Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikki-ikäinen pullea lapsi on epäterveen näköinen :(

Vierailija
02.12.2007 |

Kyllä huomaa mihin tämän pullamössökansakunnan lapsoset ovat menossa. Meillä jyllää 2-tyypin diabetes ja samaan aikaan ihannoidaan pulleita lapsia. Mielestäni lapsen pulleus ei ole millään tavalla tervettä! En usko, että normaalia ruokaa syövä leikki-ikäinen voi olla pullea ilman yletöntä herkkumäärää. Aterioita korvataan makeilla vanukkailla, jogurteilla tms. Rintalapsi voi olla pullea, koska hän syö juuri sen verran kuin haluaa. Pieni lapsi alkaa jo liikkua joten viimeistään 2-3 iässä vauvan pyöreys alkaa hävitä.

Itse ainakin pidän huolta, että omat lapseni omaksuvat terveet elämäntavat heti pienestä pitäen. Meillä ei syödä valkoista leipää, ei jorgurtteja, ei juurikaan sokeria. Meillä suositaan perunaa, kasviksia, täysjyvätuotteita ja hedelmiä. Karkkipäivä on kerran viikossa ja 2- ja 4-vuotiaillemme se on yhtä kuin Muumi-rasia puoliksi :) Kumpikin lapsistani ovat hoikkia ja sopusuhtaisia ja erittäin liikunnallisia ja ketteriä, iloisia lapsia :)

Jos joku haluaa kumota väitteeni niin ihan vapaasti vaan!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" En usko, että normaalia ruokaa syövä leikki-ikäinen voi olla pullea ilman yletöntä herkkumäärää. Aterioita korvataan makeilla vanukkailla, jogurteilla tms."

Meillä ostetaan jugurttia vain mahatautiselle. Aamulla syödään puuroa ja hedelmiä, ei muroja. Vanukasta en ole ostanut lapselleni vielä koskaan. Eineksiä syödään harvoin. Karkkeja ei myöskään osteta koskaan, meillä on iso ja aktiivinen suku, joten juhlia ja kahvikekkereitä on sen verran usein, että herkkuja saa sitä kautta ihan tarpeeksi usein.

Meidän lapsi on vaan TODELLA kova syömään. Siinä kun kaverin langanlaiha muksu syö pari lusikallista asiallista ruokaa ja häipyy, meidän muksu syö lautaselta normiannoksen ja pyytää lisää. Myös hoidossa syö paljon, pph sanoo että taas söi kaksi isoa lautasellista.

Koska muksu ei ole varsinaisesti vielä lihava (esim. neuvolassa ei ole kommentoitu asiaa), olen antanut syödä niin paljon kuin haluaa normaalia kotiruokaa. Nimenomaan koska lapsi on niin vilkas ja liikunnallinen, tuntuu hassulta kieltää syömästä.

Mutta siis kun meidän lapsi ja esim. sisarusten kuikelot laitetaan nakuina samaan tilaan, kyllä huomaa kenen kakara on ollut ruoka-aikaan kotosalla :).

Vierailija
2/10 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun katsoo noiden herkkupalleroiden ostoskärryä niin mitäs siellä on? Vanukkaista, sipsejä, karkkeja, limua, mehua, ranskalaisia, lihapiirakoita.... Jos aikuinen haluaa olla lihava niin miksi lihottaa lapsikin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on miinuskäyrillä menevä lapsi, ja lievästi ylipainoinen äiti. Meillä syödään terveellisesti, mutta itse sitten syön kai liikaa. Tosin jos joskus ostan jotain herkkua, en näe mitään syytä miksei lapseni saisi sitä myös. On terve ja hoikka kuitenkin.

Vierailija
4/10 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapseni ovat myös liikunnallisia, reippaita ja normaalipainoisia. Mutta äidillä on sen verran terve itsetunto, ettei sillä asialla tarvitse alkaa retostelemaan:)

Vierailija
5/10 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koko ajan hoikistunut. Syntyi keskikokoisena, mutta söi itsensä pelkällä rintamaidolla painokäyrälle +3. Puolen vuoden iästä on painon ja pituuden suhde koko ajan tasoittunut mutta edelleen on hieman pyöreä (2 v 15 kg ja 87,5 cm).

Vierailija
6/10 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan ihanoi anorektikkoja. Tosi inhottavaa, kun normaalipainoista kutsutaan laihaksi ja " soman pyöreää" normaalipainoiseksi. Lihavuus ei ole terveellistä, oli sitä sitten paljon tai vähän. En ymmärrä miksi lihavan pitäisi kantaa kilonsa ylpeydellä. Mitä ylpeilyn aihetta siinä on?

Anteeksi hienoinen off topic, mutta välillä kuohahtaa, kun muistaa miten kieroutunut painoihanne täällä on.

Vierailija
7/10 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani söi kuin hevonen ollessaan noin 3v, neuvolassakin vähän kommentoivat. Ihan perusruokaa söi, ei mitään herkkuja tai rasvapommeja. Sitten kerran kun selkänsä kääns, tuli 9,5cm pituutta ja paino huiteli taas miinuksella.. Eli ahmiva lapsi voi vaan kerätä vähän varastoon. Kaikille näitä kirejä ei tule ja on eri asia jos painoa tulee samaa vauhtia kuin pituuttakin, eli ei tasaannu.

Vierailija
8/10 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan siitä syystä, että syömme koko perhe terveellisesti. En retostele asialla, sillä minulle se on itsestäänselvyys. Arvostan terveyttä ja taistelen Mäkkäriä ja pizzoja tyrkyttävää mainontaa vastaan! Omat lapseni ovat kai siitä äärilaidasta sillä me emme ole koskaan käyneet Mäkkärillä ja lapset ovat 1v, 3v., ja 6v.

Vierailija
9/10 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vähän pullukka ja toinen tosi laiha. Samaa ruokaa syövät.

Vierailija
10/10 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin kuopus ei syö pikaruokaa, mutta kaikkea voi syödä, kunhan muistaa _kohtuuden kaikessa_

Mies ja minä molemmat normaalipainoisia. Lisäisin vielä, että minusta normaalipainoa, jos se on tuo BMI 25 naisilla, voi jo kutsua lihavaksi _minun mielestäni_. Komppaan siis sitä, jokia sanoi että ihmettelee miksi pulleaa kutsutaan söpöksi kun oikeasti pullea on jo sellainen jonka liikkumista paino tai huono kunto haittaa.

Itse olen BMI 22, ja olen hoikka, mutten silti laiha. ne suositusrajat " normaalipainolle" ovat siis turhan lajat minusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi