Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yksityinen pph osa-aikaisesti

03.12.2007 |

Hei.

Mitenkähän todennäköistä on löytää (pääkaupunkiseudulta) yksityinen pph pariksi päiväksi viikossa? Onko kellään kokemuksia tällaisesta? Saitteko silti kotihoidontukea vaikka lapsenne oli välillä hoidossa? Kuinka paljon yksi hoitopv maksaa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kaipailen tietoa asiasta. Minkä verran maksaisi 2pv/vk ja mistä löytää hoitajan (pph)? Saako siis kotihoidontukea vai yksityisen hoidon tukea ja maksetaanko yksityisenhoidontuki suoraan hoitajalle vai vanhemmille, jotka maksavat siitä hoitajalle? Katsotaanko yksityisenhoidontuki tuloksi vanhemmille (ansiotulo verotuksessa)?

Vierailija
2/3 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on asiasta kokemusta toisesta suunnasta, eli olen itse yksityinen pph. Syksyn ajan minulla on ollut yksi lapsi juuri näin hoidossa eli 10 pv/kk. Tällöin veloitan päivämaksun 32 e/päivä. Yksityinen saa maksunsa päättää itse, mutta tuo on ollut minun päivämaksuni. Maksuun vaikuttaa tietysti kunnan tuet. Alle 3-vuotiaalle yksityisessä hoidossa olevalle voi valita joko kotihoidontuen (maksetaan vanhemmalle) tai yksityisen hoidon tuen (maksetaan suoraan hoitajalle, ei lasketa vanhemman tuloihin). Yksityisen hoidontuen perusosa on noi n 137 e ja esim. Vantaalla yksityisen hoidontuen kuntalisä 160 e /kk. Kuntalisä vaihtelee suuresti kunnittain ja se maksetaanko sitä tällaisessa osa-aikaisessa hoitosuhteessa. Vantaalla sain täyden kuntalisän vaikka hoitolapsella hoitopäiviä vain 10/kk. Kriteeriksi katsottiin täällä, että on täysipäiväisesti hoidossa eli jos olisi ollut joka päivä mutta alle 5h ei olisi kuntalisää saanut... Mutta alle 3-vuotiaalla voipi kotihoidontuki olla vielä edullisempi valinta.

Mieluumminhan hoitaja yleensä kokopäivälapsen valitsee, mutta jos tilaa on otetaan myös osapäivälapsia. Osoitteessa www.kolumbus.fi.yksityiset.paivahoitajat on liiton sivut, josta löytyy myös hoitopaikkavälityksen tiedot. Hoitopaikka.net sivuilta saa myös kattavasti tietoa yksityisestä hoidosta ja siellä on myös hoitajien ilmoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3v:lle lapselle voi valita joko yksityisen hoidon tuen tai kotihoidontuen. Kotihoidontuki maksetaan aina hakijan, eli vanhemman tilille, josta vanhempi maksaa verot ja maksaa sitten koko hoitomaksun hoitajalle. Yksityisen hoidon tuki maksetaan lapsen hoitajalle, jolloin vanhemmat maksavat erotuksen. Kuntalisää harvemmin saa osa-aikahoitoon ollenkaan. Kumpaakin tukea ei voi saada _samalle_ lapselle samaan aikaan.

Aika vaikea voi olla löytää noin vähään hoitoon yksityistä hoitajaa, lapsi kun vie kuitenkin koko paikan. Hinnoista en osaa sanoa, jokainen hoitaja määrittelee ne itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan