Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polttopuista tietävät!

Vierailija
01.12.2007 |

Uudessa asunnossamme on nyt varaava takka ja sitä tekisi mieli lämmittää. Puita siis tarvittaisiin mutta mistä niitä saa?



Mitä kannattaa ostaa, sekapuuta vai koivua? Mikä on järkevä hinta puulle? Mitä noi motit ja kuutiot oikein tarkoittaa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koivu on yksin poltettuna pahin noen muodostaja, etkä ole tainnut muuta kuin kuulla juttuja puiden sytyttämisestä.

Vierailija
22/29 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimittavat polttopuut kätevässä kassissa kotiovelle

.. tarkoitettu juuri tuollaisille kaupunkilaisille... heh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan maalla,mutta tontilla ei ole kuin pari koivua,joten puut on hankittava muualta takkaan ja saunanlämmitykseen;))

Vierailija
24/29 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puut ovat vähän kosteita (kuten meillä viime kesän jälkeen alkusyksystä) niin silloin on syytä sytyttää suosiolla alta. Samoin ulkona nuotiota tehdessä. Puut ladotaan ristikoksi takkaan, mahtuu riittävästi, palaa hyvin, eikä ole ihan hirveän romahtamisherkkä. (Sama juttu taas nuotion kanssa, ristikko ja sytykkeet alle, varmin tapa saada tuli palamaan.)

Vierailija
25/29 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pilaa näin ollen piipun.

Meillä kävi savuvahinko kotona ja saatiin sen jälkeen ohje olla polttamatta pelkkää koivua, siitä voi tulla kuulemma iso ongelma, älä kysy miksi, en muista syytä, mutta jotenkin se liittyi siihen että pilaa piipun.... pitääpä kysyä mieheltä mikä juttu se oli.



Eli on paljon parempi polttaa sekaisin koivua ja muuta.

Vierailija
26/29 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli kanssa yksi aiheuttaja meidän savuvahingossa.

Eli vain ja ainoastaan poltetaan puuta takoissa ja leivareissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/29 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittomotti on sama kuutio, mutta siihen on heitetty saman verran puita ja pinomotti on sama kuutio ladottuna.

Mutta heittomoteissa puuta yleensä myydään.

Sekapuu on ihan ok, kunhan on kuivaa. Ja myyjästä riippuu onko seassa yhtään koivua, useinmiten jotain leppää on.



Ja oikeaoppisesti tuli pitää sytyttää takkaan päältä, syttyy kyllä kuivat puut. Palamisjäte on puhtainta näin.



Ja joson uusi/uudehko takka, niin ohjeiden mukaan siis sytytetään päältä ja roskaa ei saa polttaa. Voivat rikkoa takan. Lisäksi myös ainakin kaupunkialueella voi olla jopa kiellettyä järjestyssäännöissä. Palamisjätteet ovat pahan hajuisia (joskus jopa myrkyllisiä, jos ihan mitä tahansa poltat) ja savu tosi mustaa.

Vierailija
28/29 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hinta myös korkeampi. Periaatteessa on hinnaltaan ihan sama kumpaa ostat, kWh:n hinnaksi tulee koivussa ja sekapuussa sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/29 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty toimittajien välillä on eroja, mutta jos vertailussa on pelkästään koivu ja sekapuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän