ღ.¿:*¨`*:¿.ღ Heinähelistimien joulukuu ღ.¿:*¨`*:¿.ღ
Aloitan nyt joulukuulle oman pinon kun siitä oli puhetta. Linkki viime viikon pinoon.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11811701&p=3&tmo…
Se on taas uus viikko alkanu. Joululaulut soi taustalla ja jouluvalojakin on viritelty. Tää on miun suosikkiaikaa. Tykkään niin kovasti ostella lahjoja rakkaille ja lähetellä kortteja yms. Jouluks mennään miun vanhemmille sinne Itä-Suomeen. On koko viikko vapaa miehelläkin niin voidaan nautiskella oikein joululomasta valmiissa pöydässä. Ens joulua sit vietetäänki jo siellä maalla omassa kodissa. Tosi jännää.... Muutenki on kiva nähhä taas miten se talo on edistynyt. Siellä ollaan jo sisäpuolen hommissa ja lämpöökin on jo. HUI!!
Mites muut viettää joulua? Varsinki ensimmäisen lapsen saaneet? Onko lapsen saaminen tuonut joulun odotukseen jotain erikoista?
Meillä on nuo yöt tosiaan ollu nyt vähän rikkonaisia kun Miska oppi sen kääntymisen. Tahtoo vaan kääntyillä yöllä unissaanki koko ajan ja herää sit siihen. Lisäks taas tankkaa vähän useemmin. Muuten kyllä on taas aurinkoinen oma ittesä. Harmi vaan ku päivisin ne unet on niin lyhkäsiä. Välillä on pieniä nuha tukkosuuksia ollu, mut ei muuta vakavampaa. Viikon päästä se neuvola. Ootan mielenkiinnolla kun 3kk->4kk oli painoo tullu vaan 200g. Mitähän lukemia nyt saahaan mittariin.
Mites teijjän muksut tykkää kylpemisestä? Meillä on jo jonnii aikaa ollu mahotonta räiskimistä se touhu. Jouluna aateltiin sit Miska viedä saunaan mummolassa. Ihan vannassa alalauteille, mut kummiski. Saa nähhä mitä tykkää.
Nyt taidan mennä laittaa ruokaa kun pieni mies vielä nukkuu.
Loskaisesta piäkaupuntista....
Sonteri ja Miska kohta puoliin 5kk
Kommentit (64)
Pieni mies on tuolla unilla ja isänsä työpaikan pikkujoulussa eli on taas aikaa vaikka syventyy tänne kirjottelee.
Ensikskin tervetuloa Kangasrousku joukkoon vaihtaa kuulumisia. Onkii aika pieneks käyny tää meijjän piiri, joten ilolla otetaan uusia mukaan. Joo, oot oikeessa, et meijjän Miska on päivän vanhempi teijjän tyttöö. Muuteski aika saman kokosilta vaikuttavat. Meilläkin yöt nukutaan hyvin, mut päivällä ei pitempiä unia oo tällä hetkellä. Vaan useemmat 0,5h unet.
Oon tässä ollu flunssassa ite, nyt valunut tuonne keuhkoputkeen eli yskittää ja limaa tulee. Ei kiva!! Miska myös ollut vähän nuhanenä, mutta ei ollenkaan niin kippee ku mie. Meillä käytetään keittosuolatippoja aika herkästikin, jos tuntuu et pienen nenä on tukkonen. Miusta tuntuu, et se auttaa. Lisäks meillä on makkarissa öisin ilmankostutin päällä eli sekin voi helpottaa tukkosuutta. Vinkkinä vaan...
Meilläkin siitä kypärämyssystä jää aikamoiset painaumat ja heti kanssa otin idean käyttöön et nurinpäin päähän. Kiitos vaan vinkistä Tirppis!!
Kiitos Tirppis myös kannustuksesta. Kyllä meillä haaveissa ois kolme lasta ainaskin, jos luoja suo. Siks tässä ei viiti aikailla kun miun mies on jo 37v ja ite oon 31v. Tuntuu, et nyt on se aika tehdä ne lapset. Voi olla et muuten menee aika myöhäseks.
Miun veljelle tulee toinen lapsi maaliskuun alussa ja ois tietty kiva jos vaikka serkukset ois samaa vuosikertaa. Sit kun tulevaisuudessa asutaan naapureina ja kyläkoulukin on vieressä niin oishan se aika vinkeetä. :o)
Nyt taidan iteki lähtee lepäilee...
Onpas täällä hiljaista... Me herättiinkin tytön kans tänään vasta puoli kymmeneltä. Illalla Janna nukahti vasta yhentoista jälkeen, niin siksihän se nukuttikin sitte aamulla vähän pitempään. Täällä oli jo aika paljon lunta, mutta melkeen kaikki suli pois parin viime päivän aikana. Nyt kyllä sataa lunta tai räntää taivaan täydeltä. Toivottavasti jouluna on edes jonkun verran lunta. Täällä on yleensä valkea joulu, mutta muistaakseni viime vuonna oli aika musta maa.
Vastaanpas minäkin kysymyksiin, kun en eilen muistanu, mitä kaikkia kyseltiin. Joulusta: Tähän jouluun ei lapsen saaminen varmaan kovin paljon vaikuta, kun ei Janna vielä paljon joulusta ymmärrä. Kyllähän sitä varmaan kovasti ollaan kuusen koristeita suuhun viemässä, jos niitä käsiinsä saa ja muutenkin ihmettelee, kun tulee uusia tavaroita ympärille. Voisin kuvitella, että tulevina vuosina tuntuu itestäkin joulu jännemmältä, kun seuraa lapsen joulun odotusta ja aattona pukin odotusta. Tänä vuonna ei meille varmaan vielä pukkia tule, ens jouluna varmaan sitte.
Kypemisestä: Janna tykkää kylpeä, suu on naurussa koko ajan, mutta ei vielä oo oikeen veden räiskyttelyä oppinut.
Äitiyspakkauksen kestovaippaa kokeiltiin alussa muutaman kerran, sitte se vähän unohtui ja nyt on varmaan jo pieni, en oo kokeillut, mahtuisko se vielä Jannalle.
Meillä otettiin Rela-tipat käyttöön Cuplatonin rinnalle parin kuukauden iässä, kun Jannalla oli mahavaivoja. Rela-pullo on tyhjä, eikä oo tullu ostettua uutta. Vois kyllä ostaa uuden pullon ja jatkaa " tipottelua" .
Nyt lähen kahtoon, onko Jannan perunat kypsiä.
Rouskis ja Janna
Näkyy lukevan tuossa yläpuolella " kypemisestä" :). Kylpemisestähän sen sanan pitäs tietysti olla....
Kangasrousku: teretulemas minunkin puolesta =) Lisää immeisiä, enemmän juttua?! Toivottavasti =)
Meillä Rasmus päätti tänään nukkua jopa puol9 =) Paitsi 6aikaan hää halusi päristellä jotenka sillo valvoskeli kotvasen...onneksi sentäs nukahti vielä uudelleen!! Aamulla sitten maisteltiin kaurapuuroa, ja kylläpäs olikin hyvää! Ihan peruspuuron keitin, hiutaleet vaan ajoin sileemmäks sauvasekoittimella. Tosi hyvä jos kollille puuro alkaa kelpaamaan!
Meillä tuo jäpinkäinen ei edelleenkään masullaan osaa nukkua parit kerrat oon nyt kokeillu, mutta kauhee ähellys alkaa viimestään puolen tunnin päästä..jospas hää joskus senkin oppis et: hei, täähän onkin kivempaa nukkua masullaan ;)
Uutena vuotena ois kaverin kolmekymppiset, ja kutsu kävi, mutta en yhtään tiedä lähdenkö. On mun miehen hyvä kaveri. En haluis lapsia jättää pitkäks aikaa likotettavaks. Tyttö ei oo ikuna ollu yöhoidossa siis muualla ku omassa kotona on kummitäti kaks yötä vahtinu, kun oltiin molemmat yövuorossa, ja en kyllä ole aatellut jättää poikaakaan ihan heti hoitoon kelleen muulle ku isälleen...saa nähä suuttuuko mun miekkonen jos en lähekkään, ois vielä kaiken lisäks eri paikkakunnalla. Kuivin suinhan siellä oltas? tai ukkelin ainakin oltava jos meinataan kotiin samana iltana päästä, mulla kun ei oo korttia..saa nähä mitä teen?! En oo missään muualla käyny ku lenksulla tai kaupalla ilman pienimmäistä. En van raaski jättää. Nyt kyllä kovasti tekis mieli lähtee syömään ulos kaksin miekkosen kanssa tossa joulun jälkeen.
Jokos te muut ootte käyny viihteellä? Ilman lapsosia/lapsosta?
nyt kuuluu älinää vanuista niin mentävä on.
taitaa Hämeenlinnassa olla lumeton joulu tiedossa?!
tirppis
Harvemmin tänne kirjottelen, mutta silloin tällöin käyn lukemassa mitä muille heinäkuisille kuuluu. En varmaan ole edes esittäytynyt. Eli meidän perheeseen kuulu 3.5v poika, 29.7 syntynyt tyttö ja kaksi koiraa ja mieheni (meinas unohtua ;-) ). Asumme Ruotsissa ja täällä on oltu jo 11 vuotta.
Meillä ei olla viellä aloitettu kiinteitä, mutta kahden vaiheilla olen, että aloitanko ensiviikolla. Esikoista täysimetin lähes 6kk, mutta tää neiti vaikuttaa jo vähän kiinnostuneelta ruoasta ja on vähän kinkkisempi imetettävä kuin veljensä. Vetää herkästi herneet nenään, jos ei heti heru ja söisi mieluiten sängyssä makuullaan. Häiriintyy myös tosi herkästi, jos on jotain muuta mielenkiintoista, eikä sitten syö. On ollut vähän rintaraivarin poikastakin, enkä tiedä oikein mistä johtuu. Ehkä juuri herumisesta. Siksi joskus on kurja imettää julkisilla paikoilla, kun neti saattaa ensin itkeä ja tuittuilla rinnalla, vaikka sitten 10 min myöhemmin taas kelpaa. Hyvin on kasvanut 3kk neuvolassa oli 62 pitkä ja 6.7kg. Mielelläni siis jatkaisin täysimetystä.
Minkälaisella tahdilla olette kiinteitä aloitelleet? Kuinka usein ja mitä annatte. Paljonkos sitä tohtiikaan kerralla antaa, jos maistuu hyvin ruoka heti alussa? Ajatella miten sitä unohtaa. En yhtään muista miten aloittelin esikoisen kanssa muuta kun, että perunalla ja porkkanalla. Milloin aloitetaan aamu- ja iltapuuro?
Kylpemisestä meillä tykätään. Kääntyilty on vaan muutaman kerran selältä kyljelle. Kovasti puhellaan ja käsissä pysyy hyvin lelut. sitterissä vänkää jo pystympään. Päivällä nukutaan kolmet unet vaihtelevalla menestyksellä. Tässäkin asiassa neiti vaatii rauhaa ja joko vaunun tai sängyn, muuten ei nuku. Yöt menee erittäin hyvin tällä hetkellä. Nukahtaa siinä 18.30-19.30 ja nukkuu 6-7 aamulla parilla syötöllä.
Meillä tuleekin jouluna eka pitkä reissu Suomeen ajomatkaakin siellä puolella viitisen tuntia. Saas nähdä miten neidin kanssa sujuu, kun ei ole aina vaunu ja sänky tarjolla.
Lämmintä joulunodotusta kaikille!!
/Monic
Kirjottelenpa minäkin tälle päivälle jotakin. Mullakin ois kysyttävää teiltä, jotka ootte aloitteneet kiinteiden antamisen jo aiemmin. Siis, kuinka pian teidän pikkuset on oppineet syömisen, eli millon on alkanut menemään isompia määriä? Meillä on syöty neljä kertaa perunaa, tänään meni ehkä muutama teelusikallinen mahaan asti, ruokalapulla, neidin omilla ja äidin housuilla olikin sitte enemmän :). Tyttö kyllä aukasee suun, mutta ei oo oikeen nielemistä hoksannu, kielellä pyörittelee ruokaa suussa niin, että melkeen kaikki tulee ulos. Tosiaan tänään oli vasta neljäs kerta, mutta kun oon vähä sen luonteinen, että kaikki pitäs onnistua heti. Ja jos ei onnistu, niin mietin, että mitä tein väärin. Eli kun tyttö ei heti syö paria lusikallista enempää, niin vika on syöttäjässä! Kuulostaa kyllä aika naurettavalta, kun sen ite tässä kirjotettuna nään... Kyllähän Janna varmasti oppii, eikä tässä nyt vielä mitään kiirettä oo. Maitohan se on pääruoka näillä pikkusilla. Ite aattelin antaa vaan perunaa n. viikon. Että sitte kun on pottua menny vähän enemmän, niin sitte laitan vähä porkkanaa sekaan.
Minä en oo viihteellä käynyt, eikä varmaan tuu käytyäkään, ennen kuin Janna pärjää yöt syömättä. Ei oo tullu opetettua tyttöä syömään pullosta, en oo muutenkaan ollu tytön luota pois alle tuntia pitempää aikaa. Ei sitä oikeen osaa lähtä vielä ilman lasta mihinkään. On kyllä ollu mielessä, että pitäs kokeilla, miten neiti pullosta syö, niin vois käyvä miehen kans syömässä tai elokuviss, lapsenvahteja kyllä löytyis. Ei vaan oo tullu lähettyä.
Lopetanpa tämän jaarituksen, että jaksatte lukea kokonaan. =)
Kangasrousku & Janna
Viikonloppu se taas vetää viimisiään. No näin äippälomalla ei niin noista päivistä ole väliä. Aika sama meininki oli arki tai viikonloppu :)
Tänään olin töissä! Mukavaa vaihtelua vauva-arkeen. Kotoa olin pois n 6 tuntia ja hyvin olivat isä ja tytär pärjänneet. Puhetta olikin paljonko kukin on ollut pois vauvan luota. No mä taisin ekaa kertaa olla n 3 tuntia shoppailemassa tytön ollessa n 2 viikkoinen. Sitten pari kertaa viikossa jumpassa johon menee tommonen 2 tuntia. Sitten oon ollut pari kertaa viihteellä, en tosin ole juonut kuin muutaman siiderin. Ja kerran ollaan oltu miehen kanssa syömässä, jolloin mummi oli hoitamassa. Aina jos olen ollut pitempään pois niin olen lypsänyt valmiiksi maitoa. Ja hyvin on Venla pullosta syönyt.
Soseita ollaan pikkusen aloiteltu. Perunaa muutamia lusikallisia, mutta siitä tuntui menevän maha aika tukkoon ja nyt ollaan kokeltu luumua. Vaikee kans sanoo, et paljonko sitä antaisi, kun pikkunen söisi vaikka kuinka. hermostuu kun purkki laitetaan kiinni. haluaisin kuitenkin pitää edelleen äidinmaidon ykkösenä.
Vähän aikaa sitten mentiin jo yhdellä yöheräämisellä, mutta nyt taas heräillään kaksi kertaa.
Mukavaa alkavaa viikkoa! Ja kiva kun linjat on näinkin kuumina!
Ps. kypäräpipo on nyt ollut nurinpäin käytössä. Hyvin toimii, kiitos vinkistä!
beebebeebe
Nopeasti muutama rivi, lisää paremmalla ajalla.
Oltiin itsenäisyyspäivän seutu reissussa avoppilassa! Ja olipa taas mukavaa... :( Millastelle sympatiat! Samoja fiiliksiä täälläkin...
Aurelian ensimmäinen hammas puhkesi itsenäisyyspäivänä... alhaalle vasen keskihammas. Tyttö nukkunut yöllä lyhyempiä pätkiä jo jonkun aikaa ja järsinyt mitä käsiinsä saa. Ei taida kauaa mennä, kun kaikki etuhampaat esissä.
Keskiviikkona 5kk neuvola.
Mukavaa alkanutta vkoa!
Oon vielä kipee. Nyt sitkee yskä haittaa öisin nukkumista ja oonki nukkunu olohuoneessa etten häirihe miun miesten unia yskimisellä. Isukki käy miut sit imettämään yöllä kun Miska herää. Ei oikein oo voimia ja olo on aika paska. Toivottavasti menis nopeesti ohi.
Miskalla oli tänään 5kk neuvola. Saatiin tehoste piikki, eikä taaskaan tullu mitään itkua. Reipas poika meillä. Mitat (4kk) 69cm(65,5), 7170g(6580) ja pipo 42,8cm(41,5).
Miusta oli ihan mukavasti kasvanu. Terkka kyllä oli sitä mieltä et pitää ne kiinteet alottaa kun tuo paino on -10% alle. En tiiä mitä merkkaa mut jollain käyrällä varmaan. Ite en vaan vielä haluis alottaa vaan täysimettää sinne 6kk. Tuntus et tuohon pituuteen ja liikkumiseen on menny energiaa sen painon sijaan. Ei se miusta laihalta vaikuta paremminkin pieniä poimujakin on alkanut jalkoihin tulla. Eikä meijjän herra kitise sen ruuan perään. Taas on harventanu ruokailutahtii päivällä. Mitä ootte muut mieltä?? Kannattaako alotella vielä kiinteitä kun tuntuu, et hyvin menee näinki??
Miehän haluisin Miskan kanssa kokeilla sitä lapsentahtista sormiruokintaa. En siitäkään viittiny th:lta kysyy kun alko heti vaan paukuttaa soseista. Iteasiassa jo 4kk neuvolassa niitä kiinteitä meille ehotettiin, paitsi lääkäri, joka sano et hyvältä näyttää voi jatkaa samaan malliin. Ei kait kaikkien lasten tartte olla mitään Michelin-ukkoja. ;o) Ei sillä etteikö ne sulosia ois.
Tuli nyt tällanen purkautuminen, mut eikös siihen 6kk täysimetykseen pitäs kannustaa ku se ois suositus. Ei kait päätöksiä voi tehhä vaan käyrien perusteella kun kaikki lapsethan on yksilöitä. Lannistaa vaan kun tiiän et maitoo kyllä tulee hyvin ja poika syö sen mitä syö, eikä nälkäsenä kitise koko aikaa. Yötkin nukku tosi hyvin edelleen 6-4h pätkissä.
Ostettiin huutonetistä Miskalle kävelytuoli (auto). Pitää varmaan tänä iltana vähän testailla mitä pieni mies siitä tykkää. Ollaan monta vauvajuttuu huudettu sieltä käytettyny kun saa ihan hyviä ja huokeellakin. Mites muut onko paljon kierrätystavaraa käytössä? Meillä samoin vaatteita on lainassa miun veljeltä. Lisäks vanna, syöttötuoli, matkarattaat, turvapulkat, potkutraktorit jne. ollaan saatu käytettynä. Viimesimmäks meille tarjos miun miehen kaveri hiekkalaatikkoo. Kuulostaa hauskalta, mut ens kesänähän sen saa sinne meijjän oman talon pihalle.
Nyt taidan lähtee juomaan jotain lämmintä ja suunnittelemaan loppuja joululahjoja.
Sonteri ja Miska 5kk keskiviikkona
Tänään meni meillä jo vähän enemmän sitä perunaa, kun siitä eilen hermoilin, että miten ei syö tyttö enempää, vaikka oli jo neljäs kerta. Heh heh... Kärsimätön luonne... En kuitenkaan uskaltanu kovin paljoa vieläkään antaa, jos se peruna vaikka kovettaa meidänkin neidillä mahaa, tai siis kakkaa. Kun muutenkin on nykyään kakkaamisväli olllut 7 päivää! Ei kyllä Jannaa itseään oo haitannut yhtään. Saapa nähä, miten on nyt, kun saa vähän paksumpaakin ruokaa kuin sitä maitoa vaan. Minä en meinaa omin päin uskaltaa luumusosetta alottaa, kun on vasta tuo peruna ruvennut menemään. Jos ei maha vaivaa mitenkään torstain neuvolaan mennessä niin annan vaan varovasti perunaa ja kysyn sieltä sitten.
Minäkin oon sitä miettiny, että kun 6 kk on suositus täysimetykselle, niin tuntuvathan nuo neuvolan tädit kovasti kannustavan kiinteiden aloitukseen jo aiemmin. Meille ei oo terkka sanonu, millä käyrällä Jannan paino ja pituus menee. Aina vaan sanonut (ja lääkärikin viime kerralla), että hyvin kasvaa, vaikka ei tämä neiti kovin painava ole. Pituutta onkin sitte ihan mukavasti (6310 g ja 66 cm). Viimeksi sanoi kiinteistä, että jos alkaa yöllä useemmin syömään tai kiinnostuu meiän syömisestä, niin sitte voi alottaa. Ja jotenkin näin vielä, että ihan hyväkin jos aloittaa ennen puolta vuotta, kun ei se syönti aina heti onnistu. Viime viikolla sitte annoin perunaa, kun kovasti tyttö meiän syöntiä katselee. Minusta, Sonteri, voit kyllä tehä niin kun itestä tuntuu, jos ei poika kerran koko ajan nälkäinen ole. Meillä tyttö syö välillä alle tunnin päästä edellisestä ruuasta, niin siksikin aattelin, että tarvii varmaan muutakin ruokaa ku maitoa jo.
Piti vielä kirjottaa muutakin, mutta neiti hermostuu täysin lattialla oloon.
Kangasrousku ja Janna torstaina 5 kk
Janna söi ja nyt taas leikkii tuossa. Tuohon meiän neuvolan th:n sanomiseen, että on hyväkin, jos alottaa kiinteät ennen puolta vuotta, piti jatkaa, että pitääkös sen syönnin sitte puolivuotiaana heti sujua!??! Saa kai sitä harjotella sillonkin. Maidosta kai se iso osa ravinnosta tulee vielä sillonkin. No , kumminkin, oon välillä miettiny tuota oman maidon riittävyyttä, ja kun Janna on nyt alkanu syömään illalla ennen nukkumaan menoa kummastakin rinnasta, kun ennen on riittäny vaan toinen, niin aattelin, että alotellaan sitä pottua sitte. Nyt en jauha tästä samasta asiasta enää...
Meilläkin on tytöllä aika paljon tavaraa sukulaisilta saatuja tai kirpparilta tai huutonetistä hommattuja: turvakaukalo (sukulaisilta, kirpparilta en uskaltais ostaa, jos on vaikka kolaroitu), pinnasänky, syöttötuoli, hoitopöytä, vaatteita.
Nyt poistun Jannan kans leikkimään :),
Kangasrousku
Tosi harvoin tulee tänne kirjoiteltua. Sinne Heinähelistimien msn-palstalle kirjoittelen päivittäin.
Meillä odotellaan joulua. Vaavi ei olekaan enää mikään pieni vaan ihan just 4kk:) meillä on pian 3vk käännytty. Ja mennään on mahalta selälleenkin. Tosi in juttu on nostaa peppua ylös. Etenkin pinnasängyssä pitää saada jalka reunalle ja nostaa itseään. Eilen sit alkoi mobilen leluja potkimaan. Ihme vekara :-S
Mä en ottanut äitiyspakkausta ollenkaan. Esikoiselle otin, mutta suurin osa vaatteista jäi käyttämättä. Nyt olen tilannut vaatteita Englannista ja ostanut kirppikseltä. Huutiksesta en oo juurikaan vaatteita ostanut. Sieltä olen noita kestovaippoja ostanut sit senkin edestä :) Tosin nyt olen laittanut vaatteet suoraan huutikseen myyntiin, ettei jää nurkkiin lojumaan. Mun veljen avokki saa tammikuussa vauvan. mutta niille on luvattu tyttöä, joten suurin osa vaatteista ei ole " sopivia" .
Meillä on ollut levottomia öitä jonkin verran. Ja tuntuu, et pojalla olis kova nälkä ja usein. kiinteitä olen vähän kokeillut, mutta pääasiassa mennään maissivellillä. Vähän on eri ruokien kanssa posket alkaneet punottaa, niin ollaan sit jätetty kyseinen ruoka myöhemmälle kokeilulle.
Mutta lyhyesti taas, että täällä ollaan hengissä.
oasis ja poika pian 4kk
Tiistaita kaikille=)
Kauheeta että aika menee vinhaa vauhtia, meidän jäpinkäinen on ens ma 5kk =O Mihin se aika häviää!??
Viime yö oli tas loistava! R rupes nukkuun vaille 8 ja heräs seuraavan kerran vasta 2.20 ja sit taas 5 milloin taas jutskaili yksikseen puol 6 ja nukahti sit ja jatkoi uniaan vaille 9=)
Illalla annoin pullosta, sillä tiesin ettei jaksa väsyneenä imeä! Joi 140ml, eka heräämisellä riitti hyvin tisu mutta toisella meni hermo jonkin ajan päästä ja annoin pullosta 120ml, eli pakko se on vaan uskoo loppuu niin loppuu :/
Mutta onhan tuo onneksi saanut tosi kiitettävästi maitoa! kk enemmän kuin isommat sisarukset =) Aamusta unille mennessä ei kelvannu tisu vaan pullo :)
Pojalla lehahtaa toisinaan posket/poski punaiseksi, pitää mun nyt seurata johtuuko se jostain ruoka-aineesta vai tosta kun sillon kauheen kuivat posket?! Toivottavasti ei oo allergiaa! Kakka sillä ei oo vihreetä/löysää!
Olipas kiva et mustakin oli jotain apua jollekkin(viitaten kypärämysyyn) =)
Kauheeta miten kallista on lähettää jolukortteja! Ens vuonna laitan vaan kaikille kyllä tekstarin =) mummoille kortit mutta nuoremmalle väelle vaan tekstarit =)
Jaaha, nyt taidan mennä kattomaan täydellisisä naisia videoilta..R nukkuu ja S kattoo Titiä =)
Moro!
Muutaman sanasen minäkin.. Jouluvalmistelut täällä menossa ja viikonloppuna kun juhlittiin esikon 3 vee synttäreitä niin tuli jo hyvin siivottua ja leipomuskiakin on pakkasessa asti joten ihan hyvällä mallillla. Joulukoristeita askarrellaan ja kun joku kyseli miten joulu perheenä ja vauvan kanssa menee niin meillä ainakin tuntuu tämä olevan eka joulu kun esikko alkaa todella olla fiiliksissä ja ymmärtää jo paljon. Aikaisempina jouluina olemme luoneet omia perheen traditioita kuten että me pysytään kotona ja suku on enemmän kun tervetullut meille joulunviettoon. Tänä jouluna kotimme kansoittavat miehen suku mikä on ihan kivaa ja varsinkin lasten kannalta mutta melkoisesti teettää työtä ainakin minulle... tuo suku kun on sitä sorttia että istuvat ja odottavat valmista eivätkä kuten oma sukuni joka tullessaan ottavat keittiön haltuun.
