*** HELMIPÖLLÖJEN JOULUKUU ***
Nimimerkki: Siiri72
La: 5.2.2008
Asuinpaikka: Helsinki
Siviilisääty: Naimisissa
Synnytyssairaala: Kätilöopisto
Muut lapset: -
Ikä:34
Hoidot: 11/03 eka IVF, Felicitas, ei tulosta. 04/04 ICSI (Felicitas) ja 06/05 ICSI (NKL) näistä keskeytyneet keskenmenot. 11/06 ICSI ¿ nega (NKL). Hoitojakso 05/07 ICSI (Felicitas) toi kolmannen plussan ja vielä tuplana.
Nimimerkki: Nonna-80
La: 20.02.2008.
Siviilisääty: Naimisissa vuodesta 2005, mies-78
Synnytyssairaala: Kätilöopisto
Ikä:27
Hoidot: Yritys alkoi 10/2003, eka raskaus 10/2004, josta keskeytynyt km 12/2004 rv 14. 3/2006 ensikäynnille KOS:iin, tutkimusten jälkeen PCOS -diagnoosi ja Clomit 9 kk:ksi. Yksi kemiallinen raskaus tuloksena. Vuoden 2007 alussa siirtyminen Väestöliittoon, eka inssi 1.5.2007 (negaa), toinen 30.5.2007 ja plussaa
Nimimerkki: -Auris-
La: 26.2.2008
Asuinpaikka: Etelä-Pohjanmaa
Synnytyssairaala: SEKS
Muut lapset: Tyttö -02
Ikä: 32
Hoidot: Kakkosprojekti alkoi n. 06/04 Clomifenilla. AVA:lla eka IUI 08/06 (nega), 1.IVF 11/06 (tuores.nega). 1.PAS 02/07 (km rv6) 2.PAS 06/07 josta siis PLUSSA! Kaiken taustalla siis PCO.
Nimimerkki: miikuli
La: 13.02.2008
Asuinpaikka: häme
Synnytyssairaala:tays
Ikä:30
Hoidot: terot ja clomit 2005->, eka iui (clomit ja pregnyl) syksyllä -06 negaa, toka hormoniavusteinen (clomit, menopur, pregnyl) iui 1/07, josta + ja keskeytynyt km rvko 11+4, 3. hormoniavusteinen iui 5/07, josta plussa ja kaksosraskaus. Toinen pienistä luovutti rvkolla 6+. Tähän raskauteen tueksi luget ja asa.
Nimimerkki: Nasuliinu
La: 8.2.2008
Asuinpaikka: Pirkanmaa
Synnytyssairaala:Tays
Muut lapset: poika -04
Ikä:28
Hoidot: 1 pas-yritys, alkio ei selvinnyt sulatuksesta. 2 tuloksetonta ivf:ää, kolmannessa ivf:ssä kahden alkion siirto joista yksi onnellisesti mukana:)
Nimimerkki: Huiskuttaja
Asuinpaikka: Uusimaa
Ikä: 29
La: 9.2.2008
Siviilisääty: avoliitto
Synnytyssairaala: NKL
Muut lapset: esikoista odotellaan..
Hoidot: takana luomuilua, inssejä, IVF+ICSI PASseineen, lopulta plussa PASsista, blastokystiviljelyn jälkeen. Kaksi laitettiin, joista toinen kasvaa mahassa.
Nimimerkki: Naapanderi
La: 6.2.2008
Asuinpaikka: Kymenlaakso
Siviilisääty: naimisissa
Synnytyssairaala: Kymenlaakson keskussairaala
Ikä: 32
Hoidot: Yritystä vuodesta 2000. 4 x IUI v.2002, 1. IVF 09/2002, 2. IVF 05/2003, 3 x PAS syksyn 2003 ja kevään 2004 aikana, 3. IVF 09/2004, 4. IVF 05/2005, 4. PAS 12/2005, vuosi 2006 meni ilman hoitoja, 5. IVF 05/2007 ja siitä elämäni ensimmäinen plussa ja tuplat tulossa.
Nimimerkki: Jouluomppu
La: 6.2.2008
Asuinpaikka: Tampere
Synnytyssairaala: TAYS
Ikä:32
Hoidot: Diagnoosi PCOS. Takana lukuisia Clomi/Terolut kiertoja, joista yksi keskenmeno rv 8 vuonna 2003. Hoidot Tays:ssa, kolme inssiä ja nyt kolmannesta ivf-yrityksestä tulossa siis tuplat.
Nimimerkki: sondras
La: 16.2.2008
Asuinpaikka: Tampereen seutu
Synnytyssairaala:
Taustaa: lapsettomia pitkät 7 vuotta. Tää on eka plussa, hoitoja on tehty 1xIUI, 1xIVF/ICSI, 3xPAS. En ees muista passien lukumäärää, hieman sumussa se aika. Oon 31 v. mies 33 v.
Nimimerkki: lumi70
La: 17.2.2008
Synnytyssairaala: NKL
Taustaa: hoitoja takana kaksi vuotta. ikää minulla 37 ja miehellä 40. Heikosti munasoluja. Vihdoin felicitaksessa tehty ivf tuotti tuloksen ja tuplapojat tulossa.
Kommentit (26)
Kiitos teille nonna ja huiskis, kun jaksatte muakin tsempata! Nyt vähän hävettää, kun tuntuu, että sitä on välilä niin hysteerinen. Mutta toisaalta onneks täällä on muitakin, jotka pystytte ymmärtämään nämä tunteet. Kuinka teillä on joulun aika sujunut? Meillä meni paremmin kuin osasin odottaa. Kamalaa sanoa, mutta olin todella helpottunut, kun meidän jouluvieraiden määrä ja oleskelu supistui koko joulun sijasta vain yhteen perheeseen, joka oli meillä yhden yön. Olen ollut tosi väsynyt ja vetämätön.
Yöt alkaa olla tosiaan valvomista. Mulle on vakiintunut se 4x vessaan yössä- rytmi. Paitsi viime yönä piti käydä viidesti, ja sitten ei enää nukuttukaan.. Kuitenkaan en usko olevan esim. mitään tulehdusta. Vaikka toisalta alapää on ollut tosi arka tietystä kohtaa ja kutiseva myös jo jonkun aikaa. Mulla ei kuitenkaan ole sitä kutinaa kuin paikallisesti, eikä leviä siitä mihinkään muualle. Eikä mulla ole ikinä mitään hiivatulehdustakaan ollut. Voisikohan johtua siitä, että verisuonet on jotenkin jatkuvassa paineessa, kun vauvan pää painaa..Tiedä häntä..
Alaselkä on alkanut oireilla tosi pahasti, ja jouluaamuna heräsin valtavaan jalkakramppiin, joka ei meinannut laueta millään. Nyt koko nukkuminen pelottaa jo ajatuksena. Teki tosi häijyä. Mulla on jo valmiiksi välilevyn pullistuma niskassa, joten en tosiaan haluaisi sitä myös alaselkään..
Jotenkin tuntuu, että vauva on taas kasvanut. Olen kyllä syönyt tosi mittavasti jouluna, ja olo on senkin takia painava. Mutta kyllä vauvakin on kasvanut. Liikkeet on jo aika isoja ja kokonaisvaltaisia. Kun alkaa potkut tai " peputus" , niin tuntee koko vauvan. Toi peputus on kyllä aika hellyttävää. Verneri on ollut jo monta viikkoa pää alaspäin ja tykkää tosiaan mötkötellä tuossa oikealla puolella. Välillä ottaa treeniä ja alkaa peputus. Varsinkin jos alkaa musiikki soida, etenkin rummut tms. niin pylly lähtee liikkeelle puolelta toiselle : )
Sitä hikkaa en osaa tunnistaa. Samoin nuo supistukset alkaa olla kysymysmerkki. Välillä tuntuu, että niitä olisi hetken, mutta sitten epäilen josko olikin vaan kyse siitä, että vauva liikkui jotenkin tietyllä tavalla.. Toisaalta ainakin menkkamaisia kipuja mulla on ollut lähes koko ajan päivittäin. Välillä kovemmin ja välillä pienempää jomotusta. Ottaa oikein selkään asti, kun kunnolla juilii. Että oliskohan ne niitä sitten..
Vähän on alkanut jo synnytys jännittämään. Saako sitä kivunlievitystä vai mitä tapahtuu. Parilla kaverilla on tullut heidän ekat vauvat sellaisella rytinällä, että on vaan annettu kohdunkaulan puudute (=kuulemma yhtä tyhjän kanssa) ja vauva on tullut sitten melko luomusti ja repien paikat. Tosin kyllähän he ovat asiasta ajan kanssa toipuneet, vaikka vaikeaa aluksi olikin.
Kävikös teillä pukki? meille toi jonkun paketin -lähinnä vernerille : )
Saatiin sitteri ja keinujalat pinnikseen, sukkaa ja lapasta, pussilakanaa ja vauvakirjaa.. Ihan kiva. Nyt tosiaan ei puutu " kuin" se kantoliina ja talkit ja rasvat. Käsikäyttöinen rintapumppu saadaan lainaan. Sairaalakassia olen pikkuhiljaa pakkaillut, ja kaveri antoi vinkin, että kannattaa ottaa mukaan pari harsoa vauvan pyllyn pesua varten. Kun oli itse synnyttämässä, ei sairaala tarjonnut kuin kovan tuntuista papreia vauvan pyllyn kuivaamiseen..
Juttua taas riittäisi, mutta täytyy päästää pieni pinteestä. Alkaa aina protestoimaan, kun istun kyyryssä ja hänellä ilmeisesti tila vähenee.
Mutta tulkaahan kertomaan kuulumisianne. Nonna, mä olen kanssa usein ajatellut lukiessani sun tekstiä, että ihan kuin meillä! : )
Voikaa hyvin, Miikuli ja verneri 33+1
Juurikin tänä aamuna hoksasin mitä se hikotus pienellä on. Onhan tuota ollut pidemmän aikaa, ja olen jo muutama viikko sitten ihmetellyt miehellekin, että mitähän se on, kun tuntuu, että vauva potkisi rytmisesti käsillään, vaikka se ei ole mahdollista..
Tänään yritin olla miehen apuna yläkerran remontoinnissa, mutta en tainnut saada aikaan kuin enemmän hommia hänelle.. Tuli tosi paha mieli itselle, kun ei jaksa eikä pysty auttamaan ja toinen yrittää saada sitten yksin kaiken tehtyä. Toki ymmärrän, että tämä vauvan kantaminen kaikkine bonuksineen on nyt se minun tehtävä, mutta siltikin.. kai sitä on vaan niin tottunut, että jaksaa ja pärjää ja ei jätä toista yksin..
Jaksoin kyllä tehdä aamulla tosi pitkän lenkin pitkästä aikaa. Se siis oli varmaan huimat 3km! Eipä ole tullut pitkään aikaan taaperrettua niin pitkästi. Kun aina kun lähtee lenkille, alkaa vauva painaa ja tulee ihan satavarmasti pissahätä justiinsa. Eli jotain hyvää sentään tällekin päivälle. Kamala ähky joulun jälkeen, eikä voi kuin itseä syyttää. Ensi vkolla taas neuvola. Kuinkahan sinne vaakalle uskaltaa nousta..
Eipä kummempia tälläkään kertaa! Palailkaahan kertomaan kuulumisianne!
: ) miikuli ja verneri 33+2 ; )
Huomenna vietetään uuden vuoden aattoa ja sitten alkaakin jo Tammikuu. Suuri osa tammikuisista alkaa jo jakaantua, eli eiköhän osa meistäkin Pöllöistä nouda oman nyyttinsä jo silloin. Suurin osa ainakin saavuttaa täysiaikaisuuden.
Joulu meni nopeasti ja tänä vuonna melko rauhallisesti. Jouluruoat syötiin loppuun tapaniin mennessä, joten samaa " nyyttärimeininkiä" jatketaan varmasti ensi vuonnakin. Kaikilla tuntui olevan mukavaa siitä huolimatta, ettei mitään lahjoja osteltu. Ensi vuonna sitten Nallekarkki onkin ainoana pienenä joukossa, joten katsotaan, millainen määrä puketteja kuusen alle eksyy.
Kävin tossa arkiviikolla aleissakin pariin kertaa pyörähtämässä, mut ainoa, mitä osasin ostaa oli uusi meikkivoide (samaa mitä yleensäkin, ja senkin ostin kun edellinen loppui jo kuun vaihteessa), uusi dödö (samaa vanhaa ja edellinen oli loppu) ja uudet hiustenpesuaineet (kehtaanko edes sanoa, et nekin oli jo loppu). Jotenkin tuntuu, et nyt on kaikkea, eikä itselle viitsi enää reilun kuukauden ajaksi ostella mitään. Tässä sohvalla nekin suurimmaksi osaksi tulen varmasti viettämään. Nallekarkillakin alkaa olla jo kaikkea ja eiköhän sitä rahanmenoa ole tulossa ihan riittämiin.
Rahasta puheenollen äitiysrahapäätös viipyy edelleen. Miten mä ehdin edes laskettaa sitä tarvittaessa uudelleen 6kk tulojen perusteella, jos sitä ei kuulu ensi viikkoon mennessä??? Mä ehdin jo joulukuussa pelästyä, et miten käy tulojen, kun koko kuukauden olen sairauslomalla, mut kerrankin yllätyin positiivisesti; vuoden sairauslomapäivät ei olleet ylittäneet 60 päivää, joten sain täyden palkan ja kinkkurahatkin maksettiin. Tammikuussa tulee kuitenkin sitten tehtyä joululahjaostot (uusi telkkari), maksettua tv-lupa ja kai jotain pitäis säästää noita sairaalamaksujakin varten...
Hauskaa, et Miikuli oli löytänyt hikan. Meillä se oli varmaan ekoja tuntemuksia, mitä tunsin...niin tasainen nikotus tuskin on mitään muuta. Nykyään Nallekarkki viihdyttää mua pääasiassa siirtämällä navan kohdilla peppuaan puolelta toiselle...oikein oksettaa, kun tuntuu muljaus niin ikävältä. Nytkin tätä kirjoitellessa tekee samaa.
(.) Mua ihmetyttää hieman, kun viimeiset 4 viikkoa paino on pysynyt täysin samoissa eikä mahakaan tunnu kasvaneen. Keskiviikkona, heti uuden vuoden tokana päivänä on onneksi neuvola, silloin rv 33 tasan. Raskausmyrkytystä olen alkanut epäilemään, sillä lievän kutinan (voi olla muutakin) lisäksi mun päätä särkee taas melkein koko ajan ja olen tosi nuutunut. Kahtena viime yönä olen nukkunut vessassa ramppaamisen väleissä yhteensä 10 h ja eilen nukuin 3h päikkäritkin eikä nuutumus katoa minnekään. Maha on valahtanut alemmas ja olo selvästi siltä osin helpottunut. Iltaisin kiristelee ylämahaa jos yrittää olla pystyasennossa (esim. istua). Eiköhän neuvolassa sit selviä.
Eilen NK oli pari tuntia niin hiljaa, et oli jo pakko ruveta tönimään toista liikkeelle. Miehellekin sanoin, et jos ei se kohta rupee liikkumaan, lähdetään kyllä näytille. Sit kun sain sen liikkeelle, ei mylläys meinannut loppua ollenkaan. Mut taas ehdin jo säikähtää pienen hyvinvoinnin puolesta. Pelottaa niin kauheesti, että menetän sen!
Pistetäänkös pientä galluppia pystyyn? (nää kysymykset tuli mun mieleeni, lisätkää ihmeessä. pistin samat tonne odotuspuolen Helmikuisten pinoon.)
1. Minkä verran teille muille on tullut painoa yhteensä?
- Mulle on tullut nyt 9 kiloa. Olen syönyt melko normaalisti eli paljon hedelmiä ja vihanneksia.
2. Onko tullut raskausarpia?
- Mulle tuli 15veenä nopean kasvukauden yhteydessä repeämiä lonkkien yläpuolelle ja reisiin. Ne on jo vaalentuneet, mut ihan kuin olisivat raskauden myötä tulleet uudelleen esiin. Uusia ei ole tullut, mahassa ei ole mitään.
3. Onko tullut suonikohjuja?
- Mulle ei ole tullut niitäkään. Pari kertaa on yöllä vetänyt suonta ja seuraavana aamuna olen yleensä juonut magnesium-poretta, minkä jälkeen suonenvetoja ei ole ollut pariin viikkoon.
4. Onko turvotusta?
- Ei ollenkaan.
5. Mitä lisäravinteita olet syönyt raskauden aikana?
- Mä söin alussa ja nyt lopussa inkiväärikapseleita (Lidlistä saa halvalla) pahaan oloon, alussa ja keskellä rautaa poreena ja multivitaa ja d-vitamiinia. Kaikista olen ostanut ihan ruokakaupasta sen halvemman version.
6. Sf-mitta nyt?
- Mulla viimeksi mitattaessa 25cm rv 30 tasan, tuntuu, ettei pahemmin ole kasvanut tosta.
7. Oletteko tehneet jotain valmisteluja synnytystä ajatellen (rasvailleet välilihaa tms?)
- Mä en ole...öljyämisen aloittamista mietin. Sairaalakassin pakkaus ajoittuu varmasti ensi vuoden alkuun.
8. Onko teillä ollut merkkejä synnytyksestä?
- Mulla nyt parina yönä ollut sellainen menkkakipuaalto. Päivisin en ole niitä huomannut. Supistelee pari kertaa päivässä, yleensä silloin kun esim. nousen makuulta tai istualtaan ylös.
9. Vaivat? Lisääntyneet, vähentyneet vai pysyneet samoina?
- Alkuraskauden pahoinvointi palasi, liitoskivut vähentyivät, ylämahan kirraus tullut uutena sekä siihen liittyvä lapaluiden välin kipu (yhtä aikaa sattuu sinne kun kirraa mahaakin iltaisin). Supistukset vähentyneet sairausloman myötä.
Jos näillä nyt alkuun. Ainakaan tänne Helsinkiin ei taida olla luvassa lunta tai pakkasta tänään ainakaan...+4 näyttää mittari, näytti muuten koko yön. Mulle kelpaa tääkin, kun alkaa noi vaatevarannot olla aika rajalliset.
Meille tulee huomenna kaksi tuttavapariskuntaa juhlimaan vuoden vaihtumista. Miehet ovat luvanneet kokata, joten me naiset (kaikki raskaana!) saamme vaan keskittyä olemaan ja nauttimaan. Voisin veikata, mistä aiheista keskustellaan illan aikana.
Nautinnollista vuoden 2008 vaihdetta Helmipöllösiskot!
Nonna ja Nallekarkki rv 32+4
- 11,5kg, joista joulun aikaan on tullut tuo n. 1,5kg. Tosin mahakin on aikamoisesti jumissa!! Ja suklaa maistuu edelleen.. ; )
- Vanhoja löytyy reisistä ja lanteilta, mutta uusia ei raskauden myötä ole ilmaantunut. Kiitos hyvän rasvauksen.
- 3. Onko tullut suonikohjuja?
- ei ole. Sen sijaan ensimmäistä kertaa elämässä aivan kamalia öisiä jalkakramppeja..
