**~~**LOKALUTUSET LA-SU**~~**
Avaan nyt pinon lauantaille ja sunnuntaille, ettei kaikilla kestä sitten ladata liian kauan pitkiä pinoja:-)
Tässä loppuviikon pino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11832473&p=1&tmo…
Kommentit (14)
Kiitos teille kaikille kannustavista sanoista.
Mieli paranee väkisinkin=)
Täällä opetellaan elämään maltillisesti miehen kanssa, puolin ja toisin.
Välillä hyvälläkin menestyksellä, toisinaan , no jaa, ei niin loistavalla=)
Kai se on pääasia, että rakkautta ja tahtoa riittää, silloinhan sitä mennään yhdessä vaikka läpi harmaan kiven.
2 äärimmäisen itsepäistä ihmistä, niin taistoja on ja tulee jatkossakin.
Nyt opetellaan taistelemaan reilusti ja laittaman puolin ja toisin jäitä hattuun, kun ruutimäärät lähtee nousuun.
Mukavaa kun on viikonloppu, yllätysleffaa lapsille ja meilläkin yhteistä illalla kahdestaan.
Päätettiin, että taas otetaan käyttöön itsekin tuo lauantai herkkupäivä.
Ei paha idea, mies sitä ehdotti.
Poitsu meillä myös aamusta/aamuyöstä aikaisin aloittaa sen örinän, puklailun ja turinan.
Suurimman osan ajasta tuo on jopa suloista ja tykkään kuunnella unissani, enkä siihen edes täysin herää.
Joskus kun vauva herää siitä sitten parkaisemaan, niin itse oon kyllä ojennuksessa heti, sitä säikähtää oikein ja mieskin aina hölmönä: " mikä se oli" , sillai havahtuneena pystyssä nopeaan=)
Ja silloin ei auta taas pikku miehellä muu kuin tisu.
Kummasti ne vaivat aina loppuu siihen=)
Meillä yöt menee sillä 2-3 tunnin väleillä, joskus aamuyöstä voi olla tunti tai puoltoistakin vaan.
Päivällä se on ihan suht tavallinen väli, muulloin kun uniaikoihin, jolloin pidemmät välit.
Jos on ollut isällään ja saanut korviketta, väli pitenee ja poitsu tuntuu paljon pirteämmältä.
Taitaa olla pikkasen tujumpaa kamaa, niinkuin yrjö-lunnikin tuumas.
Meillä muutoin täysimetyksellä, mutta jos käyn jossain yksin, saa korviketta.Eikä sitä usein tule käytyäkään.
Mutta on kiva kun tietää, että hyväksyy pullon, korvikkeen ja toisen hoitajankin..
Kaikki lapset kun ei sitä ole hyväksyneet, siksi meillä opetettiin heti alkuun.
Täällä punkaa poika jo kovin vatsalleenpäin.
Kyljelle kierähtää heti selältään ja kädet ja jalat viuhtoo, että jos pääsis pidemmälle.
Täällä ollut tosi riehakas aamu noilla keskimmäisillä, liekö kannattaa karkkia antaa edes nähdä=)
Mukavat viikonloput äidit ja vauvelit.
hei vaan,
on jotenkin ollut niin kiirettä, etten ole kerennyt kirjoittelemaan.
Meillä sujuu oikein kivasti. Poika on nyt 9 viikkoinen ja tosi reipas.
Yöt sujuvat 1 -2 syötöllä. Esim viimeyönä nukahti klo 24.00, sitten heräsi syömään klo 3.30 ja siitä nukkui klo 8.00 asti aamulla. Ja jatkoi vielä vähän unia... Imetän ja annan lisäksi korviketta, kun maitoa ei minulta itseltä tule tarpeeksi. Muutenkin poika ei meinaa huolia kuin vain toisen rinnan:=)
Poika tosi kova syömään ja isokokoinenkin; viime neuvolassa 61,5 cm ja 5850 g. No ollaan miehenkin kanssa aika pitkiä:=)
Eli tosiaan meillä menee ihan ok. Joitain iltaitkuja on ollut, joskus nukkumaanmeno on pikkuherralle vaikeaa ja muutenkin venyy tosiaan monesti tuonne puolilleöin. Kuitenkaan itkujakaan ei onneksi ole joka ilta. Nyt poika on äidilläni hoidossa 3 tuntia, saas nähdä miten on pärjännyt. Lähdenkin kohta hakemaan.
Mites teillä on kaikilla melkein vähän nuorempia vauvoja, mutta oletteko jo esim isovanhempien antaneet hoitaa? tai onko suunnitelmissa? Musta on ihan hyvä totutella vauvaa pienestä jo isovanhempiinkin....
Yritän nyt aktivoitua täällä palstalla enemmänkin, kun on niin kiva jakaa kokemuksia.
t.Katarin
Täällä myös vauva ollut jo hoidossa kun itse oon käyny parturis, jouluostoksilla ym..isovanhemmat tykkää kun luottaa heidän apuun. Ja tottuu poikakin sitte heihinkin paremmin on itselläkin parempi mieli jättää sinne kun tietää et viihtyy.
Täällä nukutaan kanssa 2-3 h ja aamuyöl alkaa levottomampaa unta otan kanssa viereen silloin tuntuu joteski helpommalta silleen.
Imetyspaita on varmasti kätevä öisin ja kun lähtee jonnekin niin ei tartte kaikille kiloja näytellä.
Ensiviikolla on täällä ristiäiset mummi olikin eilen vauvan kanssa, että sain leivottua rauhassa.
Täällä huippuyö takana poika nukkui kymmenestä aamu neljään. Ajattelin jo et onko enään hengissä lainkaan tälläisiä lisää kiitos..
Poika nyt kuukausi ja viis päivää
ja sitten kiitos, että kommentoitte hormoninäppyjä, tämä pelasti mun viikonlopun ettei ne oo vaarallisia ja ei niille tartte tehdä mitään. Mä oon kova stressaamaan erilaisista asioista, joten yks asia vähemmän.
Eilinen iltapäivä ja ilta oli yhtä kaaosta, mä olin niin väsyny etten voinu kun vähän väliä itkeä ja yrittää hoitaa tyttöä, tänään asiat taas aivan toisin, kiitos miehen ja yöunet jonkinlaiset.
Sitten saan viikonloppuna rintarepun lainalle, kommentteja onko se kuukauden vanhalle vielä turha vai ????
Ihanaa, parempi yö takana!!! Vauveli nukahti klo 23.10 (omaan sänkyyn) ja kahdella syötöllä mentiin 05.45 asti. Sitten ähinää ja puhinaa ja pientä unta puoli ysiin asti.
Tänän tilasin vyöhyketerapeutin maanantaiksi kotiin. Toivottavasti hintansa väärtti. Suosittelivat neuvolassa.
Nyt illallisen laittoon. Kokeilen uutta ohjetta, tulista katkarapuruukkua basmatiriisin kera. Aion juoda lasillisen punkkua =).
Mikavaa iltaa!
-J
Ihan pikaseen tässä vaan (vissiin...), nukkumaan pitäisi jo kiiruhtaa... Oltiin tänään mummolassa passattavina, olipas mukavaa! Ruokaa ja seuraa, ja joku muukin katsomassa tuon uhmaavan esikon perään... Ja huomenna tulee miehen sisko viemään esikkoa puistoon, niin päästään miehen (ja vauvan) kanssa ulos syömään. :)
Meillä on kans isovanhemmat käyneet lapsia hoitamassa ihan muutaman viikon ikäsestä lähtien. Sitten muutaman kuukauden ikäisestä olen tohtinut jo antaa muidenkin hoitaa. Pari kertaa kuussa nyt ainakin on pyydetty joku muutamaksi tunniksi että päästään kahdestaan ulos. Ja taisi esikko olla " jo" 6kk iässä yökylässäkin ekaa kertaa, muistaakseni yösyöttöjen lopetuksen kunniaksi.
Joku kyseli RINTAREPUSTA - kannattaahan tuota kokeilla. Meillä tuo isi tykkää käyttää sitä, kun sen mielestä kantoliina on hankala. Itse taas tykkään että liina on parempi, kun paino jakautuu tasaisemmin eikä hartiat tule sitten heti kipeeksi. Makuasia...
Ja nyt nukkumaan! Jaksuja ja vointeja kaikille!
Tänään se adventti taitaa alkaa. Saa nähdä päästäänkö jouluksi Suomeen, kun lapsella ei ole vielä passia. Byrokratia junnaa omaa hidasta tahtiaan...
No, on se joulu täälläkin.
NUKKUMINEN Täällä poika on kolme viime päivää ollut seuraavalla rytmillä: Herää aamusyötölle 6-5, nukkuu seuraavaan syöttöön. Valvoo tunnin. Nukkuu kolmeen saakka heräten vain syötöille. Äiti ihmettelee, että mikä sillä on, kun se vaan NUKKUU. Sitten 15-19:30/20 valvoo. Sitten nukkuu yön läpi syötöillä, mitä nyt aamukolmen jälkeen alkaa olemaan hieman pirteämpi. Olen yrittänyt pitää vauvaa välillä tasaisemmin hereillä, mutta todennut, että väsyneen vastasyntyneen valveilla pito höpöttämällä ja rapinakirjoja ja muita vempeleitä tyrkyttämällä ei vain toimi;) Sinänsä helppohoitoinen, mutta pelkään, että alkaa valvomaan öitä. No, joku vaihe kai tämäkin, joku aika sitten lähinnä valvoi koko päivän;)
PARISUHDE Täällä onneksi puhalletaan yhteen hiileen, että ei ole sellaisia ongelmia. Oltiin pitkään (10 v) yhdessä ennen lasta ja tuntuu, että osataan ottaa tämä muutos ihan hyvin vastaan. Oltiin kypsytty siihen ,että talouteen mahtuu nyt muitakin, kuin meidän kahden elämä. Ja jää sitä pieni arvokas hetki joka päivä myös kaksistaan sohvalla möllöttämistä ja aikuisten juttujen jutustelua. Tsemppiä kaikille, jotka tällä alalla tsemppiä kaipaavat. Kuten Tuttiina totesi, kunhan vaan molemmilla tahtoa riittää!
MASUVAIVAT Täällä on tullut hieman tilattua enemmän masuvaivoja viime päivinä ja poika huutaa naama sinisenä nyt (uniensa lomassa siis;)) 3-4 kertaa päivässä 20 min kai kerralla. Mikään ei auta, vaikka kaikki kikat on kokeiltu. Ikävää, kun hänellä on tuskia. Tiistaina on lastenlääkäri, ajattelin pyytää jotain droppia, Suomessahan on sitä cuplatonta.
Eipä muuta nyt
AJL
IHANAA, ulkona on aivan ihana ilma.
Sellainen jouluinen lumituisku, pitkälle ei näe, kun taivaalta maahan kaunis lumiverho.
Aivan mahtava!
Tuon tilaan 24 päivän aamuksi,KIITOS=)
Tänään meillä ekaa kertaa pikkumies heräsi 7.25, kun aina on ollut 8 ja jotain.
Oon ollutkin siihen tosi tyytyväinen, kun muut lapset " opetettu" pari vuotta sitten nukkumaan aamulla.
Mulla kun melkein 10 vuotta alkoi aamut tenavien kanssa klo.5.00 ja jossain vaiheessa jopa klo.6 reikäleipä=)
On ollut ihan kiva vaihteeksi nukkua pitkään, mutta nythän tämä pieni herra sitten sanelee säännöt hyvän tovin.
IMETYSPAIDASTA:
En ole raaskinut ostaa, vaikka kyllä edellistä imetellessä kovasti piti.
Oon toooosi pihi tollaisissa omissa hankinnoissa, joita ei tarvitse kauan..ja no, ylipäänsä itselleni ostan harvoin.
Pitäis taas aktivoitua sillä saralla, niin tuo laikkarikin vois tuntua hyvältä idikseltä...
No, enivei, se on varmaan ihan törkeen kätevä.
HORMONINÄPYISTÄ:
Meillä tuli ja meni alkuun päivittäin, sillai näppy siellä, toinen täällä.
Mutta tuossa viikko sitten tuli ihan hurjana ja vieläkin on aika paljon.
Varmaan tämän jälkeen häviävät.
On tosiaan aika hurjan näköistä, mutta ei edes häiritse vauvaa, eikä niistä ole pelkoa.
Meillä pojillamelkein kaikilla ollut paljon näppyä, mutta tytöllä ei juuri ollenkaan.
Voiskohan ne äidin hormonit vaikuttaa poikaan enemmän, hmm.
Eilen yritettiin kävelylle perheen kanssa ja jäädyttiin kaikki ihan pystyyn ekalla kävelytien pätkällä.
Lapsetkin hytisi ja kiiruhdettiin kotiin.
Oli niin hirvittävä tuuli, että ikenetki jääty=/
Nyt kyllä tänään pääsee ulos, edelleen IHANA talvisää=)
Kaikki näyttää valkoiselta, mahtavaa.
Muksaa sunnuntaita mammat ja vauvat.
Tuttiina ja poitsu 6vkoa ja 2 päivää
Taas parempi yö takana! Illalla oli tosin huutoa mutta yön vauva nukkui omassa sängyssä ja kahdella syötöllä selvittiin.
Aamupäivällä ulkoilimme koko perheen voimin. Esikoinen vihdoinkin pääsi stigamäkeen. Nyt taitaa tiputella jo vettä alas ja iltaan mennessä varmaan lumikin on jo sulannut.
Jaa-ha, äitiä taas tarvitaan. Täytyy mennä.
Leppoisaa sunnuntaita!
-J
Täällä alkaa tauti helpottaa=) Ja näyttäisi siltä, että vauva säästyi ainakin tältä taudilta, jes!!!
Oltiin jo esikoisen kanssa vähän ulkoilemassa aamupäivästä, kun niin ihana keli ulkona...
Parisuhdeasiaa....Me ollaan nyt selvästi oltu liikaa saman katon alla ukon kanssa, kun joka asiasta nousee poru ja kamalaa kädenvääntöä koko aika=( Mutta eiköhän sekin helpota, kun tuo töihin palaa huomenna saikulta!!
Jaahas...Esikoinen kömpi pystyyn...Eikun menoksi!!
Kiiuli
Minähän en ilman imetyspaitaa imetä! Hirveesti ne maksaa, mutta sen verran olen investoinut itseeni. Jos imetys sujuu yhtä hyvin kuin esikon kanssa (näyttäisi sujuvan), niin tarvitsen kuitenkin noita paitoja vähintään 6kk, tod.näk. pidempäänkin. Eikä tätä mahaa kyllä näytetä kenellekään vielä piiiiitkään aikaan... Nyt olen myös löytänyt muutaman imetyspaidan joista ei ihan oikeasti tajua että ovat imetyspaitoja, joten niitä voi sitten käyttää myöhemminkin (toinen on baraglad-merkkinen ja toista en muista, mutta voin tarkistaa jos jotakuta kiinnostaa).
Mitään ihmeempiä ei tänään olekaan tapahtunut. Pyykkiä olen pessyt kuin heikkomielinen kun sain varattua tuon pyykkituvan ja sen kuivaushuoneen. Vauva on vaan nukkunut koko päivän, sillä pololla on nuha (kuten minulla ja esikollakin). Saas nähdä kuinka pitkälle yöhön kukutaan sitten, ei välttis tyyppiä kauheesti väsytä illalla... :/
Aamulla oli joo ihana sää ja luntakin maassa, mutta minä en pyykeiltäni ehtinyt niistä nautiskelemaan. Nyt sitten sataakin vettä, saattaapa jäädä suunniteltu iltakävelykin tekemättä. Höh. Olis kyllä voinut lumi tulla jäädäkseen, mutta eihän Helsingissä juuri koskaan ole pysyvää lumipeitettä. Sittenkin kun olisi niin joku kolaa lumet maaseudulle...
Nyt on sitten ristiäiset vietetty. Sujuivat mukavasti. Poitsu kirkaisi muutaman kerran kirkossa, muuten oli siivosti. Ja vesi oli vain siisti juttu. Onneksi ihanat sukulaiset auttoivat järjestelyissä, tai oikeastaan hoitivat lähes kaiken. :) Pakko tunnusta, että minä en ole mikään kodinhengetät leipomusten ja juhlien järjestämisen suhteen. Pappi oli herttainen nuorimies, joka oli valmistellut yllätykseksemme aivan ihanan puheen pojan nimistä. Meidän poika on nimeltään Sampo.
Lukaisin tuossa pikaisesti loppuviikon ja viikonlopun viestit läpi. NUKKUMISESTA: meillä herätään valtaosin 3 tunnin välein. Nyt on parina yötä nukkunut yhden välin jopa 5-6 tuntia! Kai se pitää paikkansa, että parin kuukauden iässä unet pitenevät. Ainakin meillä.
PARISUHTEESTA: meillä on suhde säilynyt melko samanlaisena lapsen syntymän jälkeen. Välistä riidellään turhista ja sitten sovitaan melko pian. Mie kyllä tiuskin välillä turhista ja hermostun pienistä. Mutta äkkipikainen olen ollut aina, en kai voi pistää hormonien piikkiin . :) Ehkä vähän kuitenkin väsymyksen piikkiin. Mies osallistuu kyllä melko ihanasti pojan hoitoon.
Miulla oli jo jälkitarkastuskin.
Selma ja Sampo 8 viikkoa
Pikakirjoitus
DorisDay:Mulla on varmaankin iso se jääkarhupussi (lämpöpussi). On tosi hyvä ja käytän sitä paljon.
Riidoista miehne kanssa: ollaan tänäänkin riidelty melkein koko ajan, mutta äkkiä mekin ne kyllä sovitaan. Väsymys varmaankin on mulla ärsytyksen syynä..mies parka.
Joo, Bigbrother on pakko kattoo ja sitten unille..hyvää yötä!
Miranneli
Täällä on nukuttu vaihtelevalla menestyksellä, mutta kun ylös sängystä pääsee (kun on pakko) niin silmät avautuu viimeistään aamukahvilla:-)
Neiti veti viime yön kolmella syötöllä :O, vaippoja ei onneksi tarvinnut vaihtaa (yleensä sillä yhdelläkin syötöllä tulee jo kiire vessaan vaihtamaan vaippaa ettei mene koko sänky!), mutta viimeisellä syötöllä sitten pulautti kesken syönnin desin maitoa, ja siinä kohtaa ei maitoharsosta enää ollut apua kun kastui a) mun yöpaita b) vauvan body c) meidän sängyn lakana d) petarin päällä oleva patjansuojus semmoinen puuvillainen tikattu. Mies kävi siinä kohtaa itse veskissä ja pyysin että tuo yhden vaipan kun yövaipassa vain pissat, ja kun sitä aloin vaihtaa, niin neiti pissassi saman tien ennen kuin ehdin uutta vaippaa laittaa kiinni, että meni vielä nekin tuonne meidän sänkyyn. Onneksi kaikki samalla kertaa, nyt on lakana ja petarinsuojus koneessa.
MIRANNELI: vielä kysyn tuosta karhupussista, kumpaa kokoa ostit? Mietin tuota että miten mahtuu vaunuun, ja kumman kokoisen kannattaisi ostaa, pienempi joka menee myös turvakaukaloon on pituudesta vain 59cm, joten tietty sillä isommalla olisi pidempi käyttöikä. Mutta tuollainen vaunupussi olisi kyllä kätevä, se on kyllä nyt hankintalistalla.
Käytättekö te muut imettäjät imetyspaitoja? Mä en voisi enää olla ilman. Olen talvella hirveä vilukissa, ja kotonakin palelen jos joudun tavallista paitaa nostelemaan kainaloon. Puhumattakaan siitä ettei muuallakaan tarvitse enää näyttää mahanahkaansa ja rintojaan imettäessään;-)
terkuin DorisDay ja pikkuneiti 1kk 3pv