¤¤¤¤SUURPERHEELLISTEN JOULUKUU¤¤¤¤
Kiirettä taitaa pitää kaikilla. Meidän Sonja on jo 2½ kk. Oltiin eilen TAYS:ssa kun Sonjan napaverinäytteestä löytyi joku riski sairastua diabetekseen. Osallistumme sellaseen tutkimukseen, jossa vauva käy verikokeessa 3 kertaa vuodessa ja siellä sitten tutkitaan, että puhkeaako diabetes vai ei....
Joulu tulla jolkuttaa. Yön aikana oli satanut paljon lunta, mutta vettä ne on tainneet luvata ainakin tänne Tampereelle päin.
Koittakaahan kiireittenne keskellä tulla kertomaan kuulumisia!
Risella ja Sonja 2½ kk
Kommentit (31)
En muista milloin viimex kirjoitin tänne,mut nyt kuulumisia:
Meil " Lahja" on nyt 4kk(7035g ja61,2cm)Hän on hirmu tyytyväinen kokoajan,tänäänkin nukkui 4,5 tunnin päiväunet ja vetelee jatkuvasti 12-13 tunnin unia,ei yleensä enää herää lainkaan,joskus syö yhdesti yössä.
Rakastaa olla huomion keskipisteenä ja on yhtä hymyä sisarusten tai vanhempien leperrellessä hänelle.
Huomenna mennään katsomaan perheeseen uutta " vauvaa" 7 viikon ikäistä pitkäkarvaista chihuahuan urospentua.Ja jos miellymme tähän pentuun,saisimme hänet viikon kuluttua kotiimme.
Noin vuosi sitten aiottiin hankkia jo,mut sit tulin raskaaksi jakun ei ikinä oo takuita tulokkaan luonteesta ja vaativuudesta,niin pidimme viisaimpana vaihtoehtona odottaa vauvan syntymän jälkeistä aikaa ja sitä,riittääkö rahkeet vielä koiranpennun koulutukseenkin.Nyt kun vauva on todettu ihan yhtä helpoksi kuin aiemmatkin,niin voidaan tosiaan pentukin hankkia.
Tämä tulokas vaikuttaisi olevan juuri sitä haemme,hyväluonteinen sekä lapsiin tottunut sekä näillä näkymin vaikuttaisi kaikinpuolin näyttelykelpoiseltakin.
2,5v tyttö ei ole vieläkään osoittanut mustasukkaisuuden merkkejä,hän hoitaa ja paijaa siskoa kovasti.
Tyttö puhuu kovasti ja käy potalla jo ahkerasti kotona,mutta kun vedät housut jalkaan,niin pissaa housuihin kyllä,mut eipä täs vielä mikään kiire ole.Jos 3-vuotiaaksi mennessä sais vaipat kokonaan pois.
Isommilla on mennyt koulussa hyvin,kaikilla 3:lla.
Esikoisella(kohta 14v)on jo tyttöystävä(kääk)Toisaalta aika hempeetä,tää tyttö on sama,johon poika ihastui jo 6 vuotiaana(ja tyttö meidän poitsuun 5 vuotiaana)ja nyt he käyvät samaa yläastetta ja on ihan love.
Itse olin 15 v kun me ruvettiin seurustelemaan miehen kanssa ja nyt kun on oltu kohta 16v yhdessä,niin,joten hurjalle tuntuis ajatella,josko meidän poikakin voisi löytää jo nuorena sen oikean.
Poika on onnex miljoona kertaa helpompi murkkuna kuin itse olin,tottelee(minen totetellut ikinä)ja viihtyy parhaiten yhä kotona ja on hirmu avoin.Mistä oon kyl hirmu kiitollinen.
Su lähden ekoille joululahja ostoksille,joulukoristeet on ollut jo viikon esillä,mä tykkään hirmuisesti joulusta.Kun sais vielä pysyvän lumen maahan,niin tunnelma ois kyl ihana.
Mukavaa joulun odotusta kaikille!
Lumina ja lapset
Lumina: olen vilpittömän kateellinen!! Mulla oli teininä chihu ja oi että mikä persoona ja pakkaus!!!! JOs ei mies olis allerginen niin...mutta ei auta kuin tyytyä osaansa.
Kateellinen Minjuska
Kai sitä on ollut itsekin yhtä tumpelo tai sit vaan aika kultaa muistot..
