta.
Ei ole enää keinoja ei...
Kommentit (34)
Vierailija:
kyllä meidänkin lapset näyttävät iltapäivään mennessä unohtaneen aamuiset tapahtumat, mutta istutan heidät pöytään ja muistutan heitä siitä mitä aamulla kävi, sitten pyydän anteeksi, viimeksi eilen.
se on mielestäni hyvä lasten oppia, että ihmiset, aikuisetkin, tekevät virheitä ja möläyttelevät kiukuspäissään sammakoita suustaan. se on normaalia elämää, ei sen kummempaa. lapset oppivat matkimalla aikuisia, tuskin meidän lapsetkaan pyytelisivät keneltäkään anteeksi jos emme me vanhemmat olisi näyttäneet mallia miten sovitaan riidat.
Olen toiminut nyt niinkuin piti, mutta miksi se ei toimi. Antakaa kiitoskaikki keinonne nyt kehiin.
Tuo oma käytökseni on syvältä ja siksi tämän aloituksen tein alunperin. en hae sille puolutelua en todellakaan, siitä saa minua haukkua ihan vapaasti.
ap
Ei yökasteluun ole mitään testejä, joilla se todetaan. Tai voihan sen hormonitestin teettää, jos haluaa, mutta meidän lääkärimme mukaan 90-prosenttisesti vaiva johtuu hormonipuutoksesta, joten testaaminen on turhaa. Lääkettä kokeillaan joko nenäsuihkeena tai tabletteina ja yleensä ne aina tehoavat.
Minusta kuulostaa, että et ole edes lääkärissä käynyt. Pienellä osalla lapsia on joku fysiologinen epämuodostuma virtsateissä, joka selittää yökastelun. Tämäkö teillä on poissuljettu? Yökastelun hoitaminen psyykkisenä sairautena on täysin vanhanaikaista. Psyykkiset syyt (kuten lapsen syyllistäminen kastelusta) saattavat PAHENTAA kastelua, mutta eivät juuri koskaan ole perimmäinen syy.
Mene heti lastenlääkärille ja hoida lapsen sairaus äläkä pahenna sitä omalla hölmöilylläsi.
ns. piippauspatja ja herätän lapseni vessaan yöllä. Esikoulussa hoitajat kehoittavat lasta käymään vessassa väh. kahden tunnin välein. Yö ja päivä kastellaan meillä molemmat. Päivisin kastelu ei liity hormoneihin. syy on meilläpsyykkinen. Kastelu paheni neljävuotiaana erään tapahtuman johdosta.
ap
Vierailija:
Ei yökasteluun ole mitään testejä, joilla se todetaan. Tai voihan sen hormonitestin teettää, jos haluaa, mutta meidän lääkärimme mukaan 90-prosenttisesti vaiva johtuu hormonipuutoksesta, joten testaaminen on turhaa. Lääkettä kokeillaan joko nenäsuihkeena tai tabletteina ja yleensä ne aina tehoavat.Minusta kuulostaa, että et ole edes lääkärissä käynyt. Pienellä osalla lapsia on joku fysiologinen epämuodostuma virtsateissä, joka selittää yökastelun. Tämäkö teillä on poissuljettu? Yökastelun hoitaminen psyykkisenä sairautena on täysin vanhanaikaista. Psyykkiset syyt (kuten lapsen syyllistäminen kastelusta) saattavat PAHENTAA kastelua, mutta eivät juuri koskaan ole perimmäinen syy.
Mene heti lastenlääkärille ja hoida lapsen sairaus äläkä pahenna sitä omalla hölmöilylläsi.
Koetko häpeää, pettymystä, väsymystä? Pyykin takia? Miksi? Itselläni on 6-vuotias poika, joka ei ole koskaan oppinut kuivaksi (ei mitään lääketieteellistä syytä). Lapsellesi on siis sattunut jotain pienempänä, joka vaikuttaa vieläkin? Miksi pahennat traumaa huutamalla?
Oletteko keränneet tarroja (jokaisesta vessastakäynnistä tarra, ja sitten esim. 50:n, 100:n tarran jälkeen saa jotain ekstrakivaa). Kyläillessä tai eskarissa ollessa voisi saada vaikka kaksi tarraa ja kotona yhden?
Kannusta lasta, älä lannistä! Sinuna ottaisin yhteyttä perheneuvolaan tai lastenlääkärille, ei pelkästään lapsen takia vaan myös itsesi.
Vierailija:
ns. piippauspatja ja herätän lapseni vessaan yöllä. Esikoulussa hoitajat kehoittavat lasta käymään vessassa väh. kahden tunnin välein. Yö ja päivä kastellaan meillä molemmat. Päivisin kastelu ei liity hormoneihin. syy on meilläpsyykkinen. Kastelu paheni neljävuotiaana erään tapahtuman johdosta.ap
Vierailija:
Ei yökasteluun ole mitään testejä, joilla se todetaan. Tai voihan sen hormonitestin teettää, jos haluaa, mutta meidän lääkärimme mukaan 90-prosenttisesti vaiva johtuu hormonipuutoksesta, joten testaaminen on turhaa. Lääkettä kokeillaan joko nenäsuihkeena tai tabletteina ja yleensä ne aina tehoavat.Minusta kuulostaa, että et ole edes lääkärissä käynyt. Pienellä osalla lapsia on joku fysiologinen epämuodostuma virtsateissä, joka selittää yökastelun. Tämäkö teillä on poissuljettu? Yökastelun hoitaminen psyykkisenä sairautena on täysin vanhanaikaista. Psyykkiset syyt (kuten lapsen syyllistäminen kastelusta) saattavat PAHENTAA kastelua, mutta eivät juuri koskaan ole perimmäinen syy.
Kiivasluontoinen olen itsekin, mutta kyllä ihminen oppii itsehillintää, sitä pitää vain harjoitella. Laske kymmeneen, monta kertaa päivässä. Mene pois tilanteesta ja tule sitten takaisin. Opettele pyytämään anteeksi. Halaa paljon. Kehu vielä enemmän.
Vierailija:
Olen uahnnut selkäsaunalla ennenkin ja aina tulee yhtä huono olo. Olen huono pyytämään anteeksi ja siksi en ole koskaan aamuisia juttujani pyytänyt enää iltapäivällä anteeksi. ei välttämättä edes muista enää mitä olen sanonut... kai.
Miten sitä nyt pyytää anteeksi, kun käyttädyn kuin idiootti :/
Mitä voisin sanoa tai tehdä muuta, kuin laittaa vaipan kohta seitsemänvuotiaalle?ap
Onko lapsi saanut käydä asiaa läpi puhua piirtää siitä?? Riippuu tietenkin siitä mikä se juttu on ollut..
Uskon että pinna palaa!
Tuo tausta kannattaa, jos ei ole jo ni selvittää kunnolla mikä lastasi ahistaa..
sinun kannattaisi minimoida ärsytys, eli petaa sänky niin, että tulee mahdollisimman vähän pyykkiä (lakanan alla muovifrotee), kylliksi vaihtovaatteita, ettei haittaa nakella niitä pyykkiin ja tarvittaessa suojaa sohvat ja pehmeät tuolit muovifroteella ja pyyhkeellä.
Mitä vähemmän sinulle on vaivaa kastelusta, sitä vähemmän se harmittaa ja sitä vähemmän tulee mesottua.
Sitten keskityt olemaan piittaamatta asiasta, vakuutat itsellesi, että ei sillä ole oikeasti niin väliä. Toki voit koittaa palkita tarroilla onnistuneista päivistä, antaa positiivista huomiota tms., mutta pidät kasteluita " nollatilanteina" etkä epäonnistumisina.
Koita siis tukea lasta, mutta ennen kaikkea psyykkaa itseäsi olemaan välittämättä - säästät omiakin hermojasi.
Itse huomasin, että joku sohvan kastuminen suututti vietävästi ja oli vaikea olla vähintään murisematta, mutta kun varsinaista vahinkoa ei päässyt tapahtumaan, vaikka pissat olisi tullut, oli helppoa ottaa rennosti.
Täytä kastelupäiväkirjaa, koittakaa minirin lääkitystä jne. Kelasta saa hoitotuen kastelijalle kun on yli 5v. Eihän se raha sitä lasta kuivaksi opeta mutta on se edes pieni korvaus siitä ylimääräisestä työstä jonka kastelija lapsi aiheuttaa.
Mun lapsi on myös eskari-ikäinen yökastelija, päivät on tosin kuiva. Ei se uhkailu mitään auta, ei se lapsi sitä tahallaan tee.
Nykyäänhän väitetään ettei pitkäaikainen kastelu johdu psyykkisistä asioista vaan hormonien kypsymättömyydestä.
Minä pissasin housuun aina ekalla luokalla kotimatkalla, melkein joka päivä.
Syy oli, että en kehdannut mennä koulussa vessaan. Meillä oli koulussa tytöille ja pojille yhteinen vessa, jossa lukollisia vessakoppeja. Koppien oven alla oli rako, josta pojat aina kurkkivat - niinpä en uskaltanut käydä vessassa.
Äitini puhui opettajalle, joka alkoi päästää mua kesken tunnin vessaan. Sekin piti tehdä hienovaraisesti, muiden huomaamatta - aluksi käytti jotain tekosyitä, lähetti mut jotain tehtävää varten käytävään tms, ja samalla pääsin vessaan. Ongelma hoitui pikkuhiljaa, muutamassa viikossa kuitenkin.
ja poika kohta 7v-
tiedätkös mikä todettii ku asiaa alettii kaivamaan?
poika jännitti kotona oloa, koska isä odotti pojan olevan täydellinen, poika ei saanut mistää kiitosta niinkuin muut perheen lapset. (isä siis haukkui tyhmäksi jne)
ja sen perheen tietäen niin se isä täys mulkku, äiti vaan katsoi vierestä.
ja tosiaa tiedän mistä puhun, koska perhe tosi läheistä sukua.
(psykologi siis ei katsonut enää tarpeelliseksi.)
ap