(¯`v´¯)¿ HELMET vkolla 49 ¿(¯`v´¯)
Linkki viime viikkoisiin turinoihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11810352&p=2&tmo…
Ja uusimpaan kasvuun:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11706084&t=11706084&appid…
Kommentit (36)
Jäi sitten eilisillan pinoutuminen tekemättä..
Aamupäivällä käytiin neuvolassa kun Peetulle ilmestyi outoa ihottumaa nivusiin (koskaan ei oo ollu vaippaihottumaa) ja eilen huomasin suussa olevan valkoista peitettä, näppyjä ja kielessä sammasta..
Kaksi lääkekuuria peräkkäin aiheutti hiivan, mitä itsekin epäilin, mutta käytiin näytillä, että saadaan varmuus asialle ja hoito aloitettua!
Mulla sama juttu aina lääkekuurin jälkeen, joten Canesten-voidetta oli kotona valmiina, sitä saa laittaa nivusiin ja suuhun puolukoita tai sitruunaa..nam! =)
Kannattaa siis tarkkailla suuta ja vaippa-aluetta lääkekuurin syönnin jälkeen..Meillä ihottuma ilmestyi nivusiin n. viikko kuurin loppumisesta!
Ei ekana olis tullu hiiva mieleen pelkästä ihottumasta, mutta kun suuhun tuli sitä valkosta peitettä, niin osasin sitä epäillä..
SYÖTTÖTUOLISSA PYSYMINEN:
Sepä se, meilläkin kiipeillään tai ainakin yritetään ellei nopeasti keksi jotain mielenkiintoista katseltavaa tai syötävää! Mellä ei ole edes valjaita..
Eilen kaupassa (leluhyllyn kohdalla) Peetu meinasi väkisin kiivetä vaunuista pois, kun keksi että pääsee niissä nousemaan kun ei ollut valjaat kiinni.
Siivousta siivousta, sitä riittää joka päivälle kyllä =/ Olis niin ihanaa, kun joskus pysyis paikat kunnossa edes pari päivää, mutta ei..
Aina jostain päin saa keräillä likaisia vaatteita (tästä käydään keskustelua ja pian pidän noille isommille pojille sulkeiset vaatteiden pyykkiin viemisestä jos ne ei opi) tai muuta roinaa. Imuroida saisi joka päivä ja lattioita pestä samaan tahtiin, mutta aina ei kerkiä tai jaksa.
Vähän onneks helpotta tuo lumi ja pakkanen, mutta tänne on jo huomiseksi luvassa +5 astetta ja vesisadetta..ja mää en ala..=/
Mun on rullattava vaalea talvimatto koiran kuraisten tassujen alta pois kurakelien ajaksi!!!
Nonnii, pesukone sammui, puhtaat kuivumaan ja uutta koneellista pyörimään.
Yritän laittaa uusia kuvia pojasta piakkoin!
mammutti ja Peetu 9kk
Mammutti: oletkos kokeillut noita maitohappobakteereja(Rela tms.) antibiootin kanssa. Meillä ainakin vältytty ikäviltä vatsa oireilta niin lasten kuin aikuistenkin kuurien yhteydessä. En tiedä tehoaako varmasti hiivaan mut meitin pikkutytsyllekin on yhden kuurin jälkeen hiiva tullut mutta ei kyl sen jälkeen vaikka noita korvatulehduksiakin ollut ja kuureja.
Syöttötuoli:
Meillä toistaiseksi istutaan ihan rauhallisesti, välillä yritetään kyllä kammeta itsensä siitä pääedelle lattiaan mut harvoin. Meillä on se pehmuste vielä paikallaa et aikas tiivis paketti ja sitten sormiruokaa tai jotain muuta kiinnostavaa kuten nokkamuki käsiin niin kiinnostus säilyy.
Nukkuminen: Jokos kaikkien muiden unihäiriöt loppuneet...meillä vielä heräillään yöllä ja välillä saa tunninkin istuskella poika sylissä ennenkuin suostuu takakisin omaan sänkyyn =0/
Nyt ei muistu muuta..
calmus & pikkumies 10kk
Terveisiä töistä - taas. Kolmas viikko menossa, kivasti pyyhkii :-) Vaikka toki kotona olisin mieluummin jos siitä maksettaisiin paremmin ja jos työpaikan säilyminen ei olisi töissä olosta kiinni.
YÖHULINAT meillä jatkuu. En saa toimeksi unikoulun suhteen, olen todella huono kuuntelemaan huutoa. Aamuisinkin jos neiti kitisee puoli unissaan töihin lähteissäni, en meinaa millään saada itseäni ovesta ulos vaan tekee mieli mennä paijaamaan... Eli neiti nukkuu vallan vieressä nykyään ja syö 2-5x yössä. Mennyttä on omaan sänkyyn itsekseen nukahtaminen ja vain yksi yösyöttö. Liikkeelle lähtö tämän meillä aloitti eikä loppua näy. Tukea vasten siis kävelee ja kovasti treenaa ilman tukea seisomista. Kymmenkunta sekuntia pysyy itsekseen pystyssä. Äiti on vähän väsynyt jatkuvasti.
ULKOILU on kelien huononnuttua jäänyt ulkona nukkumiseen. Sitä tulee kuitenkin neljä tuntia päivässä. Meillä ei ole katuvalaistusta, joten työpäivän jälkeen harvemmin tulee enää vauvaa kuskattua pihalle kuin iltaunille. Hoidossa kun aloittaa tammikuussa niin sitten on pakko viihtyä pihalla. Huonosti pääsee konttaamaan haalarin kanssa joten pinna palaa aika äkkiä. Mäenlaskusta pitää. Mut ei näillä eväillä montaa tuntia päivässä ulkona hereillä viihdy. Eli ihan hyvä jos jatkaa edelleeen aamupäiväunia muiden ulkoillessa.
SYÖTTÄRISSÄ pysyy vielä hyvin. Pehmuste on paikallaan. Jos pehmusteen ottaa pois, alkaa yrittää ylös. Valjaat vaan tiukalle sitten kun tarve tulee. Vielä ei ole käytössä.
KOTITYÖT: Vauva osallistuu tiskikoneen tyhjennykseen eikä se haittaa. Tyhjennän alakorin etuosan aina ekaksi niin sen jälkeen ei pääse rikkimeneviin tavaroihin käsiksi. Imurista ei piittaa, leikkii omiaan kun imuroin. Tiskatessa otan syöttärin viereen ja siinä leikkii samalla katsellen. Suihkuun ei voi enää ottaa täysissä pukeissa mukaan koska neiti konttaa perässä suihkun alle. Eli se onnistuu vain niin että vauva tulee tosiaan sitten kanssa suihkuun tai leikkii nakuna siinä jaloissa ja lopuksi vaan huuhtaisin hänetkin. Pyykkien ripustaminen käy niin että vauva leikkii pesuhuoneen lattialla kylpyleluillaan sillä aikaa. Meillä pyykit ripustetaan saunaan ja lauteille vauva ei vielä osaa itse perässä kiivetä.
LEIPÄÄ annan sekä kokonaisena että paloina. Eli pehmeän leivän annan parin neliösentin paloissa ettei murenna koko viipaletta tai tunge liikaa kerralla suuhun. Näkkärin ja kovemman ruisleivän annan viipaleina.
Nyt vielä hetki töitä ja sit kotiin. Ihanaa kun vauva on siellä naama naantalin aurinkona ikkunassa odottamassa kun tulen autosta ulos (kuulevat sisälle auton tulon pihaan). Ja heti on päästävä syliin, hyvä kun saan takin ja kengät pois. Kotivaatteita ei voi heti vaihtaa tai tulee kaamea huuto. Vartin sylittelyn jälkeen on lopun iltaa ihan oma aurinkoinen itsensä.
äippä + pimu ens viikolla 10kk!
Mutta toisaalta onhan meidän Ronja esim vauva0207 vauvelia reilut kuukauden päivät jäljessä. Jotenkin tuntuu et pitäis varmaan enemmän tuonne maaliksien pinoon kumoitua, mutta kun te odotus ajalta tunnutte niiin paljon tutummilta niin on helpompi teille uskoutua kuiteinkin ! kohtahan kaikki on jo 1.v!!!
Mitäs teille muuten näin Joulun alla kuuluu?
Ken aikoo käydä kirkossa ja kuka aikoo kirkkoa välttää jne...
Mitkä ovat teidän sukujenne perinteet? (koskien lähinnä joulun alusaikaa/joulunpyhiä)
Mitkä ovat omat (lasten) joululahjasuosikit? eli mitä meinaatte omille lapsille ostaa?
Mitä taas olette toivoneet muilta juuri itseltänne (jos on ollut pakko toivoa)??
Mitä annatte muille aikuisille?
Nyt on pakko jatkaa miehen kanssa jutustelua joten heippa kaikille!
T. Kaisa Ja Ronja (joka onneksi nukkuu =))
Just tuollaista tekstiä tulee kun kiireellä kirjoittelee... Kukaan ei oikeen saanut varmaan mitään selkoa tuosta eilisestä pölinästä siis tarkoitin juttujen hurjuudella sitä kun tuntuu että useiden vauvat jo kävelevät, monet ovat jo töissä jne. Siitä tulikin mieleeni et mitähän Pessille (huhuu!!) kuuluu? Siellähän vietetään jo pian 1-vuotis synttäreitä =)
Ja sit vielä eilisen paikkailuja elikäs tuo kysymys kuului että:
Mitä taas olette toivoneet muilta juuri itsellenne (jos on ollut pakko toivoa)?? (ei suinkaan itseltänne!)
Vastailen vähän myöhemmin ite, nyt täytyy mennä pesemään tuon hajuherneen takapuolta!
T. Kaisa ja Ronja kohta 9 kk
HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ KAIKILLE!
tänään saakin sitten luvalla liimautua television ääreen ja ihailla pukuja muutaman muun suomalaisen kanssa :) Meillä ei sen kummempia itsenäisyyspäivä tapoja ole, muutama ystävä tulee meille katsomaan linnanjuhlat. Vähän viiniä ja pikkupurtavaa. Ihan mukavaa.
Lasten kanssa väritellään Suomen lippua ja käydään sankarihaudalla katsomassa seppeleen laskua.
Voih Henna kun tuo uhma kuulostaa niiiiin tutulta, tosin itse luulen, että se loppuu vasta lopullisesti siihen kun toinen muuttaa kotoa. Täytyy kai vaan jaksaa noita raivokohtauksia ja tottua siihen, että joku on koko ajan kanssasi eri mieltä :)
Tästä tulikin mieleen yksi mielipidekirjoitus. Joku vanhempi nainen ihmetteli aiheesta Kenen koti? Lähinnä ajatuksena siis se mikseivät lapset saa olla kotonaan niinkuin haluavat. Miksi aikuiset käskevät keräämään lelunsa, eiväthän aikuisetkaan laita illalla tavaroitaan seinustalle ja ota sieltä vasta aamulla pois... Välillä on vaan niin rasittavaa kun jotkut jakavat noita hyviä mielipiteitään oikein lehdessä.
En tiedä tajuatteko mikä tässä oli niin ärsyttävää :)
Mielestäni eivät lapset kärsi jos heillä on rajat ja tiettyjä velvoillisuuksia jo pienenä, päinvastoin. Kyllä meillä saa leikkiä, sotkea ja riehua mutta illalla siivotaan lelut. Sanon myös milloin meillä mennään nukkumaan, ei sitä 3v ja 9kk osaa itse päättää. Ja tämä on nyt sitten se minun hyvä mielipide :)
Meillä ULKOILLAAN luvattoman vähän. Yleensä ulkoilut ajoittuvat pikkuisen päiväuniin, joten hyvin on vielä toistaiseksi sujunut.
SYÖTTÖTUOLIssa istutaan toistaiseksi hyvin. Saa nähdä pysyykö rauhallisena tulevaisuudessakin.
YÖT sujuu pääasiallisesti nukkuen, eri asia jos on kipeänä. Mutta hyvin on mennyt jo monta kuukautta.
JOULU:
Jouluperinteisiin kuuluu yleensä ennen joulua ruokien teko yhdessä. Tehdään yhdessä niitä kun kerran yhdessä syödäänkin :)
Joulukuusi koristellaan aina vasta aattoaamuna ja silloin syödään riisipuuroa. Vietämme joulun siis mummolassa, jonne tulee myös muita sukulaisia. Kotona valmisteluja ovat lähinnä kunnon siivous ja jonkin verran koristeita laitetaan. Mutta pääasiallisesti meidän joulu on muualla.
Jolukirkossa ja hautausmailla käydään myös aattona, joko päivällä tai sitten yöllä. Riippuu vähän lapsista miten sujuu.
LAHJAT:
Esikoinen on toivonut jo lähes kaiken mitä lelulehdistä löytyy. Eli ei siis suuresti voi mennä metsään, saa mitä tahansa. Yleensä saa kyllä aika tarpeellisia ja järkeviä lahjoja, vaatteita, pelejä, tavaraa huoneeseen, koruja. Itse taidan ostaa joululahjat omille lapsille vasta vaatealesta.
Itselle tiedän saavani tietokoneen, lahjakortteja ja koruja. Ja kaikki ovat erittäin mieleen. Muille aikuisille ostan (jos ei ole erillistä toivetta) koruja, pelejä, lahjakortteja, tuoksuja ja kaiken kruunaa lasten askartelut.
Jatketaanpa taas toiste.
MyQ
Onpas täällä hiljaista... Meillä mies lähti töihin, ja tulee vasta aamulla. Lapsetkin katsovat kerrankin kaikki sovussa lastenohjelmia =) Ja minäpä tulin poikkeamaan tänne.
Nyt kun tässä tuntuu, että ei ole oikein muuta ollutkaan, kuin sairastelua viimeajat. Aina joku lapsista kipeä, niin viimeyönä tulikin keskimmäiselle vesirokko... Tämä on sitä hyvää tuuria, kun työt pitäisi aloittaa =( Nyt seurailenkin joka nyppyä Jessestä ja esikoisestakin... Eivät ole hekään vesirokkoa sairastaneet!
Kirjoittelitte ulkoilusta, me ollaan aika paljon ulkona lähinnä vaunulenksoja. Päästiinpä pulkallakin muutama kerta, ja Jesse oli ihan täyttä hymyä koko matkan. Mutta tänään, kun herättiin oli taas lumet poissa =( Nyt taas entistä pimeämpää ja tänäänkin satanut vettä, niin et ulkoilutkin jäivät. Mitä nyt päikkärit Jesse nukkuu terassilla vaunuissa, nyt on muuten mennyt, yksillä pitkillä päikkäreillä muutaman päivän. Saa nähdä jääkö tälläiseksi rytmi jatkossakin. Nukutaanko teillä muilla vielä kahdet unet vai vain yhdet??
Syöttötuoli: Ei ole meillä valjaita käytössä, pysyy siinä poika muuten hyvin, mitä nyt välillä potkii pöydästä vauhtia taaksepäin... Joten ei kyllä yhtään yksin uskalla siihen jättää.
Lahjat: Edelleenkin ostamatta, yleensä olen hoitanut hyvissä ajoin ne alta pois. Koska inhoan sitä hirmuista ryysistä kaupoissa aivan joulun alla... Mutta nyt ei vain olla ehditty. Kuvittelen ostavani kaiken sitten yhdellä kertaa, kun miehen kans kaksin päästään shoppaileen Tampereelle... Omille ja suvun lapsille ja kummilapsille ostetaan lahjat, jotakin myös isovanhemmille. Mutta muuten ei aikuisten kanssa vaihdella lahjoja, näin on sovittu... Sillä meilläkin kummilapsia jo 7. Ja mulle riittää loistavasti hyvä ruoka, ja lasten riemu... Ja kun valvotaan jouluyönä miehen kans kaksin takkatulessa, muiden jo nukkuessa =)
Ai niin otin tänään kiireesti joulukorttikuvat lapsista, ennenkuin kaikki kasvot nyppysinä =) Ulkona piti ottaa, mut se lumi kun katosi, luovuin ajatuksesta. Ja otin vain takan edessä, kolmessa kuvattavassa onkin jo vähän haastettakin =) Yritän joku päivä saada sen laitettua tänne... Teillä nimittäin oli aivan ihania kuvia lapsosistanne täällä!!! Tulin oikeinhyvälle tuulelle, kun katselin taaperoitanne ja sai lasten nimille nyt kasvotkin. Olen vain ihan surkea tämän koneen kanssa, kuvien lisäyskin vaatii harjoittelua.
Nyt valmistautumaan kanssa kohta seuraamaan linnanjuhlia, etenkin kampauksia... Miestä ärsyttää tämä ammattitauti vapaa-aikanakin... Mutta minkäs teet =)
T: Vivian+ lapsukaiset
Täältäkin ja aitoa sellaista! Mies on nimittäin nyt viikon matkoilla, joten täällä ollaan itsenäisesti kolmisin Milli, koira ja minä. Olen lukenut Pehmeä matka höyhensaarille -kirjaa ja nyt olisi tarkoitus aloitella sitä pehmeämpää unikoulua. Meillä ollaan edelleen lähes kerran tunnissa heräilyssä. Kypsää.
Ulkoilusta - lähinnä 2 x päivässä unet ulkona ja sen lisäksi joku kauppareissu tai koiranulkoilutus, tosi harvoin muuta ulkoilua. Ei oikein keksi mitä voisi ulkona tehdä? Kun lumi taas tulee, onkin jo eri juttu.
Unista samalla, eli meillä nukutaan kahdet unet edelleen, mutta aamupäiväunille meno on vähän myöhentynyt koko ajan.
Joululahjoja: itselle toivoisin hierojaa, kampaajaa tai kosmetologilahjakorttia, mutta kun tämän mainitsin miehelle, hän tokaisi että " ethän sä koskaan ehdi sellaisissa käymään" - no siksipä juuri toivoisinkin sitä! : ) Ja tietty lisälahjana sen pari tuntia lapsenhoitoa jonka ko. hemmottelu kestäisi...
Nyt taas unohtui mitä muita oli aiheina. Eli palaillaan!
T. Sporttari ja Milli
Kirjoitin pitkät pätkät ja eikös vaan teksti kadonnut jonnekkin bittiavaruuteen ennen kun kerkesin tallentamaan ;( täytynee koettaa muistaa edes osa,,
Ulkoilusta ainakin meillä siis ulkoillaan varsin aktiivisesti vaunuillaan ja ollaan ihan pihassa vaan jossa Ronja konttailee ympäriinsä pihan muita lapsia seuraillen tai ämpärillä ja lapiolla touhuillen tai paremman puutteessa vaikka isoa lumilapiota koettaa perässään kiskoa. Leikkikentällä rakastaa keinumista sekä pienen pöydän ympäri kiertämistä kun saa siitä hyvin otettua tukea. Nyt kun oli muutamana päivänä lunta niin pulkka oli tosi kova sana. Kaikkea leluista oksiin ja kiviin tykkää noukkia maasta kun topparukkaset kädessä ei niin helppoa ole. Ei siis ongelmia ulkoilun suhteen hyvin viihtyy vaikka kuinka kauan!
Syöttötuolissa istuu ihan nätisti tasan niin kauan kun syöttää mutta kun pahin nälkä on ohi alkaa pyörintä ja hyörintä ja jos sekunniksikin jättäisi siihen yksin niin varmasti kipuasis pois.
Joululahjoja Ronja saa varmaan aikaslailla kun on kuitenkin lähipiirin ainut pikkuinen. Saa ainakin isäni taaperokärryistä " tuunatut" Bambi vaunut ja mummolta potkutteluauton. Itse olen ostanut jo tummaihoisen vauvanuken ja sille kylpyammeen (kuten varmaan tiedättekin on Ronja itse ns. mulatti joten haluan myös nukeilla nyt jo ihan pienestä pitäen opettää että meitä on kaiken värisiä ja näköisiä ihmisiä;) ) jotain muutakin pitäisi keksiä mutta katsotaan ehkä jotain sopivaa tulee vastaan kun kaupoissa pyöritään. Itse en todellakaan tiedä mitä haluaisin, ehkä uudet aterimet tulisivat tarpeeseen?
Joulutraditioina meillä käydään äitini ja hänen miehensä kanssa minun mummollani jossa tavataan enoni perheineen. Isäni kanssa käydään sedälläni myös, kun on semmoinen vanhapoika ja yksinään asustelee sekä hautausmaalla mummon ja papan haudalla tottakai ja ilta sitten kai vietetään isälläni jonne siis tulee setäni ja toivottavasti siskoni ;)
Kaverini kanssa olemme jo kohta kymmenen vuotta käyneet puolen yön tietämissä yhteisen ystävämme haudalla joka kuoli jo nuorena, saas nähdä miten tänävuonna onnistuu Ronjan kanssa vai jääkö tämä meille tärkeä traditio nyt pois.
En nyt muista mitä muuta olin jo aiemmin kirjoitellut, mutta palailen jos palaa mieleen!
Hyvää itsenäisyyspäivän loppua kaikille!
Äippä ja Ronksu
Aion olla uhkarohkea ja raahata joulukuusen sisään aattona, katsotaan miten käy saako kynttilät ja koristeet kuinka paljon kyytiä ;) Saahan sen kuusen sitten jo joulupäivänä pihalle jos hermot menee kieltämiseen ei saa repiä kuusta! Varovasti älä kiipeä kuusta vasten! ei saa syödä koristeita! jne. jne. No yrittänyttä ei laiteta. Jouluruuista ainakin perunalaatikot teen itse myös isälleni ja luultavasti porkkanalaatikotkin.
Mitenkäs teillä muilla pikkuiset suostuvat pitämään tonttulakkia päässä? Meillä pysyy hyvin minuutin kaksi joskus jopa kymmenen jos unohtaa että on päässä, mutta sitten lentää kaaressa!
No ehkä tässä nyt oli kaikki tälläerää!?!
Äippä ja Ronksu-possu
Tässä teille linkki vuoden takaisiin tunnelmiin! Jotenkin on aina hauska välillä lukea noita ajatuksia ja odottavia tunnelmia odotusajalta, vaivaista porukkaa on ollut =))
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9022485&p=2&tmode=1&smode…
Nyt on lähettävä aamupalan laittoon, viime yönä tuli sitten nukuttua komeat 4 tuntia joten kahvia taitaa menna pannu jos toinenkin.
Nopsasti galluppeihin eli meille myös joulukuusi tulee sisälle ja lähtee kyllä pihalle varmaan jo seuraavana päivänä.
Kirkkoon haluaisin mennä joko lasten kauneimpia joululauluja laulamaan taikka sitten lasten joulukirkkoon, katsotaan ehditäänkö kumpaankaan.
Nyt mukavaa viikonloppua kaikille!
T. Kaisa ja Ronja pian 9 kk
Huoh kun väsyttää tää ankean harmaa ja sateinen sää!!! Olisipa iiiihanaa skipata koko joulu ja joulukuu, ja lähteä jonnekin kauas aurinkoon! Mutta just tuossa miehen kanssa puhutiin, että eipä taideta lentokoneeseen sulloutua vähään aikaan tämän " ankeriaan " kanssa! On sylissä istuessa melkoinen venkoilija nykyään, ja pukemisestakin on tullut haasteellista :o
Meillä on Stokken SYÖTTÖTUOLI ja pysyy kyllä tosi hyvin siinä.
ULKOILUSTA, vauva nukkuu kahdet unet ulkona, lisäksi tehdään kauppareissut kävellen, ollaan esikoisen kaa ulkona, käydään kävelyllä yms. Eli ulkoiltua tulee aika paljon. Oma ulkoilu on tosin näitten säiden takia jäänyt vähemmälle, enemmän pitäis käydä lenkillä!
UNET: Täälläkin on lukemisena se Pantleyn kirja. mites teillä muilla on edistynyt kirjan oppien noudattaminen :) ? Me ollaan nyt menty n 2 vkoa, ja edistytty niin, että nukkuu nyt koko yön omassa sängyssä ja nukahtaa sinne helposti. Mutta öisin herää yhä 2-5 kertaa, tosin nukahtaa silloinkin helposti takaisin . Ekalla heräämiskerralla tepsii tuo sängyssä sively, mut muutoin vaatii rintaa. aluksi toimi se imetyksen lyhentäminen kerta kerralla, mut nyt tuntuu jopa pidentyneen. No, kirjassahan sanotaan että tää on hidas tie... Joka tapauksessa se huudattaminen ja kenties nopeampi koulutus ei houkuta yhtään, vaikka joka paikassa toitotetaan, että sikä vaikeammaksi käy, mitä myöhemmäksi lykkää. Katellaan....
En usko että meille tuodaan joulukuusta ollenkaan, kun ollaan joulun tienoo pois kotoa. En aio liiemmin koristellakaan. Kynttilöitä poltellaan ja ulkovalot vois tässä kohta pouliin viritellä. Kaappeja en aio siivota, kun ei sinne kukaan jouluna kurkistele eikä siellä jouluaan vietä :) Mulla iskee toi siivousvimma yleensä sit keväällä, kun valon määrä lisääntyy - eli mä teen joulusiivoukseni sit sillon :) Muutoinkin oon mennyt nyt siitä missä aita matalin; tilasin pakolliset sukulaisten joululahjat netistä, ja lapsille on lahjat tarttuneet matkaan jo kesästä lähtien, joten ne on oikeestaan hoidettu.
Pitäis kai ruveta siivoomaan... Mites muuten muut, kuin paljon teiädn vauvat sotkee ja levittelee tavaroita? Tuntuu, että pitäs koko ajan olla korjailemassa leluja , ettei kompastu niihin..
Pirteämpää päivää :))
Linnanjuhlat on katsottu ja Tuntematon sotilas..tänään tulee illalla vielä toinen versio joka tietysti pitää katsoa! Tykkään katsoa kaikki sotajutut ja muut mitkä jollain tavalla kuvaa tositapahtumia. Ne on mun mielestä hirveen mielenkiintoisia, vaikkakin osaltaan surullisia..
Ihan kiva oli lukea vuoden takaisia juttuja =) johan onkin tosiaan oltu vaivaisia!! Kiitos Kolomonen kun laitoit linkin! =)
Mulla on ollut hiukan samanlainen fiilis kun sulla kolomonen siitä, että toiset helmet tuntuu niin isoilta ja kehittyneiltä omaan verrattuna, kun kuitenkin maalis" mussukka" on..Joskus käyn lukaisemassa maaliksien pinkan, mutta en osais siirtyä täältä sinne, kun täällä on kaikki tutut!!
Ja sitten kysymyksiin:
[color=red]
Jouluperinteitä ei suvussa oikeastaan ole mitään. Ainoa perinne on oikeastaan siinä, että missä aatto vietetään..
Lasten lahjasuosikit on Nikko-autot, pleikkaripelit (uusimmat), lautapelit ja melkein kaikki mitä telkkarissa mainostetaan näin joulun alla lapsille!
Isommat saavat meiltä pleikkaripelejä, Nikko-autot, vaatetta, johdottomat ohjaimet pleikkariin (joku uutuus tämäkin)..en edes kaikkee muista mitä ollaan suunniteltu ja jo ostettu.
Peetulle ostettiin sellanen " salama" (autot elokuvasta)-auto, siinä siis istutaan päällä ja potkutellaan ja nappuloista painamalla kuuluu ääniä.
Joitain leluja ostettiin ja ajattelin Peetullekin vaatteita ostaa vielä.
Muutamaa kirjaa oon aatellu pojille kun ovat niin kovia lukemaan kaikki;
Esikko lukee paljon, kakkonen hienosti tavaa lehdistä kaikkea ja Peetu syö innokkaasti kirjoja =)
Itselleni olen toivonut paksua leikkuulautaa, sellaista mitä näkee jokaisessa kokkiohjelmassa, sellanen olis kiva.
Siinäpä mun lahjatoiveet olikin en tälläerää muuta kaipaa. Tiedän, että saan kuitenkin kaikkee kivaa, vaikka kukaan ei kysykään, mitä haluan!
Kummitädiltäni saan yleensä jotain Marimekko-juttuja tai Iittalaa, äitini kuullostelee pitkin vuotta meidän tarpeita ja ostaa sen mukaan (joskus laittaa myös pikkusiskoni tiedustelemaan " hienovaraisesti" , etten hoksais)
Kummeille ja mummuille+papoille tilaan sellaiset " hyvin pyyhkii kummisetä" (-täti, mummu, muori, vaari, pappa)-pyyhkeet tai " nuku hyvin kummisetä" (-täti....)-tyynyliinat.
Äitini saa haluamansa unikko sohvatyynyt.
Isälleni yritän löytää ne Reinot, mutta saapi nähdä onko jokapaikasta koko 43 jo loppu.. ainakin niistä kaupoista jossa olen käynyt on ne loppu...
Miehelle olen yhden kirjan jo hankkinut ja kaksi muuta on tilauksessa.. Kauluspaita ostettiin yhdessä Ideaparkista ja kenkälahjakortin annan jos ei löydetä hyviä kenkiä ennen joulua sille!
Paljon on vielä hankkimatta, mutta eiköhän se saa vielä hankittua ja leipomiset aloitan ensiviikolla. Laatikoita piti tehdä itse mutta äitini halusi meille ne tehdä, joten se homma jää multa pois..
Pasteijat ja piparit tehdään lasten kanssa.
[/color]
Ikävä ilma..Maa mustana ja vettä sataa =/
Tulispa nyt jo kunnon talvi!!!
mammutti ja Peetu 9kk
ai niin, maitohappobakteereita en oo osannu ajatellakaan siihen hiivaan...Täytyypä hakea niitä!
Niin mun piti äsken vielä sanoa samaa ku mitä mammutti ja kolomonen oli kai miettineet, että munkin näkövinkkelistä muiden helmet tuntuu toooosi isoilta ja taitavilta - seisovat ja kävelevätkin kai jo jotkut, syövät leipää tai samaa ruokaa muiden kanssa maitoine kaikkineen, nukkuvat yönsä heräämättä omassa(?) huoneessa..... Juu ei, meillä pitää haarukalla pienentää 8-kuisen sosepurkkia edelleen, liikutaan lähinnä ryömien (kontaten osaa ottaa parin millin askeleita pari kappaletta peräkkäin..) ja seisomaankaan ei oo noussut tukea vasten enää parin kokeilun jälkeen. Tais tajuta ettei kannata vielä yrittää ;) Ja sit nuo yöheräilyt ja tissinlutkutukset. Meillä siis edelleen ainoo maito on tissimaito, sitä juodaan päivin öin! Ainakin pari kuukautta jatketaan vielä, niin voidaan siirtyä sit suoraan tavalliseen. Sitä oonkin ihmetellyt, että kuin te jotkut nyt jo uskallatte antaa tavallista maitoa? ja milloin aloititte sitten hapanmaitotuotteilla? Me siirrytään niihin juuri joulun alla.
Mut nyt niitä leluja keräämään --->
Meillä kanssa ainut maito on tissimaito ja raejuustoa ollaan annettu sitten siinä ohessa ja tavallista jugurttia ollaan myöskin maisteltu, mutta määrät ovat vielä hyvin pieniä. Muuten meillä syödään hyvinkin kokkareista ruokaa eli meillä ei mauttomat mössöt maistu, mutta yöt meilläkin kukutaan ja syödään eikä puhettakaan mistään muusta! Näin mennään vielä eteenpäin ja katellaan sitten kun ollaan vihdoinkin taas terveitä ja Ronja alkaa olla valmis siihen.
Nyt ruoan laittoon!
Ai niin ja meillä nukutaan tosi vaihtelevasti myöskin päikkärit eli 1-3 kertaa päivässä ja 0.5 h - 1,5 h kerrallaan!
Nyt pois....
T: Kaisa ja Ronja
Niin ja siihen vielä kaipaisin vinkkejä että miten ihmeessä lapsen saa pysymään syöttötuolissa? Käytössä on valjaat mutta silti änkee jalkansa alleen ja yrittää koko ajan nousta ylös. Poikani on todellinen suhari!!! Luulin että hän on aika rauhallinen mutta olen tullut toisiin ajatuksiin, kiire on liikkua ja hirmu vauhti päällä...