** ENSKAT vko 49 (3.12-9.12) **
Vielä ei näyttänyt olevan pinoa tälle viikolle. Tässä siis meille sellainen :)
Viime viikon turinat: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11810364&p=2&tm…
Hyvää alkanutta viikkoa!
-Sara-Maria-
Kommentit (24)
No niin, jos sitä olis nyt aikaa hiukan edes kirjottaa. Töissä piti sen verran taas kiirettä, ettei ehtiny muutaku pinon avata.
Tänään on ollut kieltämättä aika ikävä olo, liittyen tuohon kipeeseen ylävatsaan. Istuminen ei oo tänään tuntunu kivalta, olis pitänyt saada olla liikkeessä tai sitten istua kunnolla röhnöttäen. Eikä tää varmaan helpotu vähään aikaa varsinkin kun tuo vatsa kuitenkin vielä kasvaa. Pitää siis vaan " kärsiä" .
Weer@: Ikävä kyllä en osaa kauheesti auttaa, mielellään auttaisin. Ei oo itellä noita kipuja kauheesti ollut, mutta tottakai niitä tulee kun kohtu kasvaa ja tekee itelleen tilaa.
Hermonie: Siellä tuntuu kaikki olevan hyvin ja poitsu kasvavan hyvin. Vaunut on täällä juu ostettu ja tuolla ne nyt sitten saa odottaa kyytiläistä. Aika tuntuu menevän tosi nopeesti.
Sase: Siellä oli hyviä rakenneultrakuulumisia :) Ja vielä vinkkiä sukupuolestakin saitte. Meille ei sitä kerrottu vaikka kysyttiin, totesivat vaan ettei ala arvailemaan.
Kovasti tässä yritän vielä väsäillä miehelle sitä isyyspakettia, onneks vielä on hetki ainakin aikaa ku äitiyspaketti on vielä matkalla. Sitten vaan pitää saada kaikki tavarat kerättyä yhteen ku oon nyt piilotellu niitä pitkin kämppää.
Nyt salkkareiden pariin :)
-Sara-Maria rv 29+4-
Millainen se sun ylämahakipu on? mullahan oli loppuraskaudessa ihan järkyttävä tuska tossa oikean rinnan alla eikä koskaan selvinnyt mistä se johtui. Toivottavasti sulla ei ole samanlaista. Mulla se kipu alkoi kyllä tuntumaan joskus rv34 jälkeen mutta paheni vaan loppua kohti. Sellainen polttava kipu, tuntu että jotku kudokset tms repiäis sisällä. Synnytys kyllä auttoi kipuun mutta laskin että meni noin 6viikkoa synnytyksen jälkeen enneku se kipu kokonaan hävis. Synnytyksen jälkeen kipukohta " laskeutui" alemmas eli liekö siellä jotkut kudokset venyneet pahasti, en tiiä? vähän huolettaa miten mahdollisesti toisen raskauden aikana käy??
Mutta toivottavasti sulle ei tule samanlaista kipua!! Tsemppiä =)
hermione
Marzulla ollut ankeaa palvelua lääkäreiden osalta :( Voi rähmä. Tulehan sitten kertomaan miten neuvolassa meni!
Hermionelle ja Eetulle vilkutukset! Kiva kun käyt meitä täällä vakoilemassa ja moikkaamassa :D
Weer@: Kovasti kuulostaa liitoskivuilta¿ Ota puheeksi vielä neuvolassa. Mulla liitoskivut alkoivat varmaan juuri samoilla viikoilla kuin sinulla, ja ne tuli aluksi tosi kovina. Sitten oli vähän taukoa, mutta nyt taas ovat kovenemaan päin. En pysty aina edes omin voimin nousemaan sängystä tai kääntämään kylkeä, sattuu ja vihloo tuonne ¿alapään luihin¿ niin kovaa, ja sitten välillä särky säteilee reisiin ja selkään (siis tuo säteily ei ole kivuliaita supistuksia, nekin olen jo pariin kertaan kokenut ja ne tuntuivat enempi menkkakivuilta¿) Liitoskivut on oma kivun taiteenlajinsa, ainakin itse erotan ne supistuksista erittäin selkeästi. Pahimmillaan liitoskivut tuntuvat mulla illalla, yöllä ja aamulla sängystä noustessa. Kun liikkeelle pääsee, niin siitä se helpottaa. Tsemppiä kovasti kipujen kanssa! Tyynyjä vaan urakalla jalkojen väliin, kun nukut. Se saattaa vähän helpottaa. Ja kevyttä jumppaa ja venyttelyä, neuvolasta saat varmasti ohjeita.
Sase: Onnea hyvin menneestä rakenneultrasta! Poika tulossa, kivaa :D Joko olette alkaneet nimeä miettiä?
Sara-Maria: kuulostaa ikävältä tuo kipu. Onko lapsi niin korkealla, että se aiheuttaa kipua ylävatsaan, vai onko se ihan muuta kudosten venymiskipua? Toivottavasti se helpottaa viimeistään siinä vaiheessa, kun vauva alkaa laskeutua masussa alemmas¿
Marraskuisten pinosta kävin vakoilemassa joku päivä sitten, että malaika oli saanut nyytin kainaloon¿ Tulehan malaika kertomaan uutisia jos vaan jaksat!
Missäs kaikki muut loppupään enskat luuraa? Ja muutkin enskat :) Kovin on hiljaista tässä pinossa.. Olenkin ollut tuolla joulukuisten pinossa aika lailla, kun siellä alkaa h-hetket olla joka toisella kohdalla ja koko ajan tapahtuu..
Oma napa voi ihan hyvin. Saan nukuttua taas paremmin, vaikka nuo liitoskivut ovat taas vaivana. Piti yöllä pyytää miestä kääntämään mun kylkeä, kun en itse pystynyt¿ Ja kun sängystä nousi, niin hetki piti ottaa lukua, ennen kuin pääsi liikkeelle. Mutta muuten olo on ok, väsyttää vaan hetki hetkeltä enemmän. Onneksi on aikaa nukkua. Iltapäivällä on neuvola, tulen sitten myöhemmin kertomaan neuvolakuulumisia. Ja ihanaa kun on talvi :D Taidankin kävellä neuvolaan.
Gaiole ja piiperö 36+5
Pelästyin tänään sitten kunnolla,ja vieläkin jänskättää.
Elikkä aamusta asti pitkin päivää (jatkuu vieläkin) on tullut todella vähän ruskehtavaa vuotoa. Lähinnä kun käynyt vessassa niin jäänyt paperiin. Päivällä myös masusta nippaili jonkin verran.
Pikkasen helpotti kun aamulla luin jostain sivulta tuosta että on ihan normaalia pieni vuoto ainakin alussa kun istukka kiinittyy kunnolla. Silti pelottaa...
Nyt vain koitan ottaa iisisti ja rukoilen tuon loppuvan. Mutta jos niin ikävästi käy että alkaa oikein kunnolla vuotaa niin ei auta kun soitella neuvolaan että mikä nyt on vialla. Muuten odottelen vain sitä oikeaa aikaa ja kyselen sitten.
Huoh...
Marzu: Mikä on siellä tilanne? Toivottavasti vuoto on loppunut? Tiedän tunteesi, mitä saatat siellä kokea... Itsellä tuli rusehtavaa tiputtelua/vuotoa alkuraskaudessa vähän väliä ja mahaa kivisti ja koski. Kävin sitten sen takia pari kertaa ylimääräisesti lääkärissäkin, kun oli niin kamala paniikki koko ajan. Syytä ei vuodoille ikinä löytynyt, mutta kaikki on mennyt tähän asti ok. Tiputtelu loppui vasta paljon np-ultran jälkeen.. Toivottavasti sulla on samanlaista kyseessä, eikä keskenmeno. Paljon sulla on nyt viikkoja kasassa?
( . ) Eilen oli neuvola, kaikki kunnossa! Piiperö uiskenteli taas ultralaitetta karkuun ja monotteli terkkaria kovasti :) Sykkeet vahvat ja tasaiset, pissa puhdas ja paineet ok, painoa tosin tullut taas yli kilo viikossa - turvotusta riittää vaikka muille jakaa.. Sf-mitta 31 ja piiperö raivotarjonnassa yhä, ei vielä kiinnittynyt. Itsellä on sellainen olo, että kyllä tässä vielä viikkoja odotellaan...
Eilen tuli ensimmäinen kipeä supistus (siis kunnollinen, että piti ihan keskittyä hengittämään). Eikä niitä sitten enempää tullut, mutta jostainhan sitä on aloitettava :) Olosta on tullut aika tukala välillä, liikkuminen on tosi vaikeaa. Mutta muuten viihdyn mahani kanssa vallan mainiosti.
Tiedossa pitkä pyhä, kun mieskin on perjantain vapaalla. Tänään tulossa vieraita illalla, joten tarttee ruveta raivaamaan paikkoja. Yksi koneellinen jo pyykkiä pesty, heräsin jo kukonlaulun aikaan... Silittääkin pitäisi, taas... löysin eilen yhden laatikollisen vauvan vaatteita jemmasta vaatehuoneesta, jos ne saisi nyt silitettyä, kun eilen jo pyykkäsin.
Mukavaa itsenäisyyspäivän aattoa enskoille! Mitäs teillä on suunnitelmissa?
Gaijis ja piiperö 36+6 (täysiaikaisuus koittaa huomenna, jeeeeeee!!)
hermonie: Kauheen vaikeeta on selittää, mutta kuullostaa aika lailla samalta kuin tuo sun kipu. Sellanen ikävä pistävä kipukohta. Mulla se on pahimpana vasemmalla puolella rinnan alla, siinä on sellanen arempi kohta. Varsinkin kun paljon istuu rupee tuo vaivaamaan. Osa syynä on varmasti että jää mahan ja rinnan väliin ja varmasti liivit vielä siihen painaa istuessa. Yleensä kipu helpottaa ku lähtee liikkeelle. Pahinta on, ettei osaa istua kunnolla selkä suorassa, varsinkin ku työpäivän aikana tulee istuttua aika lailla. Pitää varmaan ottaa asia vielä esille neuvolassa.
Gaiole: siellä on hyviä neuvolakuulumisia. Kivaa ku on pitkä viikonloppu edessä. Varmasti mukavaa saada vieraita kylään, vaikka ite joutuukin emännöimään.
Marzu: toivottavasti vuoto ei oo merkki mistään pahemmasta. Varmasti voi olla ihan normaalia, toisilla sitä tulee ja toisilla ei. Tsemppiä sinne.
Missäs tosissaan meidän enskat luurailee, laittaako ne joulua ahkerasti kotiin?
Tänään olis taas käynti neuvolassa. Kovasti tuolla masussa tuntuu olevan elämää pitkin päivää ja ymmärtääkseni öisinkin. Mies totes joku aamu tässä, että oli tuntenu kivasti liikehdintää masun sisästä ku olin nukkunut miehen selkää vasten. Varmasti on tuolle miehellekkin tämä raskaus konkreettisempaa ku pääsee tuntemaankin liikehdintää eikä vaan katella ku masu kasvaa ja mun mielialat vaihtelee.
Vieraita olis tänne kanssa tulossa tänään, pitää keritä töitten jälkeen käymään vielä kaupassa ja sitten pikaisesti kotia siivoilemaan ja ajattelin vielä leipoakkin, mutta ensin pitää hoitaa työpäivä pois alta.
Meinaakos enskat katella huomenna linnanjuhlia?
Hyvää itsenäisyyspäivää toivotan jo tässä vaiheessa koska en koneelle varmaan huomenna ehdi.
-Sara-Maria rv 29+6- (iiks, huomenna uudelle kymmenelle)
Weer@: Täällä myös liitoskivut vaivaavat:( Tuntuu tosi inhottavalta nukkua kun viiltelee alapäätä, reisiä ja alavatsaakin, mutta terkka sanoi että kuuluvat asiaan kun mainitsin hänelle kyseisistä kivuista. Joten pitää siihen vaan luottaa. Tsemppiä sulle kipuilujen kanssa:)
Sase: Iloisia ultrakuulumisia siellä:) Vai on poika teille vilautellut. Kyllä se mieskin ajatukseen tottuu kun saa ruveta miesten juttuja poitsun kanssa tekemään:)
Sara-Maria: Tsemppiä sinne kupujen keskelle:) Mullakin tuo isyyspaketin teko ois just meneillään. Vaikeuttaa vähän hommaa kun tää liikunta rajallista eikä autoa ole... Noh enköhän mä jonkunlaisen paketin aikaseks saa:) Mitäs sä oot pakettiin hommannut? Linnajuhlia täytyy juu katsella huomenissa sen verran kun saan lääkärin ohjeiden mukaisesti:)
Hermione: Kiva kun olet käynyt meitä moikkaamassa:) Vilkutukset sinulle ja pojalle:)
Marzu: Tsemppiä vuotojen kanssa!!! Mulla oli kans tuossa rv 8 vuotoja ja sit rv 13 tosi suuriakin vuotoja mutta niin vaan ovat molemmat masukit matkassa pysyneet. Toivottavasti sinulla myös näin:)
ON: Mä kävin maanantaina lääkärillä tarkastuskäynnillä ja lääkäri myös ultralla katto että kaikki kunnossa. Ja olihan siellä:) Tuo herra A on kyllä niin kova jumappailemaan että ei meinattu millään saada mittoja otettua. Meinas palaa multa pinna lopussa kun selkään sattu ihan hirveesti ja yks vaan tunki kättänsä jalan eteen ettei mittoja saatu. Lääkäri vaan naureskeli:) Sit en meinannu päästä ylös enää siit tutkimuspöydältä kun selkä kramppas:(
Mä aloin neulomaan tumppuja tänään meiän pikkusille. Vähän oli harjottelemista kun en ole sitten yläasteen neulonut mitään. Hyvinhän se kuitenkin lähti käyntiin kun netistä löysin sellasen sivun missä videon avulla opastetaan kutomaan:) Nyt ois jo toisen varsi valmiina ja eikun kavennus hommiin:)
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille enskoille:)
Halauksin Butterfly rv 25+4
Lähdin sitten monta tuntia aikasemmin töistä kun masuun rupes taas sattumaan. Jouduin pomolle selittää mikä on tilanne (se on mies) ja meinas vedet tulla silmiin siinä soperrellessa.
Elikkä täälä tilanne sellanen,että nyt vuotaa verta. Samallaista kun menkkavuoto mutta paljon vähemmän *koputtaa puuta*. Masusta vihloo välillä ja alaselkää särkee. Soitin neuvolaan ja siitä sitten lääkäriin. Kaikki ajat varattuja,pääsen vasta ilalla. Nyt vain toivon ja rukoilen ettei vuoto kovene.
Nyt pitäis siis olla viikkoja kasassa seittemän. tai tarkemmin sanottuna 6+3 laskurin mukaan.
Toivottavasti kaikki on hyvin ja vuoto vain ohimenevää ja asiaankuuluvaa. Tsemppiä ja kaikkea hyvää!
hermione
Pidän täällä peukkuja pystyssä, että kaikki olisi ok ja vuoto vain väärä hälytys!
Sase: Onnea ultrakuulumisista! Itse en tiedä kumpi on tulossa, mutta toivon ehkä poikaa. Mies taas toivoo ehkä just tyttöä. Mutta kunhan vauva tulee niin ollaan iloisia oli kumpi vaan.
Weera, SaraMaria ja muut kipuilevat: Inhottavilta vaivoilta kuulostaa.. Toistaiseksi itsellä ei ole pahemmin kipuja kuin tosi harvoin, mutta ehkä niiltä ei täysin pääse välttymään myöhemmin..
Gaiolelle tsemppiä loppusuoralle ja muillekin jotka viettelee viimeisiä viikkoja mahan kanssa. Me mennään puolestamme kylään tuttujen luo. Ihanaa kun on ylimääräinen vapaa.
Butterfly: tulee varmasti söpöt tumput!
Marzu: Tsemppiä ja toivotaan parasta!!!
Hobbie 24+
Kiitos kaikille jotka kommentoitte ja kannustitte liitoskipujen kanssa. Nyt on taas ollut muutama yö paljon helpompi, täytyy nauttia niistä. Säikäyttää vaan tuollaiset yhtäkkiset kivut, vaikka ne vaarattomia periaatteessa ovatkin. Gaiolen kivut kuulostikin hurjemmilta, tsemppiä sinullekin! Täytyykin nyt noita tyynyjä varailla sängyn viereen kasa, josta itselleen tukea parempi nukkuma-asento tarvittaessa.
Monilla oli hyviä neuvola- tai ultrakuulumisia. Itselläkin olisi ensi viikolla neuvola-aika, pääsee taas pitkästä aikaa kuulemaan pienen sydänäänet. Niin ja pian päästään myös rakenneultraan, 17.12. Sitä innolla odotankin, kun on edellisestä paljon aikaa. Sukupuoli ajateltiin kylläkin jättää kysymättä, pidetään jännitystä yllä ;)
Marzu: Mikä siellä on tilanne? Toivottavasti kaikki olisi hyvin! Tsemppihaleja sylillinen sinulle!
Butterfly on innostunut neulomaan, kuulostaa mukavalta. Voisi itsekin sellaista ajatella...
Edessä on pitkä vapaa viikonloppu. Ihan rentoutumisen kannalta ajattelin ottaa, ennen joulua vielä töitä riittää. Huomenna voikin rentoutua linnan juhlien parissa, pääsee arvostelemaan pukuja... ;)
Oikein hyvää itsenäisyyspäivää enskoille!
Weera 19+1
parisen tuntia sitten Hyvinkään sairaalassa sain keskenmenon rv 6+4.
Voimia marzulle!!! Eihän tässä nyt noin pitänyt käydä... *Hali*
Terkuin Butterfly
Olen todella pahoillani ja sanaton...
Voimia sinulle!
Weera
suuren surun keskelle.. Olen todella pahoillani. :( Voimia sinulle!
Gaiole
Olen todella pahoillani =(
Voimia surun keskelle!
hermione
Marzulle haleja, voimia, jaksamista suuren surun kanssa!!! <3
-Saikku-
Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen tänne.. päivittäin kyllä käyny lukemassa mut kirjoittaminen jäänyt vähän vähiin=)jos sitä tästä alkais aktiivisemmin kirjoittelemaan...tai no aina sitä voi yrittää,heh...
Tänään käytiin sitten siellä rakenneultrassa ja kaikki näytti olevan kunnossa..Nyt voin sitten minäkin huokaista helpotuksesta...pikkunen siellä vilkkaasti liikkelehti ettei meinattu saada tarkkaa kuvaa sydämestä ja sen rakenteesta.mut lopulla sekin luovutti ja antoi periksi=)koko vastasi rv 22+2 eli pari pvää edellä kasvussa mutta voihan se olla et se sitte vähän pysäyttää kasvua jossain kohin..Painoa pikkusella oli noin 500g.
Näyttäis ny et meille olis tulossa pieni poika=)ihanaa............kätilöltä ku kysyttiin et kummalta näyttäis niin se pienen etsimisen jälkeen sai haarakuvan ja pieni kohoama näytti olevan..mut sanoi ettei kuitenkaan 100% varmasti voi luvata...autossa sit näin sen antamista kuvista että oli laittanut vielä meillekin matkaan todistuskuvia tirristä=)
mies vähän " pettynyt" ettei se ollutkaan tyttö ku sen suvunpuolella ei kovin montaa tyttöä ole syntynyt..sanoi ettei siihen voi vielää luottaa ennenkuin se on syntynyt...se odotti niin kovasti omaa pikku rinsessaa=)Kuitenkin se on sanonut että kunhan se olisi terve ja ettei sillä sukupuolella ole väliä,mut toivoa aina saa..ja yhtä rakas siitä tulee oli kumpi tahansa...
sase-86- rv 22+0