Juu, perunaa, porkkanaa ja päärynää syö meidän L. En sitten malttanut odotella tuonne 6kk kun toinen niin innolla maiskuttelee ja seuraa muun perheen ruokailua niin ajattelin että mukaan vaan ja hyvinhän tuntuu uppoavan. Ajattelin viikonloppuna aloitella lihat kunhan saan aikaseksi valmistella.
Olin viikonloppuna töissä ja jännät paikat oli kun L ei ole nuita tutti/pullomiehiä. Hyvin oli menny, ei pullosta juonu mutta isi oli saanu opetettua nokkikselle mikä oikein hyvä juttu. Itsellä kyllä 8h jälkeen oli tissit ihan räjähtää.. Ensi sunnuntaina uudestaan.
Ei käänny L, ei. Ei edes yritä muutakun joskus ihan vahingossa. Ei ole yhtään isoveikkaansa nopsampi ja kiinnostuneempi tässä hommassa. Esikko oli 6kk kun hoksasi kääntymisen.
Omaa juttua tuli, en nyt muista kyssäreitä mutta palaillaan ja kaikkea hyvää teille toivoo persilja ja L
Tänään oltiin venlan ekassa hammaslääkärissä. tai siis hoitajalla. saatiin tietoa hampaitten hoidosta ja pikkuriikkinen hammasharja. hampaita ei kyllä vielä ole, mutta ala ien kuulemma kova, että varmaan tulon päällä on joskus. nykyään on sitten tarkkaa ettei saa samalla lusikalla syöttää, millä itse esim maistaa, eikä myöskään saa pusutella suulle. tälläiset ohjeet me saatiin.
luumua on tyttönen vedellyt vaikka kuinka. tuntuu maistuvan. maistuukohan vähän liikaakin, kun tänään on kunnon " kaakeli" tullut vaippaan jo 4 kertaa!
Saitteko muuten kirjettä siitä ÄP:n myrkyllisestä ruokalapusta? meillä se oli ollut jo pari kertaa käytössä, ennen kohua. no pesussa pitäis myrkkyjen haihtua.
bb
Persilja: meilläkään R ei vielä käänny, ei ees oo yritystä, ellen ite mene ja käännä jalkoja valmiiks oikeeseen suuntaan ;) kerran on yöllä ite kääntynyt keskessä sopivassa alamäessä vahingossa =)
Juu, mää sit oon päättäny ton tissittelyn lopettaa, ei oo yön jälkeen jäpinkäiselle tisu kelvannu :( en jaksa stressata, vaan siirryn pulloon suosiolla, saatan kokeill ayöllä jos kelpais ees kerran tisu ;(
Nyyskis ;(
Nyt taas menen!
Ei kukaan tarvis pienelle tytölleen ihanaa pörröistä LENNE BABYN kevyt toppispukua??
mulla ois myynnissä tytsyn vanha. Ilmoitus myydään osiossa =) (lasten vaatteissa) ;)
Tuli sitten pakkanen. Lunta ei kuitenkaan oo paljo yhtään, eikä ainakaan tänään varmasti sadakaan, niin on selkeä taivas.
Meillä on neiti nukkunut parina viime päivänä tavallista lyhemmät päiväunet, yötkään ei oo ollu tavallista pitempiä, 9 - 9,5 tuntia, useimmiten Janna varmaan nukkuu 10 tuntia yössä. Viime yönä kyllä oli vaan yks syöntikerta ennen aamua, (yleensä kaksi). Nyt veinkin Jannan ulos nukkumaan jo yhentoista jälkeen, kun oli niin väsynyt. Sisällä ois kuitenki nukkunu vaan puoli tuntia ja pitkät unet ois sitte alkanu vasta joskus iltapäivällä, ja kun muutenkin J on viime aikoina ruvennut yöunille vasta klo 23 jälkeen, niin aattelin viiä jo ulos. Jospa tänä iltana uni tulis vähän aiemmin.
