ღ.¿:*¨`*:¿.ღ Heinähelistimien joulukuu ღ.¿:*¨`*:¿.ღ
Aloitan nyt joulukuulle oman pinon kun siitä oli puhetta. Linkki viime viikon pinoon.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11811701&p=3&tmo…
Se on taas uus viikko alkanu. Joululaulut soi taustalla ja jouluvalojakin on viritelty. Tää on miun suosikkiaikaa. Tykkään niin kovasti ostella lahjoja rakkaille ja lähetellä kortteja yms. Jouluks mennään miun vanhemmille sinne Itä-Suomeen. On koko viikko vapaa miehelläkin niin voidaan nautiskella oikein joululomasta valmiissa pöydässä. Ens joulua sit vietetäänki jo siellä maalla omassa kodissa. Tosi jännää.... Muutenki on kiva nähhä taas miten se talo on edistynyt. Siellä ollaan jo sisäpuolen hommissa ja lämpöökin on jo. HUI!!
Mites muut viettää joulua? Varsinki ensimmäisen lapsen saaneet? Onko lapsen saaminen tuonut joulun odotukseen jotain erikoista?
Meillä on nuo yöt tosiaan ollu nyt vähän rikkonaisia kun Miska oppi sen kääntymisen. Tahtoo vaan kääntyillä yöllä unissaanki koko ajan ja herää sit siihen. Lisäks taas tankkaa vähän useemmin. Muuten kyllä on taas aurinkoinen oma ittesä. Harmi vaan ku päivisin ne unet on niin lyhkäsiä. Välillä on pieniä nuha tukkosuuksia ollu, mut ei muuta vakavampaa. Viikon päästä se neuvola. Ootan mielenkiinnolla kun 3kk->4kk oli painoo tullu vaan 200g. Mitähän lukemia nyt saahaan mittariin.
Mites teijjän muksut tykkää kylpemisestä? Meillä on jo jonnii aikaa ollu mahotonta räiskimistä se touhu. Jouluna aateltiin sit Miska viedä saunaan mummolassa. Ihan vannassa alalauteille, mut kummiski. Saa nähhä mitä tykkää.
Nyt taidan mennä laittaa ruokaa kun pieni mies vielä nukkuu.
Loskaisesta piäkaupuntista....
Sonteri ja Miska kohta puoliin 5kk
Kommentit (64)
Heips!
Vieläkö mahtuu yksi toooosi myöhäinen joukkoon? Tosin syykin myöhäisyyten olisi, lapsemme laskettu aika oli 21.8.2007 mutta leikattiin jo 12.7.2007, niin en ole oikein saanut päätettyä minne kirjoittelisin, tänne, elokuisiin vai johonkin muualle! Päädyin kuitenkin tänne heinäkuisiin, kun Veikka kuitenkin suurelta osin kehitykseltään vastaa ihan heinäkuussa syntynyttä.
Eli olen 26-vuotias ekakertalainen äippä Pirkanmaalta ja perheeseen kuuluu lisäkseni mieheni (31v.) ja kolme koiraamme. Ja tietysti tämä uusin tulokas, Veikka. Veikka jouduttiin leikkaamaan pahan raskausmyrkytykseni takia rv 34+4 ja painoa herralla oli 1920g ja pituutta 44 cm. Leikkauksen jälkeen Veikka vietiin tehohoitoon, tosin kaikki sujui kuitenkin todella hyvin varhaisesta syntymästä huolimatta ja sairaalassa olimme vain 2 viikkoa. Tosin imetys ei lähtenyt käyntiin ollenkaan, kun Veikka ei jaksanut imeä rintaa mutta onneksi pulloruokinta onnistui ettei missään vaiheessa tarvinnut olla missään nenä-mahaletkuissa! Tänä päivänä Veikka on 6250g ja pituutta on 60,5cm. Soseita ollaan syöty jo kovastikin ja kaikki maistuu hyvin. Ja jo useamman kuukauden yöt ollaan menty yhdellä n.4-5 aikaan tapahtuvalla syötöllä tai jopa kokonaan ilman heräämistä, mikä minusta on aika käsittämätöntä!
Tästä eteenpäin yritän olla mahdollisimman aktiivinen palstalainen, jotta heinäkuiset pysyvät hyvin listoilla!
-Minielli ja Veikka 5kk-
tervetuloo vaa uudet naamat! ;)
sain sentää eilen leivottua joulutortut ja tiistaina käytiin pojan kaa shoppailemassa.. tosin poika ei kaupoista oikein kiinnosta, ku haluis olla vaa sylissä eikä istua kärryjen pohjalla kaukalossa ja mä en pysty oikein shoppailla poika sylissä.. ;( ja etenkin kassalla se huusi minkä pystyi..
soseista; meilläkin aloitettiin tälläviikolla perunalla, vähän menee naama mutrulle ku laittaa lusikan suuhu.. ja nyt on ruvennu siihe et ei aukase suuta lainkaan sotkee vaan naamansa.. mut kyl sinne jotain aina menee.. et eiköhän tää tästä.. mahaa se tais aluksi käydä mut eilen ainakin tuli kakat pariinki kertaan.. aattelin aloittaa ku tuntuu et haluais tissii jatkuvasti ja toisten ruokailu rupes huuattamaan.. ilme oli aina sennäköinen et noi syö ja mä en saa mitään.. no nyt saa poikakin
enää reilu viikko jouluun-- mahtaa poika saada tänävuonna paljo joululahjoja.. ainakin mitä anoppi on puhunut.. no saanpa kerranki avata reilusti paketteja.. ;)
remonttia pitäis alkaa tekemään meijän uudessa asunnossa, ens viikolla tulee miehet repimään kylppäriä ja vessaa.. törkeen kallista toi remppaaminen, pientä pintaremppaa ja 5numeroinen lasku ... ei paljoo hurrata näillä äippärahoilla...
millaste ja poika lähes 5kk
Joulu se tulla jollottaa ja pieni stressi meinaa iskeä, kun nyt ollaan esikoisen kanssa sairaana oltu koko viikko ja lahjoja olis jo pitäny hankkia. Saas nähdä jääkö kaikki ensiviikkoon. Tänään tuotiin kuusi sisälle ja koristeltiin esikoisen kanssa. On sitten enemmän aikaa nauttia, kun joulukin vietetään mummolassa.
Meidän pikkuneiti oli tänään Luciapukeissa isoveljen päiväkodin Luciajuhlassa ja molemmat oli niin söpöja asusteissaan. Nyt alkaa kunnolla tuntua joululta, kun lapset lauloi joululauluja ja juotiin joulukahvit.
Meilläkin imetys häiriintyy tosi helposti, mutta muuten sujuu paremmin kuin kolmisen viikkoa sitten. Meillä oli silloin rintaraivareita päivittäin ja mulla varmaan ei tullut maitoa neidin tarpeisiin asti. Joku tiheän imun kausi kai. En tuntenut edes kunnolla herumista. Lisäsin sitten imetystä ja vietettiin enemmän aikaa sängynpäällä imetellen ja huilaten. Nyt tulee taas kunnolla maitoa, heruu ja tyttö oksentaa ylimääräiset pois, Kakkaakin tulee monta kertaa päivässä, kun se vähän aikaa sitten saattoi odottaa parikin päivää. Eli maitoa tuli varmaan liian vähän. Varmaan maito voi helposti " loppuakin" , jos ei tiheän imun kausina imetä tarpeeksi ja tulee helposti sitten annettua pulloa. Mulle olis voinu käydä näin, kun aloin tosiaan epäillä maidon riittävyyttä. Nyt taas imetys on tosi helppoa ja ihanaa, joten siirrän kiinteiden aloitusta ainakin pari viikkoa, jolloin tyttö tulee 5kk. Muutenkin hän on ollut tosi hyvän tuulinen sen jälkeen kun päästiin imukauden ohi.
Vietättekö muuten joulun omassa kodissa vai sukulaisissa? Me lähdetään mun vanhemmille sinne Suomeen pariksi viikoksi. Tosi mukavaa, mutta matka tuntuu vähän rasittavalta, kun pikkuneiti ei viihdy hereillä autossa ja meillä on monen tunnin ajomatka edessä.
Mukavaa adventtiviikonloppua kaikille!
/monic ja lapset 3.5v, 4.5kk
tohon on pakko kommentoida..
minä ainaskin olen imettänyt tiheän imun kaudella tiheään(aina kun halusi maitoa) yöllä jopa 1,5h välein ja siltikään mulle ei tullut riittävästi maitoa! kiinteät aloitin ihan siitä syystä etten jaksanut herätä joka yö 1,5h välein, pullon antamista välttelin mahdollisimman pitkään.
Kaikkien kohdalla tuokaan siis ei pidä paikkansa =) saa imettää vaikka koko ajan ja siltikään ei maito riitä ;)
olen tosi onnellinen niiden puolesta joilla tiheän imun kausi lisää tuotantoa, olisi niin ihana ollut omaakin imettää(omia) pidempään. Mutta hyvä että edes näin pitkään sai tisukkaa =)
Teretulemas Minielli! Joukkoon mahtuu oikein hyvin=)
Meillä oli jo toinen ihana yö takana! Otti iltamaidon 20.35 180ml ja heräs yöllä 3.15 otti 80ml ja aamulla ylös 7.15 =) ihana kun sai nukkua noin hyvin!
Olen ajatellut jos jatkuu noin hyvin yöt ja sais nukkumaan omassaan ;) niin siirrän R:n Siskonsa huoneeseen nukkumaan!Nyt R on nukkunut meidän keskessä, ens yön testaan omassa sängyssään!
Tarjosin kollille tisua aamusta, mutta ei ollu kiva juttu, jakso hetken imeä ja sit huudettiin..eilen ei ees kelvannu olleskaan, käänsi vaan pään pois.
Tuttipullon kun näkee niin oikein hyökkää kimppuun suu auki =)
Sängyssä viime yönä kääntyi pari kertaa masulleen, mutta lattialle ei enää päivällä onnistunutkaan;) Tekee siis vaan pimeessä ja peiton alla " temput" !
Meillä aatto ollaan muuten kotona, mutta käydään lahjakierroksella 2ssa paikassa. Haluan aaton olla mahdollisimman rauhaksiin! oisin halunnut mun vanhemmat tänne, mutta tuleevat varmaankin vasta uudeks vuodeks.
Tuleeko teille joulukuusi?? Meille ei enää koskaan(kai), meni hermot niihin neulasiin viime vuonna, vähän niin kuin noihin jouluvaloihinkin, heti joulun pyhien jälkeen vai olikohan uutena vuotena kiskoin ne jo alas.
Mitenkäs juhlitte/otatte vastaan uutta vuotta? Me ollaan lasten kanssa kotona ja mies lähtee sinne kolmekybäsille. Mä päätin jäädä kotiin! Mun porukat siis varmaankin tulee meille. viime vuonna tyttö pelkäs kauheesti kun ampuivat raketteja, herättiin siihen puolen yön aikaan kun kuulosti aivan maailman sodalta!(kummasti viime vuonna ei jaksanut valvoa puoleen yöhön asti ;) )
Nyt hauskat viikonloput kaikille!
tirppis kera lasten
Empäs oo tainnu neitin syntymän jälkeen (syntyi siis 27.7. rv 41+6) tänne kirjotellakaan, joten josko laittais kuulumisia...
Joulua tääläkin kovasti odotellaan, etenkin 3v esikoinen on ihan täpinöissään! Ja äippä muistaa aina välillä muistuttaa että " tontut kurkkii" jos pikkumies meinaa olla mahdoton! ;o) Me lähdetään mummulaan (eli mun kotiin) jouluksi, sielä ollaan joka joulu oltu.
Mulla on kans imetys onnistunu tällä kertaa, ja oon ihan onnessani! Esikoinen kun oli täysimetyksellä vaan 2 viikkoo ja sit maidontulo vaan kertakaikkiaan loppu vaikka kaikkeni yritin! Täysimetystä harrastettiin nyt 4kk3pv ja sit alotettiin peruna-porkkanasoseella, joka Vilman mielestä on ihan hirveen pahaa! Mustikkasosekaan ei oikeen maistunu, mutta päärynä on herkkua! En oo ihan joka päivä antanu kiinteitä, haluun kans pitää tissittelyn vielä ykkösenä!
Meidän Vilma on aika pieni pirpana, 4kk neuvolassa mitat oli 62cm ja 5740g (muistaakseni). Hitusen mennään keskikäyrän alapuolella, mutta normaalimitoissa kuitenkin, näin sanoi tohtori. Neiti on kuitenkin ihan mielettömän tyytyväinen pakkaus; yöllä syödään kerran eikä päivisinkään roikuta tississä. Eikö kuitenkaan oo mikään laiheliini ku poimuja löytyy reisistä ja silleesti. Päivällä nukutaan yleensä 4-5 tuntia ulkona vaunuissa (viimestään klo12 on neiti kiikutettava pihalle nukkuun, muuten ei huudosta tuu loppua! :) ) mutta nyt muutamana viimepäivänä on nukkunu vaan 3 tuntia!! Ou nou, rupeeko jo unientarve väheneen...?!?! :)
Viihteellä en oo vielä käyny vaikka pakko kyllä myöntää että kovasti polttelee!! Ois niin ihana päästä akkojen kans jauhaan sontaa ja saunotteleen ja joraileen, ja tietty vähä maisteleen kaljaa ja tupakkia... On täs nyt reilu vuosi jo maisteltu ainoostaan Kopparbergin alkoholitonta karpaloo (on muuten mun suurinta herkkua!) ja tupakkaa vaan haisteltu vierestä ku kaverit polttelee.. ;) En kyllä aio vakkaristi ruveta enää poltteleenkaan, mutta rimpsalle jos joskus pääsee niin sit on sallittua.
Vaan eipä taida olla lähteminen lähiaikoina mahollista ku ei meiän neiti oo tosta pullosta ikinä juonu, ja ku lypsämällä en juuri tulosta saa aikaseksi enkä haluisi korviketta antaa vaan sen takia että äippä pääsee rimpsatteleen. Joten nautitaan nyt tästä ku neiti on vielä riippuvainen äipästä. Oon mä kaupassa käyny pari kertaa itekseni ja hierojalla, mutta siinä se taitaa ollakin...
Nyt mä taas innostuin lörpötteleen ummet ja lammet, sori vaan! :) Mukavaa joulun odotusta kaikille ja toivotaan nyt että saatais edes vähän lunta maahan!!
Tini78 ja Wilmuska 4kk ja risat
Moi vaan taas! Meillä ei netti toiminu pariin päivään, niin ei päässy kirjotteleen. Torstaina tosiaan oli neuvola. Jannan pituus oli nyt 68 cm, kaks senttiä kasvanu kuukaudessa, mutta painoa oli tullu vaan n. 250g, painaa nyt 6580g. Tuosta painosta th sano, että on aika vähän tullu ja " käski" alottaa lähiaikoina hedelmä- ja marjasoseet kasvissoseen lisäksi ja sit siitä viikon päästä lihaa. Mutta ei Janna kyl tosiaan laihalta näytä. Posket on pyöreät ja kaksoisleukaa löytyy, ja reisissä on poimua myös. Mutta hidastunuthan tuo painon tulo nyt on. Vähän varmaan jännittää seuraava neuvola, että mitenhän se paino sitte... Th oli riemuissaan, kun Janna otti lelun sen kädestä ja pisti suuhun. Korttiinkin sen kirjotti. On kai Janna osannu tuon jutun jo ainakin kuukauden ;). Eka rokotuksesta ei tullu mitään, mutta tästä tehosteesta tuli sitte punanen patti jalkaan, ja sitä piti sillon torstai-iltana vähä itkeäkin, mutta pikkusen aikaa vaan.
Tänään oltiin mummulassa leipomassa. Oli Jannalla hoitajia :). Mummu, pappa, mun kumpiki veli ja toisen avovaimo, ja koirakin vielä. Kaikki aivan intona neidin ympärillä ihmettelemässä, ett kun tuommostakin osaa tehä :). Eivät ollu Jannaa pariin viikkoon nähny.
Nyt menen, joskus taas lisää.
Kangasrousku ja Janna 5kk ja 2 päivää
Keskiviikkona oli 5kk neuvola. Mitat: 65cm, 6900g ja pipo 43,7cm. Pituus oli tavallistakin enemmän " noin mitta" , kun tyttö kirmurteli pluus oli vähän väsy ja itkuinen. Aurelia kasvaa nätisti keskikäyrällä. Terkkari oli oikein tyytyväinen... ei mitään huomautettavaa. Tehoste aiheutti pienen parahduksen ja vaivasi seuraavana päivänä.
beebebeebe puhui tuolla threadin alussa, että vauva kaipaa nyt paljon enemmän seuraa. Meillä on pikkuinen ollut alusta asti aikas seurankipeä. Ei hirveästi viihdy yksikseen ja varsinkin kun ei ole päiväntorkku niin äiti ei ehdi paljon omiaan puuhailla.
sonterille onnea pikkukakkosprojektiin! Meillä ei ole vastaavaa suunnitelmissa... ja eipä ole vielä menkkojakaan kuulunut.
Tirppis: Kestis oli kovassa käytössä. :) Ei ole tosin mahtunut enää aikoihin ja nyt on muutenkin retkahdettu ainakin toistaiseksi täysin kertiksiin, kun ollaan sukulainen on tuonut ilmaisia pamperseja. :\
Joulu ollaan mun vanhemmilla. Ehkä jatkossa vietetään perheen kesken, kun tilavampi asunto.
Kummatkin alahampaat nyt esissä.
Mukavaa joulun odotusta!
Mirla & Aurelia
Meillä on poitsu alkanut olemaan taas om itsensä. Viimeiset kaksi viikkoa itkenyt ja rähjännyt enemmän tai vahemmän öin ja päivin... Mutta nyt alkaa asettua onneksi... Syynä kiukkuisuuteen oli hirmuinen kehitysvaihe, Joel oppi ryömimään, kääntymään ja samalla oli flunssa ja hirmuinen nälkä koko ajan. Aloin antamaan nyt kiinteitä kerran päivässä kunnolla, niin paljon kuin alas menee. aluksi masu vähän vastusteli, vaikka pikku annoksilla aloitettiin, kukkakaali ja parsakaali eivät sopineet ollenkaan. Mutta kyllä me tässä alkuun pärjätään ihan peruna-maissi-porkkanallakin sekä hedelmäsoseilla. Meillä poika menee nyt kiinteiden aloituksen jälkeen kasin-puoli ysin aikaan yöunille, luksusta kun kumpikin lapsi nyt nukkuu illalla ja omaa aikaa jää enemmän !
Eniten päänvaivaa aiheuttaa tuo ryömiminen, kun nelikuisella se on tosi rankkaa sekä fyysisesti että pääkopalle. Kiukku on kova kun halua olisi ryömiä pitkäänkin tutin ja lelujen perässä, mutta sitten ei enää jaksa. Tyttö lähti myös nelikuisena ryömimään, joten tutulta tämä tuntuu...onneksi yöt menee nyt hyvin vaikka kehitys on nopeaa, olisin toivonut että hieman kauemmin olisi tuota taitoa odoteltu...
Joku kyseli että ollaanko viihteellä käyty...itse kun en enää voi imettää, kävin kerran pitemmän kaavan kautta ja olo olikin sitten sen mukainen että ei taas vuoteen tarvitse mennä... käyn tekemässä vähän viikottain töitä, joten sen enempää en oikeastaan omaa aikaa kerkeä saamaan kun mihellä töitä piisaa.
Meikäläisellä on edessä hieman stressi-joulu kun järkkään sen isovanhempieni luokse. Kauheaa vääntöä ja hässäkkää! Mutta kohta se on ohi...;)
Hyvää joulua jos en kirjoittelemaan kerkeä! Niin ja tervetuloa uudet tulokkaat kirjoittelemaan!
J.E.P. & Joel 4kk 2 vko
Hei vaan!
Meillä joulu vietetään kotona. On jo useampi joulu vietetty, kun kolmen koiran kanssa noita kyläpaikkoja ei joulukuusi/koristeaikaan liian montaa ole tarjolla. Aatto ollaan ihan omalla porukalla ja joulupäivänä tulee appivanhemmat. Sitten välipäiviksi lähdetään mun äidille (tosin pieneen kaksioon 3 aikuista, vauva ja 3 koiraa hurja määrä mutta sopu sijaa antaa!)ja varmaan siellä otetaan uusi vuosikin vastaan. Tänä jouluna pääsen kyllä todella helpolla, kun anoppi toi jo viime viikonloppuna kaikki ruoat pakkaseen valmiiksi. Ei siis tarvitse kuin leipoa ja miehellä monen viikon joululoma, joten sekin sujuu yhdessä kätevästi!
Viihteellä olen käynyt parikin kertaa, tosin alkoholia käytän muutenkin niin vähän, että arkea nämä reissut eivät ole pahemmin sotkeneet! Ja nyt viikonloppuna oltiin ihan kahdestaan miehen kanssa hotellissa ja konsertissa, kun appivanhemmat oli Veikan luona. Ja ihanaa oli!
Kestovaippoja kokeilin muutaman kerran mutta niissä ei kyllä imukyky yhtään riittänyt meidän pissilirkkiselle. Tosin ei se oikein meinaa riittää kertakäyttösissäkään..Olisikos kellään mitään vinkkejä, kun pissi tulee yläreunasta yli?
Nyt lähden pullojen/lautasten pesuun ja ruoan laittoon kun Veikka on ulkona nukkumassa.
-Elise ja Veikka 5kk-
Tulinpas nostelemaan, kun ei näy kukaan vähään aikaan käyneen. Meillä on neiti alkanut kiinteiden aloituksen jälkeen nukkumaan yöt syömättä, mutta unien pituus on lyhentynyt n. 8 tuntiin yössä. Ennen nukuttiin usein kymmenenkin tuntia. Päiväunia vetelisi ulkona vaikka kuin pitkään, mutta jos paljon yli kolmen tunnin menee, oon käynyt varovasti herättelemässä. Jos enemmän antaa nukkua, tyttö saattaa herätä viideltä aamulla tunniksi kukkumaan, vaikka olisi yhentoista maissa illalla nukahtanut. Janna on ollu aina keskimääräistä vähemmän nukkuva vauva, mutta koitan kuitenki saaha nukkumaan yöllä vähän enempi. Aikasemmin Janna nukkui pitkän aikaa kolmen tunnin pitkät päikkärit ja sillon riitti yöksi enempi unta. Siihen jos pääsis palaamaan...
Janna nauroi äsken ääneen omalle peilikuvalleen :). Peilistä kurkkiva " toinen vauva" on kiinnostanut ennenkin, mutta tänään sille annettiin oikeen kunnon naurut.
Joulusiivouksia oon hiljalleen tehnyt. Mies imuroi ja pesee lattiat ja saunan, mutta muut on mun hommia. En revi paineita tuosta siivouksesta, jos joku jää tekemättä niin tehään sitte joulun jälkeen.
Joukuaattona miehen vanhemmat ja sisko tulee tänne ja tuovat ruuat tullessaan :). Joulupäivänä mennään mun vanhempien luo ja Tapaninpäivänän ollaan varmaan vaan kolmestaan kotona. Uudesta vuodesta en vielä tiiä, mitä tehään.
Hyvää joulun odotusta kaikille!
Kangasrousku ja Janna
Hellurei!
Kiva, kun palstalla on vipinää näin joulukuussa.
Meillä kanssa nyt soseita syöty vajaa kuukausi ja hyvin tuntuu menevän kaikki alas. Nyt ollaan kokeiltu perunaa, porkkanaa, luumua, päärynä-omenaa ja tänään mustikkaa. Heti ekalla koittamalla on kaikki mennyt alas. N. puoli purkkia olen antanut per kerta. Ja kaksi kertaa päivässä. Millaisia määriä muut annatte kiinteitä?
Venlan päiväunet on jotenkin jääneet tosi lyhkäsiksi. Ulkona vaunuissa ei juuri nuku, kun sen mitä lenkkeillään. Ja kun vaunut kotona pysää, niin ei kuulu kauaa, kun jo itkeskelee herättyään. Sitten voi vielä ottaa toiset nokoset myöhemmin. Mutta siis parit tunnin päikkärit + pienet nokoset n klo 11 aamupäivällä ja 20 illalla. Yöt nukkuu oikein mukavasti, on nukkunut jo pitkän aikaa. N klo 21-22 nukahtaa omaan sänkyyn. Vähän itkeskelee, mutta nukahtaa kun pari kertaa käy tuttia laittamassa. Herää kerran, yleensä aamuyöllä 4-7 ja jatkaa uniaan tuonne klo 9 asti.
Torstaina on neuvola. Kivaa taas saada tietää uudet mitat jouluksi. Rokote saadaan sitten myös.
Jeps, mutta kirjoittelen torstaina taas enemmän neuvolakuulumisia ym.
Kiva kun ollaan saatu vielä uusiakin mukaan! Kangasrouskun ajatelmia on kiva lukea..viitaten kun kerroit tämän olevan vähän niinkuin päiväkirjan korvike. Mä oon kanssa kokenut tän hyvänä, kun ei näitä vauvajuttuja kukaan kaveri jaksa koko aikaa kuunnella. Täällä on kohtalotovereita. Onpas muuten Kangasrouskulla upee miekkonen, kun noin osallistuu joulusiivouksiin :)
bb
Meillä lyhyet yöt vaan jatkuu... Janna nukahti vasta vähän ennen puolta yötä (johtuisko siitä, kun nukkui puolisen tuntia illalla kaheksan maissa... mutta ei jaksa valvoa koko iltaa ja se pätkä sattui olemaan eilen siihen aikaan). Aamulla oltiin niin pirteenä jo puoli kaheksalta. Syötyään valvoi n. tunnin ja nukku mun vieressä vielä puolisen tuntia. Mutta pieni on unien määrä. Ite tarvisin pitemmät unet, että jaksaisin päivät paremmin. Mun unen tarve on varmaan 9-10 tuntia yössä johtuen siitä, että jo ennen raskautta ja vauvaa heräilin yöllä 2-4 tunnin välein. Nyt mun pitää päivällä nukkua melkeen koko se aika, mitä Jannakin ja kaikenlaista tekemistä ois muutakin. Nuita siivouksia pystyy kyllä tekemään Jannan hereillä ollessakin, kun hän viihtyy hyvin lattialla mun lähettyvillä lelujen kans.
Ei tuota miestä oo paljo tarvinu siivoukseen kouluttaa, vaikka ei sen oo kotona asuessaan hirveesti tarvinu siivoilla. Se vaan on menny niin, että viikkosiivouskin tehään useimmiten yhessä. Raskausaikana se varmaan yleisty, kun on iso talo ja paljon mattoja puisteltavana, niin en ois niistä yksin selvinny.
Janna syö puoli purkkia kasvissosetta aamupäivällä ja n. kolmasosa purkillista hedelmäsosetta iltapäivällä. Vasta on alotettu nuo hedelmät, niin siksi nuin pieni on tuo määrä, enemmänkin varmaan söis. Kasvissosetta ei vielä jaksa enempää syödä.
Onko kelllä käytössä unipussi vauvalla? Minä oon semmosen hankkimista miettiny, kun neitillä on melkosta rymyämistä sängyssä ennen nukahtamista. Peitto ei pysy päällä ja sukat lentelee pitkin sänkyä, pyörii poikittain ja ties miten päin, tunkee jalkoja pinnasuojan yli pinnojen väliin ym... Ja nukkussakin välillä pyörii niin että peitto lähtee päältä. Unipussihan ainakin pysyis päällä ja varmaan rauhoittaisi tuota pyörimistäkin.
Tämmöstä tällä kertaa.
Kangasrousku ja vähäuninen Janna
Huh helkutti mikä yö! Illalla sain poitsun nukahtamaan normisti 8hujakoita, heräs 9ltä, nenä ihan tukkonen/valuva ;( valvsokeli itkuskellen 11 asti ja sit sai uni vallan, nukku yhteen asti ja otti maitoo sai kylläkin rauhotella välillä, sit nukku onneksi 6.40 asti, mutta senpä jälkeen ei enää voinukkaan nukkua kun nenä taas niin tukko et itkuksi meni! nopustiin ylös vaihettiin vaippa ja toinen olikin sit jo 7.40 niin väsy et simahti vaunuun, nukuttiin sit onneksi lisää puol 10 asti! Nyt on jo toisill aunillaan ja eipä tuo väliajalla viihtynyt ku hetken lattialla, muuten oli sylissä! ja kauhee kähjä! nenä vuotaa kivasti! :( liekkö hampaat tuloillaan vai tarttuko isosiskon nuha jo näin äkkiä mukama!? No toivottavasti menee jouluksi ohi!
Torstaina meilläkin neukka, piikki varmaan jää saamatta!?
Lahjat on aika hyvin hankittu, pieni mies ei saa oikeestaan tänä vuonna viel älahjoja, muutaman vaan jota saa ripistellä:) Isoveikka menee isälleen jouluksi niin on äipällä vähän haikee mieli sit aattona :/
Meillä tuo miekkonen ei haluais enää olla vauva, vaan pitäs päästä istumaan koko ajan.olenkin hetkittäin pitänyt sylkyssä istuvalteen. Ens kuussahan meillä on tarkotus sit vaihtaa autoon turvaistuin. Onneksi kyllä aika vähän autoillaan, ihan muutaman minuutin matkoja vaan.
Juups, nyt oikasen soffalle hetkeks, kun isoskko kattoo maisaa ja rasmus nukkuu..
moro!
Pitkästä aikaa....
Miska on tuolla yöpuulla jo. Edelleen nautiskellaan hyvin nukutuista öistä pienen puolesta. Miulakin alkaa olla pahin flunssa takana. Vielä vähän tulee yskänpuuskia, mut onneks öisin saa jo nukuttuu. Miska on nyt heränny kerran yössä syömään eli yleensä siinä 2 aikaan kun on 20 aikaan illalla tankannu. Sit yö syönnin jälkeen seuravaavan kerran kuuden aikaan aamulla, josta tosin vielä jatkaa 8-9 yöunia.
Päivät onkii meillä edelleen jotain muuta eli 0,5h unipätkiä vaan. 3-4 päivän mittaan. Onhan se rankkaa kun on ihan kiinni junnussa koko ajan. Kun olin kipeenä niin todellakin vaan ootin millon mies tulee kotiin ja ottaa kaverin haltuunsa. Monet itkut tuli äitiltäkin kun oli niin poikki ja kipee. Onneks oma olo on tosiaan nyt parempi.
Meillä ei vieläkään mitään kiinteitä oo syöty. En oo jaksanu ruveta kun olin kipee. Keittettyjä porkkanan paloja ja maissinaksuja on tarjottu mut tavaran mennessä suuhun ilme on ollu sellanen ettei todellakaan kiinnosta. Tissiä vaan tänne. ;o) No en oo huolissani kun ei nälkäänsä valita vaan on tosi tyytyväinen kaveri. Kovasti meillä yritetään ryömimisen saloista päästä selville. Lisäks ikeniä ilmeisesti kutittaa kun kaikkea pitää jyystää mikä ulottuvilla on, vaikka äitin olkapää.
Lauantaina lähetään maalle mummolaan joulun viettoon. Saa nähhän miten matka taittuu kun toi jätkä ei enää niitä pitempiä pätkiä nuku. Ihanaa toisaalta mennä valmiiseen pöytään. Ollaan uuteen vuoteen asti siellä. Olis ohjelmassa tapettien yms valitsemista. Meillä talossa on jo väliseinät pystyssä ja sisäpintoja alkaavat kohta laittaa. Tarkotus olis muuttaa sinne Itä-Suomeen huhtikuussa, sillä kirvesmiehet sano, et talo on valmis maaliskuun lopussa. Jännää.... ihanaa päästä ihan omaan kotiin. Voi saunoa vaikka joka päivä ;o)
Mutta sellasta meille.
Sonteri ja Miska 5kk ja viikko päälle
Vaikuttaa nuo lyhyet päiväunet yleistyneen heinäkuisilla. Meillä ei ole missään vaiheessa nautittu pitkistä. Jos tunnin on saanut nukkumaan rattaiden ollessa liikkeessä, niin se ollut saavutus... eikä tirsoja ole kuin parit päivän mittaan. Syö kyllä äitiä tuo... Onneksi yöt sentään helpottaneet alkuajoista.
Aurelia heräilee ruokailemaan nyt useamman kerran yössä kuin aiemmin... johtuneeko hellistä ikenistä? Söpöt narskuttimet alhaalla. <3 Ylä-etuhamppien tilannetta en ole hetkeen tsekannut.
Miehen kanssa edelleen ihmetellään miten Aurelia voi olla niin söpö kuin on. Sama varmaankin muilla. <3
Puhtia jouluvalmisteluihin! :)
enää 4 päivää jouluun.. ei kyl oo yhtään jouluista ku ei oo lainkaan lunta ja mittarikin näyttää plussaa ;(
meillä on hirvee stressi remontin kanssa ku remonttimies yhtäkkiä sanoi et pitäis saada kaakelit seinille ja me ei oltu ees mietitty mimmosii kaakeleita halutaan.. piti sit pikapikaa hommata kaakelit, varastomalleissa ei hirveest ollu valinnnanvaraa mut kai ne kelpaa..
tiistaina käytiin neuvolassa poika on vähä nahkeesti kasvanut pituutta oli tullu vain puoli senttiä kuukaudessa viimeeksi 63,5cm nyt 64cm, painoo oli tullu ihan riittävästi kyllä.. 6990g näytti vaaka (6585g viimeeksi).. vaikka köykänen poikahan meillä on mitä oon muiden painoja kattonu.. mut eipä oo isoksi äitikään kasvanut ;)
rokotus saatiin ja se pisti vähä kiukkuseksi, yöllä puol 3 poika heräs hirveeseen tuskahuutoon, eikä mikään auttanut... pari peräpuikkoo jouduin antamaan.. tais piikki tehä kipeetä..
kiinteitä pitäis neuvolan ohjeistuksen mukaan alkaa antamaan.. just senkin takii ku poika ei oo kasvanut käyrän tahtiin.. porkkanaa ehdotettiin mut aattelin antaa peruna-porkkanaa ku joku sano et pelkkä porkkana saattaa aiheuttaa reaktioita.. sitte luumu jälkkäriksi.. että maha pelaa, saa nähä miten poika suhtautuu tähän... pelkkä peruna ei ainakaan kovin hyvin maistunu..
hauskaa joulua kaikille ..jos en enää ehdi kirjoitella tänne..
millaste ja poika 5kk ja 1pv
Pikaseen:
Pituus: 68cm
Paino: 7920g
Pipsa: 44,5cm
pituus menee nollakäyrän ja +1välissä ja paino 0käyrän ja -1 välissä.
kauniisti kasvaa omalla käyrällään =)
kaikki ok. Piikistä vähän inahti, muttei niin paljoo ku viimeksi. Osui johonkin pintaverisuoneen, tuli paljon verta.
nyt nukuttaa makoisasti.Saa nähä tuleeko yhtä kiukkuseksi kuin 3kk piikistä?!
Nyt mentävä! Moro
Meillä oli vaihteeksi vähän pitempi yö :). Janna nukkui iltakymmenestä aamukaheksaan. No, viideltä söi, mutta nukku heti uudestaan, eikä jäänyt pyöriskelemään hereille, niin ku monesti viime aikoina. Nyt neiti on iltaunilla.
Eipä ole lunta paljo yhtään täälläkään, yleensä on ollu. Eikä taida tullakaan, outo joulu, kun maa näkyy. Jouluun on tosiaan neljä yötä, tuntuu että ois enemmän. Minusta varmaan tuntuu joululta vasta sitte kun on kuusi sisällä ja koristeltuna.
Mitkäs teijän pienillä on lempilelut ja -leikit? Janna tutkii mielellään kaikenlaisia leluja ja muutakin, mitä käteensä saa, ja kaikki pitäs saaha laittaa suuhun, sanomalehdistä lähtien. Mutta suosikit on rapisevat pehmokirjat ja lelut, joista lähtee joku ääni. Janna tykkää olla piilosilla ja ilmaan nostaminen on kans tosi hauskaa :).
Nyt pitää mennä katsoon, onko neiti jo herännyt.
Kangasrousku ja Janna 5kk ja 1 viikko
Meiän neiti se nukkuu vielä vaunuissa, kolme tuntia jo ollut tuolla, elikä on taas palannut normaalin mittaisiin päiväuniin ja taitaa tulla vähä pitemmätkin, kun ei oo vielä heränny. Useimmiten on se kolme tuntia, mitä Janna nukkuu vaunuissa
Meilläkin on pitäny jo jonku aikaa olla imettäessä ihan hiljaa ja liikkumatta :). Jos äiti sattuu aivastaan tai nenää niiskauttaan, niin heti lopsahtaa tissi suusta ja katellaan, että mitä kuulu ja mistä. Puhua ei voi enää syötön aikana ollenkaan kenenkään muun kanssa kuin joskus neidille itelleen, sillonkin hiljaa, eikä aina saa hänellekään puhua. Ja jos koittaa ite parantaa asentoa, niin sillonkin joskus alkaa pää pyörimään. Ihan pienenähän Janna söi missä vaan ja sai kyllä olla muitakin samassa huoneessa. Nyt ei saa.
Menenpäs tästä taas...
Rousku