Mä olen joutunut 11v. ikäisestä hoitamaan 1/2 vuotiasta veljeäni.. vanhemmat joivat aika reippaanlaisesti ja surutta jättivät minut vahtimaan vauvaa baarireissun ajaksi. Epätoivoisena juotin vauvalle sokerivettä kun ei muutakaan ollut antaa ja vauva vain itki.
Esikoinen alkoi sairastaa parin kuukauden ikäisenä ja vietti vauva-ajastaan sairaalassa 2 kk, ihan vaan allergioiden takia. Koko elimistö ja hormonitoiminta meni hänellä ihan sekaisin, kasvu pysähtyi, tuli kilpirauhasen ja munuaisten vajaatoimintaa, astmaa jne. Ruoaksi sai vain riisiä ja poronlihaa. Riisillekin oli allerginen mutta jotain oli pakko syöttää.
Näiden muksujen kanssa on ollut ihan hirvittävästi kaikkea ja olen kyllä joutunut kypsymään varhain. Ja kun lääkäreiltä ei saanut tietoa, hain sitä itse mistä vain irti sain.
Nyt huutaa pienin ruokaa..
On taas mentävä.. Toivottavasti en loukannut ketään aiemmalla marmatuksellani.
T.Neppis ja w 3vk
Neppikselle!!!!
Joskus on ihan terveellistä tuulettaa ja marmattaakin...tuskin meistä kukaan loukkaantui. En minä ainakaan...Jos jotain olen tässä elämässä oppinut kantapään kautta niin sen ainakin, että asiat on sanottava kun ne tulevat mieleen tai muuten ne jäävät kaivertaan mieltä ja pamahtavat kuin pommi.
Kyllähän sitä välillä huvittaa lukea kun joku äiti kyselee, että onko teiän 2 viikkosilla jo päivärytmi tai, että vauvani on 2kk...uskallanko jättää hänet isälleen hoitoon...mutta kai nämäkin kyselijät joskus oppivat. Heh!
Synttäreistä selvittiin kunnialla...onneksi on vasta vuoden päästä uudestaan sama rumba!
Nyt lauantai iltaa viettään miehen ja muksujen kanssa. Sauna lämpiämässä ja glögiä ja pipareita maistellaan!
Risella
Kehitysvamma puolelta valmistuin. Vakitöitä ei ole, mutta sijaisuuksia ollut sitäkin enemmän. Olen työskennellyt koulunkäyntiavustajana, vanhusten puolella ja päiväkodeissakin...
Mies lähti aamulla puoli seiska töihin. Ikävä tää joulunaika rekkamiehille kun saa sunnuntaitkin painaa töitä niska limassa. Onneksi otti nuo meitin pojat mukaansa joten saamme olla pitkästä aikaa ihan naisten kesken kotosalla. 7-vuotias laulaa joululauluja vauvalle tuossa.
Iltasella lähen joululahja ostoksille kun mies kotiutuu.
Risella ja neidit 7v. ja 11viikkoa
Eilen aloitin ja tänään on jatkettu pipari urakkaa. Muumitalon päätin väsätä ja melko hyvin onnistuikin. Jos uteliaisuus heräsi niin talon on nähtävissä blogissani http://heibo77.vuodatus.net/
Kortit sain valmiiksi viikonloppuna ja postiin eilen. Muutamat lahjat pitää vielä tehdä loppuun ja muutama on vielä ostamattakin.
Mutta tässä vähitellen saadan joulu valmiiksi.
nuttu
Minjuska:Kurjaa et olet allerginen :(
Me rakastuttiin siihen pentuun kyl ihan täysin,oltiin kasvattajan luona 4,5 tuntia ihastelemassa perheen uutta jäsentä,ensi viikonloppuna saamme hänet kotiin.Tänään hankittiin kuljetusboxi,muhkea peti,kaulapanta ja talutin.Ruuat tilasimme kasvattajalta ja huomenna ostamme pentuaitauksen ja vakuutamme pennun.
Sunnuntaina ostin melkein kaikki joululahjat(ihan muutama on enää ostamatta)ja mummu sanoi tekevänsä meille kaikki laatikot,joten meil alkaa olla liki kaikki jouluvalmistelut nyt tehtyinä.
Tänään kuopus sai ekan viitoisrokotteen ja eka kerta kun kellekkään lapsistamme on tullut oireita,oli niin kiukkuinen ja levoton,et illan mittaan oli laitettava 2 suppoa.
Anteeksi etten muista kuka,mut joku kuitenkin oli tehnyt huippuhienon muumi piparkakku talon,kävin kurkkaamassa kuvan.
Lumina ja Lahja reilut 4kk,sekä muut lapsoset
meilläkin piparitalkoot edessä vielä viikonlopulla. En ehdi enempi kirjotella...tarhan joulujuhlat pojalla ja kaikki vaatteet on silittämättä vielä.
Risella
Meille syntyi Ihana poika sunnuntaina 2.12.2007 klo 23.57 3940kg, 52cm ja pipo 36.
Hyvää kannatti odotttaa se kymmenen yli mennyttä päivää..
Synntys sujui nopeasti ilman kivunlievitystä ja sairaalasta kotiuduttiin viime keskiviikkona.
Arki kotona on sujunut hyvin, isommat sisaret välillä tosin riitelevät kuka saa pitää vauvaa jne mutta ainakaan mitään mustasukkaisuutta ei ole vielä esiintynyt..
Yöt menenvät aikas hyvin, noin kahdella heräämisellä ja imetys on lähtenyt hyvin käyntiin..
Tämä on eka lapsistamme jolle ei ole ainakaan vielä tarvinnut antaa lisämaitoa !
Aika meinaa loppua vuorokaudesta kesken kun olisi nämä joulutouhut ym mutta eiköhän sitä ehdi kun ei liikaa stressiä ota !!
Mukavaa joulunodotusta kaikille !!
IsoTikru+tikrunpentu 11 vrk
Ihanaa, että saitte vihdoin oman nyyttinne kainaloon ja nuuskittavaksi :)
Meillä toi nelonen kiduttaa itseään vauvan" hajulla" : työntää nenänsä kiinni vauvan nukkatukkaan ja juuskuttaa oikein syvään. Sit melkein aivastelee, pitää nenäänsä kiinni ja sanoo, että haisee. JA heti perään nuuskuttaa antaumuksella uudestaan :)
Meillä tosiaan alkoi arki kun mies lähti töihin. Ja heti oli Wilhelmikin levottomampi ja koko ajan tississä kiinni.
Nyt kyllä väsyttää ihan armottomasti kun ollaan valvottu nelosen korvien takia ja Wilhelmikin päätti valvoskella ja tissitellä viime yönä varsin monta kertaa. Onneksi edes rinnalle rauhoittuu mutta voitte varmaan kuvitella mitä sanoo toiset pienet kun äiti vaan istuu vauva sylissä koko ajan.
Nelosella on vielä kamala ripuli (ollut lääkekuurilla kohta 6vk, tänään saatiin lähete korvapolille ja putkitukseen..) Joten vaippoja on saanut vaihtaa urakalla.. ja jossain välissä unohdin vaipan laittaa niin sain alkaa mattopyykille -huokaus-
Pienimmälle herralle kun ei meinaa unikaan tulla silmään, ehkä se nälkä kurnii suolissa :( Lisämaitoa en ole antanut.
Wilhelmilläkin on kakka joka välissä (taitaa siis kuitenkin saada ruokaa???)
Paino oli kyllä noussut 4600g painaa ukkeli nyt ja huomenna on 4 vk täynnä.
Joulu lähestyy hurjan nopeasti mutta se taitaa olla ainoa asia tällä hetkellä joka ei stressaa. Meille ei tule ketään ulkopuolisia joulun aikana emmekä me lähde minnekään kotoa. Ollaan täällä piilopirtillä ja poltellaan kynttiöitä ;)
Nyt on mentävä, kutsu kuuluu...
T.neppis ja W
Oikein paljon onnea Pikkutikrusta Isotikrulle ja muulle perheelle!
Pipsa+7
Piparit on meilläkin nyt leivottu ja piparitalo tuli väsättyä muksujen kanssa. Tortut pitää viä paistella...muuta en aio leipoakaan. Meillä käy niin vähän jouluna vieraita kun itse kierretään mummot ja papat tervehtimässä.
Käytiin tänään koko pesueen kera Hintakaaressa ja mukaan tarttui ihana jouluinen tonttuaiheinen vahakangas pöytäliina.
Eipä tässä muuta tällä kertaa...ens viikolla on Sonjan eka tutkimuskäynti siellä diabetes klinikalla ja sitten seuraavana päivänä 3kk neuvola!
Risella
kaikille ihanaa, lämpöistä ja rauhallista joulua.
On ollut hieman kiirettä ja on palstailu jäänyt vähiin minullakin. Ristiäisiä ja joulua laiteltu, kärsitty korvatulehduskierteestä ja kaikenlisäksi on kihomatopelko päällä. Lapset yöpyivät paikassa, jossa sitten esiintyi matoja..
Hieman ylistressaantunut ja väsynyt ja kiukkuinen äiti yrittää saada joulufiilistä päälle mutta vaikealta tuntuu..
Olen siivonnut ja leiponut ja järjestänyt valvottujen öiden lisäksi joten malja vuosi yli kun mies sanoi, että hän löytää töiden jälkeen lattialta haisevia pissavaippoja kun en niitä jaksa roskiin asti kantaa.. että tämän arvoinen minä sitten olen ;) Tuskin hän sitä niin tarkoitti mutta harmitti kuitenkin kun ei mistään muusta huomauteta: puhtaista ikkunoista, puhtaista vaatteista, syötetyistä ja tyytyväisistä lapsista...
Mutta teille muille minä vielä kertauksen vuoksi toivotan parasta joulua perheenne parissa.
Rakkaudella,
Neppis ja Wilhelmi 1 kk 9 vrk
Isotikrun perheelle poikavauvasta.
Täällä on nyt kaikki valmista,enää joulukuusi kannetaan sisälle sulamaan ja koristellaan aamulla.
Koiranpentu on ollut meillä nyt viikon ja tykkää älyttömästi lapsistamme ja on kyl aivan ihana touhupakkaus.
Oikein rentoa ja hauskaa Joulua kaikille suurperheellisille!
Lumina ja lapset
Niin se vaan meni taas yksi joulu ja uutta vuotta ootellaan.
Sonja nukkuu vaunuissa pihalla ja muut muksut leikkii tyytyväisinä huoneissaan.
Hyvät pyhät kaikille!
Risella, Sonja 3kk ja 3 " pikku tonttua"
Heti ensimmäisenä Isotikrulle Isot Onnittelut Pienestä Pojasta! Vauvauutiset ovat aina yhtä ihania :)
Vuoden viimeisiä päiviä siis viedään. Joulu meni meillä ihan perinteisin menoin ja hyvin. Lapset olivat olleet ilmeisen kilttejä, ainakin lahjojen määrästä päätellen. Kuopuskin keräsi jo ihan kiitettävän " lahjasaaliin" , vaikka mielenkiintoisimpia taisivatkin vielä olla värikkäät paperit ja lahjanarut :) Mulle itselleni lykkäsi jouluaattona rintatulehduksen ja pukkia otinkin vastaan 38 asteen kuumeessa. Mutta koska kyseessä on vasta ensimmäinen tulehdus tässä imetyksessä (aiemminhan mulla siis on ollut niitä ihan älyttömästi), niin en valita, vaikka sattuikin jouluun. Lääkekuuri on nyt siis päällä ja rintakin jo parempi. Ja jos jotain hyvää, niin onneksi ei tullut vielä aatonaattona, kun siivoukset ja ruuanlaitto oli vielä kesken.
uutta vuotta meillä vietetään varmaankin ihan omalla väellä ja kotona. Ella on vielä niin pieni (vaikka eilen tulikin jo 6kk!), että mihinkään kylään ei viitsi lähteä myöhään olemaan ja meillekään ei taida kukaan olla nyt tulossa. Päivällä käydään ainoastaan mummulla kahvilla. Ja mies tuossa taas hetki sitten " lupasi" , että tänä vuonna ei edes raketteja osteta kun ovat aina niin nopeasti ammuttu ja maksavat paljon, mutta katsotaan vain, kuinka se aattona viimeistään kantaa sen perinteisen rakettipussin kotiin ;) Jotain pikkupaukkuja lapsille kyllä ostetaan. Mitenkäs muut suurperheelliset vuodenvaihdetta viettävät?
Neppikselle iso jaksuhali täältä valvottuihin öihin ja sairasteluun! Ja mitä miehiin tulee, niin ne ei aina todellakaan tajua, mitä suustaan päästelevät :/ Mutta eivät ehkä myöskään aina tarkoita ihan niin pahasti kuin sitä itse väsymyksessään asian ottaa. Eivät vain osaa asioita ilmaista " oikein" ;) Toivottavasti olette kihomadoilta säästyneet!
Nyt toivotan kaikille hyvää loppuvuotta ja ihanaa uutta vuotta 2008! Ja lähden iltapalan laittoon.
M ja viisikko
taalta ulkomailtakin!!!
Meidan pitka remontti on nyt sitten valmis ja toista kuukautta ollaan asuttu omassa kodissa, josta vasta nyt alkaa kaikki tavarat loytaa paikkaansa; ei enaa ikina remonttia, kiitos! Kauhia halina siina olikin, kun muutettiin vuokralle 3 kk ja maha pystyssa ei ite saanu tehda mitaan, siina sitten syntyi taa meidan viitostyttokin, 10.9. 3150g ja 52cm; ja takaisin muutossakin oli omat sahlinkinsa!!!
Mutta nyt vietetaan seesteista vauva-arkea naitten tyttosten kanssa, ja yritetaan saada uutta vauva-kuumetta taka-alalle! Siis tuota miehen vauvakuumetta...
Lumina vilkutus ja onnea uudesta ' vauvasta' . Mekin kovin suunnitellaan kevaalla koiravauvan hankkimista, joko bokseri tai rottis nailta nakymin.
Uuden vuoden suunnitelmia ei sen enempaa tai kummallisempia; ollaan menty joka vuos miehen siskolle jossa immeisia enemmankin ja hyvaa ruokaa ja seurustelua. Ne nyt on aikuisten juhlat ihan taysin, tal kertaa jaadaan yoksikin ja otetaan kaikki likat mukaan kun pikkuisin kuitenkin on takataskussa, heh!
Joten paljon terveytta, hyvaa mielta ja onnellisuutta jokaiselle lukijalle uudeksi vuodeksi 2008!!!
- levinia ja Ally 3kk 20pv -
Hiljaista täällä tosiaan on. Itse kyllä aina myös haen pinoa, mutten saa aikaiseksi aloittaa...
Meilläkin poika kasvaa kovasti, ikää huomenna tasan kaksi kuukautta. Ristiäisiä vietettiin myös jo, nimi tuli sopivaksi samaan J-sarjaan muiden poikien joukkkoon. Eikä sitä enää muista, millaista elämä olikaan ennen tätä pikkuista!
Hulinaa riittää; kaikenmaailman pikkujouluja lapsilla ja monet synttärijuhlat olleet ja tulossa. Ja tässä siiten joulua yrittää valmistella aina kun muulta touhulta joutaa. Tänään sain hankittua muutaman joululahjan ja paketoitua kasan. Itsenäisyyspäivänä jos saataisiin vaikka leivottua jouluherkkuja...nam. Tuntuu vaan siltä, että flunssaa pukkaa...pikkuväki aloitti jo viikonloppuna ja alkaa nyt olla kunnossa. On sitten kai minun vuoroni nyt.
Mies on ollut kaksi päivää työreissussa ja kotiutuu illalla. Olikin tosi outoa mennä illalla yksin nukkumaan. Koko ajan vain odotti, että tuo tulisi kotiin...
No juu, pikkukaveri ei oikein tunnu viihtyvän tässä koneella. Pitää kai mennä .
Suviruusu ja pikku-Joonatan
HYvästi ihana lumi :( kauhee liukas vesikeli täällä Itä-Suomessa ainakin
Risella: juu lähihoitajapa hyvinkin, valmistuin jouluna 96 ja työni olen tehny lähinnä päiväkotimaailmassa, mulla on ollu vakipaikka jo 10vuotta (apua, vanha luuska jo ;), millä puolella työskentelet??
MInä olin esikoisen kanssa alussa ihan tumpelo :) Esikoista tekemällä tehtiin kaksi vuotta ja sitten kun hänet vihdoin saimme, olin ihan varma hormonihuuruissani että jos teen jotakin väärin niin menetän koko lapsen! Onneks järki palaili kokemuksen myötä ja mies oli tasapainoinen minunkin puolesta :) toisen kanssa osasi kyllä ottaa jo paljon rennommin, kun vaan alun hormonaalisesta myräkästä pääsi. Olen muutenkin tunteellinen ihminen niin raskauden jälkeen olen oikein yliherkkä, nytkin piti laittaa jo joululaulut pannaan kun vollotutti niin kovin (mie en voi kuunnella varpunen jouluaamuna, enkä mie voi kuunnella heinillä härkien kaukalon, ja sit mie en voi kuunnella joulu saapuu jokaiselle tai sydämeeni joulun teen ja sit mie en voi..... :).
Nyt saunaan!
Minjuska ja Manteli, kauheen iso poika jo! (4vkoa)