Peruna menee meijän neitillä alas joka päivä paremmin. Aina menee edellistä päivää enenmmän ruokaa mahaan ja vähemmän ruokalapulle. Tänään ei keretty vielä sosetta syödä, kun ei ollu perunat ja porkkanat kypsiä ennen ku väsy tuli. Annan sitte unien jälkeen. Ei sillä taida tässä vaiheessa niin merkitystä olla, mihin aikaan sosetta maistellaan, kun muutamista lusikallisista on vielä kyse. Tänään J saa eka kerran porkkanaa.
Eilen käytiin vähän jouluostoksilla. J viihtyy kaupassa yleensä tosi hyvin. Kahtelee tarkasti ympärille, eikä tule nälkäkään niin lyhyessä ajassa kuin kotona ;). Muuten en oo hirveesti joulua jaksanu valmistella. Edes sähkökynttelikköä en oo saanu kaivettua esille. Joulutorttuja oon leiponu ja lauantaina meen Jannan kans mummulaan pipareita leipomaan. Siivoukset tehdään ens viikon aikana vähitellen, joka päivä pikkusen jotaki.
Tulipas taas jaaritusta. Oon ennen ollut ahkera päiväkirjan kirjottaja, nyt se on vähän jäänyt, ei oo tainnu tulla kirjotettua kuukausiin. Oonkin huomannut, että tästä kirjottelusta on tullu mulle vähän päiväkirjan korvike. Siitä syystä saattaa tulla välillä tylsääkin juttua sekaan. Koitan pitää jutut semmosina, että tekin jaksatte näitä lukea!
Meillä on se viimevuotinen äitiyspakkaus, kun hain sitä heti kun vaan sai, että ruokalapun pitäs olla myrkytön. Mut pesin kuitenki ennen ku otettiin käyttöön.
Nyt menen pois.
Kangasrousku ja Janna, huomenna 5 kk
vaan meiltäkin.
Miska unilla partsilla, mut kohta herää niin yritän pikaa pikaa jotain laittaa.
Pieni herra ei enää alkuunsakaan pysy selällään ja sit kun kiepsahtaa mahalleen alkaa hetken päästä armoton harmitus. Kiukkuaa itelleen kun ei pääse eteenpäin. Pylly nousee jo kummasti, mut samalla tahtoo naama kyntää lattiaa. Kuiteski kiukusta huolimatta ois lattialle aina päästävä.
Kiinteitä ei siis vielä alotettu, vaikka th niin vähän ohjeistikin. Maitoo ku tulee yhä niin reilusti ettei jätkä ees syö tissiä kokonaan tyhjäks. Eikä se mitenkään normaalii useemmin oo tissillä. Jos on ollu, sekin johtuu vaan siitä ettei oo edellisellä kerralla malttanu syyvä tarpeeks. Meillä kun herra häiriintyy tosi helposti tissillä. Miunkii pitää olla hiiren hiljaa ja en ees voi pahemmin kosketella Miskaa, et saa rauhassa syyvä. Mites muilla? Onko vastaavia ongelmia?
Laskettiin Miskan pinnasängyn pohjaakin alemmas ku th siitäkin mainihti. Poitsulla tuli kakkavahinko yks aamu ja sit samalla säädettiin sänkykin uuteen uskoon. Saa sit rauhassa ruveta vaikka nousemaan pystyyn, jos siltä tuntuu.
Mie oon vielä kipee. Onneks yskä taitaa alkaa taituu, mut sit tilalle taitaa tulla räkätauti eli kaikki vaihtoehot tässä mennään läpi. Vietän tässä mielenkiintosia aikoja. Menkkojen pitäs tässä alkaa huomenna tai tässä loppu viikosta. Jos ei niin toivotaan sitä + tulevaksi. Alotettiin virallinen eka yrityskierto tässä.
Nyt pitää lopettaa. Poitsu heräs ja mennään tissittelee.
Sonteri ja Miska tänään tasan 5kk
Kiva kun saadaan vielä uusia jäseniä linjoille, että tervetuloa vaan mukaan Kangasrousku.
Hei, tuo olikin hyvä keksintö tuo kypäräpipon nurinpäin päähän laitto. Nimittäin painaumat on jäänyt meilläkin.
Kertiksen laitoin myös heti kiertoon, eli annoin ystävälleni, joka harrastaa kertiksiä.
Tänään otettiin vähän joulutonttukuvia pikkusesta. Vielä pitäis ehtii saada ifiltä ne ensi viikolla, että ehtivät postiin. Ihan kivoja tuli, vaikka siinä sa olla aika ripeä liipasinsormi, että saa hymyn taltioitua :) Myös perunan maistelun eka kerta ikuistettiin.
Mukavaa viikonloppua!
bb