G: Miten kerroitte raskaudesta lähisukulaisille?
Kommentit (5)
mutta minun mielestäni näin suuri asia on parasta kertoa mahdollisimman selvin sanoin, silloin kun kaikki kuuntelevat ja todennäköisesti ymmärtävät ensimmäisestä kerrasta, mistä on kyse. Arvuuttelusta voi jäädä tylsä olo itsellekin, jos joutuu liian nokkelia keksintöjään selvittelemään. Kaikki eivät esim. tunnista ultrakuvia ultrakuviksi, jos eivät ole sellaisia nähneet.
Ja tyly totuus on, että se raskaus ei ole muille niin suuri juttu kuin se on itselle, joten reaktiot voivat olla vaisumpia kuin on ajateltu. Oma appiukkoni esim. kommentoi vauvauutista tyyliin " Oliko se vahinko?" (kyseessä toinen lapsi varsin sopivalla ikäerolla, naimisissa ollaan oltu kuusi vuotta...). Olisi varmaan harmittanut, jos oltaisiin askarreltu jotain ihmeellisiä virityksiä, joista saa yrittää arvata, mistä on kyse.
Niin, että itse siis ehdottaisin vaikkapa joulupöydässä maljan nostoa sille, että on tulossa perheenlisäystä. Sillä saa ainakin kaikkien huomion kerralla.
Minusta paras tapa on vain ilmoittaa, että " olen raskaana" kuin että alkaisi keksimään kaikkia runoja, lahjoja yms. joista voi arvata että toinen odottaa vauvaa. Kaikki kun eivät välttämättä ymmärrä vihjettä. Jos asian kertoo suoraan, niin eipä ainakaan jää kellekään epäselväksi:)
Eipä ole itsellä ollut tarvetta ilmoitella vielä, mutta eräs tuttavani teki silleen että laittoi mummolle joululahja pakettiin tutin ja muistaakseni tuttipullon ja jotain muuta vauvaan liittyvää tavaraa =) tosin mummo ei todellaka hoksannu heti sitä asiaa ja laittoi tyynen rauhallisesti tavarat sivuun =D.
-Wiivi rv 4+4-
me ajateltiin laittaa npkuva kirjekuoreen ja antaa joululahjaksi. ollaan koko porukka siis molempien vanhemmat samassa paikassa niin kiva kattoo ilmeet.