4. Onko turvotusta?
- Nilkat ja sääret turpoaa, samoin jalkaterät. Ainoat käypäset ovat tukisukat/-sukkahousut ja kiristämättömät villasukat. Jopa normaalisti kiristämättömät pitkikset jättää saumojen kuvat sääriin polviin asti.
- Alusta asti Multivita ja kalkkitabletti. Lokakuulta alkaen kalkkitabletti, jossa lisättynä D-vitamiini.
6. Sf-mitta nyt?
- rvko 30-32 oli 31cm. 3.1. rvko 34+1 taas neuvola, ja vahva tuntuma kasvusta on..
- 7. Oletteko tehneet jotain valmisteluja synnytystä ajatellen (rasvailleet välilihaa tms?)
- Öljyämisen aloittamista mietin. Sairaalakassin pakkaus lähes tehty. Kävelylenkkejä ja venyttelyä kunnon mukaan. Sairaalan synnytysvalmennus sekä neuvolan perhevalmennus tammikuussa edessä. Käyty kavereiden kanssa läpi synnytyksen kulkuun liittyviä asioita, samoin lapsivuode- ja imetysaikaan liittyviä juttuja. Yrittänyt jakaa näitä asioita myös miehelle. Selvitellyt kivunlievitysjuttuja, ja pelännyt epiduraalin pistämistä ; )
- Niitä menkkakipuja on ollut koko ajan lähes päivittäin. Kivuliaita supistuksia ei ole ollut rakenneultran jälkeen. Tai sitten en ole niitä niiksi tunnistanut.. Ainoa " merkki" on, että vauva on ollut ainakin 4D-ultrasta (27+6)lähtien pää alaspäin. Samoin kuin nonnalla, meilläkin peppu pyörii nykyään tuossa navan tienoolla.
- 9. Vaivat? Lisääntyneet, vähentyneet vai pysyneet samoina?
- Hengenahdistus alkoi jo joskus ennen puoliväliä, ja on lisääntynyt kaiken aikaa. Satunnaista pahoinvointia oli toisen kolmanneksen puolivälissä, tällöin piti jopa oksentaa joskus aamulla. Pissalla juostu alusta asti 2x yössä, nykyään 4-5x yössä. Parin viikon ajan ristiselkä alkanut kunnolla vaivaamaan. Ilmeisesti iskias-hermo pinteessä. Kipu pahenee makuulla, ja säteilee oikeaan pakaraan ja nilkkaan asti. Öiset jalkakrampit pahentuneet tämän myötä selvästi. kunnollista nukkuma-asentoa ei siis löydy edes tyynyjen avulla. Välillä hermostuttaa ja väsyttää tilanne ihan totaalisesti.
Toisaalta verneri on luonut jotakuinkin oman rytmisnsä jo pari kuukautta sitten, joten esim. tuo iltayön myllerrys on hyvin ennustettavissa. On jopa todella hellyttävää, kun tuo peputus alkaa. Pakko ihan nauraa ääneen välillä.
Tällaista tällä kertaa! : ) Miikuli ja verneri 33+4
viedään taas. Onpas ollut tämä vuosi täynnä vaiheita. Suunnatonta surua, samoin myös iloa. Eipähän ainakaan kylmäksi ole jättänyt. Tunnetyhjiössä ei ole tarvinnut elää. Kuitenkin päälimmäinen tunne joka jää mieleen on ilo ja onni tuosta mahassa vielä olevasta juniorista kaiken koettelemuksen jälkeen.
Meillä joulunaika meni melko rauhallisesti. Sukuun tuli kuitenkin Tapanina uusi vauva, jota päästiin heti ekana päivänä ihmettelemään ja ihailemaan. Oli se pieni ja söpö tuhisija! Nyt sitten jotenkin konkretisoitui, että meidän Junnun vuoro on seuraavana. APUA! Tähän saakkka en edes miettinyt synnytystä tai sitä, että kohta ihan oikeasti olen äiti. Nyt se iskostuu päässäni toden teolla. Vielä siellä synnärillä vieraillessamme, kun toinen vauvan mummoista kysyi, että miltä tuntuu kun kohta on oma käärö sylissä, vastasin rehellisesti ettei vielä juuri miltään.. Nyt alkaa toden teolla jännittämään!
Myöskin synnytyksen lähenemistä konkretisoi se, että vauva on alkanut painaa tonne alas. Menkkamaista juilintaa tuntuu enemmän ja liikkuminen supistelee paljon. Nyt sitten vaan yritetään täällä ottaa rauhassa, että pääsis ainakin sinne 36 vkolle. Silloin vauvan keuhkotilanne olis jo aika hyvä päivänvalon näkemiseen... Siihen asti sohva ja sänky on paikat, mistä mut tavoittaa...
Galluppiin;
Melkolailla, 13 kg oli viimeksi
Mulle on tullut rintojen alle aika rumat, punaiset repeämät. Rasvailusta ei juurikaan ole ollut apua. Normaalioloissa olen melko pienirintainen, niin kaitpa tää sitten ottaa nahalle koville. Muualle ei ole ainakaan vielä, kop kop, tullut arpia.
- 3. Onko tullut suonikohjuja?
Ei ainakaan vielä. Kramppejakaan ei ole kohtuuttomasti ollut.
4. Onko turvotusta?
Sen verran, että sormukset olen ottanut pois. Toisena päivänä jalkapöydät ja nilkat turpoaa enemmän, toisena vähemmän. Mutta ei kohtuuttomasti sitäkään.
D-vitamiinia ja kalsium-lisää.
6. Sf-mitta nyt?
Viime käynnillä 2 vkoa sitten oli 28 cm. Siellä keskikäyrän ja alakäyrän välissä olen mahaa kasvatellut koko ajan. Ylihuomenna uusi mittaus neuvolassa...
7. Oletteko tehneet jotain valmisteluja synnytystä ajatellen (rasvailleet välilihaa tms?)
Synytys- ja perhevalmennuksessa olemme käyneet. Asiaa on pohdittu vähän viime päivinä ystävien ja miehen kanssa. Laukku varmaan olis kohta hyvä pakkailla.. Välilihan rasvauksesta en ole kuullutkaan... Vauvalle kyllä alkaa kotona olla melkein kaikki valmista! ;)
Suppareita reilusti. Ne napakoituneet viikkojen lisääntyessä. Nyt vauva painaa tonne alas ja peputtaessaan tuntuu välillä, että olis jo tulossa... Menkkamaista juilintaa ajoittain. Liikkuminen lisää olennaisesti " tulofiilistä" ..
9. Vaivat? Lisääntyneet, vähentyneet vai pysyneet samoina?
Muuttuneet matkan varrella. Närästys on melkoista. Tuntuu, että ruoka jää kurkkuun. Ja silmäthän söis enemmän kuin vatsaan mahtuu! ;) Pahoinvointi myös palannut ajoittaisena. Tulee kyllä aalto vaan, jos nälkäinen eikä heti käy syömässä. Hengästyminen lisääntynyt. Paikoillaan makoilu vienyt peruskunnon vissiin aika alas.. Nukkuminen on aika katkonaista puutumisten ja hankalien asentojen takia.. Kuulostaapa melkoiselta valituslistalta.. Vauva kuitenkin möyryyttää ja muistuttaa mitä varten tässä mennään. Päällimmäinen tunne on kuitenkin onni, että tähän saakka on jo päästy...
Nautiskelkaahan vuoden vikasta päivästä. Ensi uutenavuonna meidän pienet sitten jo konttailevat jaloissa! Meillä vuosi vaihtuu kahden kesken kotosalla. Hyvää ruokaa laitellaan ja raketit katsellaan luultavasti ikkunasta.
Oikein hyvää vuodenvaihdetta kaikille helmimammoille!!!
Huiskis, 34+2
Tulin toivottamaan oikein ihanaa joulua kaikille helmimammoille!
Toivottelee Huiskis ja junnu, 33+2